Gå til innhold

Hjelp, kjøre ombord på ferge!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som østlending som ble hevet rett ut i dette da jeg flyttet til vestlandet...

Først og fremst - aldri snik i ferjekø, det er en dødssynd. Om du kommer sent og felt en allerede er tømt, kjør likevel fint på plass bak bilen som fortsatt venter i rekke 3. Og har de begynt på rad 2 kjører du dit, selv om du har liten nok bil til å stå bakerst på rad 1. 

Betaling varierer. Bom ved innkjørsel, i køen (de går rundt med terminaler) eller i bod på ferja. Bare pass på at du betaler et eller annet sted før du kjører av. I begynnelsen forvirret det meg maks at kjæresten alltid sa "en passasjer" når han skulle betale. Vi sto jo der begge to....  Men du og bilen er en billett, så betaler du for hver ekstra i bilen, sikkert barnebillett. 

Sitt i bilen til det er fullt med biler rundt deg, særlig med barn. Dører, unger, folk og biler i bevegelse er en dårlig  kombinasjon. 

Pust med magen når alle idiotene SKAL nå ferja, eller SKAL være først av. 

Anonymkode: cc03e...958

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 4.7.2018 den 9.43, AnonymBruker skrev:

Bare husk at det skal ver ca en halvmeter fra bilen foran når du parkerer. Dette er fordi folk går mellom bilene og bilene kan flytte på seg under turen. Så ikke parker så nær bilen foran du kan! :)

Og det går helt fint. Bare kjør sakte og ta ting i ditt tempo. :)

Anonymkode: e9666...355

Men det skjer ofte at fergemannskapet vinker deg nærmere bilen foran hvis du stopper en halvmeter unna. 

På 4.7.2018 den 10.03, solmåneogstjerner skrev:

Bare et lite sidespor: har kjørt en del på vestlandet og tatt mange av de ferjene. Når du begynner å nærme deg fergeleiet kan det bli litt råkjøring på veien. Hvis du blir forbikjørt flere ganger så kan du være ganske sikker på at ferjen går snart.... 

Men bare kjør forsiktig også her. Beregn god tid og ikke stress hvis det ser ut som du får dårlig tid. La dem kjøre forbi, ta evt en liten pause og sats på neste ferje. 

Går ut fra at det er likt i nord-norge. Sikkert unødvendig å si men... 😉

Kan bekrefte at det er slik i Nord-Norge også.

Anonymkode: 5802a...a18

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ferjer må du huske å kjøpe svele i kantina. Det er obligatorisk.

Anonymkode: b3d22...0ac

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å sett på nødblinken når påkjøringen starter. God ide å ha vinduet oppe såndu hører beskjeder. Anbefaler å kjøre påmhøytnturtall og hele slure litt når du er på rampen på vei inn. Da har du litt å gå på om du skulle slite med å komme inn. 

Sett bilen i gir og med håndbrekk på så den ikke flytter på seg under overfarten.

Ikke tut inne på ferjen. Det bråker mye.

Anonymkode: 2b669...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk å sett på nødblinken når påkjøringen starter. God ide å ha vinduet oppe såndu hører beskjeder. Anbefaler å kjøre påmhøytnturtall og hele slure litt når du er på rampen på vei inn. Da har du litt å gå på om du skulle slite med å komme inn. 

Sett bilen i gir og med håndbrekk på så den ikke flytter på seg under overfarten.

Ikke tut inne på ferjen. Det bråker mye.

Anonymkode: 2b669...1e8

... fordi? 

(Dette kan jeg ikke huske å ha sett noen gjøre på en ferge noen gang.)

Anonymkode: 01ab7...d6f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk å sett på nødblinken når påkjøringen starter

Nei det skal du ikke gjøre nei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjører om Sverige for å slippe ferger, 

Anonymkode: b57e6...414

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være vanskelig å forstå seg på denne ferjekjøringen...men de som jobber med både billetter og de som dirigerer trafikk er snille og hjelpsomme. Blir ofte litt dødtid før man kjøre ombord, så da er det rikelig med tid til å spørre om råde og hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk å sett på nødblinken når påkjøringen starter.

Anonymkode: 2b669...1e8

Nei. Nei og nei. 

Eller kanskje ja... ville fått meg en virkelig god latter, og det ville løst opp stemningen en del i ferjekøen. 

"Her er turisten, og jeg har aldri vært på en ferje før 📢"

 

Anonymkode: cc03e...958

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Nei og nei. 

Eller kanskje ja... ville fått meg en virkelig god latter, og det ville løst opp stemningen en del i ferjekøen. 

"Her er turisten, og jeg har aldri vært på en ferje før 📢"

 

Anonymkode: cc03e...958

Nødblink alternativt saftblandete på taket brukes alltid under ground movement. Både på flyplasser og ferjekaier, og havner. Er for å være mer synlig. 

Samme som i kolonnekjøring. Er bare det at svært få vet om det.

Anonymkode: 2b669...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nødblink alternativt saftblandete på taket brukes alltid under ground movement. Både på flyplasser og ferjekaier, og havner. Er for å være mer synlig. 

Samme som i kolonnekjøring. Er bare det at svært få vet om det.

Anonymkode: 2b669...1e8

Hva for en rar formulering? Hva mener du?

Anonymkode: 48d46...f9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker

Ver ute i god tid før avgang,og belag deg på å måtte stå over en avgang om ferja er full.  Velg rett fil (skiltet) på alle fergekaier.    Kaffi og sveler fås kjøpt i kaffiteriaen .    God Tur !

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
På 4.7.2018 den 9.31, AnonymBruker skrev:

Skal til Troms og Finnmark neste uke, og planen er å kjøre Norge oppover. Men jeg har ALDRI kjørt ombord på noen ferge i mitt liv! Hjelp! Fergen (e) jeg kan ta er Bognes-Skarberget eller BOGNES-Lødingen. Det korteste blir Bognes-Skarberget. I nordland. Men hvordan kjører jeg ombord på ferga?? Har sett ergekaier og det er ørten kjørefelt og ørten skilter, og for en overnervøs kjerring med 2 barn under skolealder i baksetet virker det uoverkommelig. Er livredd for å gjøre feil, eller lage kork, eller på annen måte dumme meg ut. Hjelp! Kan noen komme med tips? Har hatt lappen i 5 år, men hadde ikke fergekjøring i opplæringen og kjører vanligvis ikke så mye bil. 

Anonymkode: 08afe...7fa

En  uke før ferieturen så har du fått angst og bekymringer for å kjøre ombord i ferger.  Tidligere tider så var det vanleg å rygge ombord i de fleste ferger på vestlandet,men ikkje så mange av dem nå lenger,men finnes fortsatt.    Ferjer som anløper 3-kant samband eller 4-kant samband  er det fortsatt  vanleg at ein noen steder må rygge ombord.       http://trekkspillere.no/onewebmedia/Fergeruter Lødingen Bognes.pdf  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder den ferga du skal med, så kommer de rundt og tar betaling før ombordkjøring. Ferga tar ca 1 time, og du ser veldig godt på alle andre når det er på tide å komme seg ned til bilen (før det blir annonsert). 

I turistsesongen kan det bli mye kø, så vær der i god tid. Uansett går denne ferga ofte, så det er ingen fare om dere skulle gå glipp av en tur - med mindre dere kommer sent på kvelden da. Nydelig fint her oppe, god tur 😊

Anonymkode: 8113a...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 4.7.2018 den 10.03, solmåneogstjerner skrev:

Bare et lite sidespor: har kjørt en del på vestlandet og tatt mange av de ferjene. Når du begynner å nærme deg fergeleiet kan det bli litt råkjøring på veien. Hvis du blir forbikjørt flere ganger så kan du være ganske sikker på at ferjen går snart.... 

Men bare kjør forsiktig også her. Beregn god tid og ikke stress hvis det ser ut som du får dårlig tid. La dem kjøre forbi, ta evt en liten pause og sats på neste ferje. 

Går ut fra at det er likt i nord-norge. Sikkert unødvendig å si men... 😉

Hahaha, spot on! Alltid det når vi er på vei til ferjen og x antall kjører forbi "åååja, ferja går nok nå straks" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.7.2018 den 20.32, AnonymBruker skrev:

Nødblink alternativt saftblandete på taket brukes alltid under ground movement. Både på flyplasser og ferjekaier, og havner. Er for å være mer synlig. 

Samme som i kolonnekjøring. Er bare det at svært få vet om det.

Anonymkode: 2b669...1e8

Ser for meg alle bilene kjøre med nødblink? hahah guri.  

Hadde bare blitt forvirrende. 

Anonymkode: 3d238...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 4.7.2018 den 9.31, AnonymBruker skrev:

Skal til Troms og Finnmark neste uke, og planen er å kjøre Norge oppover. Men jeg har ALDRI kjørt ombord på noen ferge i mitt liv! Hjelp! Fergen (e) jeg kan ta er Bognes-Skarberget eller BOGNES-Lødingen. Det korteste blir Bognes-Skarberget. I nordland. Men hvordan kjører jeg ombord på ferga?? Har sett ergekaier og det er ørten kjørefelt og ørten skilter, og for en overnervøs kjerring med 2 barn under skolealder i baksetet virker det uoverkommelig. Er livredd for å gjøre feil, eller lage kork, eller på annen måte dumme meg ut. Hjelp! Kan noen komme med tips? Har hatt lappen i 5 år, men hadde ikke fergekjøring i opplæringen og kjører vanligvis ikke så mye bil. 

Anonymkode: 08afe...7fa

Uhm, har du ikke lært å kjøre bilen forover for så å stanse og parkere den? 😂

Dette er grunnen til at vi har utsagnet "kvinnfolk bak rattet".

Endret av WCKD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du blir helt stiv av skrekk, prøv Drag - Kjøpsvik. Det er en åpen ferge, i motsetning til de to andre der du kjører ned i et lasterom. Og med mindre råkjøring til fergeleiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.7.2018 den 9.31, AnonymBruker skrev:

Skal til Troms og Finnmark neste uke, og planen er å kjøre Norge oppover. Men jeg har ALDRI kjørt ombord på noen ferge i mitt liv! Hjelp! Fergen (e) jeg kan ta er Bognes-Skarberget eller BOGNES-Lødingen. Det korteste blir Bognes-Skarberget. I nordland. Men hvordan kjører jeg ombord på ferga?? Har sett ergekaier og det er ørten kjørefelt og ørten skilter, og for en overnervøs kjerring med 2 barn under skolealder i baksetet virker det uoverkommelig. Er livredd for å gjøre feil, eller lage kork, eller på annen måte dumme meg ut. Hjelp! Kan noen komme med tips? Har hatt lappen i 5 år, men hadde ikke fergekjøring i opplæringen og kjører vanligvis ikke så mye bil. 

Anonymkode: 08afe...7fa

Det er ikke verre å kjøre ombord i en ferge enn å lukeparkere i et parkeringshus. Du kjører der du blir anvist, parkerer og setter håndbremsen på. De vinker deg på plass.

Ta en Pippi da vel, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt fint. God tur.

Anonymkode: f0048...6a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på så du ikke blir distrahert av de unge, sexy, myndige ferje-matrosene. I alle fall i sommersesongen er det bondestudenter hjemme på ferie. Husker dem fra barndommens ferjereiser som ekstremt opphissende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...