Gå til innhold

Barnehijab

Fremhevede innlegg

Skrevet
19 timer siden, Tøytigern skrev:

Nå er det så få kvinner i Norge som bruker niqab at da var alle sammen samlet på ett sted, på den stranden. Ingen unger benytter niqab i Norge. "Badeniqab med hette" er et ikke eksisterende-plagg. Så her bruker du enten feil ord på ting, eller du ljuger så det renner.

Badeburkini kalles det visstnok. Barna hadde dette på. 

Hadde ikke vært så interessant å lyve om dette. Jeg bor i hovedstaden 70% av året og her ser jeg mye rart med og uten sukker på. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
On 6/26/2018 at 7:37 PM, mjauritz said:

Herrefred så lei jeg er av slike innlegg overalt.

Hva faen forventer dere at barnevernet skal gjøre?! Kjøre patrulje rundt i landet og plukke med seg alle barn som ikke går kledd slik som vi i vestlig kultur ønsker at de skal gå kledd? Jeg er imot bruk av hijab hos barn, men jeg kan se at de ikke bryter noen lover ved å kle barnet i det heller. Barnevernet sitter ikke i busker og speider etter barn å "blande seg inn i", de får bekymringsmeldinger fra andre som kjenner barnet og ser seg nødt til å "blande seg inn i" situasjonen. Hallo, er du helt blåst? 

Om noe er vel dette et eksepel på at barnevernet ikke griper inn overalt uten grunn :) 

Du fikk med deg at den du svarte, er trådstarter? En muslimsk kvinne som opplevde å bli påtvunget hijab i barndommen, som anser dette som frihetsberøvelse, og som spør hvorfor ikke barnevernet griper inn for å hindre dette. "Blande seg uten grunn", skriver du - hva vet du om det TS og hennes venninner opplevde som barn?

Eller gikk du bare automatisk utfra at en kritiker av hijab måtte være etnisk norsk?

On 6/27/2018 at 4:05 PM, O.G. said:

Står ingenting i Quranen om hijjab, det står at begge kjønn skal være passende kledd.

22 minutter siden, O.G. said:

Noe som gjelder begge kjønn, så hvorfor er det bare muslimske kvinner vi ser i i muslimsk klesdrakt mens mennene er i vanlige vestlige klær?

Nettopp. Det stlles i Koranen minst like strenge krav til menns klesdrakt og atferd som til kvinners - så hvorfor blir ikke disse kravene like strengt overholdt? Kleskodeksen er faktisk ikke så streng for kvinnene som man kan få inntrykk av: det er brystet som skal dekkes til med slør, sånn at utringingen ikke blir så synlig. Mennene har ikke lov til å ha klær nedenfor ankelen, bl.a.

Jeg har sett småjenter i barnevogn, enda så små at de bruker bleier; iført barneburka. En halvlang versjon av den ungjentene og kvinnene går med. Jeg har blitt kalt "haram"("uren") av muslimske fedre som svar på datterens spørsmål om meg som kvinne uten hijab eller burka. Jeg har sittet på utekafé med muslimsk venninne uten hijab, og sett henne bli glodd stygt på og slengt kommentarer til av forbipasserende muslimske menn, sett henne synke sammen og be om at vi går et annet sted. Jeg har sett tildekkede hustruer og døtre gå et par meter bak familiefaren og sønnene, de iført vestlige klær. Jeg vet om flere muslimske kvinner som holder seg langt unna bydeler som Grønland på grunn av den overvåkingen og represaliene de utsettes for der, hvis de ikke er "ærbare" nok.

Dette er et eksempel på noe man ser i mange kulturer: en kollektiv kontroll av kvinner, og spesielt kvinners seksualitet. Likevel insisterer så mange på at dette er en kultur som må forsvares.

Og bare for å ha sagt det: jeg hater ikke muslimer, men jeg hater undertrykking av mennesker, og da spesielt den massive undertrykkingen kvinner utsettes for. Kvinner kan bestemme selv hvordan de skal gå kledd.

Det finnes forresten ikke ett eneste religiøst påbud framsatt av kvinner, om hva menn aller nådigst skal få lov til å gjøre med seg selv.

Anonymkode: d25dc...d3b

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, O.G. skrev:

Noe som gjelder begge kjønn, så hvorfor er det bare muslimske kvinner vi ser i i muslimsk klesdrakt mens mennene er i vanlige vestlige klær?

Få ting som er så komisk å se.

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for hatefullt innhold og personangrep.

Papirfly, mod.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om man skal tillate eller forby vet jeg ikke. Men det jeg vet er at det må være samme regler for hijab og bikinitopper for småjenter. Begge deler er en kulturell konstruksjon med samme begrunnelse og uten vitenskapelig basis.

Anonymkode: 53791...074

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, O.G. skrev:

Det står kun til de troende kvinner. Menn skal kle seg anstendig de også, og det ser vi, i muslimske land. 

Anonymkode: 4262b...6c0

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du fikk med deg at den du svarte, er trådstarter? En muslimsk kvinne som opplevde å bli påtvunget hijab i barndommen, som anser dette som frihetsberøvelse, og som spør hvorfor ikke barnevernet griper inn for å hindre dette. "Blande seg uten grunn", skriver du - hva vet du om det TS og hennes venninner opplevde som barn?

Eller gikk du bare automatisk utfra at en kritiker av hijab måtte være etnisk norsk?

Nettopp. Det stlles i Koranen minst like strenge krav til menns klesdrakt og atferd som til kvinners - så hvorfor blir ikke disse kravene like strengt overholdt? Kleskodeksen er faktisk ikke så streng for kvinnene som man kan få inntrykk av: det er brystet som skal dekkes til med slør, sånn at utringingen ikke blir så synlig. Mennene har ikke lov til å ha klær nedenfor ankelen, bl.a.

Jeg har sett småjenter i barnevogn, enda så små at de bruker bleier; iført barneburka. En halvlang versjon av den ungjentene og kvinnene går med. Jeg har blitt kalt "haram"("uren") av muslimske fedre som svar på datterens spørsmål om meg som kvinne uten hijab eller burka. Jeg har sittet på utekafé med muslimsk venninne uten hijab, og sett henne bli glodd stygt på og slengt kommentarer til av forbipasserende muslimske menn, sett henne synke sammen og be om at vi går et annet sted. Jeg har sett tildekkede hustruer og døtre gå et par meter bak familiefaren og sønnene, de iført vestlige klær. Jeg vet om flere muslimske kvinner som holder seg langt unna bydeler som Grønland på grunn av den overvåkingen og represaliene de utsettes for der, hvis de ikke er "ærbare" nok.

Dette er et eksempel på noe man ser i mange kulturer: en kollektiv kontroll av kvinner, og spesielt kvinners seksualitet. Likevel insisterer så mange på at dette er en kultur som må forsvares.

Og bare for å ha sagt det: jeg hater ikke muslimer, men jeg hater undertrykking av mennesker, og da spesielt den massive undertrykkingen kvinner utsettes for. Kvinner kan bestemme selv hvordan de skal gå kledd.

Det finnes forresten ikke ett eneste religiøst påbud framsatt av kvinner, om hva menn aller nådigst skal få lov til å gjøre med seg selv.

Anonymkode: d25dc...d3b

Du har ikke sett barn i burqa i Norge. En burqa dekker hele ansiktet med et gitter av stoff, uten åpning til øynene. Ingen barn bruker dette.Ikke i Afghanistan en gang, der plagget kommer fra og er pålagt kvinner. En burqa er forresten .lyst blå- og ikke i bruk av muslimer i Norge.

Gjest Trynefaktor
Skrevet
På 27.6.2018 den 23.32, Tøytigern skrev:

Nå er det så få kvinner i Norge som bruker niqab at da var alle sammen samlet på ett sted, på den stranden. Ingen unger benytter niqab i Norge. "Badeniqab med hette" er et ikke eksisterende-plagg. Så her bruker du enten feil ord på ting, eller du ljuger så det renner.

Jeg har også sett kvinner i niqab i Norge nylig. Ikke mange,men noen.

Liten by på Østlandet. 

Skrevet
2 minutter siden, Trynefaktor skrev:

Jeg har også sett kvinner i niqab i Norge nylig. Ikke mange,men noen.

Liten by på Østlandet. 

Det er jeg som rotet med ordene ;) Niqab :heldekkende drakt med tildekket munn..Burka: heldekkende drakt der ikke øyene synes. Et type slør foran øyene. Hijab: hodeplagg. Jeg så nå @Tøytigern at jeg hadde rotet med riktig ord her. 

http://mobile.abc.net.au/news/2014-10-02/what-are-the-differences-between-the-burka,-niqab-and-hijab/5785816?pfmredir=sm 

De barna jeg så på badestranden hadde Burkini i svart, slik det er i linken under og damene hadde på Niqab som bildet under. 

https://www.tahara.se/produkt/dam/burkini-flickor-svart/

IMG_4280.JPG

Gjest Trynefaktor
Skrevet
11 minutter siden, Bonusmammaen skrev:

Det er jeg som rotet med ordene ;) Niqab :heldekkende drakt med tildekket munn..Burka: heldekkende drakt der ikke øyene synes. Et type slør foran øyene. Hijab: hodeplagg. Jeg så nå @Tøytigern at jeg hadde rotet med riktig ord her. 

http://mobile.abc.net.au/news/2014-10-02/what-are-the-differences-between-the-burka,-niqab-and-hijab/5785816?pfmredir=sm 

De barna jeg så på badestranden hadde Burkini i svart, slik det er i linken under og damene hadde på Niqab som bildet under. 

IMG_4280.JPG

Det var en slik avbildet drakt jeg også så. 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det står kun til de troende kvinner. Menn skal kle seg anstendig de også, og det ser vi, i muslimske land. 

Anonymkode: 4262b...6c0

Men ikke her i vesten....

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hijab på barn er et steg på veien til det de skriver om i aftenposten:

https://www.aftenposten.no/verden/i/p6kX8X/Ny-studie-Radikal-islam-styrker-seg-i-Sverige

Anonymkode: e4d35...f5f

At barn ikke lenger kan leke nakne på stranden, at småjenter må ha bikinitopp og at mannlige og kvinnelige soldater ikke kan bade nakne sammen lenger er vel de første skrittene på vei mot denne kunstige nymoralismen. Og det er ikke muslimene som startet.

Anonymkode: 53791...074

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er generelt i mot det. Det stigmatiserer ungene på en helt unødvendig måte, det hindrer de i lek og utfoldelse og jeg synes ikke noe om å seksualisere så små barn. For hele hijabgreiene går på at de ikke skal være tiltrekkende for mannfolk. Og tenner man på et lite barn, så har man et seriøst problem, som går langt dypere enn religionen man tror på.

Anonymkode: e2fe3...8da

Skrevet (endret)
9 timer siden, Bonusmammaen skrev:

IMG_4280.JPG

Jeg ser ikke noe iveien med burkini på barna (det må få være et valg muslimer kan ta), men jeg ser noe iveien med å lære dem at voksne kvinner skal gå i niqab. :raven:

Niqaben er ment for å usynliggjøre kvinner og det separerer dem også fra hverandre, når de møtes, fordi de bare ser hverandre bak svarte tekstiler. Uff og usj og nei. Det skaper ikke myndiggjorte kvinner. (Noe jeg ser på som pointet med hele niqaben: Å umyndiggjøre og usynliggjøre kvinnen og stille henne i den mest ultimate avhengige posisjonen man kan.😐)

Kvinner som bruker en niqab anbefales av meg på det sterkeste å sette seg inn i hvorfor dette ikke hører noen steder hjemme i islam. Å "kle seg passende" betyr ikke å kle seg sånn at du blir usynlig for alle, inkludert deg selv.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Tøytigern skrev:

Jeg er ikke noe iveien med burkini på barna, men jeg ser noe iveien med å lære dem at voksne kvinner skal gå i niqab. :raven:

Niqaben er ment for å usynliggjøre kvinner og det separerer dem også fra hverandre, når de møtes, fordi de bare ser hverandre bak svarte tekstiler. Uff og usj og nei. Det skaper ikke myndiggjorte kvinner. (Noe jeg ser på som pointet med hele niqaben: Å umyndiggjøre og usynliggjøre kvinnen og stille henne i den mest ultimate avhengige posisjonen man kan.😐)

Kvinner som bruker en niqab anbefales av meg på det sterkeste å sette seg inn i hvorfor dette ikke hører noen steder hjemme i islam. Å "kle seg passende" betyr ikke å kle seg sånn at du blir usynlig for alle, inkludert deg selv.

Helt enig, men jeg synes fremdeles  svart tilsvarende burkini på barn er  fælt å se. For meg så skal barn være fri.. burkini er ikke mye frihet. 

Skrevet
6 minutter siden, Bonusmammaen skrev:

Helt enig, men jeg synes fremdeles  svart tilsvarende burkini på barn er  fælt å se. For meg så skal barn være fri.. burkini er ikke mye frihet. 

Det kan jeg være enig i. Men så er ikke islam kristendom, der man sier Jesus gjør virkelig fri, og legger vekt på frihet. Det er en religion som krever underkastelse.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Tøytigern skrev:

Det kan jeg være enig i. Men så er ikke islam kristendom, der man sier Jesus gjør virkelig fri, og legger vekt på frihet. Det er en religion som krever underkastelse.

ække noe for oss tigern. 

Det jeg synes er merkelig er all informasjon som ligger her tilgjengelig.. informasjon, historie... vi lever i er fritt land, men ennå så mange kvinner som er opplyste her, velger å tro på feks familietradisjon. AKK Ja. Det er ikke mange generasjoner siden de var de fri for tvangs-plaggene. 

Skrevet (endret)

Jeg har opplevd på jobb i barnehage, en 4-åring med hijab, gjennomsvett etter lek ute i sommer varmen. Hun var helt matt, måtte tas inn og få drikke og klærne av i en fei. Men jeg fikk klar beskjed av henne - hijaben skulle ikke av, det hadde mamma sagt. 

Endret av Christina73

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...