Gå til innhold

Hvor mye har dere på bufferkonto?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor stort er lånet deres i forhold til inntekt og boligverdi da? Og hvor mye andre utgifter har dere? Det har jo mye å si. 

Anonymkode: 30357...a3c

Ts her

 

Vi har ca 4mill i lån og bilene vi skal beholde har samlet lån på ca 230k. Ellers har vi ikke studielån. Utenom dette er det vanlige utgifter.

Anonymkode: 91ae6...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

58 minutter siden, Sushi skrev:

Han betaler på sin del av boliglånet, mens du sparer til ulønna permisjon for å ta vare på felles barn? Hva i all verden?

 

TS: Vi har ikke voldsomme summer på sparekontoen, kanskje 10-20 tusen. Jeg ser ingen vits med å sitte med boliglån (dere har til og med billån?) og masse penger på konto, da betaler man jo bare unødvendige renter.

Det er selvfølgelig greit å ha noen tusen stående, men hvis det skjer noe ekstraordinært så kan dere jo heller bare øke boliglånet litt igjen? Vi gjorde det da vi skulle pusse opp et rom.

(Dere som ønsker å ha en buffer på et helt år med avdrag, står dere i stor fare for å miste jobben eller noe sånt? :klo: Med mindre man har betalt ned boliglånet så ser jeg ikke vitsen.) 

Ts her.

 

Vi kan ikke belåne boligen mer akkurat nå da vi har kausjonist på huset. Ønsker å få betalt ut kausjonisten, så vi betaler nok litt ekstra på huset framover. Enig i at det er dumt å ha billån om man kan la være, men hvis vi plutselig må ha rørlegger eller noe ryker på bilen som koster 50 000kr så er det bedre å ha litt i bakhånd enn å betale 2000kr mindre hver måned tenker jeg 😊 fram til den nybelånede situasjonen endrer seg.

Anonymkode: 91ae6...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her.

 

Vi kan ikke belåne boligen mer akkurat nå da vi har kausjonist på huset. Ønsker å få betalt ut kausjonisten, så vi betaler nok litt ekstra på huset framover. Enig i at det er dumt å ha billån om man kan la være, men hvis vi plutselig må ha rørlegger eller noe ryker på bilen som koster 50 000kr så er det bedre å ha litt i bakhånd enn å betale 2000kr mindre hver måned tenker jeg 😊 fram til den nybelånede situasjonen endrer seg.

Anonymkode: 91ae6...a24

Må dere ha så dyr bil da?

Anonymkode: 30357...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må dere ha så dyr bil da?

Anonymkode: 30357...a3c

Ts her

 

Ja vi må ha 2 stk. Og en av dem må være elbil pga pendling, og der må være plass til 2 barneseter og være nogen lunde sikre biler. Hadde først en peugeot 206 til 20 000kr, kjøpte nye da vinkjøptbehusetnog flyttet ut på lander. Men vi har ikke dårlig økonomi, vi har det romslig og godt i hverdagen. Råd til flere turer og koser oss, vi tjener jo greit og har valgt å ikke maxe ut lånekapasitet i banken for å kunne ha det romslig. Bare lurer på hvor stor bufferen burde være 😊 vi har jo råd til å spare en del men det er sant som sagt over at det er dumt å ha mye på konto men billån osv. Og kanskje vi etter hvert kan spare på andre måter, i fond osv. Veldig kjekt med innspill.

Anonymkode: 91ae6...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sushi said:

Han betaler på sin del av boliglånet, mens du sparer til ulønna permisjon for å ta vare på felles barn? Hva i all verden?

 

TS: Vi har ikke voldsomme summer på sparekontoen, kanskje 10-20 tusen. Jeg ser ingen vits med å sitte med boliglån (dere har til og med billån?) og masse penger på konto, da betaler man jo bare unødvendige renter.

Det er selvfølgelig greit å ha noen tusen stående, men hvis det skjer noe ekstraordinært så kan dere jo heller bare øke boliglånet litt igjen? Vi gjorde det da vi skulle pusse opp et rom.

(Dere som ønsker å ha en buffer på et helt år med avdrag, står dere i stor fare for å miste jobben eller noe sånt? :klo: Med mindre man har betalt ned boliglånet så ser jeg ikke vitsen.

Vel så viktig å ha buffer om man selv vurderer å slutte i jobben, for da må man klare seg uten dagpenger i 12 uker om man ikke har fått ny jobb.

Jeg foretrekker forøvrig å ha mulighet til å spare på BSU og i aksjefond ved siden av nedbetaling av boliglånet, og ønsker å fortsette med det også gjennom midlertidig nedgang i inntekt. Samtidig som jeg ønsker fleksibilitet til å kunne ta meg ulønnet permisjon eller si opp jobben uten at jeg må be banken om lov. Derfor er jeg mest komfortabel med å ha en solid buffer. De tapte renteinntektene på ca 400 kr årlig tar jeg kjapt igjen på avkastning fra aksjefond og fritak i formueskatt fordi jeg setter penger på ipskonto.

Samboer er derimot redd for gjeld og prøver å betale ned boliglånet på ca 7 år.  Det racet gidder ikke jeg være med på, så derfor betaler vi ned i hvert vårt tempo. Jeg legger meg ikke oppi hvordan han disponerer midlene sine, så lenge han betaler sin halvdel av driftsutgiftene til familien AS, og ikke lever over evne.

Anonymkode: 30357...a3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her

 

Ja vi må ha 2 stk. Og en av dem må være elbil pga pendling, og der må være plass til 2 barneseter og være nogen lunde sikre biler. Hadde først en peugeot 206 til 20 000kr, kjøpte nye da vinkjøptbehusetnog flyttet ut på lander. Men vi har ikke dårlig økonomi, vi har det romslig og godt i hverdagen. Råd til flere turer og koser oss, vi tjener jo greit og har valgt å ikke maxe ut lånekapasitet i banken for å kunne ha det romslig. Bare lurer på hvor stor bufferen burde være 😊 vi har jo råd til å spare en del men det er sant som sagt over at det er dumt å ha mye på konto men billån osv. Og kanskje vi etter hvert kan spare på andre måter, i fond osv. Veldig kjekt med innspill.

Anonymkode: 91ae6...a24

Har dere sikre jobber som dere trives i? Uføreforsikring? behåndlingsforsikring?

Hvor mye har dere i faste utgifter i snitt pr måned?

 

Anonymkode: 30357...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har bare 10 000. Etterhvert ville det vært fint å hatt mer, men vi sparer til bolig..

Anonymkode: cb894...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.7.2018 den 21.47, AnonymBruker skrev:

Ts her.

 

Vi kan ikke belåne boligen mer akkurat nå da vi har kausjonist på huset. Ønsker å få betalt ut kausjonisten, så vi betaler nok litt ekstra på huset framover. Enig i at det er dumt å ha billån om man kan la være, men hvis vi plutselig må ha rørlegger eller noe ryker på bilen som koster 50 000kr så er det bedre å ha litt i bakhånd enn å betale 2000kr mindre hver måned tenker jeg 😊 fram til den nybelånede situasjonen endrer seg.

Anonymkode: 91ae6...a24

Ok, når dere har såpass mye lån så skjønner jeg behovet for et større buffer ja. Men jeg ville prioritert å få bort billånet så fort som mulig.

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel så viktig å ha buffer om man selv vurderer å slutte i jobben, for da må man klare seg uten dagpenger i 12 uker om man ikke har fått ny jobb.

Jeg foretrekker forøvrig å ha mulighet til å spare på BSU og i aksjefond ved siden av nedbetaling av boliglånet, og ønsker å fortsette med det også gjennom midlertidig nedgang i inntekt. Samtidig som jeg ønsker fleksibilitet til å kunne ta meg ulønnet permisjon eller si opp jobben uten at jeg må be banken om lov. Derfor er jeg mest komfortabel med å ha en solid buffer. De tapte renteinntektene på ca 400 kr årlig tar jeg kjapt igjen på avkastning fra aksjefond og fritak i formueskatt fordi jeg setter penger på ipskonto.

Samboer er derimot redd for gjeld og prøver å betale ned boliglånet på ca 7 år.  Det racet gidder ikke jeg være med på, så derfor betaler vi ned i hvert vårt tempo. Jeg legger meg ikke oppi hvordan han disponerer midlene sine, så lenge han betaler sin halvdel av driftsutgiftene til familien AS, og ikke lever over evne.

Anonymkode: 30357...a3c

Ja, for all del, hvis man går med planer om å si opp jobben så er det smart å spare opp litt først.

Jeg sparer også på BSU ved siden av å betale ekstra på lånet, fordi det lønner seg. Men for de fleste vil det jo være lurt å betale ned lån heller enn å sitte på hundre tusen på en vanlig sparekonto. Får man plutselig lavere inntekt kan man øke nedbetalingstida litt igjen. Det er bare en annen form for sparing :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sushi skrev:

Ok, når dere har såpass mye lån så skjønner jeg behovet for et større buffer ja. Men jeg ville prioritert å få bort billånet så fort som mulig.

Ja, for all del, hvis man går med planer om å si opp jobben så er det smart å spare opp litt først.

Jeg sparer også på BSU ved siden av å betale ekstra på lånet, fordi det lønner seg. Men for de fleste vil det jo være lurt å betale ned lån heller enn å sitte på hundre tusen på en vanlig sparekonto. Får man plutselig lavere inntekt kan man øke nedbetalingstida litt igjen. Det er bare en annen form for sparing :) 

Det er en trygghet å ha en viss buffer. Det er ikke alle som har kontroll på jobbsituasjonen. Jeg jobber i en usikker jobb, det ble plutselig snakk om nedbemanning. Har to i nærmeste vennekrets som har mistet jobben pga det samme. Fordelen med buffer slik jeg ser det, om noe skulle ryke, plutselig store utgifter  o.l så kan man ordne det der og da. Istedet for å måtte styre med å øke nedbetalingstiden osv. Folk er forskjellige, har tidligere levd veldig trangt så derfor er det så viktig for meg å ha et sikkerhetsnett som en buffer er. En ulykke kommer sjelden alene heter det, og det er ofte sant. Mister man jobben og bilen ryker, samtidig som man får en høy tannlegeregning, da er det godt å vite at jeg kan gjøre opp for meg. 

Anonymkode: 1693e...1c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik min økonomiske situasjon har vært nå som student og alenemor har jeg sørget for å ha en buffer med 3x husleie, i mitt tilfelle da 15000, i tilegg til en buffer på hytta jeg eier i tilfelle reperasjoner osv, er også slik at jeg har en egen sparekonto for sommerferien og klær til vår/høst. Dette vil jeg fortsette med nå når jeg begynner å jobbe. Starter i ny jobb nå til høsten og vil tjene ca 400 000+ i startlønn. Jeg tenker da at min nye buffer konto bør være på 3x månedslønn, den er på 36 000 så det vil bli 108 000.  Dette vil jeg klare helt fint å få til på sikt og for meg er det en veldig fin økonomisk trygghet i det å ha en solid buffer.

Det å ha en buffer er fint, for trygghet både for seg selv og barna. Jeg har vokst opp med å være selvstendig og klare meg selv og det å være økonomisk fornuftig har kommet godt med i mange situasjoner som kan oppstå i livet. For meg er det aldri aktuelt å spørre andre om hjelp og det er fint å vite at man klarer seg om noe uventet skulle oppstå.

Har vokst opp med dårlig råd og en mor som ikke var like fornuftig som meg økonomisk, er derfor  bevisst på å også være et godt forbilde for min sønn når det kommer til økonomi.

Du høres ut som en fornuftig person ts, lykke til i økonomi planleggingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en trygghet å ha en viss buffer. Det er ikke alle som har kontroll på jobbsituasjonen. Jeg jobber i en usikker jobb, det ble plutselig snakk om nedbemanning. Har to i nærmeste vennekrets som har mistet jobben pga det samme. Fordelen med buffer slik jeg ser det, om noe skulle ryke, plutselig store utgifter  o.l så kan man ordne det der og da. Istedet for å måtte styre med å øke nedbetalingstiden osv. Folk er forskjellige, har tidligere levd veldig trangt så derfor er det så viktig for meg å ha et sikkerhetsnett som en buffer er. En ulykke kommer sjelden alene heter det, og det er ofte sant. Mister man jobben og bilen ryker, samtidig som man får en høy tannlegeregning, da er det godt å vite at jeg kan gjøre opp for meg. 

Anonymkode: 1693e...1c8

Ja, jeg har full forståelse for behovet for trygghet, spesielt om man jobber i en bransje med nedbemanninger (har vært der selv). Vi har jo også en viss buffer på konto, i tillegg til å ha litt ekstra på konto hver måned, slik at vi stort sett kan ta små ekstrautgifter uten å bruke av sparekontoen. Men akkurat det å ha ett års avdrag som buffer, samtidig som man sitter på store lån, det ser jeg ikke vitsen med hvis jobben er stabil. Da synes jeg det er smartere å betale inn de ekstra tusenlappene på lånet. Men som du sier, vi er forskjellige :) 

Kan også nevne at vi har en bank der det er veldig lett å justere nedbetalingstid og gjøre ekstra innbetalinger elektronisk, så det føles ikke som mye styr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ca. 2 i inntekt og legger av ca 600 hvert år. Nå har vi 9 på kontoer, i aksjer, fond o.s.v. Vi tenker å ha ca 20 i buffer når vi går av med pensjon i tillegg til hus og hytte på ca 20.

Anonymkode: c37e5...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt huslån er rammelån og vi kan ta derfra ved større uforutsette utgifter. Vi tjener godt.

Anonymkode: a779b...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ca. 2 i inntekt og legger av ca 600 hvert år. Nå har vi 9 på kontoer, i aksjer, fond o.s.v. Vi tenker å ha ca 20 i buffer når vi går av med pensjon i tillegg til hus og hytte på ca 20.

Anonymkode: c37e5...81c

Dette var litt forvirrende, snakker du dels om millioner og dels om tusener?

Anonymkode: a779b...a9d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, FantasDick skrev:

Jeg har 5 x månedslønn på buffer. 

Samme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ca. 2 i inntekt og legger av ca 600 hvert år. Nå har vi 9 på kontoer, i aksjer, fond o.s.v. Vi tenker å ha ca 20 i buffer når vi går av med pensjon i tillegg til hus og hytte på ca 20.

Anonymkode: c37e5...81c

20 hva? Vi leser ikke hva du tenker.

Anonymkode: 3886d...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ca. 2 i inntekt og legger av ca 600 hvert år. Nå har vi 9 på kontoer, i aksjer, fond o.s.v. Vi tenker å ha ca 20 i buffer når vi går av med pensjon i tillegg til hus og hytte på ca 20.

Anonymkode: c37e5...81c

Kan du skrive ordentlig? Ingen skjønner hva du mener.

Anonymkode: 3886d...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har ca. 2 000 000 i inntekt og legger av ca 600 000 hvert år. Nå har vi 9 000 000 på kontoer, i aksjer, fond o.s.v. Vi tenker å ha ca 20 000 000 i buffer når vi går av med pensjon i tillegg til hus og hytte på ca 20 000 000.

Anonymkode: c37e5...81c

Egentlig er det feil å si at vi legger av. Vi har bare en inntekt som er vesentlig høyere enn vårt naturlige forbruk. Vår viktigste hobby er friluftsliv noe som egentlig er ganske billig. Vi har spennende jobber som tar mye tid og tenker å reise og bruke en del mer penger når vi en gang trekker oss tilbake. Det er vel også en baktanke at vi stoler ikke på pensjonssystemet som er i Norge og vi føler derfor et behov for å sikre oss.

Anonymkode: c37e5...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...