Gå til innhold

Hva tenker du om personer som banner svært ofte?


Oddy

Anbefalte innlegg

Spørsmålet er egentlig veldig rett frem. La oss si du møter noen for første gang en person i fritden som banner svært mye. Hva tenker du videre om denne personen? Bryr du deg eller bryr du deg ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom det er svært mye, som faen og helvete i annenhver setning, så reagerer jeg. Dersom noen bruker banning til å forrike/poengtere i et ellers normalt språk, så reagerer jeg ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at han har et elendig ordforråd og manglende sosiale ferdigheter.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig vokabular. Språklig fattig. Dette hvis de banner hver setning. Om det kommer noe fargerikt nå og da for å krydre, så tenker jeg ikke over det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker fint lite. Jeg er ikke så opphengt i hva ord vedkommende bruker og hva grunn personen måtte ha for å bruke de.

Anonymkode: a17db...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at vedkommende er umoden, har dårlig ordforråd og evt. er usikker på seg selv og forsøker å være tøff.

 

Alt dette stemmer på mine to tenåringsgutter 🤯

Anonymkode: 82a92...062

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tenker fint lite. Jeg er ikke så opphengt i hva ord vedkommende bruker og hva grunn personen måtte ha for å bruke de.

Anonymkode: a17db...be7

Skjønner dette. Hvilke/hvilken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stella Rose
2 minutter siden, Silfen skrev:

Dersom det er svært mye, som faen og helvete i annenhver setning, så reagerer jeg. Dersom noen bruker banning til å forrike/poengtere i et ellers normalt språk, så reagerer jeg ikke.

Samme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke for det, men jeg antar at personen er vel språkfattig og har litt lite intelligens. Banning er helt greit, men hvis de banner for hvert minste anledning så tenker jeg at de ikke har stor ordforråd. 

Anonymkode: b47d4...c48

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir egentlig en gjentakelse av hva andre har skrevet her inne, men overdreven bruk av banneord slår meg som dårlig ordforråd. "Normal" bruk plager meg ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de gir faen, og ikke er jævlig selvhøytidelige. Jeg driter i hvordan folk prater, så lenge de er seg sjæl. 

Anonymkode: 57062...7a0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en venninne som banner voldsomt. Det er faens og jævlig og helvetes i hver setning og det plager meg. Jeg pleier å si fra noen ganger, men hun er ustoppelig. 

Hva er feil med fryktelig, voldsomt, fabelaktig, fantastisk etc? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor ofte svært ofte er, hvordan språket er ellers og typen bannskap. Hvis vedkommende ellers har et rikt og godt språk og bruker bannskap som krydder plager det meg ikke, men det er grusomt å høre på når det brukes i mangel på et godt språk. Når det blir direkte vulgært, med kjønnsord og sånt, er det pinlig å høre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de er smarte og har godt ordforråd. Slik forskning sier. 

Endret av Husholdning1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, matrobot skrev:

Da tenker jeg at h*n er fra Nord-Norge.

Det hører du vel heller på dialekta?

Jeg synes helt ærlig ikke nordlendinger er så mye verre enn andre til å banne. Det er mye bruk av jævlig, faen, helvete o.l. generelt i landet. Spesielt blant ungdommer.
Ett og annet ord kan jeg tolerere men når folk banner så mye at man knapt klarer å fange opp noen normale ord innimellom, da er det på tide å skjerpe seg. Da tenker jeg at de er mindre intelligent eller har veldig lav selvtillit (prøver å tøffe seg), eventuelt begge deler.

Anonymkode: 49043...051

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg ikke. Det er helt normalt. Det er ord for faen. Ord som noen har diktet opp skal liksom være så stygge. Hvorfor skal ord være stygge for noen mener det? Vi lever i 2018. Kan ikke være så fisefin at en ikke tåler banneord. Skjerp dere. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hører du vel heller på dialekta?

Jeg synes helt ærlig ikke nordlendinger er så mye verre enn andre til å banne. Det er mye bruk av jævlig, faen, helvete o.l. generelt i landet. Spesielt blant ungdommer.
Ett og annet ord kan jeg tolerere men når folk banner så mye at man knapt klarer å fange opp noen normale ord innimellom, da er det på tide å skjerpe seg. Da tenker jeg at de er mindre intelligent eller har veldig lav selvtillit (prøver å tøffe seg), eventuelt begge deler.

Anonymkode: 49043...051

Synes ikke de er verre enn andre til å banne, men de har noen morsomme banneord. Som f.eks hestkuk. Da tenker jeg automatisk nordlending. Faen, helvete, jævlig blir brukt hyppig over hele landet. Fuck, og engelske banneord også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hører du vel heller på dialekta?

Jeg synes helt ærlig ikke nordlendinger er så mye verre enn andre til å banne. Det er mye bruk av jævlig, faen, helvete o.l. generelt i landet. Spesielt blant ungdommer.
Ett og annet ord kan jeg tolerere men når folk banner så mye at man knapt klarer å fange opp noen normale ord innimellom, da er det på tide å skjerpe seg. Da tenker jeg at de er mindre intelligent eller har veldig lav selvtillit (prøver å tøffe seg), eventuelt begge deler.

Anonymkode: 49043...051

Kommer fra Nord-Norge, og har måttet begrense meg etter at flyttet sørover. For meg kommer det an på hvordan det blir brukt. Jeg kan også synes det er stygt med banning. Helt sikkert ulogisk, men må innrømme at jeg godtar mer banning fra andre fra Nord-Norge, sikkert fordi jeg kjenner til bakgrunnen. Tror det har å gjøre med at man regner mange av banneordene som mer dagligtale enn bannskap  i Nord-Norge. Men det er klart at det har litt med konteksten å gjøre. Tullkuk, somlepung, tullfitte osv er ikke uvanlig å høre og sjelden vondt ment, men hadde jeg sagt noe slik i andre landsdeler hadde jeg vel mildt sagt fått noen sjokkerte blikk. 

Merkelig at ingen har forsket på det der, egentlig.

Anonymkode: b9f79...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hører du vel heller på dialekta?

Hehe, det var ment som et spøk. Kjenner mange nordlendinger som er "grove" i språket, men de mener selvsagt ikke å være slem eller uhøflig. Det er bare en del av deres "dialekt" der oppe :) 

Jeg har forøvrig ingenting imot banneord, men bruk det med måte! Man kan gjerne legge inn "for faen" på slutten hvis man ønsker å forsterke noe ekstra. Om noen banner i hver setning, så mister banneordet sitt "styrke".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...