Gå til innhold

Hvordan var din(e) oppkjøring/oppkjøringer til sertifikatet klasse B?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han vektla også at jeg ikke hadde utført tilfredsstillende sikkerhetskontroll, noe kjørelæreren min mente på forhånd ikke skulle ha noenting å si for resultatet. Det er vel en helhetsvurdering, men pussig at det i det hele tatt ble vektlagt hvis det ikke skulle telle med slik kjørelærer mente. 

Anonymkode: e4fd0...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest thestranger

For min del strevde jeg med teoriprøven mest. Strøk noen ganger før jeg fikk det til, men fikk til opkjøringstimen på første forsøk for en gangs skyld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.12.2018 den 4.14, AnonymBruker skrev:

Han vektla også at jeg ikke hadde utført tilfredsstillende sikkerhetskontroll, noe kjørelæreren min mente på forhånd ikke skulle ha noenting å si for resultatet. Det er vel en helhetsvurdering, men pussig at det i det hele tatt ble vektlagt hvis det ikke skulle telle med slik kjørelærer mente. 

Anonymkode: e4fd0...128

La meg starte med et spørsmål: Hvorfor skulle statens vegvesen kaste bort tiden til 50 000 førekortkandidater og sensorer på noe som ikke har noe å si? De er grovt underbemannet.

Hva tror du helhetsvurdering betyr? Sensor vurderer ALT du gjør fra du setter deg i bilen til du er ferdig å sikre den. Sikkerhetskontrollen har selvsagt noe å si for resultatet. Hvordan du gjør deg klar har noe å si. 

Jeg er trafikklærer, og sikkerhetskontrollen er litt komplisert å undervise. På den ene side har det ingenting å si for en god elev, på den andre side kan det vippe en dårlig kandidat opp til å bestå. Jeg kan ikke være for bastant på at sikkerhetskontrollen er avgjørende, da vil en elev som mislykkes føle at de allerede har strøket. Samtidig er det noe de enkelt kan øve på alene og som kan gjøre dem bedre.

At sikkerhetskontrollen ikke har noe å si for resultatet er kategorisk feil. Klarer du ikke sikkerhetskontrollen er det en 2er-feil. Klarer du den delvis er det en 1er-feil. 

På føreprøven har man tre nivåer av feil (disse kategeoriseres i forskjellige grupper (kjøreteknisk, flyt og samhandling, osv)). 3er-feil trenger du bare en av for å stryke. For eksempel: sensor må bremse for å unngå fare, kjører på rødt lys, kjører mot kjøreretningen, osv. Livsfarlige ting eller grove lovbrudd. 2er-feil: Milde vikepliktsbrudd (man hindrer eller forstyrrer men ikke umiddelbar fare), kjører for fort (35 i 30-sone), får ikke til sikkerhetskontroll, svak plassering i kryss. Ikke livsfarlig men uheldig. Og 1er-feil: Småting med plassering, tegn og slikt. Ikke farlig, ikke alvorlig. Bare tvilsomt.

Hvis du har 4 2erfeil stryker du. Så hvis du er en svak kandidat som ikke klarer sikkerhetskontrollen vil det gjøre det enklere å stryke deg. Jeg har hatt elever med tre 2erfeil, de ville strøket hvis de ikke klarte sikkerhetskontrollen. 

1er-feil har ingenting å si så vidt jeg kan se. 

Trafikklæreren din tar feil. Finn en mer oppegående lærer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 22.12.2018 den 21.42, abrasiveRefraction skrev:

La meg starte med et spørsmål: Hvorfor skulle statens vegvesen kaste bort tiden til 50 000 førekortkandidater og sensorer på noe som ikke har noe å si? De er grovt underbemannet.

Hva tror du helhetsvurdering betyr? Sensor vurderer ALT du gjør fra du setter deg i bilen til du er ferdig å sikre den. Sikkerhetskontrollen har selvsagt noe å si for resultatet. Hvordan du gjør deg klar har noe å si. 

Jeg er trafikklærer, og sikkerhetskontrollen er litt komplisert å undervise. På den ene side har det ingenting å si for en god elev, på den andre side kan det vippe en dårlig kandidat opp til å bestå. Jeg kan ikke være for bastant på at sikkerhetskontrollen er avgjørende, da vil en elev som mislykkes føle at de allerede har strøket. Samtidig er det noe de enkelt kan øve på alene og som kan gjøre dem bedre.

At sikkerhetskontrollen ikke har noe å si for resultatet er kategorisk feil. Klarer du ikke sikkerhetskontrollen er det en 2er-feil. Klarer du den delvis er det en 1er-feil. 

På føreprøven har man tre nivåer av feil (disse kategeoriseres i forskjellige grupper (kjøreteknisk, flyt og samhandling, osv)). 3er-feil trenger du bare en av for å stryke. For eksempel: sensor må bremse for å unngå fare, kjører på rødt lys, kjører mot kjøreretningen, osv. Livsfarlige ting eller grove lovbrudd. 2er-feil: Milde vikepliktsbrudd (man hindrer eller forstyrrer men ikke umiddelbar fare), kjører for fort (35 i 30-sone), får ikke til sikkerhetskontroll, svak plassering i kryss. Ikke livsfarlig men uheldig. Og 1er-feil: Småting med plassering, tegn og slikt. Ikke farlig, ikke alvorlig. Bare tvilsomt.

Hvis du har 4 2erfeil stryker du. Så hvis du er en svak kandidat som ikke klarer sikkerhetskontrollen vil det gjøre det enklere å stryke deg. Jeg har hatt elever med tre 2erfeil, de ville strøket hvis de ikke klarte sikkerhetskontrollen. 

1er-feil har ingenting å si så vidt jeg kan se. 

Trafikklæreren din tar feil. Finn en mer oppegående lærer.

Takk for oppklaringen! Når du spør meg hva jeg tror helhetsvurdering betyr, må jeg gjenta hva jeg mente da jeg nevnte det. Jeg stusser bare over at min kjørelærer mente at det ikke hadde noe å si.

Hilsen TS 

Anonymkode: e4fd0...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for oppklaringen! Når du spør meg hva jeg tror helhetsvurdering betyr, må jeg gjenta hva jeg mente da jeg nevnte det. Jeg stusser bare over at min kjørelærer mente at det ikke hadde noe å si.

Hilsen TS 

Anonymkode: e4fd0...128

Det er en balansegang, læreren kan ikke legge for mye vekt på det for da risikerer hen at du gir opp hvis du ikke klarer spørsmålet. Samtidig er det en enkel ting å øve på.

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan øver man på sikkerhetskontroll?

Anonymkode: c1076...9a4

Alle skolene jeg har jobbet for har hatt et hefte eller et dokument de sender med eleven slik at de kan lese på det og øve hjemme. De er vel også nevnt i de fleste teoribøikene.

Hvis skolen din ikke har et slikt hefte søker du bare på "Sikkerhetskontroll klasse B" og leser hva som står det. Utfør dem på flere forskjellige biler.

Det er bare sånn 37 spørsmål så de bør gå greit å pugge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte kjøre opp 6 ganger før jeg besto. Har sikkelig presentasjonssangst. Hadde tilslutt kjørt så mye at jeg gjorde ingen feil på den siste oppkjøringen og besto den med glans og sensor var fornøyd.

Anonymkode: 68298...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde enormt dårlig selvtillit da jeg kjørte opp.

Den siste måneden fikk jeg en "vikarkjørelærer" siden min hadde for mye å gjøre. Denne kjørelæreren kjeftet, ropte, bråstoppet og alt annet som får en stakkars ungjente til å tvile på seg selv. Var på gråten flere ganger, men klarte heldigvis å holde det inne.

Vi hadde kjøretime samme dag som jeg skulle kjøre opp, og han var på nøyaktig samme vis som alltid. Jeg trodde at jeg var verdens dårligste sjåfør, og var sikker på at jeg skulle stryke. Han hadde null tro på meg.

Selve oppkjøringen gikk overraskende bra!

Jeg tok meg god tid, sånn at jeg ikke stresset. Kikket mye i speilene og fokuserte godt. Sensor og jeg snakket om kongen og dronninga, turområder og annet fjas hele turen. Det eneste jeg fucka opp var parkering.

På slutten sa sensor at han følte seg trygg i passasjersetet hele tiden, og at jeg derfor besto. Han ba meg øve på parkering, men siden dårlig parkering ikke utgjør noen trafikkfare, var det ikke avgjørende : )

Det var fantastisk deilig å fortelle kjørelæreren at jeg besto uten problemer!

 

Så hvis du skal kjøre opp, er mitt beste tips å se mye i speilene og ta deg god tid, selv om det betyr at du må vente litt "for lenge" i rundkjøringen. Ikke stress eller føl at du må være rask i avgjørelsene dine. Bare vis at du har kontroll og følger godt med. Det er ikke forventet at du skal være proff :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 1.1.2019 den 18.41, Tibbie skrev:

Jeg hadde enormt dårlig selvtillit da jeg kjørte opp.

Den siste måneden fikk jeg en "vikarkjørelærer" siden min hadde for mye å gjøre. Denne kjørelæreren kjeftet, ropte, bråstoppet og alt annet som får en stakkars ungjente til å tvile på seg selv. Var på gråten flere ganger, men klarte heldigvis å holde det inne.

Vi hadde kjøretime samme dag som jeg skulle kjøre opp, og han var på nøyaktig samme vis som alltid. Jeg trodde at jeg var verdens dårligste sjåfør, og var sikker på at jeg skulle stryke. Han hadde null tro på meg.

Selve oppkjøringen gikk overraskende bra!

Jeg tok meg god tid, sånn at jeg ikke stresset. Kikket mye i speilene og fokuserte godt. Sensor og jeg snakket om kongen og dronninga, turområder og annet fjas hele turen. Det eneste jeg fucka opp var parkering.

På slutten sa sensor at han følte seg trygg i passasjersetet hele tiden, og at jeg derfor besto. Han ba meg øve på parkering, men siden dårlig parkering ikke utgjør noen trafikkfare, var det ikke avgjørende : )

Det var fantastisk deilig å fortelle kjørelæreren at jeg besto uten problemer!

 

Så hvis du skal kjøre opp, er mitt beste tips å se mye i speilene og ta deg god tid, selv om det betyr at du må vente litt "for lenge" i rundkjøringen. Ikke stress eller føl at du må være rask i avgjørelsene dine. Bare vis at du har kontroll og følger godt med. Det er ikke forventet at du skal være proff :) 

Jeg håper du klagde og krevde avslag i prisen. Samt sendte en klage til tilsynet i ditt distrikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS! Vet hvordan du har det. Jeg har selv strøket på tre oppkjøringer. De to første forsøkene ser jeg nå i ettertid at jeg ikke var klar for. På den siste gjorde jeg det egentlig ganske bra og jeg var kjempeklar på forhånd, men jeg hadde et vikepliktsbrudd, eller ihvertfall nesten - trådde inn bremsen på likt med sensor. Samt noen ikke trafikkfarlige små feil. Så det ble stryk - vanvittig kjipt. Var så sikker på å bestå. 

Skal snart ha ny oppkjøring igjen. Jeg har kjent litt på at dette føles litt umulig, og har hatt lyst til å gi opp. Men det eneste du kan gjøre er å trene masse! Glem de to andre oppkjøringene (men ta til deg tilbakemeldingene) og meld deg opp til en ny prøve med blanke ark. Prøv å kjøre minst tre dager i uken, en time eller to. Øv mye på det du slet med under oppkjøring og eventuelle andre ting du syns er litt vanskelig. Øving er det eneste som gjør oss til en bedre sjåfør.

Anonymkode: a1270...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Jeg håper du klagde og krevde avslag i prisen. Samt sendte en klage til tilsynet i ditt distrikt. 

Nop. Hadde nok sagt noe nå, men turte det ikke da. Altfor ung og sjenert. De fleste som tar lappen er unge og uten mye livserfaring, så synd at den gruppen skal møte på slike folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lappen for noen månder siden faktisk =D 

Da jeg gikk på VGS var jeg enn av de få som ikke hadde lappen i klassen min, mest fordi jeg ikke gadd og hadde bruk for den. Enn dag kom foreldrene mine og sa at jeg børde begynne for de var lei av å kjøre meg xD Jeg hadde kjørt mye siden jeg var 16, mest på landevei så bykjøring var noe nytt for meg. 

Fra da jeg startet på den første kjøretimen til oppkjøring tok det 2/3 månder. Ved første kjøretime flyttet kjørelæreren meg til trinn 3 med enn gang, som gjorde meg veldig stolt og glad =D

Oppkjøring ble tatt fra 11-12 om morningen, lite trafikk som var veldig bra siden jeg var sykt nervøs. Besto oppkjøring og teori på første

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig rart, er 20 år siden oppkjøringen min, men er faktisk en av de timene i livet jeg husker flest detaljer fra.

Hadde oppvarmingstime først, da jeg kom fikk jeg se at dette var ikke bilen jeg hadde lærekjørt i, den var på verksted, så fikk en helt ukjent bil.

Sensor kom inn i bilen, på ene siden var jeg nervøs, på andre siden hadde jeg selvtillit til kjøringen min.

Han spurte om det var noe jeg ville si eller snakke om før vi startet og da sa jeg det at jeg kun hadde kjørt denne bilen i dag, ikke sett den før. Jeg kvelte bilen ved en senere anledning på oppkjøringen, så den var grei å ha å unnskylde seg med. Samtidig tok jeg det rolig og stresset ikke da det skjedde, så tror ikke det talte noe i min disfavør, heller nesten motsatt.

Turen gikk greit rundt i byn, lite kø så vi fikk dekket et ganske stort område med mange elementer. (Tunneler, motorvei, bykjøring, smalere veier osv).

Jeg husker bla på et tidspunkt i en tunnel så spurte han meg "den bilen 200 meter bak oss i speilet, så du hvor den kom fra?".  Det hadde jeg gjort og kunne si at denne nettopp kom på påkjøringen bak oss.

En annen ting jeg husker var at det var lav morgensol kombinert med våte veier, noen partier hadde man gjenskinn i øynene uansett hva man gjorde, litt ekkelt.

Det som og er helt utrolig var at favoritt-CDen min tilfeldigvis stod og spilte i bilen, da snakker vi at dette var 1998 og platen var fra 1985. Det var veldig bra, stod jo bare lavt på som bakgrunnsmusikk, men...

 

Jeg fikk 3 toere og 11 enere og begrunnelsen han gav meg var at jeg virket trygg og oppmerksom og som at jeg hadde gode ferdigheter.(jeg tolket dette som at han kunne strøket en person med 3 2'ere som han ikke følte seg komfortabel med kjøringen til).

Jeg var uenig i 2 av de 3 toerne, men dette er uansett ikke noe man bryr seg om gitt sluttresultatet. Han hadde sin oppfattelse og det er ingenting å gjøre med. Jeg skal selvfølgelig osgå ha selvinnsikt nok til å si at dette var min 18årsdag og han var en mann på 50+ som nok hadde kjørt bil dobbelt så lenge som jeg hadde levd.

2erne var:

  • Kjørte forbi en buss på bussholdeplass i 42 km/t i 50 sone
    Jeg la meg ut og holdt god avstand, men han mente jeg burde kjørt saktere. Dette er jeg ikke uenig med og er alltid oppmerksom når jeg kjører forbi busser.
  • Mente jeg brøt vikeplikten i et kryss, ikke hindret, men forstyrret bil som hadde forkjørsrett.
    Dette var jeg egentlig ikke enig i, jeg fikk grønt lys samtidig som en annen bil (lastebil) som kom fra motsatt side. Jeg akselererte ut i krysset og mente jeg var lang unna å hindre den. 
  • Jeg tok til venstre i et kryss. Det kom bil i mot (som jeg hadde hatt vikeplikt for), men han måtte stoppe for en fotgjenger, så jeg kjørte.
    Jeg husker faktisk at denne diskuterte jeg med sensor etterpå hvor jeg sa at "men han måtte jo kjørt ned han i fotgjengerfeltet for å kunne treffe meg" og fikk til svar "du vet aldri hva folk i bmwer og mercedeser gjør".

 

Det jeg også husker var på ettermiddagen da jeg for første gang skulle ut og kjøre bil alene, jeg hadde jo kjørte 100vis av km med min far eller kjørelærer ved siden av meg, men det å sitte alene i bilen var en litt skremmende opplevelse, veldig rart. Jeg tror faktisk jeg satt og skalv litt de første minuttene.

Endret av ekkoet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...