AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #1 Skrevet 26. juni 2018 Jeg har flere ganger sett små barn helt ned til 4-årsalderen som er dekket til med store kjoler/skjørt og hijab. Hva synes dere om det? Jeg synes det er en frihetberøvelse, og når man snakker om BV og at de skal gripe inn der det er en omsorgssvikt, hvor er de når det kommer til disse barna? Til de av dere som tror jeg baserer meg på kun ting jeg ser så kan jeg si at jeg og flere venninner av meg ble påtvunget hijab i barndommen, vi fikk heller ikke lov til å si på skolen at dette ble påtvunget fordi foreldrene våre visste godt at BV kom til å gripe inn da. Dette har preget meg i voksen alder, og det er derfor det også opprører meg når folk forsvarer det med at "disse barna tar på seg slikt tøy frivillig for å ligne på moren sin" selvom man innerst inne vet at det er bullshit. Er det ikke disse barna som opplever å risikere å bli segrerte og isolerte fra samfunnet som trenger denne hjelpen aller mest? Anonymkode: 23416...db1 22
Gjest Stella Rose Skrevet 26. juni 2018 #2 Skrevet 26. juni 2018 Ingen burde gå med det plagget, og spesielt ikke barn.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #3 Skrevet 26. juni 2018 Jeg ser det også en gang i blant og synes at det er trist. Hva lærer man egentlig av å måtte dekke seg til (enten frivillig eller ufrivillig) i så ung alder? Anonymkode: f0305...6a7 12
Gjest hind Skrevet 26. juni 2018 #4 Skrevet 26. juni 2018 Jeg tenker at det i tillegg til å isolere dem hemmer dem i lek og gir dem mindre bevegelsesfrihet, at det må være grusomt varmt om sommeren og at det ikke hører noe sted hjemme å dytte på små jenter som ikke engang er kjønnsmodne ansvaret for å holde mennenes seksuelle begjær unna. Jeg hadde gjerne sett at det var aldersgrense på hijab.
Mr. Kilmister Skrevet 26. juni 2018 #5 Skrevet 26. juni 2018 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har flere ganger sett små barn helt ned til 4-årsalderen som er dekket til med store kjoler/skjørt og hijab. Hva synes dere om det? Jeg synes det er en frihetberøvelse, og når man snakker om BV og at de skal gripe inn der det er en omsorgssvikt, hvor er de når det kommer til disse barna? Til de av dere som tror jeg baserer meg på kun ting jeg ser så kan jeg si at jeg og flere venninner av meg ble påtvunget hijab i barndommen, vi fikk heller ikke lov til å si på skolen at dette ble påtvunget fordi foreldrene våre visste godt at BV kom til å gripe inn da. Dette har preget meg i voksen alder, og det er derfor det også opprører meg når folk forsvarer det med at "disse barna tar på seg slikt tøy frivillig for å ligne på moren sin" selvom man innerst inne vet at det er bullshit. Er det ikke disse barna som opplever å risikere å bli segrerte og isolerte fra samfunnet som trenger denne hjelpen aller mest? Anonymkode: 23416...db1 Jeg er i mot hidjab, burka, nikab og alt det derre der... Uansett alder. Endret 26. juni 2018 av Mr. Kilmister 8
Påkrevd Skrevet 26. juni 2018 #6 Skrevet 26. juni 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har flere ganger sett små barn helt ned til 4-årsalderen som er dekket til med store kjoler/skjørt og hijab. Hva synes dere om det? Jeg synes det er en frihetberøvelse, og når man snakker om BV og at de skal gripe inn der det er en omsorgssvikt, hvor er de når det kommer til disse barna? Til de av dere som tror jeg baserer meg på kun ting jeg ser så kan jeg si at jeg og flere venninner av meg ble påtvunget hijab i barndommen, vi fikk heller ikke lov til å si på skolen at dette ble påtvunget fordi foreldrene våre visste godt at BV kom til å gripe inn da. Dette har preget meg i voksen alder, og det er derfor det også opprører meg når folk forsvarer det med at "disse barna tar på seg slikt tøy frivillig for å ligne på moren sin" selvom man innerst inne vet at det er bullshit. Er det ikke disse barna som opplever å risikere å bli segrerte og isolerte fra samfunnet som trenger denne hjelpen aller mest? Anonymkode: 23416...db1 Plagget i seg selv er ikke noe verre enn en caps, og de minste barna har neppe så store formeninger rundt det i det hele tatt. Problemet er når man begynner å få egne tanker og meninger, men fremdeles tvinges til å gå med et bestemt plagg. Mange sier utad at det er fritt ti å velge, men altfor ofte er det ikke sånn det praktiseres. Jeg husker et intervju med presidenten i Tunisia, tror jeg det var. Han skrøt av hvor fritt og flott det var blitt, og alle måtte bare gjøre som de ville. Men kona hans måtte gå med hijab, da:) Det rare er å prakke på unger uten forutsetninger for å reflektere rundt det selv religiøse symboler i det hele tatt. Det gjelder ikke bare Islam. Når de er gamle nok til å fundere over saken, kan de gå med hva de vil for min del, men for all del, la det være dem selv som velger det. 3
Joppeline Skrevet 26. juni 2018 #7 Skrevet 26. juni 2018 5 minutter siden, Påkrevd skrev: Plagget i seg selv er ikke noe verre enn en caps, og de minste barna har neppe så store formeninger rundt det i det hele tatt. Problemet er når man begynner å få egne tanker og meninger, men fremdeles tvinges til å gå med et bestemt plagg. Mange sier utad at det er fritt ti å velge, men altfor ofte er det ikke sånn det praktiseres. Jeg husker et intervju med presidenten i Tunisia, tror jeg det var. Han skrøt av hvor fritt og flott det var blitt, og alle måtte bare gjøre som de ville. Men kona hans måtte gå med hijab, da:) Det rare er å prakke på unger uten forutsetninger for å reflektere rundt det selv religiøse symboler i det hele tatt. Det gjelder ikke bare Islam. Når de er gamle nok til å fundere over saken, kan de gå med hva de vil for min del, men for all del, la det være dem selv som velger det. Vil si det er STOR forskjell på hijab og caps. 20
Påkrevd Skrevet 26. juni 2018 #8 Skrevet 26. juni 2018 13 minutter siden, Joppeline skrev: Vil si det er STOR forskjell på hijab og caps. Ja, hvis du legger en masse religion og kultur inn i det hele, så er det det, men som sagt så er poenget mitt at for et barn (hørte senest idag om "babyer" i barnevogn med hijab) som ikke har noen andre referansepunkter til plagget enn at det er et eller annet på huet, så har det ingen betydning. Av den grunn mener jeg også at det er helt unødvendig å prakke det på dem før de er i stand til å velge selv. Små barn er ikke kristne, muslimer eller ateister. De er mennesker som ikke har kommet til det punktet i livet enda. 3
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 26. juni 2018 #9 Skrevet 26. juni 2018 Synes det er trist. Man bør i alle fall være 14-15 år (religiøs myndighetsalder i Norge) før man begynner å bruke noe sånt. Men det er jo en generell trend at hijab, burka o.l blir mer og mer vanlig. Norske muslimske kvinner brukte sjelden slike hodeplagg for 10-20 år siden. Synes det er en dårlig utvikling.
Tøytigern Skrevet 26. juni 2018 #10 Skrevet 26. juni 2018 (endret) Nå er det en "aldersgrense" på hijab. Det er er hodesjal man kan velge å iføre seg og det gjelder fra når man er blitt kjønnsmoden. Dvs når man har begynt å menstruere. Det er ikke meningen at fireåringer skal gå med dette. Men nå er det nå engang enkelte kulturer som mener kvinner skal kle seg på en viss måte og de benytter som vikarierende motiv at barna (ikke vil ligne på andre barn i påkledning men) vil ligne på mamma.Jeg ser det som at de venner ungene til å kle seg på en bestemt måte fra de er så små at de etterhvert ikke stiller noen spørsmålstegn ved det... (Mye enklere å indoktrinere ungen sin fra starten enn å la henne ta et valg når hun begynner å menstruere, såklart....) Så er det også noen som mener ungene ikke skal behøve å flagge med at de har fått mens i en alder av feks ni år, sånn at det tar på ungene hijaben uansett alder. Så "fjerner de" signalet om at dette er ei jente som har fått mensen, eller tilsvarende ikke har fått mensen. Dette gjør de jo i beste mening. Når det kommer til stykket bør hijab være et samvittighetsspørsmål for modne kvinner. Men det er det ikke. Det er et kulturelt uttrykk for mange. I de sendere årene har det også blitt et politisk virkemiddel. Jeg syns det viktigste er at omverdenen ikke prakker på ungene andres syn på deres påkledning - ved å kommentere den i negative vendinger - og at utdanning av jentene er veien å gå. Så kan de med kunnskapen innabords velge å ta den av samt ikke behøve å ta den på før det er et selvstendig valg... Der møter de dessverre steile fundamentalistiske holdninger hos mange, som begrenser deres frihet. Det er disse holdningene vi må til livs. Ikke selve sjalet. Endret 26. juni 2018 av Tøytigern 6
Tøytigern Skrevet 26. juni 2018 #11 Skrevet 26. juni 2018 2 timer siden, Mr. Kilmister skrev: Jeg er i mot hidjab, burka, nikab og alt det derre der... Uansett alder. Men så lever du i en verden der mange er for det. Såpass for det at det blir frihetsberøvelse og undertrykkelse å nekte dem å bruke det. 7
Mr. Kilmister Skrevet 26. juni 2018 #12 Skrevet 26. juni 2018 19 minutter siden, Tøytigern skrev: Men så lever du i en verden der mange er for det. Såpass for det at det blir frihetsberøvelse og undertrykkelse å nekte dem å bruke det. Har lov til å være i mot det. Det bør være totalforbud i Norge. Det er MIN mening. 8
Puny Skrevet 26. juni 2018 #13 Skrevet 26. juni 2018 Jeg syntes det er litt vittig når jeg ser folk på dette forumet hisse seg opp over gutte- og jentefarger, og jenter som går i kjole i barnehagen, men hijab på små barn er liksom greit. Tror mange er SÅ redd for å bli stemplet som fremmedfiendtlig at man ikke tør å røre ved hijaben. jeg er ikke i mot innvandring, islam eller muslimer, men små barn med hijab hører ikke koen sted hjemme. 15
Jordbærkake34532 Skrevet 26. juni 2018 #14 Skrevet 26. juni 2018 Jeg synes ikke noe om det. Hadde en venninne på barneskolen som fikk kjeft av Iman fordi hun ikke brukte det og da var hun kun 11. Har også hørt alt for mange barn svare ´´fordi mamma/pappa/iman´´sier det når jeg har spurt om hvorfor de bruker det. Synes det valget bør de eventuelt avgjøre når de er gammel nok til å forstå hva relgion faktisker og hvorfor man bruker disse relgiøse plaggene. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #15 Skrevet 26. juni 2018 Hvor er BV i slike tilfeller, når de ellers er så flinke til å blande seg inn bare ett barn får pizza i matboksen en gang for mye i barnehagen? (Satt på spissen) Anonymkode: 23416...db1 4
Tøytigern Skrevet 26. juni 2018 #16 Skrevet 26. juni 2018 1 time siden, Jordbærkake34532 skrev: Jeg synes ikke noe om det. Hadde en venninne på barneskolen som fikk kjeft av Iman fordi hun ikke brukte det og da var hun kun 11. Har også hørt alt for mange barn svare ´´fordi mamma/pappa/iman´´sier det når jeg har spurt om hvorfor de bruker det. Synes det valget bør de eventuelt avgjøre når de er gammel nok til å forstå hva relgion faktisker og hvorfor man bruker disse relgiøse plaggene. Det kalles imaM... Siden en hvilken som helst mannlig muslim kan kalle seg imam og praktisere dersom han ønsker det, uten krav til utdannelse, er det igrunnen ingen grunner til å høre mer på imamer enn på andre muslimer. Han har bare den autoriteten man selv gir han. Man må ikke gjøre som han sier. https://snl.no/imam 2
mjauritz Skrevet 26. juni 2018 #17 Skrevet 26. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor er BV i slike tilfeller, når de ellers er så flinke til å blande seg inn bare ett barn får pizza i matboksen en gang for mye i barnehagen? (Satt på spissen) Anonymkode: 23416...db1 Herrefred så lei jeg er av slike innlegg overalt. Hva faen forventer dere at barnevernet skal gjøre?! Kjøre patrulje rundt i landet og plukke med seg alle barn som ikke går kledd slik som vi i vestlig kultur ønsker at de skal gå kledd? Jeg er imot bruk av hijab hos barn, men jeg kan se at de ikke bryter noen lover ved å kle barnet i det heller. Barnevernet sitter ikke i busker og speider etter barn å "blande seg inn i", de får bekymringsmeldinger fra andre som kjenner barnet og ser seg nødt til å "blande seg inn i" situasjonen. Hallo, er du helt blåst? Om noe er vel dette et eksepel på at barnevernet ikke griper inn overalt uten grunn 9
Belima Skrevet 26. juni 2018 #18 Skrevet 26. juni 2018 Barnebarnet mitt var med meg på tur til Oslo da han var nesten 4 år. Vi hadde vært på museum på Tøyen og sto på en "bro" og ventet på transport videre. Da ser han en mamma som denger løs på ei lita jente fordi hun ikke ville ta på seg chador og lang kjole. Han roper på meg at jeg må hjelpe den lille jenta, men jeg hadde ikke mulighet til å komme meg ned der T-banen går i løpet av noen sekunder. Ja, de sier at de bruker det frivillig! Dette var innvandrere fra et afrikansk land. Ser på barneskolen her vi bor at det bare er de afrikanske som går kledd sånn fra de begynner på skolen. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #19 Skrevet 26. juni 2018 Herrejemini... Jeg bruker stor hijab, sånn fra hodet og ned. Om datteren min vil prøve den når hun blir 4 år, vær så god. Kommer ikke til å tvinge henne til noe som helst. Verken det ene eller det andre. Kommer ikke til å oppmuntre henne til det når hun er et barn. Spør hun om det for å vite, får hun svar. Når hun blir kjønnsmoden, kommer jeg til å si at "alt det du har lært om islam, og om hvorfor vi kvinner bruker hijab, nå kan du velge om du vil eller ikke". Så er det opp til henne. Jeg har gått imot hva foreldrene mine vil, de har et annet syn på hijab enn hva jeg har, og jeg vet hvordan det er å leve med press. Det kommer jeg ikke til å gjøre mot datteren min. Selvfølgelig har jeg som mor et ønske om hva hun burde gjøre og ikke (i likhet med alle andre mødre), men det eneste jeg kan gjøre er å opplyse, guide og være et godt forbilde, hjelpe henne når hun trenger meg, og være der. Skal aldri tvinge henne. Men noen regler har vi, som alle andre hjem. Anonymkode: 4262b...6c0 4
Påkrevd Skrevet 26. juni 2018 #20 Skrevet 26. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herrejemini... Jeg bruker stor hijab, sånn fra hodet og ned. Om datteren min vil prøve den når hun blir 4 år, vær så god. Kommer ikke til å tvinge henne til noe som helst. Verken det ene eller det andre. Kommer ikke til å oppmuntre henne til det når hun er et barn. Spør hun om det for å vite, får hun svar. Når hun blir kjønnsmoden, kommer jeg til å si at "alt det du har lært om islam, og om hvorfor vi kvinner bruker hijab, nå kan du velge om du vil eller ikke". Så er det opp til henne. Jeg har gått imot hva foreldrene mine vil, de har et annet syn på hijab enn hva jeg har, og jeg vet hvordan det er å leve med press. Det kommer jeg ikke til å gjøre mot datteren min. Selvfølgelig har jeg som mor et ønske om hva hun burde gjøre og ikke (i likhet med alle andre mødre), men det eneste jeg kan gjøre er å opplyse, guide og være et godt forbilde, hjelpe henne når hun trenger meg, og være der. Skal aldri tvinge henne. Men noen regler har vi, som alle andre hjem. Anonymkode: 4262b...6c0 Hadde alle gjort det på den måten,ville vi ikke hatt denne diskusjonen👍 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå