Gå til innhold

Verden koker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Akkurat nå, T-Rex skrev:

Jeg er såpass gammel at jeg kan gi blaffen i hele greia. Men det kan bli utrivelig for de som er yngre, med kriger og elendighet som vil følge klimaproblemene.

Har fint lite å bety. Om menneskeheten overlever eller ikke betyr ingenting for hver enkelt av oss.

Anonymkode: 1fc88...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Geirfuglen
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gir ikke større mening det du kommer med heller🤪

Jeg har i alle fall vist til fakta mens du bare tror og mener. Like troverdig kunnskap som Bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har fint lite å bety. Om menneskeheten overlever eller ikke betyr ingenting for hver enkelt av oss.

Overgangsperioden kan bli tøff, for de som opplever den. Det var bare det jeg ville si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Geirfuglen skrev:

Jeg har i alle fall vist til fakta mens du bare tror og mener. Like troverdig kunnskap som Bibelen.

De faktaene har jeg til gode å se ennå. Var det konsensus om dette, hadde vi ikke hatt denne diskusjonen. Det har vi altså😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, T-Rex skrev:

Overgangsperioden kan bli tøff, for de som opplever den. Det var bare det jeg ville si.

Jada. Life is a bitch. Intet nytt, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en annen sak, og det kan man faktisk mene. Det finnes enkelte forskere som mener at man rent økonomisk skal drite i klimaendringene fordi det ikke lønner seg. Men det er ingen klimaforskere som mener at menneskeskapte klimaendringer ikke skjer. Tror du har noen veldig få som du kan telle på én hånd, og de har røtter til oljelobbyen. Der har dere penga deres, ikke tusenvis av forskere med normal inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Geirfuglen

De faktaene har jeg til gode å se ennå. Var det konsensus om dette, hadde vi ikke hatt denne diskusjonen. Det har vi altså😊

Det er konsensus. Post gjerne noe som motbeviser det. Det har vært konsensus i lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Geirfuglen skrev:

Det er en annen sak, og det kan man faktisk mene. Det finnes enkelte forskere som mener at man rent økonomisk skal drite i klimaendringene fordi det ikke lønner seg. Men det er ingen klimaforskere som mener at menneskeskapte klimaendringer ikke skjer. Tror du har noen veldig få som du kan telle på én hånd, og de har røtter til oljelobbyen. Der har dere penga deres, ikke tusenvis av forskere med normal inntekt.

Jada, jada. Du får ikke overbevist meg likevel😊. Jeg tar hele greia med stoisk ro, så får dere andre løpe rundt og redde verden😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jada, jada. Du får ikke overbevist meg likevel😊. Jeg tar hele greia med stoisk ro, så får dere andre løpe rundt og redde verden😁

Jeg har ikke sagt noe om å redde verden. Jeg skrev at mange mener det ikke er noen vits i å gjøre noe med klimaendringene. Men ikke at du kan nekte for at det skjer. Det er så solid kunnskap og så mye forsket på at det ikke kan benektes lenger. Og det kommer til å bli jævla kleint å sitte der og si at jorda er flat hvis man fortsetter med det samme løpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Det er konsensus. Post gjerne noe som motbeviser det. Det har vært konsensus i lang tid.

Ikke meg bekjent. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke gidder å lete rundt på nettet for å gi deg noen linker som du likevel kommer til å blånekte stemmer😊. Om så jeg hadde vist deg en klimarapport som med 110% sikkerhet fastslo at endringene ikke var menneskeskapte, ville du nok kvernet videre på ditt.

Så slik sett er det nytteløst for meg eller noen å poste noe som helst😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For noen uker siden, fikk jeg snap om at det var -1 i Canberra, så er ikke varmt overalt 

Anonymkode: 3caee...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke sagt noe om å redde verden. Jeg skrev at mange mener det ikke er noen vits i å gjøre noe med klimaendringene. Men ikke at du kan nekte for at det skjer. Det er så solid kunnskap og så mye forsket på at det ikke kan benektes lenger. Og det kommer til å bli jævla kleint å sitte der og si at jorda er flat hvis man fortsetter med det samme løpet.

Jeg har sagt at det er klimaendringer. Det har det alltid vært. Men de er ikke menneskeskapte. Og om så de hadde vært det, kunne jeg ikke gitt mer blaffen😊.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Ikke meg bekjent. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke gidder å lete rundt på nettet for å gi deg noen linker som du likevel kommer til å blånekte stemmer😊. Om så jeg hadde vist deg en klimarapport som med 110% sikkerhet fastslo at endringene ikke var menneskeskapte, ville du nok kvernet videre på ditt.

Så slik sett er det nytteløst for meg eller noen å poste noe som helst😊

Det er jo du som har bevisbyrden her, som nekter for noe det er konsensus om. Hvordan skal jeg kunne få deg til å forstå at jorda er rund når du ikke gidder å vise til noe om at den er flat? Hvis du ikke vil lære, så blir det jo nytteløst. Men man kan jo ikke bare bestemme seg for at man ikke tror på noe som er reelt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Geirfuglen
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noen uker siden, fikk jeg snap om at det var -1 i Canberra, så er ikke varmt overalt 

Anonymkode: 3caee...b26

Klima er ikke det samme som vær. Det er basic kunnskap, værsågod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Jeg har sagt at det er klimaendringer. Det har det alltid vært. Men de er ikke menneskeskapte. Og om så de hadde vært det, kunne jeg ikke gitt mer blaffen😊.

Ja, jeg bryr meg ikke om at folk gir blaffen, det må man fint gjøre. Det er det mange som gjør. Men å benekte at de finnes er derimot kunnskapsløst og litt rart her i Norge. En ting er USA der ikke har tilgang til utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo du som har bevisbyrden her, som nekter for noe det er konsensus om. Hvordan skal jeg kunne få deg til å forstå at jorda er rund når du ikke gidder å vise til noe om at den er flat? Hvis du ikke vil lære, så blir det jo nytteløst. Men man kan jo ikke bare bestemme seg for at man ikke tror på noe som er reelt? 

Jeg har ikke sagt jorda er flat. Du må lære deg å lese. Slik du argumenterer og kjører på blir du bare anmasende og belærende. Ikke at det gjør meg noe, bare sier det.

Det er ikke konsensus om at klimaendringene er menneskeskapt. Om du googler "Climate hoax" elle "klimabløff", har du nok til å lese på i et år eller så😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvorfor skal noen være så engasjerte i om det er menneskes feil eller ikke. Skal vi kjempe for å fortsette å sage over grenen vi sitter på og ødelegge vår egen klode? Ting må endres. Det går ikke ann å fortsette slik vi gjør. Vi tar oss så til rette. 

Norge gjør det bra. Hvorfor i all verden kildesorterer ikke drittland? Hvorfor har de ikke noe så enkelt som panteordning på flasker? Hvorfor før de masse barn de ikke greier å mate? Hvorfor ser jeg bare kullkraftverk i Polen. Når det rett over grensa stikker opp masse vindmøller. Hvorfor sager vi ned regnskogen når alle vet at det er helt feil? Hvorfor reiser vi til verdens mest sårbare steder i cruisebåter som går på bunkersolje?

Hvorfor bruker vi penger på å kaste fult brukbare ting. Når det er gratis å legge det som gis bort på Finn. Straks så kommer det noen hjem til deg å henter det.

Når verden gir oss tegn på at noe er galt. Så skal vi bare overse det? Hav fulle av plast. Land hvor det er umulig å se stjernene lengre om natten fordi himmelen er full av fogg. Ørken, megabyer som har gått tom for vann, arter som dør ut. 

Anonymkode: 18bb1...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Jeg har ikke sagt jorda er flat. Du må lære deg å lese. Slik du argumenterer og kjører på blir du bare anmasende og belærende. Ikke at det gjør meg noe, bare sier det.

Det er ikke konsensus om at klimaendringene er menneskeskapt. Om du googler "Climate hoax" elle "klimabløff", har du nok til å lese på i et år eller så😊

Ja, jeg vet, men det er vanskelig å diskutere med deg når du ikke gidder å underbygge påstandene dine. Det er jo ikke sånn det funker; at man bare kan si hva som helst. 

Du kan Google hva som helst sammen med hoax, og du vil finne masse YouTube-videoer, artikler osv. Spesielt innen klima, 9/11, vaksiner, kreftforskning osv. Men det betyr ikke at det er sant.

Det motsatte av en påstand som ikke er underbygget, er vitenskap. Vitenskap er blant annet at man viser at en hypotese stemmer (eller ikke gjør det). Jeg vet ikke om du har tatt universitetsutdanning, men da lærer man om ulike metoder for å forske. En måte å forske på er å ha en nullhypotese som du skal prøve å finne støtte for, eventuelt at den faller.

Slik bygger man stein på stein, også på allerede eksisterende forskning. Når det gjelder fenomener som klimaforskning eller om verden er flat (jeg bruker det som eksempel fordi det er noe som ligner, noe de ikke kunne se med det blotte øyet, men som måtte bevises på andre måter), så vil man til sist ha så omfattende bevisgrunnlag at man kan si at det er konsensus selv om det er noe man ikke kan se med det blotte øyet. Det har man nå gjort når alle klimaforskerne går ut og sier at klimaendringene er menneskeskapte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Ja, jeg vet, men det er vanskelig å diskutere med deg når du ikke gidder å underbygge påstandene dine. Det er jo ikke sånn det funker; at man bare kan si hva som helst. 

Er vanskelig å diskutere uansett når man er uenige:-). Du gir blaffen i hva jeg mener og jeg gir blaffen i hva du mener:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vanskelig å diskutere uansett når man er uenige:-). Du gir blaffen i hva jeg mener og jeg gir blaffen i hva du mener:-)

Forskjellen er at det ikke har noe med mening å gjøre for min del. Jeg har ingen mening om dette, det er ikke noe å mene noe om. Akkurat som jeg ikke mener noe om fasongen på jorda heller, den bare er som den er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...