Gå til innhold

Hvordan får folk 6 i all fag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

God studieteknikk og hard jobbing. 

Anonymkode: f2f10...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På ‎17‎.‎06‎.‎2018 den 18.03, AnonymBruker skrev:

Jeg hører noen ganger om disse skoleflinke elevene som går ut av ungdomsskolen  og vgs med bare 5-ere eller bare 6-ere på vitnemålet.

Hvordan får de det til? Er det flaks? Gjør dem ikke annet enn å lese? De ferreste er vel best i alt, en matteekspert kan jo suge i norsk f.eks, en som gjør det bra i gym kan jo slite i andre fag. Men har hørt om de som gjør det bra i alle fag. Mange av de jeg har lest om er fra USA, er det mye lettere å få A der?  Har hørt om en del som påstår at de sover seg gjennom skolen og som får bare 6-ere. Lyver de eller er det mulig?

Leste meg i hjel mange ganger da jeg gikk på skolen, fikk ikke 6 av den grunn, selv på ting som historie med kun spørsmål og 3-4 svaralternativer selv om alt var riktig. Hadde alt rett i på noen matteprøver noen ganger, men fikk kun 5. I følge lærren så var det ikke nok å bare svare og regne riktig. Lærerene sa også at å få 6-er i bare et fag var så og si umulig.

Anonymkode: 5ba60...d29

Flaks? Nei, slett ikke. Det er to muligheter. Enten fordi man er naturlig skoleflink, altså har meget gode evner. Eller fordi man er ekstremt flittig. Noen kan selvsagt også være begge deler, men har man meget gode evner trenger man ikke være spesielt flittig for å få femmere og seksere i alle fag.

Du må for øvrig ha hatt noen spesielle lærere, som neppe selv fikk toppkarakterer (de færreste med toppkarakterer ender opp som lærere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎17‎.‎06‎.‎2018 den 18.08, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg gikk ut av VGS ifjor, og fikk 26 karakterer tilsammen: 

6-ere: 16 stk. 

5-ere: 7 stk. 

4-ere: 3 stk. 

Jeg jobbet svært hardt, nærmere 5 timer daglig etter skolen var ferdig. Jeg leste til prøver ofte mer enn en uke før, og jeg brukte helger, helligdager og ferier til å studere. 

Da hadde du litt høyere snitt enn hva jeg hadde. Jeg fikk, eksamen inkludert:

6-ere: 8 stk.

5-ere: 17 stk.

4-ere eller lavere: Ingen.

Men til gjengjeld jobbet jeg ikke med skolearbeid etter skoletid i det hele tatt. Lekser og å lese til prøver ble gjort på skolen i all hovedsak, fritimer, eller i timen. Følger man godt nok med i timene er det gjerne ikke så mye behov for å bruke tid utenom. Kunne nok finne på å lese til prøve kvelden før noen ganger, men da neppe mer enn en liten time. Stilskriving begynte jeg som regel på etter kl. 22 siste kvelden før innleveringsfrist, så noen sene kvelder ble det jo med sånt. Helger, ferier og helligdager var – ja, nettopp – for hellige til å skulle bruke dem til skolearbeid.

Men alle er forskjellige – heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Leifern said:

Flaks? Nei, slett ikke. Det er to muligheter. Enten fordi man er naturlig skoleflink, altså har meget gode evner. Eller fordi man er ekstremt flittig. Noen kan selvsagt også være begge deler, men har man meget gode evner trenger man ikke være spesielt flittig for å få femmere og seksere i alle fag.

Du må for øvrig ha hatt noen spesielle lærere, som neppe selv fikk toppkarakterer (de færreste med toppkarakterer ender opp som lærere).

Det er faktisk en god porsjon flaks involvert i om du lærer gode vaner for flittighet og stå på vilje fra du er ung. Det er en god porsjon flaks om du er i et miljø der du føler at det er positivt å stå på. Eller at du forstår som ung at å utvikle en god arbeidsinnsats vil lønne seg

Er man naturlig skoleflink er det også selvsagt flaks at man ble født med gode evner

Anonymkode: f1689...36f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ut av VG2 nå med 7 karakterer, 5 og 6'ere.  Jeg er veldig glad i fag og husker godt, interesserer meg og følger med. Pugger godt til hver prøve :) ikke så vanskelig å få til så lenge man leser igjennom kompetansemålene for å få visse karakterer.

Anonymkode: 884d0...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk en god porsjon flaks involvert i om du lærer gode vaner for flittighet og stå på vilje fra du er ung. Det er en god porsjon flaks om du er i et miljø der du føler at det er positivt å stå på. Eller at du forstår som ung at å utvikle en god arbeidsinnsats vil lønne seg

Er man naturlig skoleflink er det også selvsagt flaks at man ble født med gode evner

Anonymkode: f1689...36f

Ja, personlig ansvar er i realiteten en ideologisk fantasi. Rent høyretullball som ikke har noe som helst med virkeligheten å gjøre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva betyr karakteren 6, at alt er perfekt? Ingen er perfekte. Og i alle fag? Tror rett ob slett ikke på det.

Anonymkode: cca47...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2018 den 18.03, AnonymBruker skrev:

Jeg hører noen ganger om disse skoleflinke elevene som går ut av ungdomsskolen  og vgs med bare 5-ere eller bare 6-ere på vitnemålet.

Hvordan får de det til? Er det flaks? Gjør dem ikke annet enn å lese? De ferreste er vel best i alt, en matteekspert kan jo suge i norsk f.eks, en som gjør det bra i gym kan jo slite i andre fag. Men har hørt om de som gjør det bra i alle fag. Mange av de jeg har lest om er fra USA, er det mye lettere å få A der?  Har hørt om en del som påstår at de sover seg gjennom skolen og som får bare 6-ere. Lyver de eller er det mulig?

Leste meg i hjel mange ganger da jeg gikk på skolen, fikk ikke 6 av den grunn, selv på ting som historie med kun spørsmål og 3-4 svaralternativer selv om alt var riktig. Hadde alt rett i på noen matteprøver noen ganger, men fikk kun 5. I følge lærren så var det ikke nok å bare svare og regne riktig. Lærerene sa også at å få 6-er i bare et fag var så og si umulig.

Anonymkode: 5ba60...d29

DE er gode elever med god studieteknikk, men det er dog ikke alltid sånn at de faktisk er de mest talentfulle elevene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror enkelte bare har klisterhjerne.

Ene datteren min gikk ut av skolen med utrolig bra karakterer, men hun brukte mindre tid på lekser enn hva feks jeg gjorde som elev.

Det hun virkelig vil lære om leser hun og og det sitter.

Jeg gikk i klassen til ei jente som ble dritsur hvis hun fikk 5+ på prøver. Hun brukte svært lite tid på lekser. Hun satt med matteoppgaver vi andre i klassen bare kunne drømme om.

Hun gikk ut med mesteparten seksere og 2-3 femmere. Ikke klarte hun å skjønne at vi andre slet med fagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2018 den 22.25, AnonymBruker skrev:

Glemte en ting som er ganske sentralt for snittet: hun har valgt fag på vgs med omhu, slik at hun har endt opp ned en optimal fagkombinasjon karaktermessig sett. Hadde hun valgt å fordype seg i matte og fysikk ville nok ikke snittet vært like høyt ;)

Anonymkode: 7bc6c...283

Men da er hun jo ikke så himla smart egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, O.G. skrev:

DE er gode elever med god studieteknikk, men det er dog ikke alltid sånn at de faktisk er de mest talentfulle elevene.

Stemmer, det. Puggehester kan fint oppnå bedre karakterer enn de som har naturlige evner. Er dessverre fremdeles slik at det å pugge uten å vise dybdeforståelse belønnes mer enn det burde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Leifern skrev:

Stemmer, det. Puggehester kan fint oppnå bedre karakterer enn de som har naturlige evner. Er dessverre fremdeles slik at det å pugge uten å vise dybdeforståelse belønnes mer enn det burde.

På ungdomsskolen og videregående går det også mye på trynefaktor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, O.G. skrev:

På ungdomsskolen og videregående går det også mye på trynefaktor. 

Minner meg om fra min korte karriere som lærer, delte naturfagundervisningen med en eldre, kvinnelig lærer. Vi skulle bli enige om standpunkt. En jente var en typisk firerelev, fått 4 på alt. Den andre læreren mente da at vedkommende elev burde få 5 fordi hun var så «snill og grei og bidro så positivt». Mens en av de ikke fullt så snille og greie guttene, med omtrent like resultater, han burde få 3, mente hun 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Leifern skrev:

Minner meg om fra min korte karriere som lærer, delte naturfagundervisningen med en eldre, kvinnelig lærer. Vi skulle bli enige om standpunkt. En jente var en typisk firerelev, fått 4 på alt. Den andre læreren mente da at vedkommende elev burde få 5 fordi hun var så «snill og grei og bidro så positivt». Mens en av de ikke fullt så snille og greie guttene, med omtrent like resultater, han burde få 3, mente hun 😁

Ikke smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, O.G. skrev:

Ikke smart.

O.G. går i kigen for mindre snille og greie elever anytime ;)

Anonymkode: daba7...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

O.G. går i kigen for mindre snille og greie elever anytime ;)

Anonymkode: daba7...55b

Tja, jeg var en av dem en gang. Jeg var så barsk og hadde sånn temperament da jeg var lita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 17.6.2018 den 18.36, AnonymBruker skrev:

Og matte, fysikk o.l handler jo bare om å følge enkle regler (som selvfølgelig læres utenat). 

Anonymkode: 173bf...0e0

Matte og fysikk handler veldig lite om pugging og veldig mye om forståelse. 

Endret av Isambard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Leifern said:

Minner meg om fra min korte karriere som lærer, delte naturfagundervisningen med en eldre, kvinnelig lærer. Vi skulle bli enige om standpunkt. En jente var en typisk firerelev, fått 4 på alt. Den andre læreren mente da at vedkommende elev burde få 5 fordi hun var så «snill og grei og bidro så positivt». Mens en av de ikke fullt så snille og greie guttene, med omtrent like resultater, han burde få 3, mente hun 😁

Ja, lett at trynefaktor vipper opp eller end på karakterer. En ting er de som har fått 4ere på alt, men mange har jo fått f.eks halvparten 4 og halvparten 5. 

Hadde selv en i klassen som hadde fått 6er på alle småprøvene for så å få 3er i på tentamen i matematikk. Han endte med 6er på kortet og læreren begrunnet det med "han hadde nok bare en dårlig dag".  Tentamen skulle normalt telle halvparten av karakteren. 

Anonymkode: d0f50...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2018 den 18.03, AnonymBruker skrev:

Jeg hører noen ganger om disse skoleflinke elevene som går ut av ungdomsskolen  og vgs med bare 5-ere eller bare 6-ere på vitnemålet.

Hvordan får de det til? Er det flaks? Gjør dem ikke annet enn å lese? De ferreste er vel best i alt, en matteekspert kan jo suge i norsk f.eks, en som gjør det bra i gym kan jo slite i andre fag. Men har hørt om de som gjør det bra i alle fag. Mange av de jeg har lest om er fra USA, er det mye lettere å få A der?  Har hørt om en del som påstår at de sover seg gjennom skolen og som får bare 6-ere. Lyver de eller er det mulig?

Leste meg i hjel mange ganger da jeg gikk på skolen, fikk ikke 6 av den grunn, selv på ting som historie med kun spørsmål og 3-4 svaralternativer selv om alt var riktig. Hadde alt rett i på noen matteprøver noen ganger, men fikk kun 5. I følge lærren så var det ikke nok å bare svare og regne riktig. Lærerene sa også at å få 6-er i bare et fag var så og si umulig.

Anonymkode: 5ba60...d29

Det må være en kombinasjon av evner og hardt arbeid. Begge deler er helt nødvendig. Jeg tror ikke på at noen kan sove seg gjennom og få omtrent bare seksere.

I fag som gym, norsk, matte og fysikk kan man få ganske mye hjelp av medfødte evner, men det også mange fag som krever ganske mye pugging. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Isambard skrev:

Matte og fysikk handler veldig lite om pugging og veldig mye om forståelse. 

Jepp, når man kommer litt lenger opp blir det verre for puggehester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...