Gå til innhold

Barnehijab

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Påkrevd skrev:

Hadde alle gjort det på den måten,ville vi ikke hatt denne diskusjonen👍

Problemet er at det er flere som gjør det på den måten, og barnet prøver seg frem. Dessverre er det mange mennesker som ser disse barna som prøver seg frem og legger opp sine egne meninger. Jeg kan jo ikke si til barnet mitt at "nei, du kan ikke bruke hijab fordi da tror folk ute at jeg er slem og tvinger deg". Hvor mye av det vil hun forstå, og hva slags tanker legger jeg i hodet hennes da, liksom. Da vil hun vokse opp og være redd for at alle hater mamma.. 

Anonymkode: 4262b...6c0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
2 timer siden, Belima skrev:

Barnebarnet mitt var med meg på tur til Oslo da han var nesten 4 år. Vi hadde vært på museum på Tøyen og sto på en "bro" og ventet på transport videre. Da ser han en mamma som denger løs på ei lita jente fordi hun ikke ville ta på seg chador og lang kjole. Han roper på meg at jeg må hjelpe den lille jenta, men jeg hadde ikke mulighet til å komme meg ned der T-banen går i løpet av noen sekunder. Ja, de sier at de bruker det frivillig! Dette var innvandrere fra et afrikansk land. Ser på barneskolen her vi bor at det bare er de afrikanske som går kledd sånn fra de begynner på skolen.

Jeg tror ikke på dette, da ungen i utgangspunktet ikke ville ha gått ut uten disse plaggene. Det ville ikke oppstått noe sånt utenfor hjemmet. Hvor dum tror du at vi er? Hvem er det som tar med seg kjolen og ytterplagget ned til t-banen og begynner å kle på dem der? Og nøyaktig hvor på Tøyen er denne broen man står på når man skal ta t-banen??

Chador er dessuten et iransk plagg...

Endret av Tøytigern
  • Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at det er flere som gjør det på den måten, og barnet prøver seg frem. Dessverre er det mange mennesker som ser disse barna som prøver seg frem og legger opp sine egne meninger. Jeg kan jo ikke si til barnet mitt at "nei, du kan ikke bruke hijab fordi da tror folk ute at jeg er slem og tvinger deg". Hvor mye av det vil hun forstå, og hva slags tanker legger jeg i hodet hennes da, liksom. Da vil hun vokse opp og være redd for at alle hater mamma.. 

Klart at du kan.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Tøytigern skrev:

Klart at du kan.

Hvorfor det tenker du?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det tenker du?

Selvsagt kan foreldre fortelle barna at enkelte plagg vil de ikke ta på dem.

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi legger da en hel masse føringer på hvordan barna våre går kledd. Mitt barn kan selvfølgelig FÅ PRØVE en hijab, kle seg ut med den, leke stor, akkurat som hun putter barberskum på haka for å ligne pappa, eller kler seg ut med prinsessekjole eller et popidol. Hun får allikevel ikke gå med det i barnehagen eller småskolen. Det er ikke tvang at hun ikke får ha penklær, utkledningsklær, "sexy"tøy, turban eller hijab. Ikke får hun hull i ørene heller (jeg er i mot det), og ikke farge håret (hun er under ti år). Når hun blir eldre kan jeg selvsagt ikke si noe om hårfarge eller piercing, men et barnehagebarn? Jeg ville aldri ønsket at hun skulle gå med hijab, og selvsagt kan man si nei. Du kan da godt la henne prøve ofte, men fint si nei til hverdags. Det er ikke for barn, like lite som høyhælte sko er det(det vil gjerne begge mine jenter gå med). 

Endret av Lou Salome
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kvinner skal gå med hijab for å skjule sin hårprakt for andre enn sin mann, hun vil sees på som en tøs og være fristerinne om hun ikke skjuler sitt hår

Men barn skal ikke seksualiseres på den måten! Det skal ikke skjule sitt hår for å ikke friste. Det skal være fritt! 

Anonymkode: 0619f...8b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Lou Salome skrev:

Vi legger da en hel masse føringer på hvordan barna våre går kledd. Mitt barn kan selvfølgelig FÅ PRØVE en hijab, kle seg ut med den, leke stor, akkurat som hun putter barberskum på haka for å ligne pappa, eller kler seg ut med prinsessekjole eller et popidol. Hun får allikevel ikke gå med det i barnehagen eller småskolen. Det er ikke tvang at hun ikke får ha penklær, utkledningsklær, "sexy"tøy, turban eller hijab. Ikke får hun hull i ørene heller (jeg er i mot det), og ikke farge håret (hun er under ti år). Når hun blir eldre kan jeg selvsagt ikke si noe om hårfarge eller piercing, men et barnehagebarn? Jeg ville aldri ønsket at hun skulle gå med hijab, og selvsagt kan man si nei. Du kan da godt la henne prøve ofte, men fint si nei til hverdags. Det er ikke for barn, like lite som høyhælte sko er det(det vil gjerne begge mine jenter gå med). 

Godt poeng egentlig! Tenker dersom hun vil ha på en liten hijab (Sånn instant-hijab som en hette), som hun tar av og på som det passer henne i lek osv, er det greit. Her er det f.eks. forskjell på hijab som et klesplagg som er innafor og f.eks. utkledning eller annet. Det er jo selvsagt at en del ting får man ikke lov å gå med. Enkelte ting får man ikke lov å gjøre (som å få hull i ørene i liten alder). Sånn er det jo bare:)

Når hun er liten, forstår hun ikke hele poenget med hijab, men for oss er det et vanlig klesplagg, og det blir rart om jeg nekter henne det, for så å stå foran speilet og 'gjøre meg fin', i det neste. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner skal gå med hijab for å skjule sin hårprakt for andre enn sin mann, hun vil sees på som en tøs og være fristerinne om hun ikke skjuler sitt hår

Men barn skal ikke seksualiseres på den måten! Det skal ikke skjule sitt hår for å ikke friste. Det skal være fritt! 

Man sees ikke på som en tøs eller fristerinne. Man sees på som en person som ikke bruker hijab. Ferdig. 

Barn trenger ikke bruke hijab. Barn er Barn, det finnes ikke noe å seksualisere der.

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, Lou Salome skrev:

. Det er ikke for barn, like lite som høyhælte sko er det(det vil gjerne begge mine jenter gå med). 

Godt poeng.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Tøytigern skrev:

Selvsagt kan foreldre fortelle barna at enkelte plagg vil de ikke ta på dem.

Blir jo litt rart når hijab er vanlig i vår familie og omgangskrets, og hun er "eneste" som ikke får lov. Ganske så dobbeltmoralsk. Da er det bedre å si "du er litt liten enda, så du trenger ikke det", og for oss er ikke hijab på linje med voksne ting som sminke og høye heler, bh eller stringtruse, men noe som er litt mer "innafor" for alle. 

Skrevet (endret)
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man sees ikke på som en tøs eller fristerinne. Man sees på som en person som ikke bruker hijab. Ferdig. 

Barn trenger ikke bruke hijab. Barn er Barn, det finnes ikke noe å seksualisere der.

Tar man bort aspektet med seksualisering er det helt andre grunner til å iføre seg en hijab.

Man skal ikke ta fra folk denne muligheten. Man kan ikke pålegge foreldre å ikke følge sine respektive kulturers tradisjoner, heller. Det skal man ikke da det er undertrykkelse. Argumentene mot hijab er at de er undertrykkende symboler. Seksualisering er en kulturelt betinget greie og ikke noe som bør få avspore diskusjonen om hvorvidt små barn kan reflektere over sitt forhold til Allah og hvorvid de ønsker å ikle seg en hijab av samvittighetsgrunner.

Å iføre seg dette hodesjalet kan, slik jeg ser det, kun forsvares med at det gjøres av religiøse årsaker og der er det religionsfrihet i landet. Foreldre står fritt til å lære sine barn om religion og gi dem en innføring i sitt eget lands kultur. Dette kan ikke det offentlige blande seg opp i. Det bør iallefall ikke begynne med det.I tilfelle får Norge innføre skoleuniform.

Seksualisering gjøres i flere kulturer. Blant annet der man kler på jenter bikini og klesplagg som understreker deres kjønn. Da må man blande seg opp i dette også, om man skal blande seg opp i om familier utstyrer sine unger med hijab.

Endret av Tøytigern
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når barn "må" bruke hijab, er det fordi det er en underliggende tanke om at de kan friste menn jo. Det er ikke bare fordi det er så stas at mamma bruker det og derfor vil de det og. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når barn "må" bruke hijab, er det fordi det er en underliggende tanke om at de kan friste menn jo. Det er ikke bare fordi det er så stas at mamma bruker det og derfor vil de det og. 

Selvsagt er det dette når barna blir store. Men jeg tror ikke dette ligger i hodene til dem som kler sine unger tradisjonellt. Her handler det nok mer om at man vil sørge for at barn ikke stiller spørsmålstegn ved en hijab når de blir større De har jo "alltid gått med det.Det er sånn det skal være"...

AnonymBruker
Skrevet

Og jeg mener ikke at det er de små barna som reflekterer over dette med seksualisering, men de voksne som pålegger dem å gå med hijab.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og jeg mener ikke at det er de små barna som reflekterer over dette med seksualisering, men de voksne som pålegger dem å gå med hijab.

Jeg tror ikke de voksenpersonene som tar på barn hodeplagg seksualiserer barna mere i sin bevissthet enn de foreldrene som gir jentungene sine bikini.

Skrevet

Hva med dem som ikke liker tanken på at barn i barnehagealder og småskolealder skal begynne å sminke seg slik som de eldre kvinnene der ser rundt seg? Er ikke dette seksualisering?

Skrevet

Jeg var på er en badestrand med barna og skvatt noe vannvittig!

Der satt det 7 Niqab kledde damer i 31 grader (eller hva som befant seg under gardinene og barna hadde heldekkende bade niqab med hette. Aldri sett noe lignende. Man får jo assosiasjon til noe som ligner blanding av Spøkelseskladden, mannen med Njåen, terror og slaveaktig underdanighet.

Å ta på et barn hijab er jeg sterkt i mot. De får vansker med å sosialisere seg med andre barn uten bruka og de indokteres før de har lært alfabetet. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hverken hijab, sminke eller bikini har noe som helst på ett barn å gjøre. 

Barn burde gå kledd etter været i fornuftig tøy de kan leke i uten å måtte tenke på hvordan de tar seg ut. Kan velge farger de liker.

Ved konfirmasjonsalder kan de ha medbestemmelsesrett.  

Når de er myndige kan de bestemme helt selv.

Det er mine klesregler for barn i korte trekk. Finnes nyanser 😊

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, Tøytigern skrev:

Jeg tror ikke på dette, da ungen i utgangspunktet ikke ville ha gått ut uten disse plaggene. Det ville ikke oppstått noe sånt utenfor hjemmet. Hvor dum tror du at vi er? Hvem er det som tar med seg kjolen og ytterplagget ned til t-banen og begynner å kle på dem der? Og nøyaktig hvor på Tøyen er denne broen man står på når man skal ta t-banen??

Chador er dessuten et iransk plagg...

Jeg skrev bro ved å bruke " ". Vi sto over der folk gikk ned for å gå inn til T banen. I og med at T banen går under jorden på Tøyen, så sto vi ovenfor nedgangen, der veien går. Det var som jeg skriver, slag fra mor og hyling fra barnet. Kan hende at akkurat hodeplagget er feil sitert, men det kan komme av hodeplagget var så stort at det la seg over skuldrene på barnet. Det er helt grei at du ikke tror på dette, men vi så hva vi så.  Det gjorde stort inntrykk på oss begge.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...