Gå til innhold

Hvordan får folk 6 i all fag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hører noen ganger om disse skoleflinke elevene som går ut av ungdomsskolen  og vgs med bare 5-ere eller bare 6-ere på vitnemålet.

Hvordan får de det til? Er det flaks? Gjør dem ikke annet enn å lese? De ferreste er vel best i alt, en matteekspert kan jo suge i norsk f.eks, en som gjør det bra i gym kan jo slite i andre fag. Men har hørt om de som gjør det bra i alle fag. Mange av de jeg har lest om er fra USA, er det mye lettere å få A der?  Har hørt om en del som påstår at de sover seg gjennom skolen og som får bare 6-ere. Lyver de eller er det mulig?

Leste meg i hjel mange ganger da jeg gikk på skolen, fikk ikke 6 av den grunn, selv på ting som historie med kun spørsmål og 3-4 svaralternativer selv om alt var riktig. Hadde alt rett i på noen matteprøver noen ganger, men fikk kun 5. I følge lærren så var det ikke nok å bare svare og regne riktig. Lærerene sa også at å få 6-er i bare et fag var så og si umulig.

Anonymkode: 5ba60...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jegskulleønskeat

Jeg gikk ut av VGS ifjor, og fikk 16 seksere

 

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har god korttidshukommelse- de pugger og husker nesten ordrett det de har lest. Derfor får de alt rett. Det som er baksiden er at de ofte ikke lærer noe, de fører bare opp tall og bokstaver uten å alltid forstå meningen med svarene sine. Det er en stor snakkis i lærermiljøet, at det er et ødelagt system. Selv husker jeg de flinkeste på ungdomsskolen, de var gjerne lavmælte og hadde få meninger, og kunne som regel ikke svare læreren på spontane kunnskapsspørsmål. Men de pugget hele uken før en prøve og fikk 6ere. 

Det finnes selvfølgelig unntak, folk som rett og slett bare er vidunderbarn med både logisk og sosial intelligens.

Anonymkode: 0e68f...8a9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38
1 minutt siden, AnonymBruker said:

De har god korttidshukommelse- de pugger og husker nesten ordrett det de har lest. Derfor får de alt rett. Det som er baksiden er at de ofte ikke lærer noe, de fører bare opp tall og bokstaver uten å alltid forstå meningen med svarene sine. Det er en stor snakkis i lærermiljøet, at det er et ødelagt system. Selv husker jeg de flinkeste på ungdomsskolen, de var gjerne lavmælte og hadde få meninger, og kunne som regel ikke svare læreren på spontane kunnskapsspørsmål. Men de pugget hele uken før en prøve og fikk 6ere. 

Det finnes selvfølgelig unntak, folk som rett og slett bare er vidunderbarn med både logisk og sosial intelligens.

Anonymkode: 0e68f...8a9

Bullshit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få slike karakterer i alle fag må man legge ned mye arbeid. Å få 6er i et/to fag krever litt arbeid. Det handler også mye om hvor god hukommelse man har. Jeg har fått 5ere og 6ere i fag, rett og slett grunnet god hukommelse, selv om jeg har begynt å øve 2 dager i forveien. Har jeg nesten ikke øvd så har jeg som regel fått en 4er, i "enkle" fag som norsk osv fikk jeg gjerne 5ere uten å øve. Hvis jeg ikke øvde i det hele tatt kunne jeg av og til få 3ere i fag som fysikk/kjemi. Dette handler ikke om at jeg er så sinnsykt intelligent, for det er jeg ikke, men jeg har en god hukommelse som sparer meg for mye arbeid. Da jeg er av typen som husker (i hvert fall i et par uker) det meste jeg forstår, så hvis jeg har fått forklart noe i en time, eller lest det i boka, og forstått det så trenger jeg ikke å øve stort mye. Hvis jeg verken øvde eller fulgte med i timen så fikk jeg 3er. 

Anonymkode: 58abd...466

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For å få slike karakterer i alle fag må man legge ned mye arbeid. Å få 6er i et/to fag krever litt arbeid. Det handler også mye om hvor god hukommelse man har. Jeg har fått 5ere og 6ere i fag, rett og slett grunnet god hukommelse, selv om jeg har begynt å øve 2 dager i forveien. Har jeg nesten ikke øvd så har jeg som regel fått en 4er, i "enkle" fag som norsk osv fikk jeg gjerne 5ere uten å øve. Hvis jeg ikke øvde i det hele tatt kunne jeg av og til få 3ere i fag som fysikk/kjemi. Dette handler ikke om at jeg er så sinnsykt intelligent, for det er jeg ikke, men jeg har en god hukommelse som sparer meg for mye arbeid. Da jeg er av typen som husker (i hvert fall i et par uker) det meste jeg forstår, så hvis jeg har fått forklart noe i en time, eller lest det i boka, og forstått det så trenger jeg ikke å øve stort mye. Hvis jeg verken øvde eller fulgte med i timen så fikk jeg 3er. 

Anonymkode: 58abd...466

Ups, la merke til at jeg brukte ulike gramatiske tider. Er ferdig med vgs om en uke, så det gikk litt i surr.

Anonymkode: 58abd...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, GiftMann38 skrev:

Bullshit.

Du må gjerne utdype svaret ditt 

Anonymkode: a1e47...6a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det som er avgjørende, og som gir utslag i alle skriftlige fag, er at du kan skrivekunsten godt. Hvis du ikke kan disponere stoffet godt, og formidle det på et effektivt vis, så hjelper det ikke om du har mye kunnskap. Evnen til å skrive godt, og slik de forventer å få presentert stoffet, er faktisk veldig avgjørende i høyere utdanning også. Derfor får toppelever gjerne gode karakterer i mange forskjellige fag, fordi de har lært seg å tilegne seg stoff på et effektivt vis, dvs. oversikt og detaljer, og de kan formidle det på et fornuftig vis. 

Det er tull at man skal få 5 når man har oppnådd 100% riktig på en matteprøve. Jeg ville klaget på det, så lenge du også viser alle utregningene, som man skal, ikke bare svarene. 

Anonymkode: 9fa39...5a8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må gjerne utdype svaret ditt 

Anonymkode: a1e47...6a9

Pugging er essensielt for å lære. Oppfatningen om at man ikke lærer ved å pugge er en overlevning fra late 68’er-lærere som knapt har fått til noe som helst i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har klisterhjerne. Har veldig lett for å ta til meg info jeg hører. Og husker det. Går nok på gener. 

Noen vet hva de vil og leser/Skriver mye for å få toppkarakter. Noen får bare ikke til toppkarakterer uansett hvor mye de prøver. 

Rett og slett flaks i henhold til gener ofte, men alle kan få greie resultater, bre de studerer nok. En 4 for mange er mye mer bak enn en 6 for slike som meg.

Anonymkode: 74e55...234

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare født sånn. Det har alltid vært enkelt for meg å huske, forstå og ikke minst interessere meg for ting i sin helhet. 

Anonymkode: daba7...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, GiftMann38 skrev:

Pugging er essensielt for å lære. Oppfatningen om at man ikke lærer ved å pugge er en overlevning fra late 68’er-lærere som knapt har fått til noe som helst i livet.

Pugging er essensielt for å lære språk eller musikkstykker, men ikke alltid da heller. Årsaken til at pugging er utdatert, er vår tids informasjonstilgjengelighet. Teknologien har forandret prosessering av informasjon drastisk de siste tiårene og vil fortsette å gjøre det i tiden som kommer.

Anonymkode: daba7...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært flink til å uttrykke meg skriftlig, og jeg er en effektiv leser. Det hjelper også å være intelligent. Kan kanskje kalle det flaks, men jeg synes det blir for lettvint. Jeg har jobbet mye med skriving, jeg er veldig fokusert når jeg leser og jeg kjenner godt at hodet har jobbet når jeg er ferdig med en eksamen. Men jeg har aldri brukt brorparten av fritiden min på skole. 

Anonymkode: 23ca1...e49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid vært flink til å uttrykke meg skriftlig, og jeg er en effektiv leser. Det hjelper også å være intelligent. Kan kanskje kalle det flaks, men jeg synes det blir for lettvint. Jeg har jobbet mye med skriving, jeg er veldig fokusert når jeg leser og jeg kjenner godt at hodet har jobbet når jeg er ferdig med en eksamen. Men jeg har aldri brukt brorparten av fritiden min på skole. 

Anonymkode: 23ca1...e49

For meg er skolen fritid og fritiden jobb.

Anonymkode: daba7...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Pugging er essensielt for å lære språk eller musikkstykker, men ikke alltid da heller. Årsaken til at pugging er utdatert, er vår tids informasjonstilgjengelighet. Teknologien har forandret prosessering av informasjon drastisk de siste tiårene og vil fortsette å gjøre det i tiden som kommer.

Anonymkode: daba7...55b

Jeg tror ikke du forstår hvor mye pugging som er involvert for å forstå naturvitenskaplige fag.

Selv på universitetsnivå er det mye som må pugges både innen fysikk og matematikk.

Og nei, man kan ikke Google seg til denne kunnskapen etter behov når man begynner å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lett for å lære utenat, og så skrive om slik at det ikke er direkte kopi. Og matte, fysikk o.l handler jo bare om å følge enkle regler (som selvfølgelig læres utenat). Og det sitter spikret. Gi meg et stikkord, så kommer informasjonen på rams.

Anonymkode: 173bf...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, GiftMann38 skrev:

Jeg tror ikke du forstår hvor mye pugging som er involvert for å forstå naturvitenskaplige fag.

Selv på universitetsnivå er det mye som må pugges både innen fysikk og matematikk.

Og nei, man kan ikke Google seg til denne kunnskapen etter behov når man begynner å jobbe.

Leger gjør dette i praksis gjennom felleskatalogen og diagnosemanualene, og jurister bruker lovdata. Det er ellers ikke nødvendig å pugge brikkenes plassering hvis man forstår puslespillet, men jeg kan ikke snakke for fysikk og matematikk på universitetsnivå. Nå tenker jeg mer på hvordan grunnskole og videregående opplæring burde fungere.

Anonymkode: daba7...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Leger gjør dette i praksis gjennom felleskatalogen og diagnosemanualene, og jurister bruker lovdata. Det er ellers ikke nødvendig å pugge brikkenes plassering hvis man forstår puslespillet, men jeg kan ikke snakke for fysikk og matematikk på universitetsnivå. Nå tenker jeg mer på hvordan grunnskole og videregående opplæring burde fungere.

Anonymkode: daba7...55b

På videregående så antar jeg at vi snakker om studieforberedende skole og da er det helt åpenbart at man må lære seg å pugge, ettersom det er en viktig evne på høyere nivå utdanning.

Og det at du tror leger sitter og koser seg med bøker i en travel hverdag for å sette diagnose... Jaja. Leger må selvsagt konsultere bøker innimellom, men de fleste har god bruk for innprentet kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...