Gå til innhold

Hvor mye har dere på bufferkonto?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Evt hvor mye skulle du ønske dere hadde? Hva tjener dere til sammen?

 

Tenker da på konto som er til uforutsette utgifter og som kan brukes og fylles på i tilfelle noe uforutsett skulle skje.

 

Vi har ca 60-70 000 kr akkurat nå. Får en større pengesum om ikke lenge som jeg er usikker på hvordan vi skal plassere, om vi skal bygge på bufferen eller betale ned lån på bilene (vi har grei råd til å betale ned lånene i mnd, tjener ca 1,2 mill til sammen så tenker buffer kommer før nedbetaling av lån i tilfelle noe skulle skje). Har snart 2 barn og enebolig. BSU er i tillegg.

 

Når hadde du vært fornøyd med bufferkontoen i en slik familiesituasjon?

Anonymkode: 91ae6...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spør banken om dette du. Høres ut som du bare vil ha bekreftelse på pengeskryt ditt.

Anonymkode: 5e1db...a5b

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør banken om dette du. Høres ut som du bare vil ha bekreftelse på pengeskryt ditt.

Anonymkode: 5e1db...a5b

Ja, helt enig! Å med 1,2 i årsinntekt trenger man vel nødvendigvis ikke så voldsomt med buffer uansett. 

Anonymkode: d68b5...7fb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spør banken om dette du. Høres ut som du bare vil ha bekreftelse på pengeskryt ditt.

Anonymkode: 5e1db...a5b

Du høres ut som du er sjalu? 😊

 

Banken vil jeg skal begynne med pensjonssparig før jeg er ferdig med BSU, så det er jeg ikke enig i. Lurer derfor på hvor mye som er vanlig å ha, mtp at jeg aldri har eid hus og bil før. Synes da vitterlig ikke det er urimelig.

Anonymkode: 91ae6...a24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør banken om dette du. Høres ut som du bare vil ha bekreftelse på pengeskryt ditt.

Anonymkode: 5e1db...a5b

Amen 

Anonymkode: 86167...4dd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

260k, blir vel 280k ved neste lønning neste uke.

Egentlg ingen reelle utgifter så det hoper seg bare opp, synes jeg sparer nok i fond også.

Anonymkode: 13b53...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, helt enig! Å med 1,2 i årsinntekt trenger man vel nødvendigvis ikke så voldsomt med buffer uansett. 

Anonymkode: d68b5...7fb

Vis du tror at 1,2 mill er nok til å droppe buffer så tror jeg du trenger en realitycheck. 1,2 mill på to voksne før skatt er helt normal lønn i Norge. Ca 5-600k hver, noe som ikke er uvanlig. Med over 4 mill i lån, 2 barn og 2 biler så går er det nok utgifter. Ikke tjener samboeren jevnt heller, så mange måneder tjener han ca halvparten. Da er det ekstra viktig med buffer.

Anonymkode: 91ae6...a24

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

260k, blir vel 280k ved neste lønning neste uke.

Egentlg ingen reelle utgifter så det hoper seg bare opp, synes jeg sparer nok i fond også.

Anonymkode: 13b53...e9a

Hvordan er situasjonen ellers? Hus, barn feks? Tror ikke vi får spart 200k me det første, hvis vi har såppas mye så tenker jeg at å investere er lurt?

Anonymkode: 91ae6...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du høres ut som du er sjalu? 😊

 

Banken vil jeg skal begynne med pensjonssparig før jeg er ferdig med BSU, så det er jeg ikke enig i. Lurer derfor på hvor mye som er vanlig å ha, mtp at jeg aldri har eid hus og bil før. Synes da vitterlig ikke det er urimelig.

Anonymkode: 91ae6...a24

Jeg er absolutt ikke sjalu, har penger og arv selv jeg kan "ta ut". Men har ikke behov for å starte en tråd om det, ei heller oppgi beløp.  Men jeg syns dette er et helt idiotisk tema å ta opp på kg, når det er nok av fagfolk som kan svare deg. Og de vet jo som regel hva de prater om, ikke sant? 

Anonymkode: 5e1db...a5b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange sjalu og fattige sjeler, hvis dere reagerer på lønninger som såvidt er over norsk normal 😂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er absolutt ikke sjalu, har penger og arv selv jeg kan "ta ut". Men har ikke behov for å starte en tråd om det, ei heller oppgi beløp.  Men jeg syns dette er et helt idiotisk tema å ta opp på kg, når det er nok av fagfolk som kan svare deg. Og de vet jo som regel hva de prater om, ikke sant? 

Anonymkode: 5e1db...a5b

TS her. Enig i at fagfolk burde vite, men jeg er ikke helt enig i det banken sier. Virker som om de har en liste de SKAL følge uansett situasjon. Og jeg synes buffer er viktigere enn å feks betale ned billånene akkurat nå, fordi vi aldri har hatt hus før og ting kan skje. Hvis du vet av noen som kan gi bedre og uavhengige råd så rop gjerne ut.

Anonymkode: 91ae6...a24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ca 9 avdrag på boliglånet i buffer. Jeg ønsker å spare oss opp til ett år. 

Vi er to voksne og tre barn, begge i full jobb, ca 1 mill i inntekt i året. 

Anonymkode: 9d360...c14

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, addict skrev:

Her var det mange sjalu og fattige sjeler, hvis dere reagerer på lønninger som såvidt er over norsk normal 😂

Man kan sitte bedre i det enn TS og fremdeles ha meninger om at dette er dårlig kamuflert skryteinnlegg og ønske om overflatisk bekreftelse. Tenkt på det noen gang?

Anonymkode: 5e1db...a5b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er absolutt ikke sjalu, har penger og arv selv jeg kan "ta ut". Men har ikke behov for å starte en tråd om det, ei heller oppgi beløp.  Men jeg syns dette er et helt idiotisk tema å ta opp på kg, når det er nok av fagfolk som kan svare deg. Og de vet jo som regel hva de prater om, ikke sant? 

Anonymkode: 5e1db...a5b

TS igjen.

 

Dessuten så er jeg enig med de over her, lønningene og den økonomiske situasjonen er jo ikke så mye over gjennomsnittet som ligger på 520k per pers i Norge.. Jeg tjener under og samboer over. Men ikke voldsomt. Skjønner ikke hvorfor det skulle være en skrytetråd å være gjennomsnittlig, når hele Norge nettopp har fått feriepenger (evt skattepenger) man kan velge å sette på sparing..

Anonymkode: 91ae6...a24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har AAP som er på rundt 200.000 etter at grunnbeløpet økte i år og et barn som går på skolen. Jeg har nå 30.000 på bufferkonto. Jeg har pleide å ha godt over 200.000, men etter jeg kjøpte meg bolig så ble kjøkkenet pusset opp og det var noen småting som måtte fikses med leiligheten som kostet litt. 1000 kr her og 1000 kr der. Jeg ønsker meg selvfølgelig opp til samme nivå som før, men det går litt sakte på grunn av lite med inntekt. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man kan sitte bedre i det enn TS og fremdeles ha meninger om at dette er dårlig kamuflert skryteinnlegg og ønske om overflatisk bekreftelse. Tenkt på det noen gang?

Anonymkode: 5e1db...a5b

Nei for slike folk pleier vitterlig ikke ha behov for å reagere på tall som ikke et oppsiktsvekkende engang 😜

 

TS: jeg har et barn og er på veg, er i ca samme situasjon. Vi har noe av det samme på buffer og føler det er nok. Men, penger får man aldri nok av. Har ikke billån.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ca 9 avdrag på boliglånet i buffer. Jeg ønsker å spare oss opp til ett år. 

Vi er to voksne og tre barn, begge i full jobb, ca 1 mill i inntekt i året. 

Anonymkode: 9d360...c14

TS her.

Takk for svar! Å tenke avdrag på lån er ikke dumt 😊

Anonymkode: 91ae6...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SesameStreet skrev:

Har AAP som er på rundt 200.000 etter at grunnbeløpet økte i år og et barn som går på skolen. Jeg har nå 30.000 på bufferkonto. Jeg har pleide å ha godt over 200.000, men etter jeg kjøpte meg bolig så ble kjøkkenet pusset opp og det var noen småting som måtte fikses med leiligheten som kostet litt. 1000 kr her og 1000 kr der. Jeg ønsker meg selvfølgelig opp til samme nivå som før, men det går litt sakte på grunn av lite med inntekt. :) 

TS her.

 

Tusen takk for svar 😊

Anonymkode: 91ae6...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er situasjonen ellers? Hus, barn feks? Tror ikke vi får spart 200k me det første, hvis vi har såppas mye så tenker jeg at å investere er lurt?

Anonymkode: 91ae6...a24

Enslig og nedbetalt leilighet. Foretrekker å leie hytte hos inatur eller turistforeningen da jeg liker variasjon. Familien har også 2 hytter (hav/fjell) som jeg disponerer fritt.

Sparer maks på Ips og 3000 i måneden på fond. 

Anonymkode: 13b53...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...