Gå til innhold

Hvor mye har dere på bufferkonto?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, addict skrev:

Nei for slike folk pleier vitterlig ikke ha behov for å reagere på tall som ikke et oppsiktsvekkende engang 😜

 

TS: jeg har et barn og er på veg, er i ca samme situasjon. Vi har noe av det samme på buffer og føler det er nok. Men, penger får man aldri nok av. Har ikke billån.

Forskjellen er vel kanskje ikke hvor mye penger en person har for eventuelle reaksjoner, men det du sier her: "penger for man aldri nok av" ...Å joda det er det mange som får, men mye vil ha mer.  Mange mener også de har nok, kan du tenke deg? DET er forskjellen. Dere kan vel sette opp en buffer til Redd Barna, UNICEF osv når dere først er i gang? 

Anonymkode: 5e1db...a5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har rundt 8000, ønsker å ha 3x netto månedslønner så ca 90-100k hadde vært fint å hatt etterhvert. 

Jeg kjøpte hus for et halvt år siden så nå prioriterer jeg møbler, maling, sparkel, gipsplater og kjøkkenutstyr på hver lønning fremfor sparing nå i børjan.

 

Anonymkode: 21344...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå så tror jeg vi har 7000 på buffer. Men så røk turboen på bilen forrige måned som ble en en regning på nesten 50k og rett før turboen røyk så hadde vi tatt ut for å bygge på verandaen. Føler at det skjer alltid noe når den nærmer seg 100k

Anonymkode: 04188...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samlet inntekt på rundt 1.2-1.4 mill (kommer litt an på hvor mye ekstra vi jobber). Huslån på 2.5 mill og en bil uten billån. Ingen bsu. Jeg har ca 80 000 på min bufferkonto og min samboer har ca 150 000 akkurat nå, har to barn sammen. 

Anonymkode: 880ba...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enslig og nedbetalt leilighet, 80 000 buffer + 350 000 i fond

Anonymkode: 85203...690

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 300000 på sparekonto (for det meste arv) og 11000 i fondsparing, men sparekontoen er egentlig mer beregnet på å investere i bolig enn bufferkonto. Dersom noe i huset ryker eller jeg trenger ny bil blir det straks verre, for da må jeg ta av boligpengene.
Jeg hadde 60.000 kr oppspart før jeg fikk arv men valgte å kjøpe ny bil for pengene, da jeg visste at jeg kom til å få forskudd på arv.

Anonymkode: 68f75...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes med bufferkonto? For meg er det en konto utenom sparekonto. En konto jeg har penger på hvis noe uforutsett skulle skje, feks hvis vaskemaskin ryker og jeg må kjøpe ny. Jeg ville aldri brukt penger på bufferkonto for å pusse opp. Da hadde jeg spart til oppussing og brukt pengene når jeg hadde det jeg trengte, uten å røre bufferkontoen. 

Anonymkode: dd093...4a0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hva vi har, mannen har kontroll på det. Nå ryker 11k for å fikse bilen som røyk her en dag, så har nok en del 😛

Anonymkode: d71e1...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Evt hvor mye skulle du ønske dere hadde? Hva tjener dere til sammen?

 

Tenker da på konto som er til uforutsette utgifter og som kan brukes og fylles på i tilfelle noe uforutsett skulle skje.

 

Vi har ca 60-70 000 kr akkurat nå. Får en større pengesum om ikke lenge som jeg er usikker på hvordan vi skal plassere, om vi skal bygge på bufferen eller betale ned lån på bilene (vi har grei råd til å betale ned lånene i mnd, tjener ca 1,2 mill til sammen så tenker buffer kommer før nedbetaling av lån i tilfelle noe skulle skje). Har snart 2 barn og enebolig. BSU er i tillegg.

 

Når hadde du vært fornøyd med bufferkontoen i en slik familiesituasjon?

Anonymkode: 91ae6...a24

Jeg har rundt 200 000 + tilsvarende på BSU. Tror ikke samboer har så mye, han betaler heller mer på sin del av boliglånet. Jeg har først og fremst såpass mye nå fordi vi skulle ha mulighet til ulønnet permisjon frem til barnehagestart, og samboer tenker ikke sålangt. (Ikke at det hadde vært så stort problem for, vi har bare litt over 2*bruttoinntekt i lån, og rundt 35% belåning, og betaler ned masse ekstra, så hadde garantert fått avdragsfrihet eller økt lånet ved behov.) Personlig syns jeg det er greit å ha på bufferkonto nok til å klare meg uten inntekt i 6 mnd.

Anonymkode: 30357...a3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 115.000 på bufferkontoen rett etter nyttår, men jeg bestemte meg for å ta to forskjellige kosmetiske operasjoner, som gjorde at den sank med ca 50.000 kr. I tillegg brukte jeg noen kroner på et par andre ting som var nødvendig.

Nå har jeg begynt å spare opp igjen, og for øyeblikket har jeg 50.000 på bufferkontoen. Den skal opp til hundre igjen. Da har jeg 4 netto månedslønner der.

Er uføretrygdet, så det er ikke i tilfelle arbeidsløshet eller noe sånt jeg sparer til. Men livet kan by på mange overraskelser, og f.eks. en uventet rørlegger-regning kostet meg 5000 kr tidlig i våres. Det er utrolig viktig å ha en solid økonomisk buffer.

Anonymkode: fa2c6...3a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en minnebank som er stappfull av gode minner fra reiser og masse annet.  Der går stort sett min sparing.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 500 000, samt en del i fond som er tiltenkt langsiktig sparing men som selvsagt kan tas ved krise. Men har gammel bil, og store deler av beløpet er tiltenkt ny bil på sikt. Synes det er greit å ha minimum 100 000 tilgjengelig. 

Anonymkode: a78ae...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her. Enig i at fagfolk burde vite, men jeg er ikke helt enig i det banken sier. Virker som om de har en liste de SKAL følge uansett situasjon. Og jeg synes buffer er viktigere enn å feks betale ned billånene akkurat nå, fordi vi aldri har hatt hus før og ting kan skje. Hvis du vet av noen som kan gi bedre og uavhengige råd så rop gjerne ut.

Anonymkode: 91ae6...a24

Hvor stort er lånet deres i forhold til inntekt og boligverdi da? Og hvor mye andre utgifter har dere? Det har jo mye å si. 

Anonymkode: 30357...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20.000kr. Målet er at det skal bli mykje mykje høgare.

Anonymkode: dcfb1...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har rundt 200 000 + tilsvarende på BSU. Tror ikke samboer har så mye, han betaler heller mer på sin del av boliglånet. Jeg har først og fremst såpass mye nå fordi vi skulle ha mulighet til ulønnet permisjon frem til barnehagestart, og samboer tenker ikke sålangt. (Ikke at det hadde vært så stort problem for, vi har bare litt over 2*bruttoinntekt i lån, og rundt 35% belåning, og betaler ned masse ekstra, så hadde garantert fått avdragsfrihet eller økt lånet ved behov.) Personlig syns jeg det er greit å ha på bufferkonto nok til å klare meg uten inntekt i 6 mnd.

Anonymkode: 30357...a3c

Han betaler på sin del av boliglånet, mens du sparer til ulønna permisjon for å ta vare på felles barn? Hva i all verden?

 

TS: Vi har ikke voldsomme summer på sparekontoen, kanskje 10-20 tusen. Jeg ser ingen vits med å sitte med boliglån (dere har til og med billån?) og masse penger på konto, da betaler man jo bare unødvendige renter.

Det er selvfølgelig greit å ha noen tusen stående, men hvis det skjer noe ekstraordinært så kan dere jo heller bare øke boliglånet litt igjen? Vi gjorde det da vi skulle pusse opp et rom.

(Dere som ønsker å ha en buffer på et helt år med avdrag, står dere i stor fare for å miste jobben eller noe sånt? :klo: Med mindre man har betalt ned boliglånet så ser jeg ikke vitsen.) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har ca 70.000kr i buffer. Har en samlet årslønn på 1mill, og boliglån på 3*årslønn. I tillegg har jeg 200.000kr på BSU. Vi har en 12 år gammel bil uten lån, og på sikt ønsker vi oss en ekstra bil, mest sannsynlig leasing.

Sparer månedlig 4000kr, distribuert slik: 2000kr på BSU, 1000kr i pensjonssparing, 500kr til buffer og 500kr i aksjefond. Setter av ekstra penger til ny bil. Tidligere sparte jeg ikke i aksjefond, men fikk anbefalt å dele opp buffersparingen min av banken på denne måten.

Anonymkode: 40a08...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen er vel kanskje ikke hvor mye penger en person har for eventuelle reaksjoner, men det du sier her: "penger for man aldri nok av" ...Å joda det er det mange som får, men mye vil ha mer.  Mange mener også de har nok, kan du tenke deg? DET er forskjellen. Dere kan vel sette opp en buffer til Redd Barna, UNICEF osv når dere først er i gang? 

Anonymkode: 5e1db...a5b

Gir allerede til Red barna og røde kors, men takk for tips 😜

 

Med 2 barn kan man ikke få nok penger med normale lønninger. Hus skal alltid vedlikeholdes, det er alltid en sommerleir, sko som er utvokst, konfirmasjon, hobbyer, reiser. Såklart kan man ha det romslig, men kom ikke her og si at man som forelder ikke har en frihet med stor buffet til å hjelpe barna igjennom livet, om så med studier, leilighetsskjøp og egne barn feks.

 

Hadde jeg fllt at jeg hadde råd så hadde jeg feks leid inn folk til å gjøre husarbeid slik at jeg kunne bruke mer tid med barna og familien. Det er uerstattelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat nå så tror jeg vi har 7000 på buffer. Men så røk turboen på bilen forrige måned som ble en en regning på nesten 50k og rett før turboen røyk så hadde vi tatt ut for å bygge på verandaen. Føler at det skjer alltid noe når den nærmer seg 100k

Anonymkode: 04188...9a2

Akkuratv slike ting jeg er redd for. Takk for svar!! TS

Anonymkode: 91ae6...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Sushi said:

Han betaler på sin del av boliglånet, mens du sparer til ulønna permisjon for å ta vare på felles barn? Hva i all verden?

 

TS: Vi har ikke voldsomme summer på sparekontoen, kanskje 10-20 tusen. Jeg ser ingen vits med å sitte med boliglån (dere har til og med billån?) og masse penger på konto, da betaler man jo bare unødvendige renter.

Det er selvfølgelig greit å ha noen tusen stående, men hvis det skjer noe ekstraordinært så kan dere jo heller bare øke boliglånet litt igjen? Vi gjorde det da vi skulle pusse opp et rom.

(Dere som ønsker å ha en buffer på et helt år med avdrag, står dere i stor fare for å miste jobben eller noe sånt? :klo: Med mindre man har betalt ned boliglånet så ser jeg ikke vitsen.) 

Nei, vi hadde jobba 50% hver av oss om det skulle bli aktuelt. Vi deler på utgifter inkl. ev kostnadene med ulønna permisjon.  Forskjellen er at han syns vi hadde klart oss fint med halv inntekt, mens jeg for min egen del foretrekker å slippe å ta hensyn til midlertidig nedgang i inntekt.. 

Anonymkode: 30357...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...