Gå til innhold

Barnehijab

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Christina73 skrev:

Jeg har opplevd på jobb i barnehage, en 4-åring med hijab, gjennomsvett etter lek ute i sommer varmen. Hun var helt matt, måtte tas inn og få drikke og klærne av i en fei. Men jeg fikk klar beskjed av henne - hijaben skulle ikke av, det hadde mamma sagt. 

Hva gjorde du i dette tilfellet?

Anonymkode: 23416...db1

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjorde du i dette tilfellet?

Anonymkode: 23416...db1

Holdt jenta innendørs, skifta tøy, godt med drikke. Gav beskjed til avd leder. Vi tok ikke av hijaben. Avd leder var redd for å komme i konflikt med foreldre. ( akkurat disse var kjent for å være «hissige»)Om det ble tatt opp i ettertid med foreldre vet jeg ikke. Må bare poengtere hadde jeg oppfatta jenta som kritisk varm, hadde jeg tatt av alt, uansett.   

At barn leker, kler seg som mamma, om det så er med hijab eller høyhælte sko ser jeg ikke noe problem med. Ei heller voksne som bruker hijab. Men denne settingen opplevdes veldig vanskelig for meg. 

Endret av Christina73
AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, Christina73 said:

Holdt jenta innendørs, skifta tøy, godt med drikke. Gav beskjed til avd leder. Vi tok ikke av hijaben. Avd leder var redd for å komme i konflikt med foreldre. ( akkurat disse var kjent for å være «hissige»)Om det ble tatt opp i ettertid med foreldre vet jeg ikke. Må bare poengtere hadde jeg oppfatta jenta som kritisk varm, hadde jeg tatt av alt, uansett.   

At barn leker, kler seg som mamma, om det så er med hijab eller høyhælte sko ser jeg ikke noe problem med. Ei heller voksne som bruker hijab. Men denne settingen opplevdes veldig vanskelig for meg. 

Nei det er ikke enkelt. Jeg synes det er ganske problematisk når jeg ser barn som har på seg klær når de leker på stranda en varm sommerdag. Når man vet hvor mye friere og behageligere barn har det uten klær så føler jeg det grenser til barnemisshandling å påtvinge barna voksnes seksualiserte holdninger til klær om det er hijab, bikinitopp eller truse. Men alikevel holder jeg kjeft og signalerer ikke hva jeg mener på noen måte. Hakket verre er det avgjort med de som blander seg inn og krever at andres barn skal kle på seg. Da er det verken bedre eller verre med de som krever at andre barn skal ha på seg hijab enn de som missliker at prepubertale 9-åringer løper nakne på stranda. De aller verste er selvfølgelig de som krever at andre 9-åringer SKAL ha bikinitopp og at de IKKE SKAL ha hijab. Dette er folk som både mangler kulturell selvinnsikt og respekt for andre. Slike mennesker er det vanskelig å føre en rasjonell samtale med.

Anonymkode: 53791...074

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg hører foreldre til barn som bruker hijab si at barnet bruker det fordi f.eks. mamma bruker det, blir jeg oppgitt. Javel, så vi skal la barna våre gå med det de vil, fordi de ser opp til storesøsken/mammar/pappa/venner?

Hijab på barn er seksualiserende på samme måte som at bikinitopp på en fireåring er seksualiserende. Hijab og slike plagg er vel brukt fordi en ikke skal friste mannen, så å putte dette på et barn blir totalt feil i mine øyne, slik en bikinitopp som skal dekke til pupper er.

Anonymkode: 0ad8e...d9f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...