Gå til innhold

Ettromsleilighet - hvordan har du innredd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan bor dere som har en ettromsleilighet under 25 kvm?

Hva slags møbler og stil?

Hva gjør dere for å holde det enkelt, rent og ryddig?

Og hvordan gjør dere det med gjester, matlaging og evt overnatting? 

 

Jeg vurderer å flytte fra en stor leilighet på 90 kvm til mye mindre på ca 22 kvm og er en voksen kvinne  på 43 med voksne barn som er flyttet hjemmefra. Jeg snuser litt på minimalistisk stil og syns det virker som en veldig befriende, spennende og enkel livsstil. Jeg har altfor mange eiendeler pr i dag og jeg trenger å frigjøre tid, penger og leve enklere. 

Alle tips mottas med takk! 😍

Anonymkode: 9e1ff...2ed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Møbler som henges opp på veggen, ruver mindre. 

Ha skuffer og tette dører i seksjon/TV møbel, så virker det ikke overfylt/rotete. 

Spottere i taket, og ikke gulvlampe (LED-lys så det ikke avgir varme). 

Kjøp sofa som passer inn, ikke ta LED den svære du sikkert har i dag. 

 

Tenk deg godt om før du kjøper så lite. Det er trangt!! Og glem overnatting. Du får en alkove uten dør sikkert, og da er det ikke stas å ha noen sovende på sofaen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, BMF skrev:

Møbler som henges opp på veggen, ruver mindre. 

Ha skuffer og tette dører i seksjon/TV møbel, så virker det ikke overfylt/rotete. 

Spottere i taket, og ikke gulvlampe (LED-lys så det ikke avgir varme). 

Kjøp sofa som passer inn, ikke ta LED den svære du sikkert har i dag. 

 

Tenk deg godt om før du kjøper så lite. Det er trangt!! Og glem overnatting. Du får en alkove uten dør sikkert, og da er det ikke stas å ha noen sovende på sofaen. 

Jeg er vant til å ha veldig mange gjester på sofa og gulv i mitt hjem. Det blir ikke noe problem.

Sofaen følger så klart ikke med 🙂

Anonymkode: 9e1ff...2ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er vant til å ha veldig mange gjester på sofa og gulv i mitt hjem. Det blir ikke noe problem.

Sofaen følger så klart ikke med 🙂

Anonymkode: 9e1ff...2ed

Da holder du sikkert ut med gjester. Jeg hadde blitt sprø. 😀

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha kjøpt et ettromsleilighet. Å ikke ha eget soverom er veldig slitsomt. Anbefaler deg heller å kjøpe en liten toromsleilighet. 

For å få utnyttet en liten leilighet så anbefaler jeg få, men praktiske møbler. Feks sofa med oppbevaringsmulighet, seng med skuffer under, tvbenk med skuffer. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tiramy skrev:

Jeg ville ikke ha kjøpt et ettromsleilighet. Å ikke ha eget soverom er veldig slitsomt. Anbefaler deg heller å kjøpe en liten toromsleilighet. 

For å få utnyttet en liten leilighet så anbefaler jeg få, men praktiske møbler. Feks sofa med oppbevaringsmulighet, seng med skuffer under, tvbenk med skuffer. 

Hvordan kan det være slitsomt når det bare er jeg som skal bo der? Større bolig enn 25 kvm har jeg ikke lyst til å eie alene. 

Anonymkode: 9e1ff...2ed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her jeg bor, selges det noen leiligheter på mellom 22-30 m2, som har eget soverom. Soverommet er jo veldig lite, men man har i det minste eget soverom, så er det stue og kjøkken i ett, og ett lite bad. Disse har jeg sett en del på, og tenker de kan være praktiske. Er selv godt voksen.

Ellers er det noen som har hems med god takhøyde. 

Men det blir å eie minst mulig, praktiske løsninger, som oppbevaring i sofa, bord osv, hyller i høyden. Så må du eie minst mulig. Ellers blir det fort veldig rotete.

Anonymkode: 5c350...79c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kikket på youtube? Søk på "Minimalism", "how to be a minimalist" etc.. du får opp videoer om hvordan du starter prosessen og tilpasser den til ditt eget steg for steg. I tillegg får du tips til hvordan innrede og du kan følge minimalister på youtube :)  Lek med ordene på youtube og på bilder på Google.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har seng som jeg rer opp med sengeteppe og masse puter om dagen, istedenfor sofa. Da har jeg plass til spisestuebord og stoler, som er kjekt når man får besøk. En ekstra madrass kan du oppbevare under sengen til overnattingsgjester. Hyller kan skrus opp på veggen helt oppe under taket, for eksempel i hele rommets lengde, så sparer du masse plass på gulvet. Ellers må du sørge for å ha bod, og du må være veldig streng med deg selv hva gjelder eiendeler og klær. 

Jeg synes det er deilig å bo smått (30 kvm), men én ting irriterer meg veldig: støvsugeren! Den er veldig i veien hos meg, da jeg ikke har noe sted å gjøre av den. Men med tanke på hvor fort støv samles i en liten leilighet er det nesten like greit å ha den fremme😂 

tenk også på dette med temperatur. I de fleste ettroms-leiligheter blir det uutholdelig varmt i sommerhalvåret..

Anonymkode: 920b8...2af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor vil du ha så liten bolig? Du kan ha liten leilighet uten at den trenger å være så liten?

Anonymkode: 5bfeb...75b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg nedgradere fra lite hus til leilighet på 40 m2. Utrolig koselig leilighet, og har til og med et lite gjesterom og uteplass. Hun trives utrolig godt, men sier hun hadde gått for litt større leilighet dersom hun fikk ta valget en gang til. Å bo på hybel når man er vant til stor plass er nok en enda større overgang. 

Anonymkode: c66b1...3c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i mange år på 23,5 kvadrat. Bygde meg en hems med seng på 120 bredde. Under hemsen hadde jeg oppbevaring (klær, kommoder m.m.). 

Leiligheten besto av 1 lite bad, en liten gang med dobbelt klesskap, 1 rom og en bitteliten kjøkkenkrok (adskilt fra hovedrommet med dør). 

I selve rommet (utenom hemsen) hadde jeg en treseter sovesofa, et sofabord, en lenestol og et spisebord der 4 personer kunne sitte sammen. Under hemsen hadde jeg altså oppbevaring av diverse. Og hang opp en gardin for å skjule "rotet" under hemsen. Foran gardinen hadde jeg en stor Ivar-hylle fra Ikea, med TV, anlegg, pynteting og sånt. 

Jeg bodde der i flere år, og trivdes veldig godt. Jeg hadde overnattingsgjester, vorspiel, middager med venner. Til og med feiret jeg jul der en gang sammen med 3 familiemedlemmer. Klarte å skvise et lite juletre inn der også. 

Jeg sov stort sett alltid på hemsen, men dersom jeg hadde overnattingsbesøk av mannlige gjester brukte vi sovesofaen. 

 

Anonymkode: 21c23...7b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde på 25 kvm i ganske mange år. I den leiligheten var planløsning alfa omega. Den var formet som et rektangel, men alkove innerst på den ene kortsiden, kjøkkeninnredning på den ene langsiden, og sofa/spiseplass på andre langsiden. Den hadde faktisk kjempegod plass på kjøkkenet, med mye kjøkkenbenk. Det passet perfekt, for jeg elsker å lage mat. Hvis man har så liten plass er det viktig at man utnytter den godt, spesielt med tanke på lagring. Jeg brukte plassen bak og under sofa og seng til ekstra lagring. Det er viktig at alt har en fast plass, slik at man ikke trenger å se på det hele tiden. Spesielt slike ting som støvsuger er det greit å ha ordnet plass til innerst i et skap eller noe. Jeg føler i alle fall at jeg aldri får det helt ryddig hvis jeg ikke kan rydde bort sånt. 

Det var plass til gjester både på sofa og gjesteseng. Jeg hadde en treseters sofa. Jeg hadde noen ganske store møbler, men valgte i tillegg å innrede med rette linjer og rene farger. Kanskje ganske typisk skandinavisk, med mye geometri. Jeg er ikke enig i at man skal velge små møbler til små leiligheter. 

En annen lur ting er et sammenleggbart spisebord og krakker man kan stable. Det gjorde at jeg kunne rydde bort spiseplassen hvis jeg trengte mer luft. Det er også viktig at man hele tiden holder det ryddig og setter ting tilbake på plass. Små leiligheter kan for bli destruktive hvis de blir rotete. 

Anonymkode: 68bf7...b07

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel... anbefaler det ikke.
Bodd to ganger på ettroms leilighet og hybel. Er irriterende som faen. 
For det første, så må du takle lyden av kjøleskap konstant (tro meg, det blir et irritasjons moment ganske raskt). 
For det andre så får du ikke til å slappe av da du ikke har et rom for soving. 
Når arealet er "arbeids sone" og "kjøkken" og "treningsrom" og alt annet du måte trenge, så kan det gjøre det vanskeligere å sove siden du ikke har gjort soverom et nøytralt sted. 😕 
Det beste alternativet er i så fall og ordne en sånn seng som har bygd inn teppe vegg eller noe, men det er fremdeles åpent og ingen privatliv fra arbeid soner. 
Jeg er overlykkelig å bo et sted som har eget soverom nå :) 
Anbefaler ikke å kjøpe en type studio leilighet om du ikke takler det. Prøv å lei en slik plass før du eventuelt kjøper slikt, så du vet hvordan det vil påvirke deg. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så varierte svar 😊

Jdg kommer så klart til å velge en leilighet hvor det er mulig å dele av til en sovekrok bak en skjerm eller lignende. Istedenfor sofa planlegger jeg å ha en god lenestol og gode sammenleggbare stoler rundt et sammenleggbart spisebord. Og så en kommode eller en skjenk til oppbevaring. I entreen ønsker jeg å ha noe veldig enkelt og plassbesparende.

Støvsuger tar jeg med meg.

Jeg har i mange år sett meg lei på å bo stort og at jeg måtte akkumulere mange ting for å gjøre det koselig. Nå som barna er flyttet sammen med sine kjære ser jeg ikke hvorfor jeg skal eie så mye og bo stort. Jeg har ei venninne som bor på 45 kvm, og det er stappfult med mange ting jeg ikke kunne tenkt meg å fortsette å eie selv. Datteren min bodde i en leilighet på 20 kvm og hadde en fin minimalistisk stil som jeg falt for og derfor vet jeg at jeg kan klare å bo slik selv. 

Jeg er hvertfall mer gira på denne type livsstil enn noe av alt det andre jeg har sett på.

Anonymkode: 9e1ff...2ed

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leve minimalistisk og tro at man kan ha få ting er en illusjon. Man trenger støvsuger, strykebrett, skittentøyskurv, hammer, litt verktøy, plass til å henge klær, vaskeutstyr, tørkestativ og alt sånt. 

Det går bra hvis man leier møblert og er ung student for eksempel, men å tro at ting blir enkelt i en liten hybel er ikke det samme. Da er det bare for en periode. 

Flytte på alt, og mer støv enn i en større bolig. Å re opp senga og aldri kunne legge seg hvis man blir trett på dagtid? Er det en drøm? Synes ett soverom er minste krav. 

Endret av Atea
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det som har plaget meg mest når jeg har bodd i ettromsleilighet er at man enten må ha det alt for varmt når man skal sove, eller alt for kaldt når man er våken. I tillegg må man gjerne sove i matlukt.

Hadde aldri noe problem med for lite plass da jeg bodde sånn, men det var også det første stedet jeg bodde alene (ikke kollektiv),  så hadde ikke så mye ting. Tror det er vanskeligere å gå ned i størrelse. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker gjerne flere innspill fra de som har valgt å bo i slike små leiligheter og fortsatt vil bo slik 🙂

Anonymkode: 9e1ff...2ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tipse deg om minihus på Facebook, der deler de masse smarte løsninger. 

Anonymkode: 5c350...79c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort alkurat dette etter at ungene forlot redet, solgte huset og bor nå i en båt. 26 m2 og mer enn nok plass til bare meg! Jeg anbefaler at du søker på Tiny Homes og den slags, en hel haug av smarte løsninger som finnes! Det er klart det er en stor omveltning, men jeg er langt lykkeligere på dette viset. Jeg er fullstendig gjeldsfri i en alder av 48 og med meget romslig økonomi. Det var det beste valget jeg kunne tatt! 

Anonymkode: f97d3...6d9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...