Gå til innhold

Hvordan var din(e) oppkjøring/oppkjøringer til sertifikatet klasse B?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne høre din(e) historie(r) om hvordan det var for deg å kjøre opp. 

Hva skjedde under oppkjøringen? Strøk du, eller bestod du på første forsøk? Evt. hvor mange ganger måtte du kjøre opp før du bestod, og hva gikk feilene dine ut på? 

Anonymkode: e4fd0...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde oppkjøring for noen dager siden faktisk! Og det var en rar opplevelse - nå skal du få høre hvorfor.

Jeg bor hjemme og ble tvunget til å ta lappen da mamma og pappa ikke orker kjøre meg mer. Jeg var aldri klar, men kjørelærer og de jeg kjørte med mente jeg var superklar for å kjøre alene. Oppkjøringen kom og jeg var et nervøst VRAK. Gjorde mye rart, feil fartstilpasning, lite speilbruk(dette merket ikke sensor Hehe...), korka parkering.. ja, var helt sikker på at jeg strøk. Så så sensor meg i øynene å sa: Jaja NN det blir sertifikat på deg, men du må kjøre mye!» og jeg sa bare SHIT har aldri tenkt på hva jeg skal gjøre etter jeg har fått lappen?? Hahaha. Huff. Så TS, jeg som er helt udugelig på noen punkter i trafikken (som HELDIGVIS ikke utgjør en risiko for andre), klarte det på første forsøk til den som de kaller strykjernet - da klarer du det også! Se masse i speilene, pust rolig, bra fartstilpasning, tegngiving tidlig, pass godt på de myke trafikantene osv. så går det så fint! Det var akkurat som å ha en kjøretime. Husk å øve på sikkerhetsspørsmålene, for de utgjør en 2er feil😬 MASSE lykke til! Dette fikser du.

Klem fra fersk sjåfør

Anonymkode: 9277e...c52

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde oppkjøring for en del år siden, tidlig på morgenen. Jeg var ekstremt spent og nervøs, og oppførte meg ikke som meg selv før etter oppkjøringen. Jeg bråvåknet klokken 4 på natten og var lys våken. Møtte kjørelærer og jeg hadde oppvarmingstime på vei ned til trafikkstasjonen. Kjørelærer beroliget meg og forklarte at hun aldri hadde meldt meg opp til oppkjøring om hun ikke var sikker på at det skulle gå bra. Selve oppkjøringen husker jeg lite fra, fordi jeg var så nervøs. Da jeg endelig hadde rygget bilen på plass stilte sensor mange spørsmål og satt i noe som føltes som en evighet og noterte. Han spurte hvordan jeg syntes det hadde gått, og om det var noe jeg ville gjort annerledes. Jeg begynte å gråte fordi nervene var helt i surr, men da ser han på meg og sier "hvorfor gråter du, du har jo bestått?". Så lo vi begge to, og det hele var overstått på første forsøk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besto oppkjøringen på første forsøk. Hadde oppvarmingstime i forkant av førerprøven. Oppvarmingen gikk fint, og kjørelærer fortalte at jeg kom til å bestå, hvis jeg kjørte som jeg gjorde under forberedelsen. Var pissnervøs og skalv som et aspeløv da jeg satt hos biltilsynet, og var veldig preget av stundens alvor. Prøvde å berolige meg selv med positive tanker og punkter jeg hadde notert på et ark.

Var fortsatt ganske nervøs da den kvinnelige sensoren ankom. Med det var det klart for en times eksamenskjøring. Fikk først et par kontrollspørsmål, som jeg svarte sånn noenlunde riktig på. Etter at vi hadde satt oss i bilen, ble det er par minutter med skrekkslagen dirring fra min side. Sensor spurte hva som kunne virke avslappende på meg. Vi ble enige om å ha en rolig dialog under den tiden jeg skulle kjøre. Ble både bykjøring, landevegskjøring og motorvegskjøring. Ved endt time ventet jeg et par minutter utenfor bilen. Beskjeden var som jeg håpte på, jeg fikk bestått! Tilbakemeldingen var gjennomgående positiv.

Fikk gleden av å kjøre skolebilen tilbake til kjøreskolen, og vipps så var lappen i boks. :) 

Anonymkode: 22704...3f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

TS her. Dytter. Oppkjøring i morgen igjen, strøk på første forsøk. Pissnervøs, får ikke sove. :(

Anonymkode: e4fd0...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk kjempegreit. Hadde oppvarmingstime først, så oppkjøringen. Sensor var trivelig, vi prata og lo mens vi kjørte ruten jeg skulle kjøre, og så var det over og jeg besto. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg strøk også på første forsøk for veldig mange år siden. Følte meg mye mer sikker på andre forsøk fordi feilen jeg gjorde første gangen var noe jeg lett kunne korrigere. 

Masse lykke til med oppkjøring i morgen!!!! Jeg er helt sikker på du klarer det helt fint! Om ikke kjører du, bokstavelig på, igjen så snart du får anledning. 

Dette ordner seg. :)

Anonymkode: aeab0...c7b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkel og grei. Det meste foregikk i Oslo sentrum hvor gjennomsnittsfarten var 5 km/t på grunn av tett trafikk. God tid til å tenke og handle.

Rakk så vidt en kjapp tur ut på landeveien, men den utgjorde kanskje 5 % av oppkjøringen. Så hadde bestått nesten uansett hvordan det gikk der.

Anonymkode: cb5e1...a8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en rolig og fin oppkjøring som jeg besto. Pratet og lo med sensor. Fikk en av rutene jeg hadde kjørt ofte med kjørelæreren, så var godt kjent. Hadde ellers diverse ulike parkeringer og forklarte litt om hvordan jeg ville gjort ting i trafikken om det var mer trafikk (var nesten ingen biler ute når vi kjørte). Han satt meg litt ut i starten da med et spørsmål om jeg kunne finne noe jeg ikke visste hva var - som tydeligvis sto oppført i vognkortet. Hadde kjøretime dagen før hvor vi gikk over det tekniske med bilen, men glemte se gjennom vognkortet og det ekstra som sto der. Det hadde heldigvis ingen betydning, men hadde jo vært fint å vite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strøk på 1. Forsøk for 8 år siden. 

Jeg hadde kjørt hjemme siden jeg var 16, og hadde en del timer også på kjøreskole med obligatoriske deler osv. Kjørelærer ville etter kort tid melde meg opp fordi jeg kjørte såpass bra. Eneste jeg ikke kunne (bruker lang tid ennå) var lukeparkering. 

På trafikkstasjonen fikk jeg Herr Dtryk som han ble kalt, men kjørelæreren hadde troen. 

Timen startet. Svarte korrekt på sikkerhetsspørsmål (hvordan sikre at gjenstander ikke kommer fra bagasjerommet og inn mot fører eller passasjerer). Han spurte om jeg ville prate eller ikke for å gjøre det lettest for meg. Jeg ville prate, svarte jeg. Det var det. Han sa ikke et ord fra vi kom ut på veien. Jeg prøvde virkelig, men at han overså meg totalt og gjorde meg så nervøs. «Følg riksvei 40, ta til høyre, venstre, 2. Avkjøring» etc. 

Jeg kjørte akkurat som jeg pleide. Jeg parkerte bilen på trafikkstasjonen, hadde så vidt skrudd av motoren før han rakk meg arket med «ikke bestått» og gikk ut. Sa ikke et pip. Begrunnelsene var at jeg satt for nære rattet (jeg er en lav kvinne), for lav fart inn på motorvegen (95 i 100 - han hadde notert det) og ikke tilfredsstillende svar på sikkerhetsspørsmålet. 

Fortalte alt til kjørelæreren min som sendte inn skriftlig klage der sensoren bekreftet samme historie. Fikk ny oppkjøring 2 uker senere, gratis, bestått med glans.  

Anonymkode: 3d0c1...2b9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk faktisk beskjed om at det var en av de beste førerprøvene han noen gang hadde hatt i sin karriere. Fikk ikke en eneste negativ kommentar, full score på alt. Så det var veldig kjekt.

 

Kan ikke si jeg er en bedre sjåfør enn andre som nettopp har fått lappen likevel 😛 var nok veldig heldig.

Anonymkode: b74a8...9d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle historiene. Vil gjerne høre flere! Det er beroligende. - TS

Anonymkode: e4fd0...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde oppkjøring på kaldeste vinteren med -16'C! Var heldigvis så kaldt at det ikke var glatt. Fikk likevel flere rare situasjoner i løpet av oppkjøring!

Var vel komt halvveis i oppkjøringen da jeg møter på et gravferd-følge. Mente ganske bestemt at da skal man stoppe bilen helt og la dem passere. Problemet var bare at hele følger også stod i ro! Så da stod vi der da. De stod i ro, jeg sto i ro, og svetten begynte å renne. Jeg prøvde å spørr sensor hva jeg skulle gjøre men hun svarte bare at det måtte jeg bestemme selv. Så da stod vi litt til, før jeg til slutt fikk beskjed om at vi måtte kjøre videre. 

Kom så til en parkeringsplass og fikk beskjed om å parkere bilen. Jeg ble ganske stresset og valgte den første og beste luken. Det skulle jeg ikke gjort, for den var så trang at jeg rygget på bilen som stod vedsiden av!!! Der og da ville jeg bare grine og aldri sette meg bak rattet igjen, men vi måtte ut og se om det var kommet noen skader på bilen. Sensor noterte reg-nummeret og gav beskjed om at vi skulle kjøre tilbake til Vegvesenet. Eneste jeg klarte å tenke var "nå strøk jeg, nå strøk jeg!"

Tilbake på Vegvesenet spurte sensor meg om det var noe på runden vår som jeg ville kommentere. Det var det jo selvsagt. Så gikk det noen minutter før hun gav beskjed om at jeg BESTOD!! Hun sa kjøringen min var såpass rolig, kontrollert og trygg at det overskygget det lille uhellet! Hun mente at det tross alt ikke hadde ført til skade på verken bil eller person. Det hadde jeg aldri trodd! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lukeparkering tre ganger med en sensor som brølte og prøvde å stresse meg opp for å se om jeg klarte å holde hodet kaldt. Samt kjøring i tett trafikk på ukjent sted :( . Kvelte bilen tre-fire ganger og bomgirte så turtallsmåleren gikk amok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestod både teori og førerprøven for både bil og lastebil ved første forsøk, var derimot ikke nevneverdig nervøs ved noen av anledningene, konsekvensen av et stryk ville jo ikke være alvorlige og min tilnærming var at her har jeg intet å tape og alt å vinne. Visste jo at dersom jeg skulle stryke, så var det eneste jeg tapte med det litt tid og penger, at jeg skulle makte å få førerkortet var jeg jo aldri i tvil om så derfor tilnærmingen med at konsekvensene av stryk var små - og slik kunne jeg slappe mye mer av enn hva jeg ser noen av dere andre har gjort her.

Tenker at dess mer stress en person klarer å stelle i stand i eget hode, jo større er sjansene for å stryke, stress har nemlig en tendens til å balle på seg ytterligere problemer for dem som rammes. Så jobb med det mentale, og heller tenke at resultatet av førerprøven ikke er så viktig på sikt - dagen er altså ikke en dag som avgjør om man får førerkortet eller ei, bare en dag som kan avgjøre når man får det og til hvilken pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøket på oppkjøring to ganger, ulike årsaker hver gang. Derfor har jeg vært litt fortvilet og lagt det på hyllen en stund, men har ny oppkjøring om et par måneder. Huff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Oppkjøring ferdig. Jeg strøk, igjen :(

Anonymkode: e4fd0...128

Huffavmeg. Det er så vanskelig altså! Hva var begrunnelsen du fikk?

Anonymkode: 4934d...529

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kjipt å høre, ts! Selv om det er ufattelig kjipt, så blir man forhåpentligvis en enda bedre sjåfør når tusener riktig. 

Hvilke begrunnelser fikk du? 

Anonymkode: 3d0c1...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huffavmeg. Det er så vanskelig altså! Hva var begrunnelsen du fikk?

Anonymkode: 4934d...529

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var kjipt å høre, ts! Selv om det er ufattelig kjipt, så blir man forhåpentligvis en enda bedre sjåfør når tusener riktig. 

Hvilke begrunnelser fikk du? 

Anonymkode: 3d0c1...2b9

 

Kjøring for langt ut mot vegkanten på smal veg der jeg var sikker på at det var riktig å holde seg til høyre side pga hensyn til eventuell motgående trafikk. Mangelfull rygging og parkering. Kom litt for fort inn i et kryss i 30 sone, og holdt litt ujevn fartstilpasning. Han likte heller ikke måten jeg brukte clutch på. Alt i alt kommer nok dette av for lite trening og kjennskap til både lokalområdet og bilen jeg kjørte. Alle rundt meg inkl kjørelærer mente jeg var klar. Så ja det suger, men jeg lærte i det minste noe av det. 

Anonymkode: e4fd0...128

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...