Gå til innhold

Noen som har klaget på en B og fått endringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg klagde på B en gang da jeg var helt sikker på at det var en A-besvarelse. Men neida, ny sensor ga meg B. Men jeg har folk på kullet som har klaget på B og gått ned til en E (det er rart), så det er jo en risiko der.

Anonymkode: d952f...921

Det høres veldig rart ut, kan det hende de egentlig var utenfor oppgaven med en bra besvarelse - og så fikk de E ved klage fordi ny sensor ikke godtok dette?

Anonymkode: f4cc7...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Minitroll skrev:

Ville ikke klaget på en B altså. Da sløser du med institusjonens ressurser. Det er en viss fare for å ga ned, og da tar du den på nytt og sløser enda mer. Meget mulig du fortjener en A, men om jeg var sensor hadde jeg blitt sur om haugevis av folk klagde slik at jeg fikk mye å gjøre.. 

Da har du ikke noe som sensor å gjøre. At sensor får økt arbeid er da egentlig en irrelevant faktor for om en student skal klage eller ei. Det er en grunn til at studentenes klagerett er lovfestet og ikke opp til fakultetet på utdanningsinstitusjonen.  

Anonymkode: 0a891...ba0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Det er veldig Lol (sier man det i 2018 fortsatt btw?) at noen bryr seg om å prestere. Helt enig.

Hvis man vet man er A, så klager man på B: går det an forresten å klage på A?

Anonymkode: 5f480...24d

Ja, det gjør man. Sier man "btw" fortsatt i 2018? 

Du må gjerne få gode karakterer, men det er ikke det jeg reagerte på. Oppfatningen din av karakterer og hvordan det slår ut på arbeidsmarkedet er overhodet ikke virkelighetsnær. 

Ja, selvfølgelig går det an å klage på A. 

Anonymkode: 0a891...ba0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres veldig rart ut, kan det hende de egentlig var utenfor oppgaven med en bra besvarelse - og så fikk de E ved klage fordi ny sensor ikke godtok dette?

Anonymkode: f4cc7...014

Jeg synes egentlig det sier mest om hvor dårlig kvalitetssikret sensureringen er. Et hopp fra B til E er horribelt og sier mest om de som har utformet eksamen og sensorveiledningen enn studentens besvarelse. 

Anonymkode: 0a891...ba0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forøvrig nesten umulig å si noe om sensur om man ikke vet hvilket fag det er snakk om, eller kan se besvarelsen. 

Dersom det er et fag som er 100% subjektivt, så kan det gå alle veier.

Dersom det er et fag som er 100% objektivt, så er 99% av tilfellene karakteren du får den karakteren du fortjener. Mange realfag og tekniske fag er godt eksempel på dette. 

Anonymkode: 2c077...238

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forøvrig nesten umulig å si noe om sensur om man ikke vet hvilket fag det er snakk om, eller kan se besvarelsen. 

Dersom det er et fag som er 100% subjektivt, så kan det gå alle veier.

Dersom det er et fag som er 100% objektivt, så er 99% av tilfellene karakteren du får den karakteren du fortjener. Mange realfag og tekniske fag er godt eksempel på dette. 

Anonymkode: 2c077...238

Utfra den informasjonen TS gir, er det sannsynlig at faget ikke er et fag som er 100% objektivt; der enhver oppgave kun har ett entydig svar som man kan sette to streker under. TS sier jo selv at besvarelsen besto av en artikkel og to kortere oppgaver, og at oppgaven har inneholdt drøfting. I tillegg mistenker jeg at det er en hjemme-eksamen, eller i alle fall en eksamen der noe hjelpemidler er tillatt, siden hun også hadde fått tilbakemelding om fin kildeføring.  

Å klage på en god karakter, særlig der det er mye skjønnsvurdering inne i bildet, er et sjansespill, som mange har vist eksempler på. Man kan selvsagt treffe på en sensor som mener at besvarelsen er fremragende og fortjener A, men man kan også risikere et skikkelig dårlig resultat. Hvis TS ikke kan slå seg til ro med noe annet enn A, har hun ingen ting å tape på å klage, for da kommer hun uansett til å ta opp igjen eksamen samme hva slags svar hun får. Hvorfor hun i det hele tatt spør, kan man saktens spørre seg selv om, for hun har jo bestemt seg.  

Anonymkode: 3b01d...3d2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Dersom det er et fag som er 100% objektivt, så er 99% av tilfellene karakteren du får den karakteren du fortjener. Mange realfag og tekniske fag er godt eksempel på dette. 

Tull. Jeg går et "slikt" realfag, og har alltid fått endret karakter når jeg har klagd. 

Anonymkode: 4e388...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forøvrig nesten umulig å si noe om sensur om man ikke vet hvilket fag det er snakk om, eller kan se besvarelsen. 

Dersom det er et fag som er 100% subjektivt, så kan det gå alle veier.

Dersom det er et fag som er 100% objektivt, så er 99% av tilfellene karakteren du får den karakteren du fortjener. Mange realfag og tekniske fag er godt eksempel på dette. 

Anonymkode: 2c077...238

Nei, dette stemmer ikke nødvendigvis. Dette gjelder kun hvis det er MCQ eller hvis man kun skal oppgi fasitsvaret. Hvis ikke avhenger mye av den aktuelle sensoren. Det ser man fort dersom man i begrunnelsen får de to ulike sensorenes poenggivning. Hvis man ligger mellom to karakterer kan hva slags sensor man får være avgjørende for hva slags karakter man ender på. Hvis man regner ut at man ligger mellom A og B, og får B ville nå i alle fall jeg ha klaget. Det samme med B og C, C og D etc. 

På en eksamen jeg tok ga den ene sensoren dobbelt så mange poeng som den andre på en deloppgave. Deloppgaven ga 6 poeng. Jeg fikk 5 poeng av den ene, og 2.5 poeng av den andre. Dette til tross for at det stod spesifikt i sensorveiledningen hva som ga poeng og hvor mange poeng det ga. 

Dersom man har en foreleser som er pirkete, setter høye krav til detaljer og setter grensen for karakterene høyt har jeg lært at det har mye for seg å klage dersom foreleseren har laget eksamen og er intern sensor. Jeg har også erfart at de eksterne sensorene ofte er mye greiere med poenggivningen enn det intern sensor er (på mitt studieprogram selvfølgelig). 

Når det er sagt vil de aller fleste som klager uavhengig av fagfelt bli værende på samme karakter. Noen går ned, og noen går opp. 

Anonymkode: 0a891...ba0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har du ikke noe som sensor å gjøre. At sensor får økt arbeid er da egentlig en irrelevant faktor for om en student skal klage eller ei. Det er en grunn til at studentenes klagerett er lovfestet og ikke opp til fakultetet på utdanningsinstitusjonen.  

Anonymkode: 0a891...ba0

Jeg er ikke sensor heller og har ikke tenkt å bli det. Men synes fortsatt det blir barnslig å klage på en svært god karakter så lenge ikke B'en ekskluderer vedkommende fra å få jobb. Og det tviler jeg på. Synes klaging er en rettighet for de som virkelig føler at karakteren er FEIL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha klagd på B. 

Har klagd på B før pga begrunnelsen jeg fikk. Den sto til A ut fra alt son var skrevet, men endte på F da ny sensor vurderte. Vedkommende hadde helt andre kriterier og min tolkning var ikke bra nok. Året etter fink jeg A. 

Anonymkode: 70655...5bb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Utfra den informasjonen TS gir, er det sannsynlig at faget ikke er et fag som er 100% objektivt; der enhver oppgave kun har ett entydig svar som man kan sette to streker under. TS sier jo selv at besvarelsen besto av en artikkel og to kortere oppgaver, og at oppgaven har inneholdt drøfting. I tillegg mistenker jeg at det er en hjemme-eksamen, eller i alle fall en eksamen der noe hjelpemidler er tillatt, siden hun også hadde fått tilbakemelding om fin kildeføring.  

Å klage på en god karakter, særlig der det er mye skjønnsvurdering inne i bildet, er et sjansespill, som mange har vist eksempler på. Man kan selvsagt treffe på en sensor som mener at besvarelsen er fremragende og fortjener A, men man kan også risikere et skikkelig dårlig resultat. Hvis TS ikke kan slå seg til ro med noe annet enn A, har hun ingen ting å tape på å klage, for da kommer hun uansett til å ta opp igjen eksamen samme hva slags svar hun får. Hvorfor hun i det hele tatt spør, kan man saktens spørre seg selv om, for hun har jo bestemt seg.  

Anonymkode: 3b01d...3d2

Ts her, du har helt rett - dette var en 4 dagers hjemmeeksamen med flere deler, ikke realfag :)

Har som sagt bestemt meg for å ikke klage nå, og heller ta eksamen på nytt til neste år. Om noe skulle skje slik at jeg ikke får tid er det bedre å sitte igjen med en B, enn å ha klaget seg ned til en C først. Var usikker på hva jeg skulle gjøre rett etter jeg fikk begrunnelsen, så derfor jeg først spurte her - mange gode svar, så det setter jeg pris på. Det er lett for meg å gjøre litt dumme raske valg, så uten dere hadde jeg sikker klagd og fått dårligere karakter.

1 hour ago, Minitroll said:

Jeg er ikke sensor heller og har ikke tenkt å bli det. Men synes fortsatt det blir barnslig å klage på en svært god karakter så lenge ikke B'en ekskluderer vedkommende fra å få jobb. Og det tviler jeg på. Synes klaging er en rettighet for de som virkelig føler at karakteren er FEIL. 

Jeg føler at karakteren er feil forresten, klaging er ikke bare for de som stryker eller får C-D-E heller. Selvfølgelig ekskluderer ikke noen B'er (eller B snitt for den saks skyld) meg fra å få jobb, men jeg vil jo gjerne at karakterene skal vise hvor god kunnskap jeg har i de forskjellige emnene - dette er til nå mitt beste emne og jeg føler jeg kan alt som inngår i pensum og mer. Det er kanskje derfor jeg synes det er rart at jeg har fått flere A'er hvor jeg ikke kan like mye, og så får en B på dette.

Anonymkode: f4cc7...014

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det gjør man. Sier man "btw" fortsatt i 2018? 

Ja.

Du må gjerne få gode karakterer, men det er ikke det jeg reagerte på. Oppfatningen din av karakterer og hvordan det slår ut på arbeidsmarkedet er overhodet ikke virkelighetsnær. 

Ja, selvfølgelig går det an å klage på A. 

Anonymkode: 0a891...ba0

Fant forresten ut at: nei, du kan ikke klage på A.

Medstudenter sa at i klagedokumentet er det en nedtrekksmeny med hva slags karakter du fikk, og den går fra B og ned.

Anonymkode: 5f480...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, Minitroll skrev:

Jeg er ikke sensor heller og har ikke tenkt å bli det. Men synes fortsatt det blir barnslig å klage på en svært god karakter så lenge ikke B'en ekskluderer vedkommende fra å få jobb. Og det tviler jeg på. Synes klaging er en rettighet for de som virkelig føler at karakteren er FEIL. 

En B kan da være feil selv om det er en god karakter. Det er ingenting som tilsier det motsatte. Som nevnt, det er en grunn til at klagerettighetene til studenter er lovfestet, og dette gjelder for alle studenter og ikke bare for de studentene du mener fortjener denne rettigheten. 

Anonymkode: 0a891...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri turt å klage til sensor, nettopp fordi det er stor sjanse man kan gå ned i karakter. Jeg husker jeg leste noen sykepleierstudenter som klagde på en B og fikk enten E eller stryk, hvis jeg husker riktig B er en veldig bra karakter så jeg hadde aldri klaget på det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fant forresten ut at: nei, du kan ikke klage på A.

Medstudenter sa at i klagedokumentet er det en nedtrekksmeny med hva slags karakter du fikk, og den går fra B og ned.

Anonymkode: 5f480...24d

Jo, man kan klage på en A. Hvordan nedtrekksmenyen i klagedokumentet til en utdanningsinstitusjon er betyr jo egentlig ingenting. Klagerettighetene er lovfestet, og dette gjelder alle studenter uavhengig karakter. At denne utdanningsinstitusjonen har valgt å lage klagedokumentet slik er en annen sak, og har antakeligvis mest med at ingen egentlig klager på A. Hvis man vil klage på A får man da heller ta kontakt med administrasjonen til denne utdanningsinstitusjonen. 

 

Anonymkode: 0a891...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, man kan klage på en A. Hvordan nedtrekksmenyen i klagedokumentet til en utdanningsinstitusjon er betyr jo egentlig ingenting. Klagerettighetene er lovfestet, og dette gjelder alle studenter uavhengig karakter. At denne utdanningsinstitusjonen har valgt å lage klagedokumentet slik er en annen sak, og har antakeligvis mest med at ingen egentlig klager på A. Hvis man vil klage på A får man da heller ta kontakt med administrasjonen til denne utdanningsinstitusjonen. 

 

Anonymkode: 0a891...ba0

Hvorfor skal noen klage på en A? 🙄

Anonymkode: d78c0...302

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal noen klage på en A? 🙄

Anonymkode: d78c0...302

Det er nå de som har gjort det for å se om karakteren ble det samme ved ny sensurering. I det tilfelle jeg vet om ble det en ny A.

Anonymkode: 0a891...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2018 den 14.47, Leifern skrev:

C er ikke knallbra, uansett. Det kan være brukbart i noen tilfeller.

Å havne på snittet er for øvrig ikke noe bra. Det er, bokstavelig talt, helt gjennomsnittlig.

Du vet at gjennomsnittet bestemmes av hvor mange som får de ulike karakterene på hver eksamen? C er ofte over snittet. 

Høres ikke ut som du har studert. Ingen som mener C er dårlig har studert, da C betegnes som "god". 

Anonymkode: 1cc0a...5e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at gjennomsnittet bestemmes av hvor mange som får de ulike karakterene på hver eksamen? C er ofte over snittet. 

Høres ikke ut som du har studert. Ingen som mener C er dårlig har studert, da C betegnes som "god". 

Anonymkode: 1cc0a...5e7

Jeg har over 500 studiepoeng, så noe har jeg nok studert. Snittet på masteren var mellom A og B.

Og nei, C er ikke ofte over snittet. Snittet er som regel B-C. Jo høyere nivå, jo høyere snitt, som regel. Man regner da snitt blant ståkarakterer, som universitetene vanligvis gjør.

Og jeg kan love deg at mange studenter ser på C som mindre bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...