Gå til innhold

Noen som har klaget på en B og fått endringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk begrunnelse på karakter i dag, gitt på en oppgave som består av en artikkel på ca 7 sider og 2 kortsvar/mindre oppgaver. Sensor sa at oppgaven var meget god, alt var bra, ingen feil, spennende drøfting, teknisk bra skrevet, fin kildeføring. Han hadde ikke noe negativt å si i det hele tatt.

2 av ca 75 fikk A, og 11 B, resten lavere. Synes kanskje sensor har vært litt streng og vurderer å klage, men samtidig er det jo veldig surt om jeg går ned til C. Ut i fra det han sa virker det jo ikke som om jeg kan få noe dårligere, men ny sensor kan se etter helt andre ting.

Noen som har klaget på en B etter begrunnelse og gått ned eller opp? Hadde vært fint å høre andres erfaringer før jeg bestemmer meg.

Anonymkode: f4cc7...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke klaget på en B, det er veldig risikabelt. I alle fall når en så stor majoritet av studentene fikk fra C og nedover, da risikerer du raskt å havne på en lavere karakter. 

Anonymkode: 90b79...5b7

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri klaget, det er blind sensur så en annen sensor kan tenke helt annerledes og sette deg ned. Har lest om noen som har fått B, klaget så fikk stryk.. Jeg fikk nettopp karakter E på en eksamen, den kan jeg klage på siden jeg har liksom mindre å tape for karakteren er så dårlig. 

Anonymkode: 1e707...fbe

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk begrunnelse på karakter i dag, gitt på en oppgave som består av en artikkel på ca 7 sider og 2 kortsvar/mindre oppgaver. Sensor sa at oppgaven var meget god, alt var bra, ingen feil, spennende drøfting, teknisk bra skrevet, fin kildeføring. Han hadde ikke noe negativt å si i det hele tatt.

2 av ca 75 fikk A, og 11 B, resten lavere. Synes kanskje sensor har vært litt streng og vurderer å klage, men samtidig er det jo veldig surt om jeg går ned til C. Ut i fra det han sa virker det jo ikke som om jeg kan få noe dårligere, men ny sensor kan se etter helt andre ting.

Noen som har klaget på en B etter begrunnelse og gått ned eller opp? Hadde vært fint å høre andres erfaringer før jeg bestemmer meg.

Anonymkode: f4cc7...014

Utfra fordelingen av karakterer kan sensuren høres noe streng ut, men det er ikke dermed gitt at det vil lønne seg å klage. Det som står i begrunnelsen er nærmest definisjonen av en B-besvarelse. En B er en meget god besvarelse, mens en A er en fremragende besvarelse som virkelig utmerker seg. Man har sjelden noen feil når man besvarer til en B. Det man derimot kan ha, er noen små, nær ubetydelige, mangler. At drøftingen er spennende betyr trolig at du har utvist bra med selvstendighet, men det at den er spennende betyr i seg selv ikke at den er dekkende nok, moden nok eller selvstendig nok til at den kan forsvare en A. 

Hvis du fremdeles vurderer å klage bør du få en annen fagperson til å se på besvarelsen først.

Anonymkode: 3b01d...3d2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Cocosa skrev:

Man klager ikke på en B. Får man C skal man være fornøyd.

Det kommer an på mye og mangt. Generelt er ikke C spesielt bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, Leifern said:

Det kommer an på mye og mangt. Generelt er ikke C spesielt bra.

Så utrolig enig! C er nesten stryk, egentlig. I hvert fall mtp. på å kvalifiseres på jobb.

Man får jo nesten ikke jobb i 2018 uten nesten høyere enn A i snitt.

Jeg har endt med f.eks. å gråte når jeg får C, og blir litt sånn resignert av å få B.

A gir et lite ''Yes!'', også er det tilbake til arbeidet for å vedlikeholde.

Anonymkode: 5f480...24d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Så utrolig enig! C er nesten stryk, egentlig. I hvert fall mtp. på å kvalifiseres på jobb.

Man får jo nesten ikke jobb i 2018 uten nesten høyere enn A i snitt.

Jeg har endt med f.eks. å gråte når jeg får C, og blir litt sånn resignert av å få B.

A gir et lite ''Yes!'', også er det tilbake til arbeidet for å vedlikeholde.

Anonymkode: 5f480...24d

Vet ikke om dette bare er sarkasme, men det er ytterst få jobber i Norge som "krever" nærheten av A i snitt. Greit nok om man har lyst å jobbe for McKinsey, en eller annen Investerings Bank / Hedge Fond / Private Equity, eller de mest prestisjefylte advokatselskapene. For andre jobber så holder C og B i massevis. 

Anonymkode: 2c077...238

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Leifern said:

Det kommer an på mye og mangt. Generelt er ikke C spesielt bra.

Hvor god en C er, kommer helt an på faget du tar og hvem som har faget :-) 

I noen fag så er C knallbra. I andre fag, så ligger det under snittet. Men som oftest er det en midt på treet god prestasjon. 

 

Anonymkode: 2c077...238

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

 

Noen som har klaget på en B etter begrunnelse og gått ned eller opp? Hadde vært fint å høre andres erfaringer før jeg bestemmer meg.

Anonymkode: f4cc7...014

Jeg klagde på en B og fikk A. MEN jeg var villig til å ta opp faget om jeg fikk C.  Jeg følte også at jeg kun var fornøyd med A i akkurat det faget. 

Det virker som om du mest sannsynlig får B eller A om du klager, men klart det er jo alltid en sjanse for at du får C. 

Anonymkode: 647e9...e73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så utrolig enig! C er nesten stryk, egentlig. I hvert fall mtp. på å kvalifiseres på jobb.

Man får jo nesten ikke jobb i 2018 uten nesten høyere enn A i snitt.

Jeg har endt med f.eks. å gråte når jeg får C, og blir litt sånn resignert av å få B.

A gir et lite ''Yes!'', også er det tilbake til arbeidet for å vedlikeholde.

Anonymkode: 5f480...24d

Lol. 

Anonymkode: 0a891...ba0

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor god en C er, kommer helt an på faget du tar og hvem som har faget :-) 

I noen fag så er C knallbra. I andre fag, så ligger det under snittet. Men som oftest er det en midt på treet god prestasjon. 

 

Anonymkode: 2c077...238

C er ikke knallbra, uansett. Det kan være brukbart i noen tilfeller.

Å havne på snittet er for øvrig ikke noe bra. Det er, bokstavelig talt, helt gjennomsnittlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Leifern skrev:

C er ikke knallbra, uansett. Det kan være brukbart i noen tilfeller.

Å havne på snittet er for øvrig ikke noe bra. Det er, bokstavelig talt, helt gjennomsnittlig.

Du må jo være mindre intelligent. Å havne på snittet er jo en bra prestasjon dersom medstudentene dine er ekstremt gode. På noen linjer er snittkarakteren B, på andre er det en C. Got it? 

Anonymkode: 4e388...223

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her, takk for mange svar.

Snittet på denne eksamenen var C for de som lurer på det. Kommer til å klage eller ta den på nytt igjen til neste år, er bare vanskelig å bestemme seg. Ut i fra det sensor sa høres det ikke ut som om jeg kommer til å gå ned.. men det har nok mange brent seg på før. Utrolig kjipt om jeg får C, samtidig mener jeg den holder til A. Vanskelig å bestemme seg :fnise:

Har nå 3xA og 3xB (med denne) fra første år så er jo et bra resultat uansett. Det var denne her jeg kunne best av alle, og fatter ikke hvorfor det ikke holdt.

Anonymkode: f4cc7...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generasjon prestasjon? Ville aldri ha klaget på en B!! 

Anonymkode: d78c0...302

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Generasjon prestasjon? Ville aldri ha klaget på en B!! 

Anonymkode: d78c0...302

Hadde dårlige karakterer på videregående, rett over 3,5 i snitt - så vil ikke si det. Studerer noe jeg synes er veldig morsomt og interessant nå, så da er det lettere å gjøre det bra. Man bør jo klage om man ikke er enig i karakteren, eller ta på nytt om man føler man kan nå helt opp - men er redd for å få dårligere, så tror jeg kommer til å vente til neste eksamen istedetfor å klage.

Anonymkode: f4cc7...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ville ikke klaget på en B altså. Da sløser du med institusjonens ressurser. Det er en viss fare for å ga ned, og da tar du den på nytt og sløser enda mer. Meget mulig du fortjener en A, men om jeg var sensor hadde jeg blitt sur om haugevis av folk klagde slik at jeg fikk mye å gjøre.. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Minitroll said:

Ville ikke klaget på en B altså. Da sløser du med institusjonens ressurser. Det er en viss fare for å ga ned, og da tar du den på nytt og sløser enda mer. Meget mulig du fortjener en A, men om jeg var sensor hadde jeg blitt sur om haugevis av folk klagde slik at jeg fikk mye å gjøre.. 

Det er jeg uenig i, man skal kunne benytte seg av mulighet til å klage uten å ha dårlig samvittighet fordi resultatet er bra fra før av. Sensor har dette som jobb og får betalt for det, og det er heller ikke samme sensor som behandler klage. Jeg kommer uansett til å ta den på nytt, så det blir en rettejobb her likevel.

Fikk lignende råd da jeg ba om begrunnelse før jul, på en B jeg var fornøyd med og ikke skulle klage på, men sensor satte pris på at studentene ville ha tilbakemelding, og sa at det var synd det var så få som var interessert i dette. Fikk masse gode tips og gjorde det bedre på neste oppgave så fikk iallefall noe ut av det.

Anonymkode: f4cc7...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Lol. 

Anonymkode: 0a891...ba0

Ja. Det er veldig Lol (sier man det i 2018 fortsatt btw?) at noen bryr seg om å prestere. Helt enig.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Generasjon prestasjon? Ville aldri ha klaget på en B!! 

Anonymkode: d78c0...302

Hvis man vet man er A, så klager man på B: går det an forresten å klage på A?

Anonymkode: 5f480...24d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klagde på B en gang da jeg var helt sikker på at det var en A-besvarelse. Men neida, ny sensor ga meg B. Men jeg har folk på kullet som har klaget på B og gått ned til en E (det er rart), så det er jo en risiko der.

Anonymkode: d952f...921

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...