Gå til innhold

Hvor blir det av regnet ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her jeg bor, i sør-øst, er det meldt regn fredag den trettende! Jeg gleder meg! :hoppendeglad:

21297316_2030675073624716_5565453256773074944_n.gif?_nc_cat=0&oh=d589d923992081bf9b52a678b83f9ce9&oe=5B43A2CE

Det som nesten er litt synd er at jeg befinner meg i en annen landsdel den dagen :P Men det er også meldt regn mandag kveld så hvis værmeldinga slår an så rekker jeg å oppleve et regnskyll før jeg haster avgårde :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jo allerede begynt og merkes hos bøndene hvor avlingene tørker, det er mangel på fôr til dyr. Jeg tror dette bare er begynnelsen. 

Anonymkode: cf3ee...c1e

Begynnelsen på hva ?? 

Anonymkode: 95754...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oj dette har jeg ikke fått m meg. Hvor er dette ? 

Anonymkode: 95754...6c4

http://www.varsom.no/nytt/nyheter-annet/lavt-grunnvannsniva-i-deler-av-norge/

Anonymkode: 459b4...4aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Hanne67 skrev:

Det er meldt regn på Østlandet på mandag, men ikke så mye, og det skal bli opphold etterpå. Grunnvannsnivået er veldig lavt, og grasavlinger tørker bort.

Grunnvann -nivå hva er det ? Hva sier ekspertene ? Har vi grunn til bekymring ? 

Anonymkode: 95754...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slapp av. Det blir ingen full Krise i Norge med det første, det skal nok mer til. I verste fall ved rasjonering finnes det flere måter å få vann på. Mange bor ved innsjøer der man kan hente og koke vann, eller i nærheten av kysten der man kan hente og avsalte vann på. Vann kan også kjøres i tankbiler fra høyereliggende strøk. Og varmeperioden er i det store og hele ikke så lang, om maks noen måneder er det slutt og høsten med mer nedbør er på vei, i motsetning til land som har alvorlig problemer med tørke, der klimaet er slik at det kan være nesten like varmt nesten hele året siden det ikke er like store forskjeller på årstidene. 

Og når det gjelder avlinger, så har Norge langt flere bein å stå på, bla. både jordbruk og fiske. Man kunne i verste fall tenkt seg en rasjoneringssituasjon, men vi har flere bein å stå på enn andre land med alvorlig tørke og mye større areale og dekke, samt en mye større befolkning. 

Anonymkode: a0a8d...dd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen fare. Er flerfoldige beredskapsplaner på dette alle steder. Å tro at det blir noe vannmangel i Norge er det reneste hysteri.

Anonymkode: 235f0...7f6

Hysteri muligens ja å tro det verste men man kan godt redusere forbruket sitt litt.

Anonymkode: 95754...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i nord har vi nesten druknet så mye det har regnet siden midten av mai!

Anonymkode: cac64...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er her oppe i Nordnorge. Har vel regnet i nesten to måneder i strekk her nå. Du må gjerne komme opp å hente det. 

Anonymkode: 66947...752

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja enig i det. Mon tro hva som er lurt å hamstre. Hva skjer m vann-reservoarer om dette fortsetter ? Kan vi i feks større byer gå tom for vann ? Beklager om jeg høres dum ut. 

Anonymkode: 95754...6c4

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen fare. Er flerfoldige beredskapsplaner på dette alle steder. Å tro at det blir noe vannmangel i Norge er det reneste hysteri.

Anonymkode: 235f0...7f6

Til første AB: nei, du høres ikke dum ut; og til andre AB: nei, det er ikke hysteri. Ihvertfall ikke i enkelte steder i Norge.

Tidligere i år, lenge før tørken begynte, mottok jeg og mange andre informasjon om planlagt bygging av vannledning fra Holsfjorden i Bærum og inn til Oslo, se bilde under(bor i nærheten av anleggsområdet).Vannforsyningen i hovedstaden er svært sårbar for f.eks. terrorangrep, og i sommer har innbyggere vært pålagt både vanningsforbud(vannspredere på plen), såvel som grillforbud pga. tørken.

Jeg følger med på naturens egne tegn og varsler, og visste i april at det ville bli en svært varm sommer med fare for tørke, har sagt fra til de jeg kjenner om det. Drikkevann tapper jeg i store flasker og setter i kjøleskap, istedet for å la det stå og renne flere liter hver gang jeg skal ha et glass kaldt vann. Har alltid hatt en vane med å skru av vannet mens jeg såper inn håret, tar i balsam o.l. fremfor å la det renne.

I vår og sommer har jeg vært ekstra nøye med dette, alle kan gjøre noe, og det hjelper.

image.png.bad8bef0959d8a95f143c80a689354cf.png

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja enig i det. Mon tro hva som er lurt å hamstre. Hva skjer m vann-reservoarer om dette fortsetter ? Kan vi i feks større byer gå tom for vann ? Beklager om jeg høres dum ut. 

Anonymkode: 95754...6c4

Å, det er veldig lenge igjen før vi går tom for vann, så du trenger ikke å være redd for det. Her har vi fått restriksjoner for vanning, men vi får fortsatt vanne to dager i uken. Når det begynner å bli farlig lite vann blir det først av alt full vanningsstopp. Så kommer vi til å bli oppfordret til å dusje så raskt og lite som mulig, unngå klesvask og slike ting. Det opplevde jeg flere ganger da jeg bodde utenlands, men det gikk seg til. Irriterende med alle naboene som gikk rundt og snoket og lekte politi, men de gjorde jo egentlig en god jobb :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er her oppe i Nordnorge. Har vel regnet i nesten to måneder i strekk her nå. Du må gjerne komme opp å hente det. 

Anonymkode: 66947...752

Kan ikke dere sende det sørover istedet, vær så snill? Alle nordlendinger gå sammen i bønn om å sende regn til sør?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, hind skrev:

Å, det er veldig lenge igjen før vi går tom for vann, så du trenger ikke å være redd for det. Her har vi fått restriksjoner for vanning, men vi får fortsatt vanne to dager i uken. Når det begynner å bli farlig lite vann blir det først av alt full vanningsstopp. Så kommer vi til å bli oppfordret til å dusje så raskt og lite som mulig, unngå klesvask og slike ting. Det opplevde jeg flere ganger da jeg bodde utenlands, men det gikk seg til. Irriterende med alle naboene som gikk rundt og snoket og lekte politi, men de gjorde jo egentlig en god jobb :) 

Takk for informativt og hyggelig svar :)

Anonymkode: 95754...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Ichiko skrev:

Til første AB: nei, du høres ikke dum ut; og til andre AB: nei, det er ikke hysteri. Ihvertfall ikke i enkelte steder i Norge.

Tidligere i år, lenge før tørken begynte, mottok jeg og mange andre informasjon om planlagt bygging av vannledning fra Holsfjorden i Bærum og inn til Oslo, se bilde under(bor i nærheten av anleggsområdet).Vannforsyningen i hovedstaden er svært sårbar for f.eks. terrorangrep, og i sommer har innbyggere vært pålagt både vanningsforbud(vannspredere på plen), såvel som grillforbud pga. tørken.

Jeg følger med på naturens egne tegn og varsler, og visste i april at det ville bli en svært varm sommer med fare for tørke, har sagt fra til de jeg kjenner om det. Drikkevann tapper jeg i store flasker og setter i kjøleskap, istedet for å la det stå og renne flere liter hver gang jeg skal ha et glass kaldt vann. Har alltid hatt en vane med å skru av vannet mens jeg såper inn håret, tar i balsam o.l. fremfor å la det renne.

I vår og sommer har jeg vært ekstra nøye med dette, alle kan gjøre noe, og det hjelper.

image.png.bad8bef0959d8a95f143c80a689354cf.png

 

Naturens tegn og varsler er nok spekulative, så i så fall visste du nok mer enn selv klimaforskerne. Det er jetstrømmer og andre store makrofaktorer i et ganske kompleks klimamodell som styrer sannsynligheter for varm/kald sommer, det er ikke noe man kan si veldig sikkert fra tegn i naturen. 

Og jo, det er hysteri hvis man er redd for at man går helt tomt for vann, altså en alvorlig krise. Vel kan man oppleve restriksjoner på vannbruk, men det er ganske langt derfra til total vannmangel og påfølgende uttørkning og hungersnød. I Norge har man flere muligheter til å skaffe vann, og mindre avstander til vannreservoarer enn i mange andre land som har alvorlige utfordringer med tørke, i tillegg til en relativt liten befolkning. 

Anonymkode: a0a8d...dd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Naturens tegn og varsler er nok spekulative, så i så fall visste du nok mer enn selv klimaforskerne. Det er jetstrømmer og andre store makrofaktorer i et ganske kompleks klimamodell som styrer sannsynligheter for varm/kald sommer, det er ikke noe man kan si veldig sikkert fra tegn i naturen. 

Og jo, det er hysteri hvis man er redd for at man går helt tomt for vann, altså en alvorlig krise. Vel kan man oppleve restriksjoner på vannbruk, men det er ganske langt derfra til total vannmangel og påfølgende uttørkning og hungersnød. I Norge har man flere muligheter til å skaffe vann, og mindre avstander til vannreservoarer enn i mange andre land som har alvorlige utfordringer med tørke, i tillegg til en relativt liten befolkning. 

Anonymkode: a0a8d...dd6

Det var ikke jeg som visste hvilken sommer det ble, men trærne: de merker hva som er i vente lenge før det faktisk er der. Slikt går an å se på hvordan de "oppfører" seg. Tror du virkelig ikke at skapninger i naturen evner å føle slikt på forhånd, tror du man må ha datamaskiner for alt? Jeg syns det er interessant å følge med, det er utrolig mye visdom i gamle regler om natur, vær og vind. Regler som bygger på årtusener med observasjon, selv om observasjonene er gjort uten teknologi.

Forresten bruker vitenskapsfolk mye de samme varslene, bare andre metoder. De bruker instrumenter for å kartlegge, vi andre bruker egne sanser. Eller trodde du jeg sitter og teller dager på en primstav og hvor mange ganger en ku rauter på en bestemt ukedag?

Det er vel heller ingen her som har påstått en begynnende ørken eller hungersnød her til lands, men at situasjonen nå er ekstrem i forhold til det som er normalt for Norge. Vi har mer erfaring med flom enn med tørke, og den varige, sterke varmen sliter i lengden på alt levende. Skjønner godt at folk blir engstelige, selv er jeg bekymret for naturens liv: vegetasjon, fugler og dyr. De sliter virkelig av vannmangel, de kan ikke bare skru på krana.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ichiko skrev:

Det var ikke jeg som visste hvilken sommer det ble, men trærne: de merker hva som er i vente lenge før det faktisk er der. Slikt går an å se på hvordan de "oppfører" seg. Tror du virkelig ikke at skapninger i naturen evner å føle slikt på forhånd, tror du man må ha datamaskiner for alt? Jeg syns det er interessant å følge med, det er utrolig mye visdom i gamle regler om natur, vær og vind. Regler som bygger på årtusener med observasjon, selv om observasjonene er gjort uten teknologi.

Forresten bruker vitenskapsfolk mye de samme varslene, bare andre metoder. De bruker instrumenter for å kartlegge, vi andre bruker egne sanser. Eller trodde du jeg sitter og teller dager på en primstav og hvor mange ganger en ku rauter på en bestemt ukedag?

Det er vel heller ingen her som har påstått en begynnende ørken eller hungersnød her til lands, men at situasjonen nå er ekstrem i forhold til det som er normalt for Norge. Vi har mer erfaring med flom enn med tørke, og den varige, sterke varmen sliter i lengden på alt levende. Skjønner godt at folk blir engstelige, selv er jeg bekymret for naturens liv: vegetasjon, fugler og dyr. De sliter virkelig av vannmangel, de kan ikke bare skru på krana.

Dette tror jeg på. Mennesket Har fjernet seg for mye fra naturen. Helt fremmedgjort og stoler kun på media og algoritmer. 

Anonymkode: 95754...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ichiko skrev:

Det var ikke jeg som visste hvilken sommer det ble, men trærne: de merker hva som er i vente lenge før det faktisk er der. Slikt går an å se på hvordan de "oppfører" seg. Tror du virkelig ikke at skapninger i naturen evner å føle slikt på forhånd, tror du man må ha datamaskiner for alt? Jeg syns det er interessant å følge med, det er utrolig mye visdom i gamle regler om natur, vær og vind. Regler som bygger på årtusener med observasjon, selv om observasjonene er gjort uten teknologi.

Forresten bruker vitenskapsfolk mye de samme varslene, bare andre metoder. De bruker instrumenter for å kartlegge, vi andre bruker egne sanser. Eller trodde du jeg sitter og teller dager på en primstav og hvor mange ganger en ku rauter på en bestemt ukedag?

Det er vel heller ingen her som har påstått en begynnende ørken eller hungersnød her til lands, men at situasjonen nå er ekstrem i forhold til det som er normalt for Norge. Vi har mer erfaring med flom enn med tørke, og den varige, sterke varmen sliter i lengden på alt levende. Skjønner godt at folk blir engstelige, selv er jeg bekymret for naturens liv: vegetasjon, fugler og dyr. De sliter virkelig av vannmangel, de kan ikke bare skru på krana.

Jeg utelukker på ingen måte at alt levende har en iboende "sans" på hva som kan komme av vær, men det er jo en evolusjonær tilpasning. Men det er jo på ingen måte en garanti for at disse sansene stemmer heller, for selv om trærne "innretter" seg på en viss type vær, så kan det likevel endre seg, ofte kjappere enn man tror. Klima og vær er til dels kaotisk, dvs. veldig vanskelig å beregne/estimere. Det er det jeg mener med at disse tegnene i naturen i beste fall er usikre indikatorer. 

Nei, jeg har ikke påstått at man trenger datamaskiner for alt. Meteorologien og klimaforskningen er ikke forankret i dataalderen i utgangspunktet, det er selvstendige disipliner som ble startet lenge før dataalderens inntog. Men datamaskinen er et nyttig verktøy for å lage klimamodeller raskere enn man ellers kunne ha gjort. Det går jo mye raskere å lage forskjellige estimater/scenarioer når man kan legge inn variable og forutsetninger i en digital modell, fremfor å måtte regne for hånd på papir (selv om dyktige forskere absolutt greier det også - men det tar altså mye mer tid, noe som da ikke er særlig rasjonelt i dagens samfunn). 

Ja, noen klimaforskere bruker til en viss grad noen av de samme varslene, men da snakker vi om langt større datasett (observasjoner gjort av mange tusen), kombinert med klimamodeller, havtemperaturer, temperaturmålinger osv. for øvrig. Altså oppnår man en langt større konfidens, enn hver enkelt av oss kan utlede av våre små, "personlige" datasett (altså de trærne vi selv betrakter når vi tar turer i naturen).

Kan forstå at noen blir bekymret på naturens vegne, men det er det liten grunn til ennå. Alle arter i naturen er tidvis utsatt for endringer i alt fra temperaturer, til luftfuktighet, regn/tørke ratio og mye mer. Men det er det som har gitt oss artene vi kan betrakte i dag. 

Anonymkode: a0a8d...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette tror jeg på. Mennesket Har fjernet seg for mye fra naturen. Helt fremmedgjort og stoler kun på media og algoritmer. 

Anonymkode: 95754...6c4

Da er det jo interessant at disse algoritmene er utledet fra ting man kan betrakte nettopp i naturen, biologien, stjernehimmelen og verden for øvrig. Matematikk og algoritmer ble utledet av mennesker nettopp for å forklare og beskrive ting de betraktet. 

Anonymkode: a0a8d...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...