Gå til innhold

Bivirkninger? Eller har jeg blitt sprø? P-sprøyte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig i det siste der, menn burde slutte å overlate ansvaret og bivirkningene til damer. Jeg er heldig, for mannen min steriliserte seg for mange år siden. Jeg har helt ekstreme blødninger og ble forespeilet noen alternativer av gynekolog. Jeg har prøvd cyklokapron, med litt effekt, men nå ønsket jeg hormonspiral. Dessverre ble jeg overtalt av fastlegen å prøve denne sprøyta først. Jeg fatter ikke hvorfor, for jeg er i faresonen for å utvikle benskjørhet også. Jeg leser ikke om bivirkninger før jeg prøver nye medisiner lenger, for jeg får ofte bivirkninger. Familien min mener det er placebo og har mobbet meg mye for dette. Har lest meg opp nå og det ser ut til at spiral gir noe mindre bivirkninger. Og så kan man jo ta den ut hvis det ikke fungerer. Jaja, en erfaring rikere. Takk for at dere deler erfaringer:)

Anonymkode: ae48a...bfc

Har dere vurdert endometriosereduksjon? Har kraftige blødninger selv og kan ikke bruke hormonspiral. Fått henvisning til inngrep. (elektrobehandling av livmorslimhinnene).  Nå er jeg ferdig med barn for lengst, vet ikke om dette kan være aktuelt for deg. 

Anonymkode: c49e3...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 23.6.2018 den 11.27, AnonymBruker skrev:

Har dere vurdert endometriosereduksjon? Har kraftige blødninger selv og kan ikke bruke hormonspiral. Fått henvisning til inngrep. (elektrobehandling av livmorslimhinnene).  Nå er jeg ferdig med barn for lengst, vet ikke om dette kan være aktuelt for deg. 

Anonymkode: c49e3...e87

Gynekologen nevnte en behandling hvis de førte inn en ballong som de fylle med varmt vann slik at det drepte (?) mesteparten av slimhinnene. Resultatet kunne vare fra 6 måneder til 3 år. Ikke like lenge som hormonspiral, men jeg tror vi kan fastslå at hormoner ikke er kompatibelt med meg.

Har tatt med en prat med mine nærmeste slik at de er klar over at det kan komme litt uventede reaksjoner fra meg. Skal til legen senere i uka. Får ikke gjort noe særlig mer enn å melde bivirkning og kanskje få noe å sove på i en periode. Jeg får ekstremt lite søvn der jeg ligger og analyserer hver ting som har skjedd.

Anonymkode: ae48a...bfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2018 den 4.45, solmåneogstjerner skrev:

Så rart at du ble anbefalt sprøyte over spiral pga hormonnivå? Det er vel allment kjent at spiralen gir mindre hormonelle bivirkninger. Og den kan jo alltids tas ut igjen. Den koster jo mer da, kanskje derfor? Men rart likevel. 

Dette! Jeg ble skikkelig syk av p sprøyta. Raste opp i vekt, var ekstremt kvalm i et år mens jeg tok den, var kjempeustabil psykisk. Endte i allergisk reaksjon etter fjerde sprøyta. Så jeg gikk uten prevensjon i mange år. Diskuterte dette med spiral fire ganger med gynekologen min, og han sa alle gangene at p sprøyta er noe av det verre du kan få av hormonpreparater fordi den gir en kjempedose hormoner inn på en gang. Spiral derimot gir litt og litt hver dag, så bivirkninger og alt er mye mildere.Satte inn spiral i mars. Bortsett fra litt kviser og småblødninger, merker jeg ingenting til den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/23/2018 at 6:18 AM, AnonymBruker said:

hei TS. Jeg leste nettopp at 90% av alle bivirkninger på prevensjon og legemidler generelt aldri blir lagt inn i systemet. Nettopp pga at folk b.la ikke rapporterer det inn. Du må si ifra til legen din. Jeg var kjempefornøyd med p-sprøyten inntil jeg sakte men sikkert mistet sex-lysten helt. Og det var i et helt nytt forhold! Ei veninne på p-sprøyta la på seg mange kilo, hun har alltid vært naturlig veldig tynn, og har aldri lagt på seg tiltross for masse junkfood, men p-sprøyta gjorde susen. Hun gikk fra å være syltynn til på overvektig på kort tid. Mener ikke å skremme deg her, men ta den ut så fort som mulig.

Anonymkode: 83846...c1b

90-99%...

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/V49o1/Folk-dor-av-hemmelige-bivirkninger

Anonymkode: 43335...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...