Gå til innhold

Bivirkninger? Eller har jeg blitt sprø? P-sprøyte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsket å sette inn hormonspiral, men legen min var usikker på om jeg tålte hormonene og anbefalte meg å prøve Depo Provera først. Denne ble satt for drøye to uker siden. I løpet av få dager ble jeg fryktelig PMS. Jeg var irritert hele tiden og klarte ikke å la være å komme med spydige kommentarer til de rundt meg. Jeg har ofte ganske ampert humør i uka før mensen, men tidspunktet stemte ikke over ens med da jeg skulle hatt mensen. Det har nå gått over men jeg er så innmari sart. Jeg har plutselig fått det for meg at jeg er uvenner med to venninner fordi jeg ikke har hørt fra dem på noen dager og jeg vet at de har vært sammen på jobb. Jeg innbiller meg at de baksnakker meg og er skikkelig lei av meg og nå tør jeg ikke kontakte dem for jeg er redd for å mase. I dag sendte jeg en melding til en annen venninne og hun svarte ikke. Samtidig skulle mannen min noe som jeg vanligvis hadde blitt med på. Han ringte og sa at han dro rett dit uten meg, fordi han passerte på veien og jeg fikk det for meg at jeg ikke var velkommen. Jeg ble fryktelig opprørt og tenkte plutselig at ingen ville savne meg hvis jeg forsvant og at livet kanskje var poengløst. Det varte bare et øyeblikk, men jeg ble skikkelig satt ut. Jeg har også skikkelig problemer med å sove, for tankene raser rundt i hodet på høygir. Nå vet jeg ikke hva jeg skal tro. Har jeg rett? Er jeg paranoid? Eller kan dette rett og slett være en bivirkning?

Anonymkode: ae48a...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være en bivirkning. Jeg blir helt ødelagt psykisk av østrogen og kan aldri bruke p-sprøyte, chip eller piller med østrogen i. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart at du ble anbefalt sprøyte over spiral pga hormonnivå? Det er vel allment kjent at spiralen gir mindre hormonelle bivirkninger. Og den kan jo alltids tas ut igjen. Den koster jo mer da, kanskje derfor? Men rart likevel. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Depo provera inneholder ikke østrogen. 

Men ja, dette kan godt være bivirkninger av p-sprøyta. Man anbefaler den ikke fordi den øker forekomsten av benskjørhet hos de som bruker den over tid. 

Hormonspiral avgir langt mindre hormoner til blodet ditt og kan være et fint preparat å bruke. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-sprøyte har mer eller mindre ødelagt mitt liv

Jeg bruker kobberspiral. Slipper hormonene og jeg har fått det mye bedre. Det tok iallefall 3-4 år med kobberspiral før kroppen min ble så «normal» som den kan få blitt etter bruk av p-sprøyt 

Anonymkode: 453bc...c67

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bivirkninger av å sprøyte kunstige hormoner inn i kroppen? Nei det kan jeg aldri tenke meg...

"Check with your doctor immediately if any of the following side effects occur while taking medroxyprogesterone:

Incidence not known

Abdominal or stomach pain

absent, missed, or irregular menstrual periods

anxiety

blurred vision

breast pain or tenderness

changes in skin color

chills

clay-colored stools

cough

dark urine

decrease in amount of urine

diarrhea

difficulty swallowing

dizziness or lightheadedness

eye pain

fainting

fast heartbeat

fever

headache

hives or welts, itching, redness, swelling, or skin rash

large, hive-like swelling on the face, eyelids, lips, tongue, throat, hands, legs, feet, or sex organs

loss of appetite

menstrual changes

nausea

noisy, rattling breathing

pain in the chest, groin, or legs, especially the calves

pain, tenderness, or swelling of the foot or leg

puffiness or swelling of the eyelids or around the eyes, face, lips, or tongue

severe, sudden headache

shortness of breath

slurred speech

stopping of menstrual bleeding

sudden loss of coordination

sudden, severe weakness or numbness in the arm or leg

sudden, unexplained shortness of breath

swelling of the fingers, hands, feet, or lower legs

troubled breathing at rest

unexpected or excess milk flow from the breasts

unpleasant breath odor

unusual tiredness or weakness

vaginal bleeding or spotting

vision changes

vomiting of blood

weight gain

yellow eyes or skin

Some side effects of medroxyprogesterone may occur that usually do not need medical attention. These side effects may go away during treatment as your body adjusts to the medicine. Also, your health care professional may be able to tell you about ways to prevent or reduce some of these side effects. Check with your health care professional if any of the following side effects continue or are bothersome or if you have any questions about them:

Incidence not known

Blemishes on the skin

discouragement

feeling sad or empty

hair loss, thinning of hair

increased hair growth, especially on the face

irritability

lack of appetite

loss of interest or pleasure

nervousness

pimples

sleepiness or unusual drowsiness

tiredness

trouble concentrating

trouble sleeping

weight changes"

https://www.drugs.com/sfx/depo-provera-side-effects.html

Anonymkode: 43335...7aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ønsket meg hormonspiral for å begrense eller fjerne blødning. Legen min påsto at det var lurt å prøve en sprøyte først og se hvordan de tre månedene gikk, før jeg satt inn spiral. Jeg aner ikke hvorfor og jeg aner ikke hvorfor jeg sa ja. Nå har jeg det ganske ugreit, jeg tolker alt i verste mening og blir utrolig lei meg. Jeg spurte mannen min i går om hvorfor jeg ikke fikk være med og at jeg ble lei meg. Han skjønte ingenting og forklarte at det var for å spare tid, siden han passerte på vei hjem. Jeg syntes den forklaringen skurret også og har vært urolig i hele natt. De andre tør jeg ikke spørre engang, for jeg veksler mellom å være redd for svaret og å virke needy. Og jeg tenker at uansett hvilke svar jeg får så kommer jeg til å tolke dem feil også. Jeg stoler ikke på noen.

Jeg er kan være litt engstelig for slike ting i perioder, men ikke sånn som dette. Og på en måte skjønner jeg urimeligheten i det hele, men så får jeg en sterk magefølelse på at det er sant. Ikke har jeg lyst til å legge på meg heller, jeg har akkurat klart å gå ned 15 kilo. Dette er et mareritt og jeg har mange uker igjen. Hvis det er bivirkninger da, kanskje jeg har blitt psykisk syk. Jeg bekymrer meg for det også.

Anonymkode: ae48a...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsket meg hormonspiral for å begrense eller fjerne blødning. Legen min påsto at det var lurt å prøve en sprøyte først og se hvordan de tre månedene gikk, før jeg satt inn spiral. Jeg aner ikke hvorfor og jeg aner ikke hvorfor jeg sa ja. Nå har jeg det ganske ugreit, jeg tolker alt i verste mening og blir utrolig lei meg. Jeg spurte mannen min i går om hvorfor jeg ikke fikk være med og at jeg ble lei meg. Han skjønte ingenting og forklarte at det var for å spare tid, siden han passerte på vei hjem. Jeg syntes den forklaringen skurret også og har vært urolig i hele natt. De andre tør jeg ikke spørre engang, for jeg veksler mellom å være redd for svaret og å virke needy. Og jeg tenker at uansett hvilke svar jeg får så kommer jeg til å tolke dem feil også. Jeg stoler ikke på noen.

Jeg er kan være litt engstelig for slike ting i perioder, men ikke sånn som dette. Og på en måte skjønner jeg urimeligheten i det hele, men så får jeg en sterk magefølelse på at det er sant. Ikke har jeg lyst til å legge på meg heller, jeg har akkurat klart å gå ned 15 kilo. Dette er et mareritt og jeg har mange uker igjen. Hvis det er bivirkninger da, kanskje jeg har blitt psykisk syk. Jeg bekymrer meg for det også.

Anonymkode: ae48a...bfc

Det kan godt være at grunnen til at du reagerer sterkere er på grunn av sprøyten. 

Samtidig bør du også være litt forsiktig med å på en måte bare gi opp eller unnskylde deg selv, fordi det er hormonene og ikke du som gjør det. Det at du vet/tror at det er hormonene, kan på en måte forsterke tankene og oppførselen din. Samtidig må du ikke banke deg selv opp heller. Hvis du skjønner hva jeg mener?

Det kan gå seg litt til, også innenfor tiden hormonene skal vare. Det kan også påvirke deg etter perioden (er det tre måneder?). 

Jeg ville sagt til mann og venner at du blir påvirket av dette, og unnskyld deg på forhånd. Be dem om å ikke ta ting så ille opp de neste månedene. Og prøv så godt du kan å tenke positivt og rasjonelt. Jeg skjønner det kan være vanskelig.

Og neste gang du prøver ny prevensjon, så ta noe som du kan ta bort igjen! Jeg kunne ikke bruke p-piller pga masse uregelmessige blødninger, dårlig humør og enda mer. Satte inn hormonspiral og har så godt som mistet alt av mens, og merker ingen bivirkninger. Så ville prøvd det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble «gal» av p-sprøyte. Det er garantert bivirkninger! En stund etter den var satt ble jeg normal igjen. Ca 3-4 mnd. 

Anonymkode: 356a4...c83

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble aggressiv av p piller, så sluttet med det. 
Taklet ikke så sint jeg ble, og gikk ut over andre. 😕 
Noen tåler ikke sånt like bra som andre, og det er en uheldig bivirkning. >_<
Fyrer burde heler bruke p piller... finnes for menn også vetu. Hvorfor i faen skal ansvare være hos jenter? :I 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Drakan skrev:

Jeg ble aggressiv av p piller, så sluttet med det. 
Taklet ikke så sint jeg ble, og gikk ut over andre. 😕 
Noen tåler ikke sånt like bra som andre, og det er en uheldig bivirkning. >_<
Fyrer burde heler bruke p piller... finnes for menn også vetu. Hvorfor i faen skal ansvare være hos jenter? :I 

Helt enig i det siste der, menn burde slutte å overlate ansvaret og bivirkningene til damer. Jeg er heldig, for mannen min steriliserte seg for mange år siden. Jeg har helt ekstreme blødninger og ble forespeilet noen alternativer av gynekolog. Jeg har prøvd cyklokapron, med litt effekt, men nå ønsket jeg hormonspiral. Dessverre ble jeg overtalt av fastlegen å prøve denne sprøyta først. Jeg fatter ikke hvorfor, for jeg er i faresonen for å utvikle benskjørhet også. Jeg leser ikke om bivirkninger før jeg prøver nye medisiner lenger, for jeg får ofte bivirkninger. Familien min mener det er placebo og har mobbet meg mye for dette. Har lest meg opp nå og det ser ut til at spiral gir noe mindre bivirkninger. Og så kan man jo ta den ut hvis det ikke fungerer. Jaja, en erfaring rikere. Takk for at dere deler erfaringer:)

Anonymkode: ae48a...bfc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble rett og slett fæl å leve sammen med på de første p-pillene mine. Sint, mistenksom og overfølsom, sjalu og gråt mye. Tok litt tid før jeg skjønte hva det var, så det ikke selv før flere sa til meg at jeg hadde forandret meg. Byttet til minipiller, fikk tilbake meg selv. 

Anonymkode: cd6f9...cff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hormonprevensjon er heavy, jeg vil si at de aller fleste av mine venninner som brukt hormon  har bivirkninger som er ganske ubehagelige . En som hadde hormon spiral fikk enorme kviser og de fleste på p piller/ p sprøyter det som er beskrevet av mange her ( psykisk, hodepine osv osv ) 

tror det er legemiddelindustrien og legene som tjener fett på dette og alle konsultasjoner kvinner må ha for å bytte/fikse plagene.

jeg har sluttet m all hormon og han hopper av det har funket veldig bra i mange år!

Anonymkode: 04e88...4ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag ble livet uutholdelig fordi ingen av venninnene mine svarte på en fellesmelding jeg sendte ut. Jeg har snill mann, flotte barn, en herlig familie og en jobb jeg liker. Men når jeg ikke fikk svar i løpet av 20 minutter var livet så godt som over. De fleste svarte etterhvert, men da syntes jeg svarene var litt korte. Jeg blir skremt!

Anonymkode: ae48a...bfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville snakket med legen om dette, fortalt om det du opplever og at det er skremmende for deg. Antagelig lite han kan gjøre for å endre reaksjonen nå (så vidt jeg vet da), men bivirkningen bør registreres. Du kan få bekreftet av legen at det er sprøyten som gjør dette, og han kan vurdere om du trenger oppfølging fremover. Det jeg tenker på er om du kanskje kan bli suicidal av den, og da greier du kanskje ikke oppsøke hjelp hvis du ikke allerede har en avtale.

Anonymkode: 0ee77...90a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg ville snakket med legen om dette, fortalt om det du opplever og at det er skremmende for deg. Antagelig lite han kan gjøre for å endre reaksjonen nå (så vidt jeg vet da), men bivirkningen bør registreres. Du kan få bekreftet av legen at det er sprøyten som gjør dette, og han kan vurdere om du trenger oppfølging fremover. Det jeg tenker på er om du kanskje kan bli suicidal av den, og da greier du kanskje ikke oppsøke hjelp hvis du ikke allerede har en avtale.

Anonymkode: 0ee77...90a

Ja, jeg bestilte time på pasientsky i dag. Men nå stoler jeg ikke på legen lenger heller. Jeg skal ha med mannen min.

Anonymkode: ae48a...bfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hei TS. Jeg leste nettopp at 90% av alle bivirkninger på prevensjon og legemidler generelt aldri blir lagt inn i systemet. Nettopp pga at folk b.la ikke rapporterer det inn. Du må si ifra til legen din. Jeg var kjempefornøyd med p-sprøyten inntil jeg sakte men sikkert mistet sex-lysten helt. Og det var i et helt nytt forhold! Ei veninne på p-sprøyta la på seg mange kilo, hun har alltid vært naturlig veldig tynn, og har aldri lagt på seg tiltross for masse junkfood, men p-sprøyta gjorde susen. Hun gikk fra å være syltynn til på overvektig på kort tid. Mener ikke å skremme deg her, men ta den ut så fort som mulig.

Anonymkode: 83846...c1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener ikke å skremme deg her, men ta den ut så fort som mulig.

Man kan liksom ikke ta den ut! Man er blitt sprøytet full av dette, som er meningen at skal vare i månedsvis. Og sannsynligvis lenger enn de sier også. 

Ellers enig med deg, tror p-piller / sprøyter har jevnt over mer bivirkninger enn det som blir rapportert og kommunisert. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan registrere inn bivirkninger selv via legemiddelverket (?). Må ikke gå gjennom legen, det blir i beste fall bare registrert i journalen. Apoteket registrere hvis du ber om det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he høres ut som meg på p-piller. Hver gang jeg reagerte sånn du beskriver måtte jeg si til meg sjøl at husk dette er pillas hormoner som "snakker". Uansett utrolig slitsomt å ha det sånn. Så jeg slutta på den. 

Anonymkode: f2410...6a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...