solmåneogstjerner Skrevet 27. juni 2018 #41 Skrevet 27. juni 2018 15 timer siden, Tøytigern skrev: de benytter som vikarierende motiv at barna (ikke vil ligne på andre barn i påkledning men) vil ligne på mamma. Ja, veldig sannsynlig... Jeg har tre jenter, og ingen av dem vil ligne på mamma (i klesstil altså) og det er sannsynligvis ikke fordi jeg (objektivt sett) kler meg så grusomt. Når de er 3-7 skal de gå med rosa prinsesseklær, og etterpå med 'kule klær', som absolutt ikke er noen kopi av meg. Så... 4
solmåneogstjerner Skrevet 27. juni 2018 #42 Skrevet 27. juni 2018 Barn skal kle seg etter vær og vind, og slik at de kan være aktive. Ellers synes jeg at de stort sett kan kle seg som de ønsker, og med små barn så er det gjerne prinsesse/hello kitty/fotball/dinosaur-klær. Litt eldre barn vil gjerne være litt kule, og det bør de få lov til. Setter omtrent kun grenser når vi skal i formelle selskaper, og når de må kle seg mer pga det er kaldt. Hijab er jeg i mot på barn/ungdom, på voksne er det greit så lenge det er helt frivillig (ikke noe skjult press). De plaggene som dekker ansiktet mener jeg burde vært forbudt. Man bør kunne se ansiktet til dem man møter. 1
Sunnfjording Skrevet 27. juni 2018 #43 Skrevet 27. juni 2018 (endret) Når foreldre setter hijab på barn så er det et islamistisk politisk statement om at de tar avstand fra norske verdier, og det er selvsagt helt uakseptabelt at barn skal brukes som et verktøy for å fronte dette. Forbud mot barnehijab i skole og barnehage er det eneste riktige. Endret 27. juni 2018 av Sunnfjording 3
Bonusmammaen Skrevet 27. juni 2018 #44 Skrevet 27. juni 2018 Jeg tenker at hvis jeg selv hadde vært flyktning og var nødt til å bo i feks Iran, så hadde jeg innordnet meg de reglene som var der. Da hadde jeg vært nødt til å gå kledd som de å følge deres skikker offentlig. Samme burde gjelde hos oss. Hvis man drar tilbake til 70-tallet så kom de til landet vårt med hvite dresser. Ydmyke og glade for å være her. I løpet av den tiden kom blant annet Khomeni som var kjent som datidens terrorist bakmann at man var var pålagt å gå med hodeplagg. De drev tortur mot de som nektet og mange ble drept. At kvinner påstår at dette er en trend så må de se på sin egen historie. Hvis det i min familie hadde vært trend å gå med kukluxklan hatt fordi sånn går man kledd, så sier det seg selv at enten så hadde jeg innordnet meg i frykt for å bli avvist fra hele familien eller stukket av. Jeg hadde valgt det sistnevnte. Hijab er for meg et sterkt signal om undertrykning og tvang. Noen kvinner fra eget land mener det samme. Her er en av de beintøffe kvinnene i verden som tør å stå imot: https://www.nrk.no/urix/hijab-protest-sprer-seg-i-iran-_-29-kvinner-pagrepet-1.13893997 2
Gjest O.G. Skrevet 27. juni 2018 #45 Skrevet 27. juni 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Herrejemini... Jeg bruker stor hijab, sånn fra hodet og ned. Om datteren min vil prøve den når hun blir 4 år, vær så god. Kommer ikke til å tvinge henne til noe som helst. Verken det ene eller det andre. Kommer ikke til å oppmuntre henne til det når hun er et barn. Spør hun om det for å vite, får hun svar. Når hun blir kjønnsmoden, kommer jeg til å si at "alt det du har lært om islam, og om hvorfor vi kvinner bruker hijab, nå kan du velge om du vil eller ikke". Så er det opp til henne. Jeg har gått imot hva foreldrene mine vil, de har et annet syn på hijab enn hva jeg har, og jeg vet hvordan det er å leve med press. Det kommer jeg ikke til å gjøre mot datteren min. Selvfølgelig har jeg som mor et ønske om hva hun burde gjøre og ikke (i likhet med alle andre mødre), men det eneste jeg kan gjøre er å opplyse, guide og være et godt forbilde, hjelpe henne når hun trenger meg, og være der. Skal aldri tvinge henne. Men noen regler har vi, som alle andre hjem. Anonymkode: 4262b...6c0 Står ingenting i Quranen om hijjab, det står at begge kjønn skal være passende kledd.
Tøytigern Skrevet 27. juni 2018 #46 Skrevet 27. juni 2018 15 timer siden, Sunnfjording skrev: Når foreldre setter hijab på barn så er det et islamistisk politisk statement om at de tar avstand fra norske verdier, og det er selvsagt helt uakseptabelt at barn skal brukes som et verktøy for å fronte dette. Forbud mot barnehijab i skole og barnehage er det eneste riktige. Er det? Hvordan vet du dette?
Tøytigern Skrevet 27. juni 2018 #47 Skrevet 27. juni 2018 (endret) 23 timer siden, Bonusmammaen skrev: Jeg var på er en badestrand med barna og skvatt noe vannvittig! Der satt det 7 Niqab kledde damer i 31 grader (eller hva som befant seg under gardinene og barna hadde heldekkende bade niqab med hette. Aldri sett noe lignende. Man får jo assosiasjon til noe som ligner blanding av Spøkelseskladden, mannen med Njåen, terror og slaveaktig underdanighet. Å ta på et barn hijab er jeg sterkt i mot. De får vansker med å sosialisere seg med andre barn uten bruka og de indokteres før de har lært alfabetet. Nå er det så få kvinner i Norge som bruker niqab at da var alle sammen samlet på ett sted, på den stranden. Ingen unger benytter niqab i Norge. "Badeniqab med hette" er et ikke eksisterende-plagg. Så her bruker du enten feil ord på ting, eller du ljuger så det renner. Endret 27. juni 2018 av Tøytigern 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #48 Skrevet 27. juni 2018 Hvorfor kan du kle på barnet ditt som du vil og ikke en muslim gjøre det samme? Anonymkode: 39c64...1f1 2
Gjest Newroz Skrevet 27. juni 2018 #49 Skrevet 27. juni 2018 (endret) Jeg syns at religion, og religiøse skikker er noe man i utgangspunktet bør velge selv, men sånn er det ikke. Det er i stor grad foreldrene som velger dette for barna sine, enten det er døping, opplæring, omskjæring, bæring av kors, kippa, hijab eller andre typer klær. Foreldrene bestemmer i stor grad over barnas tro, og peker de inn på den stien de mener er den rette. Årsaken er fordi de mener at det er til det beste for barnet. I Norge har vi ikke noe forbud om religiøse symboler i skolen. Hijab på barn er i all hovesak ikke hemmende for barnas aktivitetsnivå - de kan være barn på lik linje med barn uten hijab. Årsaken til at noen barn bruker hijab er forskjellig: Noen foreldre mener kanskje at de ikke vil at deres små jentebarn skal sees på som seksuelle vesner i en for tidlig alder, i andre tilfeller er det kanskje barnet selv som vil herme etter mor, i andre tilfeller igjen er det et utrykk for en religiøs overbevisning, og ikke noe mer enn akkurat det, for noen er det mote. Hijab kan være frivillig fra barnet selv, eller påtvunget av de voksene. Det kan også diskuteres i hvilken grad et barn kan samtykke til et religiøst plagg/rituale, med tanke på barnets evne til å forstå innhold og konsekvenser. Å skille hva som er hva er vanskelig, om ikke umulig når man ser det fra utsiden. Å forby hijab i skolen vil trolig ikke hjelpe de som er utsatt for sosial kontroll. De som er utsatt for sosial kontroll vil enten flyttes til private skoler hvor det er lov å bruke hijab, eller vil måtte bruke det så fort de kommer ut av skolen. Videre utføres sosial kontroll på utallige måter, og det å tvinge noen til å bruke hijab er bare en av de. Jeg mener at et forbud mot hijab, enten det er mot barn eller voksne, ikke vil føre noe godt med seg. De som er utsatt for hijab-tvang, vil kanskje slippe unna de seks timene de er på skolen, men ikke noe mer enn det. Hvis vi skal arbeide mot sosial kontroll er ikke et forbud mot barne-hijab riktig sted å starte. Opplysning, og holdningsarbeid rettet mot barns og ungdoms rett til utfoldelse og utforskning religiøst og kulturelt vil være bedre alternativ. Jeg er med andre ord veldig enig med lederen i Aftenposten i dag https://www.aftenposten.no/meninger/leder/i/e1okx4/Aftenposten-mener-Hijab-og-barn-horer-ikke-sammen-Men-det-bor-ikke-forbys Endret 27. juni 2018 av Newroz
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2018 #50 Skrevet 27. juni 2018 Vi kan slutte å få barna våres til å gå med bikini så kan de slutte med hijab. Skjer det? Neppe! Vi må se på oss selv og slutte å å kreve at verden skal bli vestliggjort. Det hører til kolonitiden å tenke sånn. Anonymkode: 580d9...774 3
Tøytigern Skrevet 27. juni 2018 #51 Skrevet 27. juni 2018 (endret) 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor kan du kle på barnet ditt som du vil og ikke en muslim gjøre det samme? Anonymkode: 39c64...1f1 Godt spørsmål. En hijab er et spørsmål om sitt eget forhold til Gud. Det handler ikke om sex, selv om hvite vestlige liker å forklare det med sex. Dette kommer av hvor sexfikserte hvite, kristne er. En fiksering som har spredd seg til hele samfunnet. Det gjenspeiles i hvordan de kler seg og hvordan de kler på barna. Jenter skal ha korte kjoler for å være enkelt tagbare og gutter skal ha vide shorts og bukser for å skjule konstant ereksjon. Bare se på KG, hvor mye som handler om nettopp sex... Klart disse folkene greier å finne ut at en hijab ikke handler om hensysntagen fra begge kjønn, og om et personlig ønske om fromhet og underkastelse overfor sin gud ut fra samvittightesgrunner, men om sex og "å skjule håret"... Regimer som pålegger en hijab-cape og en abaya ute på gaten, eller lignende, chador, hijab og whatnot og gjennomfører klespoliti er et destruktivt onde. Dette mener også de ufrie kvinnene som lever i disse regimene. Men det er et ledd i en sosial kontroll som vi ikke har i Norge. Tilstanden i Saudi-Arabia og Iran er ikke overførbar til Norge. Her står man fritt til å iføre seg det man vil og mange kvinner velger dette. Det handler ikke om sex. Endret 27. juni 2018 av Tøytigern
Tøytigern Skrevet 27. juni 2018 #52 Skrevet 27. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi kan slutte å få barna våres til å gå med bikini så kan de slutte med hijab. Skjer det? Neppe! Vi må se på oss selv og slutte å å kreve at verden skal bli vestliggjort. Det hører til kolonitiden å tenke sånn. Anonymkode: 580d9...774 Hvorfor skal de slutte? Hva er skaden med en bikini? Alle går jo med det... 1
Tøytigern Skrevet 27. juni 2018 #53 Skrevet 27. juni 2018 (endret) Spørsmålet er om man får lov til å ha et kulturelt særtrekk i sin påkledning. Mange ønsker dette. Tilogmed vestlige, når de velger en bikini på stranden. Når de velger kjole på jenter og t-skjorte og shorts på gutter. Når de velger joggesko til barna. Mange kler seg i hijab i opposisjon til den vestlige verden som ekskluderer dem. Da vil de vise hvor de hører til og at de er stolte av dette på tross av at de bes å skamme seg og "dra dit de kom fra"... Kun derfor har hijab blitt et politisk symbol. Mao ris til egen bak. Endret 27. juni 2018 av Tøytigern
ViljaH Skrevet 27. juni 2018 #54 Skrevet 27. juni 2018 Jeg synes hijab burde vært forbudt for barn, tror ikke noe på at småjentene velger det selv for å ligne sin mamma. De vil ha klær som de kan løpe og leke i, nyte vinden som rusker i håret. Dette er voksne som prakker på voksenliv på barn. 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #55 Skrevet 28. juni 2018 2 timer siden, Tøytigern skrev: Godt spørsmål. En hijab er et spørsmål om sitt eget forhold til Gud. Det handler ikke om sex, selv om hvite vestlige liker å forklare det med sex. Dette kommer av hvor sexfikserte hvite, kristne er. En fiksering som har spredd seg til hele samfunnet. Det gjenspeiles i hvordan de kler seg og hvordan de kler på barna. Jenter skal ha korte kjoler for å være enkelt tagbare og gutter skal ha vide shorts og bukser for å skjule konstant ereksjon. Bare se på KG, hvor mye som handler om nettopp sex... Klart disse folkene greier å finne ut at en hijab ikke handler om hensysntagen fra begge kjønn, og om et personlig ønske om fromhet og underkastelse overfor sin gud ut fra samvittightesgrunner, men om sex og "å skjule håret"... Regimer som pålegger en hijab-cape og en abaya ute på gaten, eller lignende, chador, hijab og whatnot og gjennomfører klespoliti er et destruktivt onde. Dette mener også de ufrie kvinnene som lever i disse regimene. Men det er et ledd i en sosial kontroll som vi ikke har i Norge. Tilstanden i Saudi-Arabia og Iran er ikke overførbar til Norge. Her står man fritt til å iføre seg det man vil og mange kvinner velger dette. Det handler ikke om sex. Hvis hijab er et spørsmål om forhold til Gud, og alt mam trenger åvote om hva forholdet til Gud innebærer, hvorfor er ikke hijab nevnt i guds bok da? Anonymkode: 19ce4...cf5 2
tussi84 Skrevet 28. juni 2018 #56 Skrevet 28. juni 2018 Jeg synes man skal forby helt niqab uansett alder. Det hører ikke hjemme å kun se øynene i Norge. Finlandshette er jo ikke lov så hvorfor skal niqab være det. Når det gjelder hijab på unger som denne tråden handler om, så er jeg i mot det på barn. Jeg tenker det burde være en aldersgrense på feks 15 år. Voksne kan få gå med plagget så mye de bare gidder for min del, men mange barn blir påtvunget dette og derfor er det feil. 2
Gjest O.G. Skrevet 28. juni 2018 #57 Skrevet 28. juni 2018 10 timer siden, Tøytigern skrev: Godt spørsmål. En hijab er et spørsmål om sitt eget forhold til Gud. Det handler ikke om sex, selv om hvite vestlige liker å forklare det med sex. Dette kommer av hvor sexfikserte hvite, kristne er. En fiksering som har spredd seg til hele samfunnet. Det gjenspeiles i hvordan de kler seg og hvordan de kler på barna. Jenter skal ha korte kjoler for å være enkelt tagbare og gutter skal ha vide shorts og bukser for å skjule konstant ereksjon. Bare se på KG, hvor mye som handler om nettopp sex... Klart disse folkene greier å finne ut at en hijab ikke handler om hensysntagen fra begge kjønn, og om et personlig ønske om fromhet og underkastelse overfor sin gud ut fra samvittightesgrunner, men om sex og "å skjule håret"... Regimer som pålegger en hijab-cape og en abaya ute på gaten, eller lignende, chador, hijab og whatnot og gjennomfører klespoliti er et destruktivt onde. Dette mener også de ufrie kvinnene som lever i disse regimene. Men det er et ledd i en sosial kontroll som vi ikke har i Norge. Tilstanden i Saudi-Arabia og Iran er ikke overførbar til Norge. Her står man fritt til å iføre seg det man vil og mange kvinner velger dette. Det handler ikke om sex. Hvorfor skal ungene ha et forhold til Gud egentlig?
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #58 Skrevet 28. juni 2018 21 timer siden, O.G. skrev: Står ingenting i Quranen om hijjab, det står at begge kjønn skal være passende kledd. Nei, det har du rett i! Det står ingenting om hijab. Men du som tydeligvis har lest Koranen, vet vel at det står flertall av Khimar (khumur med eiendomspr) som faktisk er noe som skal dekke hele kroppen og hodet?;) Anonymkode: 4262b...6c0
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2018 #59 Skrevet 28. juni 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis hijab er et spørsmål om forhold til Gud, og alt mam trenger åvote om hva forholdet til Gud innebærer, hvorfor er ikke hijab nevnt i guds bok da? Anonymkode: 19ce4...cf5 Hijab er ikke nevnt (ikke i den betydning ihvertfall), Khimar er nevnt, noe som er enda større klesplagg enn hijab. Anonymkode: 4262b...6c0
Gjest O.G. Skrevet 28. juni 2018 #60 Skrevet 28. juni 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det har du rett i! Det står ingenting om hijab. Men du som tydeligvis har lest Koranen, vet vel at det står flertall av Khimar (khumur med eiendomspr) som faktisk er noe som skal dekke hele kroppen og hodet?;) Anonymkode: 4262b...6c0 Noe som gjelder begge kjønn, så hvorfor er det bare muslimske kvinner vi ser i i muslimsk klesdrakt mens mennene er i vanlige vestlige klær?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå