Gå til innhold

Hjelp, kjøre ombord på ferge!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal til Troms og Finnmark neste uke, og planen er å kjøre Norge oppover. Men jeg har ALDRI kjørt ombord på noen ferge i mitt liv! Hjelp! Fergen (e) jeg kan ta er Bognes-Skarberget eller BOGNES-Lødingen. Det korteste blir Bognes-Skarberget. I nordland. Men hvordan kjører jeg ombord på ferga?? Har sett ergekaier og det er ørten kjørefelt og ørten skilter, og for en overnervøs kjerring med 2 barn under skolealder i baksetet virker det uoverkommelig. Er livredd for å gjøre feil, eller lage kork, eller på annen måte dumme meg ut. Hjelp! Kan noen komme med tips? Har hatt lappen i 5 år, men hadde ikke fergekjøring i opplæringen og kjører vanligvis ikke så mye bil. 

Anonymkode: 08afe...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjør i 1.gir inn på fergen for å ikke slå nedi eller kjøre oppi andre, og følg instruksjonene til de ansatte som vinker deg til banen de vil du skal stå i. Stort sett følger du bare bilen fremfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke avstanden på fergeruten som avgjør om det er enkelt eller ikke å kjøre ombord... :) Men - pust dypt dette går helt fint. Det er handlekraftge karer på fergeleiet som sikkert viser deg dit de vil du skal stå. Bognes -fergeleiet er ikke verdens største og kanskje 3-4 kjørefelt og 1 av de er sikkert resvert buss uansett. 

Sjekk bilde https://no.wikipedia.org/wiki/Bognes#/media/File:Bognes_fergested_(Tysfjord).jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du stiller deg i køen der det er plass. Er kolonne 1 full, kjører du ned kolonne 2 osv. Når ferja begynner å laste, kjører kolonne 1 på først, osv. 

Så følger du bare køen inn på ferja, og når du kommer ombord står det personale der som peker på hvor akkurat din bil skal. Så kjører du så nerme bilen foran som du kan, drar opp håndbrekket, sløkker motor og lys, og venter. Samme når du skal av igjen, så dirigerer mannskapet hvem som skal kjøre når.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært akkurat der da. Men når du kommer til fergeleiet er det flere rader du kan kjøre i, følg skilt etter hvor du skal, og type kjøretøy (ofte egne for lastebiler). Når du skal ombord, så vil de dirigere deg. Kjør sakte, er litt humpete når du kjører ombord. 

Så stopper du bilen og tar med veska og setter deg i kafeen. De fleste ferjer i Norge kan du også sitte i bilen under overfart, hvis det er åpent dekk. 

Det er virkelig ikke vanskelig 😊

God tur!

Legger til: Billetter selges noen ganger ved at du må stoppe ved en bod på vei inn på fergeleiet. Hvis det ikke finnes, eller det ikke er noen der, så kjører du bare i køen. Så går de rundt og selger billettene. Hvis ferjen går snart, kan det også skje etter at du har kjørt ombord. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, fergen har ansatte tilstede som hjelper. Det varierer litt fra ferge til ferge - men noen har det slik at du betaler i forkant (da har de en slags bomstasjon før du entrer), mens andre har det slik at du betaler i fergen. Det er bare å kjøre og se. Ofte "hermer" jeg etter hva de andre bilene gjør. 

PS! Husk håndbremsen når du parkerer bilen i fergen.

Endret av matrobot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar folkens! 😊 Nå blir bestemor/oldemor glad når vi kommer, nå virker det plutselig ikke like skummelt lengre. 

Anonymkode: 08afe...7fa

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at det skal ver ca en halvmeter fra bilen foran når du parkerer. Dette er fordi folk går mellom bilene og bilene kan flytte på seg under turen. Så ikke parker så nær bilen foran du kan! :)

Og det går helt fint. Bare kjør sakte og ta ting i ditt tempo. :)

Anonymkode: e9666...355

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar folkens! 😊 Nå blir bestemor/oldemor glad når vi kommer, nå virker det plutselig ikke like skummelt lengre. 

Anonymkode: 08afe...7fa

Det er ikke skummelt! Bare ta det rolig, hvis du ikke skjønner noe så kommer de å hjelper deg. Kjør sakte! Vanskelig å gjøre noe veldig galt som ikke kan ordnes. Koselig med tur til oldemor 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar folkens! 😊 Nå blir bestemor/oldemor glad når vi kommer, nå virker det plutselig ikke like skummelt lengre. 

Anonymkode: 08afe...7fa

Et tips: nå vet ikke jeg hvor stor fergen er, men hvis det er mange passasjerer kan det være litt stress når man kjører av fergen. Mange tror det er et rally. Hvis du ikke er komfortabel med det, slipp de andre forbi. 

Anonymkode: 1a000...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg tipsene over så går dette kjempefint TS :) Jeg husker jeg var livredd selv første gang jeg skulle kjøre ombord i en ferje. Syntes det var dritskummelt, men vet du hva? Det gikk så bra! Bare følg etter bilen foran deg, kjør sakte og husk håndbrekket. De som jobber på ferja peker dit de vil ha deg :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kjør rolig ned mot kaien og les på skiltene. Du vet forhåpentligvis hvor du skal. Still deg i rett felt. Hvis du er i tvil, finn noen å spørre. Taxi-, buss- eller trailersjåfører er som regel godt kjent og kan hjelpe deg hvis ikke fergeselskapet har egne folk på kaien.

2. Når du kjører om bord er det som regel bare å følge etter bilen foran. Se på mannskapet, de viser hvor du skal stå. Og pass opp for idioter som slenger opp bildørene nesten før de har stoppet bilen.

3. Ikke la barna åpne bildørene selv (se punkt 2). Du går først ut av bilen og åpner dørene for barna. Se dere godt for når dere går til salongen. Pass på at du har med nøkkelen når du forlater bilen, selv om vi fergefolk er ganske gode på å åpne låste bildører så vil vi helst slippe å gjøre det...

4. De fleste gir beskjed over høyttaleranlegget om «Ankomst XXX om få minutter». Det betyr ikke at dere har tid til å løpe på do osv, det betyr at dere skal gå til bilen og gjøre dere klare til å kjøre i land.

5. Når du kjører i land må du bare følge køen. Pass på dødvinkler hvis du skal skifte felt, og kjør gjerne til side for å slippe andre forbi hvis du har mulighet til det (som regel er det et busstopp e.l der).

Andre tips: dokøen og køen i kiosken er lengst de første 5-10 minuttene etter avgang. Be barna bestemme seg for hva de skal ha før det er deres tur til å betale, eller slipp andre forbi i køen til de har bestemt seg. Hvis det er en lang overfart, ha med noe barna kan holde på med. Ikke alle ferger har lekerom, men noen har.

Og husk: det kommer til å gå helt fint. Her jeg bor er av- og påkjøring på ferge del av opplæringen på kjøreskolene (ingen premie for å gjette hvilket fylke jeg bor i...).

Anonymkode: 24d6a...e7e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite sidespor: har kjørt en del på vestlandet og tatt mange av de ferjene. Når du begynner å nærme deg fergeleiet kan det bli litt råkjøring på veien. Hvis du blir forbikjørt flere ganger så kan du være ganske sikker på at ferjen går snart.... 

Men bare kjør forsiktig også her. Beregn god tid og ikke stress hvis det ser ut som du får dårlig tid. La dem kjøre forbi, ta evt en liten pause og sats på neste ferje. 

Går ut fra at det er likt i nord-norge. Sikkert unødvendig å si men... 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Kjør rolig ned mot kaien og les på skiltene. Du vet forhåpentligvis hvor du skal. Still deg i rett felt. Hvis du er i tvil, finn noen å spørre. Taxi-, buss- eller trailersjåfører er som regel godt kjent og kan hjelpe deg hvis ikke fergeselskapet har egne folk på kaien.

2. Når du kjører om bord er det som regel bare å følge etter bilen foran. Se på mannskapet, de viser hvor du skal stå. Og pass opp for idioter som slenger opp bildørene nesten før de har stoppet bilen.

3. Ikke la barna åpne bildørene selv (se punkt 2). Du går først ut av bilen og åpner dørene for barna. Se dere godt for når dere går til salongen. Pass på at du har med nøkkelen når du forlater bilen, selv om vi fergefolk er ganske gode på å åpne låste bildører så vil vi helst slippe å gjøre det...

4. De fleste gir beskjed over høyttaleranlegget om «Ankomst XXX om få minutter». Det betyr ikke at dere har tid til å løpe på do osv, det betyr at dere skal gå til bilen og gjøre dere klare til å kjøre i land.

5. Når du kjører i land må du bare følge køen. Pass på dødvinkler hvis du skal skifte felt, og kjør gjerne til side for å slippe andre forbi hvis du har mulighet til det (som regel er det et busstopp e.l der).

Andre tips: dokøen og køen i kiosken er lengst de første 5-10 minuttene etter avgang. Be barna bestemme seg for hva de skal ha før det er deres tur til å betale, eller slipp andre forbi i køen til de har bestemt seg. Hvis det er en lang overfart, ha med noe barna kan holde på med. Ikke alle ferger har lekerom, men noen har.

Og husk: det kommer til å gå helt fint. Her jeg bor er av- og påkjøring på ferge del av opplæringen på kjøreskolene (ingen premie for å gjette hvilket fylke jeg bor i...).

Anonymkode: 24d6a...e7e

Sogn og Fjordane. Og jeg vil ha premie 😁

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Kjør rolig ned mot kaien og les på skiltene. Du vet forhåpentligvis hvor du skal. Still deg i rett felt. Hvis du er i tvil, finn noen å spørre. Taxi-, buss- eller trailersjåfører er som regel godt kjent og kan hjelpe deg hvis ikke fergeselskapet har egne folk på kaien.

2. Når du kjører om bord er det som regel bare å følge etter bilen foran. Se på mannskapet, de viser hvor du skal stå. Og pass opp for idioter som slenger opp bildørene nesten før de har stoppet bilen.

3. Ikke la barna åpne bildørene selv (se punkt 2). Du går først ut av bilen og åpner dørene for barna. Se dere godt for når dere går til salongen. Pass på at du har med nøkkelen når du forlater bilen, selv om vi fergefolk er ganske gode på å åpne låste bildører så vil vi helst slippe å gjøre det...

4. De fleste gir beskjed over høyttaleranlegget om «Ankomst XXX om få minutter». Det betyr ikke at dere har tid til å løpe på do osv, det betyr at dere skal gå til bilen og gjøre dere klare til å kjøre i land.

5. Når du kjører i land må du bare følge køen. Pass på dødvinkler hvis du skal skifte felt, og kjør gjerne til side for å slippe andre forbi hvis du har mulighet til det (som regel er det et busstopp e.l der).

Andre tips: dokøen og køen i kiosken er lengst de første 5-10 minuttene etter avgang. Be barna bestemme seg for hva de skal ha før det er deres tur til å betale, eller slipp andre forbi i køen til de har bestemt seg. Hvis det er en lang overfart, ha med noe barna kan holde på med. Ikke alle ferger har lekerom, men noen har.

Og husk: det kommer til å gå helt fint. Her jeg bor er av- og påkjøring på ferge del av opplæringen på kjøreskolene (ingen premie for å gjette hvilket fylke jeg bor i...).

Anonymkode: 24d6a...e7e

Her var det mange gode poenger :) Spesielt det med å gå til bilen når de annonserer det over høyttaleranlegget. Det finnes knapt noe mer irriterende enn å stå bak noen sosekopper som "skal bare" før de tar seg bryet med å komme somlende til bilen flere minutter etter at ferjen har kommet i land. Spesielt på litt større ferjer hvor man kanskje bruker litt tid på å finne bilen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og legg merke til hvor du har satt bilen, så kan du heller le litt av dem som ikke finner sin egen fremfor å være den som stresser rundt med panikk i blikket.

Anonymkode: 1a000...19f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pass på å ikke kjøre av på andre soden av fergen. Hvis du ikke har amfibiebil da. Kan bli en våt opplevelse.

Anonymkode: b3f4d...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, cleangal skrev:

 

Kom akkurat inn i tråden for å legge inn den samme videoen..!

TS, er bare å gjøre som fergebillettøren sier, de viser deg hvor du skal stå. Som det blir sunget: "Da e Peder'n so bestemme, kor henne du skal stå!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for oss som reiser ofte med danskebåten der det kan være ganske trangt mellom bilene, så er et lite tips å la bilen være skitten når du skal reise..... møkkete bil = foreldre passer på at barna ikke kommer nær bilen din  = færre riper fra glidelåser etc fra folks klær :)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...