Gå til innhold

Skravletråd mars/april 2019


Pjusk

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Twilight_Sparkle skrev:

 

Jeg var på tidlig ultralyd uke 7 (privat, skulle på lang utenlandstur med jobben og ville vite om ting var ok), og skal også på ultralyd i forbindelse med fosterdiagnostikk i uke 12/13 et sted. (Bor i Sverige; fikk tilbud om ultralyd+blodprøve som del av vanlig oppfølging gjennom jordmor så får det dekt offentlig.) 

... tror ikke jeg kommer til å slappe av / tørre å glede meg ordentlig før vi er forbi uke 12 og ultralyd evt viser at alt er bra, så kjenner jeg gleder meg veldig til det er gjort om 2-3 uker! 

Jeg har også bestilt privat UL i uke 12+5. Håpet på diagnostikk, men det ble bare vanlig UL. Drittsur at det kostet meg 1200 kr for ingenting. Har jo hørt hjertelyden med Doppler uka før hos fastlegen, så føler det var bortkastede penger. Klinikken mente jeg burde ha presisert at jeg ønsket diagnostikk og ikke ultralyd.... Brukte vist ikke det riktige ordet i bestillingen.

 

Vet ikke om jeg skal nå på diagnostikk, selv om jeg vet jeg ikke har funnet roen enda etter 2 SA. Skal til utlandet  snart og vurderer å ta det der. Der koster fosterdiagnostikk bare 200 kr privat (Øst Europa, utenfor EU).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 hours ago, Ny Bruker said:

Jeg har også bestilt privat UL i uke 12+5. Håpet på diagnostikk, men det ble bare vanlig UL. Drittsur at det kostet meg 1200 kr for ingenting. Har jo hørt hjertelyden med Doppler uka før hos fastlegen, så føler det var bortkastede penger. Klinikken mente jeg burde ha presisert at jeg ønsket diagnostikk og ikke ultralyd.... Brukte vist ikke det riktige ordet i bestillingen.

 

Vet ikke om jeg skal nå på diagnostikk, selv om jeg vet jeg ikke har funnet roen enda etter 2 SA. Skal til utlandet  snart og vurderer å ta det der. Der koster fosterdiagnostikk bare 200 kr privat (Øst Europa, utenfor EU).

Åh, så kjipt! Om du har kommet deg over uke 12 og alt ellers ser bra ut (med hjertelyd og sånn) så er det jo overveldende sannsynlig at ting går bra, men forstår veldig godt at du er engstelig. (Spesielt om du har opplevd å miste flere ganger før!) Krysser fingrene for at alt står bra til (og at du får ro i sjela etterhvert, med eller uten diagnostikk i utlandet). ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Nå begynner vel de fleste her å være forbi de første 12 usikre ukene? Jeg lurer på hvor mange av dere som har fortalt om graviditeten, til hvem, når gjorde dere det, og hvordan fortalte dere det?

(Selv har vi ikke fortalt noen ennå, men tenker å fortelle familie om alt ser bra ut på UL om to uker. Egentlig koser jeg meg med å ha en hemmelighet enn så lenge, og tenker at det blir tidsnok synlig for hele verden - vurderer å ikke fortelle det på jobben før det blir tydelig uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Twilight_Sparkle skrev:

Hei! Nå begynner vel de fleste her å være forbi de første 12 usikre ukene? Jeg lurer på hvor mange av dere som har fortalt om graviditeten, til hvem, når gjorde dere det, og hvordan fortalte dere det?

(Selv har vi ikke fortalt noen ennå, men tenker å fortelle familie om alt ser bra ut på UL om to uker. Egentlig koser jeg meg med å ha en hemmelighet enn så lenge, og tenker at det blir tidsnok synlig for hele verden - vurderer å ikke fortelle det på jobben før det blir tydelig uansett. :)

Vi har sagt det til all familie utenom søstrene hans, og besteforeldre, våre nærmeste venner, og jeg har sagt det på jobb.. men jeg vil ikke si at det er offesielt.. noen av vennene spørr meg om det er offesielt, men jeg vil ikke at andre skal si det til andre.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Twilight_Sparkle skrev:

Hei! Nå begynner vel de fleste her å være forbi de første 12 usikre ukene? Jeg lurer på hvor mange av dere som har fortalt om graviditeten, til hvem, når gjorde dere det, og hvordan fortalte dere det?

(Selv har vi ikke fortalt noen ennå, men tenker å fortelle familie om alt ser bra ut på UL om to uker. Egentlig koser jeg meg med å ha en hemmelighet enn så lenge, og tenker at det blir tidsnok synlig for hele verden - vurderer å ikke fortelle det på jobben før det blir tydelig uansett. :)

Jeg er i uke 14+2 i dag. Vi har fortalt det etterhvert som det har vært naturlig for oss å dele det. Mine foreldre og min søster har visst det siden positiv test så og si. Foreldrene hans fikk vite det i uke 9 etter TUL. Så fortalte vi det til onkler og tanter i uke 12. På jobben fortalte jeg det i uke 7 til sjefen min fordi jeg var sykemeldt. De nærmeste kollegaene mine har fått vite det fra uke 10-12. Fremdeles en god del på jobben som ikke vet det. Synes ikke det trenger å være helt offisielt, og "sosiale medier offisielt" blir det nok ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.9.2018 den 10.27, Twilight_Sparkle skrev:

Hei! Nå begynner vel de fleste her å være forbi de første 12 usikre ukene? Jeg lurer på hvor mange av dere som har fortalt om graviditeten, til hvem, når gjorde dere det, og hvordan fortalte dere det?

(Selv har vi ikke fortalt noen ennå, men tenker å fortelle familie om alt ser bra ut på UL om to uker. Egentlig koser jeg meg med å ha en hemmelighet enn så lenge, og tenker at det blir tidsnok synlig for hele verden - vurderer å ikke fortelle det på jobben før det blir tydelig uansett. :)

Fortalte til søstera mi med en gang jeg fant ut. Foreldrene mine fikk vite nå på Skype, etter 12 uker. De selv spurte ettåringen når han skulle få en liten søster eller bror og da passet det å si at det skjer i april ;)

Jobben får vite ca. i uke 14. Da tror jeg magen begynner å vises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Tyah skrev:

Når har dere ordinær ultralyd? Og er det noen av dere som har fått vite kjønn allerede? Jeg er så spent på OUL. 

Jeg har fått OUL i uke 18. Vet ikke kjønnet enda, så venter til OUL.

For meg spiller det ingen rolle hvem det er, men har 60/40 følelse at det er gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/25/2018 at 9:25 AM, Tyah said:

Når har dere ordinær ultralyd? Og er det noen av dere som har fått vite kjønn allerede? Jeg er så spent på OUL. 

Uke 18-20 blir månedsskiftet november/desember for meg, så lenge til OUL ennå. Jeg tror ikke jeg klarer å ta inn over meg at dette faktisk kommer til å skje før jeg er forbi uke 12 og har vært på tidlig ultralyd/fosterdiagnostikk og sett om det faktisk fins et levende, voksende, friskt foster der inne - tør ikke glede meg ordentlig helt ennå.

Har heller ikke bestemt oss for om vi vil vite kjønnet før babyen kommer eller la det bli en overraskelse (også fordi jeg helst vil slippe bare rosa/blå babyting). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2018 den 20.49, Ny Bruker skrev:

Jeg har fått OUL i uke 18. Vet ikke kjønnet enda, så venter til OUL.

For meg spiller det ingen rolle hvem det er, men har 60/40 følelse at det er gutt.

Spiller ingen rolle for oss heller, men vi er veldig spente :)

14 timer siden, Twilight_Sparkle skrev:

Uke 18-20 blir månedsskiftet november/desember for meg, så lenge til OUL ennå. Jeg tror ikke jeg klarer å ta inn over meg at dette faktisk kommer til å skje før jeg er forbi uke 12 og har vært på tidlig ultralyd/fosterdiagnostikk og sett om det faktisk fins et levende, voksende, friskt foster der inne - tør ikke glede meg ordentlig helt ennå.

Har heller ikke bestemt oss for om vi vil vite kjønnet før babyen kommer eller la det bli en overraskelse (også fordi jeg helst vil slippe bare rosa/blå babyting). 

Jeg klarte ikke å ta det skikkelig inn over meg jeg heller, eller i det hele tatt glede meg før jeg var på ultralyd i uke 12+2, så det har jeg forståelse for. Håper tiden frem til uke 12 går fort for dere :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Tyah said:

Jeg klarte ikke å ta det skikkelig inn over meg jeg heller, eller i det hele tatt glede meg før jeg var på ultralyd i uke 12+2, så det har jeg forståelse for. Håper tiden frem til uke 12 går fort for dere :)

 

Takk! "Heldigvis" er det en av de travleste periodene på jobb akkurat nå, så jeg har ikke alt for mye tid til å sitte og gruble... Likevel kunne tida fram til 8. oktober når jeg skal på ultralyd (som blir 12+2) fint gått litttttt fortere kjenner jeg! 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på 😄

Er 17 + 5, har vert og er sykt nervøs for at noe skal være galt. 
Førstegangsgravid som gruer seg til OUL som er om en uke... 

Når er det normalt å kjenne bevegelse? 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, randomnice said:

Hiver meg på 😄

Er 17 + 5, har vert og er sykt nervøs for at noe skal være galt. 
Førstegangsgravid som gruer seg til OUL som er om en uke... 

Når er det normalt å kjenne bevegelse? 😄

Velkommen, og lykke til med OUL!

Jeg er også førstegangsgravid og like grønn som deg... men har lest at det er vanlig å kjenne bevegelse rundt uke 20 i første graviditet. (Kvinner som har vært gravide før og vet hva det kjennes som kan kanskje merke det en-to uker tidligere.) Så om du ikke kjenner noe ennå, er det helt normalt og forventa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen her som har opplevd blødninger i løpet av første trimester? Har hatt brunlig utflod/spotting siden søndag, og håper inderlig det er tilfeldig og ikke en begynnende spontanabort. Ingen store mengder, ikke friskt blod, og ingen kramper/smerter utover småmurringer som jeg har hatt av og på hele graviditeten så langt... Er 11+4 i dag, og håpet jeg snart kunne begynne å slappe av litt.

Har time til ultralyd på mandag uansett, ellers hadde jeg nok forsøkt å få bekrefta om alt er bra der inne... Jordmor sa at småblødninger er normalt og at om det går over til kraftig blødning eller jeg får smerter/kramper bør jeg ringe gynekologisk akuttmottagning... men hvordan slår man seg til ro i mellomtiden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.10.2018 den 14.09, Twilight_Sparkle skrev:
 

Noen her som har opplevd blødninger i løpet av første trimester? Har hatt brunlig utflod/spotting siden søndag, og håper inderlig det er tilfeldig og ikke en begynnende spontanabort. Ingen store mengder, ikke friskt blod, og ingen kramper/smerter utover småmurringer som jeg har hatt av og på hele graviditeten så langt... Er 11+4 i dag, og håpet jeg snart kunne begynne å slappe av litt.

Har time til ultralyd på mandag uansett, ellers hadde jeg nok forsøkt å få bekrefta om alt er bra der inne... Jordmor sa at småblødninger er normalt og at om det går over til kraftig blødning eller jeg får smerter/kramper bør jeg ringe gynekologisk akuttmottagning... men hvordan slår man seg til ro i mellomtiden? 

Jeg hadde blødninger fra uke 5 til 7. Jeg hadde både brunlig spotting, og friskt blod. Ikke mye, men nok til at jeg ble veldig bekymret. Det som fikk meg til å slå meg til ro var ultralyd. Vi hadde en i uke 6, en i uke 9 og i uke 12. Nå er jeg i uke 15+5, og alt ser fint ut.

Mest sannsynlig er alt fint med deg også. Det kan være så mange forskjellige grunner til at du spotter. Det trenger ikke å være spontanabort/MA, men det kan jo også være det. Håper du klarer å slappe litt av frem til mandag og at alt går bra. Blødninger i svangerskap er helt forferdelig, selv om det er veldig vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Tyah said:
 

Jeg hadde blødninger fra uke 5 til 7. Jeg hadde både brunlig spotting, og friskt blod. Ikke mye, men nok til at jeg ble veldig bekymret. Det som fikk meg til å slå meg til ro var ultralyd. Vi hadde en i uke 6, en i uke 9 og i uke 12. Nå er jeg i uke 15+5, og alt ser fint ut.

Mest sannsynlig er alt fint med deg også. Det kan være så mange forskjellige grunner til at du spotter. Det trenger ikke å være spontanabort/MA, men det kan jo også være det. Håper du klarer å slappe litt av frem til mandag og at alt går bra. Blødninger i svangerskap er helt forferdelig, selv om det er veldig vanlig.

Takk for svar! Dessverre gikk ikke dette veien - spotting gikk over til friskt blod i går, og etterhvert mye blod med klumper i natt. Fikk komme inn på sykehuset, der det ble konstatert spontanabort. Mest sannsynlig har jeg hatt en MA, i og med at det forløp relativt udramatisk i natt, og det så ut som om det meste hadde kommet ut allerede på ultralyden. Så nå er det ikke noe annet å gjøre enn å gråte, vente til jeg har slutta å blø, og prøve igjen. (En fattig trøst er at vi ble gravide på første forsøk i sommer, så har håp om en 2019-baby ennå.) Men noen aprilbaby blir det ikke, så melder meg av denne tråden. Lykke til til alle dere andre ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Twilight_Sparkle skrev:
 

Takk for svar! Dessverre gikk ikke dette veien - spotting gikk over til friskt blod i går, og etterhvert mye blod med klumper i natt. Fikk komme inn på sykehuset, der det ble konstatert spontanabort. Mest sannsynlig har jeg hatt en MA, i og med at det forløp relativt udramatisk i natt, og det så ut som om det meste hadde kommet ut allerede på ultralyden. Så nå er det ikke noe annet å gjøre enn å gråte, vente til jeg har slutta å blø, og prøve igjen. (En fattig trøst er at vi ble gravide på første forsøk i sommer, så har håp om en 2019-baby ennå.) Men noen aprilbaby blir det ikke, så melder meg av denne tråden. Lykke til til alle dere andre ❤️

Åånei, så uendelig trist å høre :icon_frown: Håper blødningene gir seg fort, og at du har god støtte rundt deg. Håper det klaffer for dere fort igjen når den tid kommer, og at spiren holder seg hele veien :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en SA i uke 5 og en MA i uke 8 ila de siste 9 mnd så er det så fantastisk deilig å endelig komme til 12+0 i dag! Dette er virkelig en milepæl for oss. Nå begynner vi å tørre og tro på at dette faktisk kan bli en baby! Var på ultralyd igjen i går og der så vi en vilter liten krabat som lå og vifta med både armer og bein. Herlig! ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Chara skrev:
 

Etter en SA i uke 5 og en MA i uke 8 ila de siste 9 mnd så er det så fantastisk deilig å endelig komme til 12+0 i dag! Dette er virkelig en milepæl for oss. Nå begynner vi å tørre og tro på at dette faktisk kan bli en baby! Var på ultralyd igjen i går og der så vi en vilter liten krabat som lå og vifta med både armer og bein. Herlig! ❤

Så herlig! Gratulerer så mye med en liten på vei :hjerte: Når er termin? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tyah skrev:
 

Så herlig! Gratulerer så mye med en liten på vei :hjerte: Når er termin? :)

Tusen takk! ❤ Menstermin er 25 april, men i følge gynekologen så er det mellom 20 og 23 april. 😊 Hva med deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...