Jump to content
AnonymBruker

Folk som legger ned seteryggen på fly

Recommended Posts

AnonymBruker
16 timer siden, Moonwalker skrev:

Jeg er så lang i beina at det ikke er sjans at den fremfor får ned setet, så slipper stort sett det problemet. Men når de først smeller det ned i knærne mine tar det ikke lange tiden før det går opp igjen. De vil jo ikke at mine ben hele tiden skal dunke borti heller, noe de automatisk gjør om de prøver.

Har hørt folk påstå dette flere ganger, men jeg tar alltid ned setet mitt så langt det går. Uansett hvem som sitter bak har jeg alltid fått til det. Jeg reiser mye, så jeg stiller meg veldig skeptisk til at dette er et fenomen. 

Anonymkode: 614e0...fc7

Fortsetter under...

Puny
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir jo noe annet, og er så klart forståelig. Tviler dog på at dette gjelder alle.

Anonymkode: b201f...1a8

Hvis du er kort så sitter du alltid ukomfortabelt med seteryggen rett opp, man når ikke opp til nakkestøtten med nakken og får den heller midt i bakhodet, så man sitter og får hodet presset fremmover isteden for å få støttet nakken.

AnonymBruker
4 timer siden, LittDiva skrev:

Bare lurer... hvem er det som ikke legger ned setet og hvorfor?

Jeg legger aldri ned setet. Fordi jeg har lange bein og når personen foran legger ned setet får jeg det meget ubehaglig og får vondt i knærne og beina sovner. På seg selv tar man andre? Jeg vil ikke være den som gjør at den bak meg får en dårlig tur.

Anonymkode: 2403b...945

Guile

Denne tråden er stor humor. 😂

AnonymBruker
23 timer siden, Cuntzilla skrev:

Det er jo en uskreven regel at man ikke gjør det på kortere flights dagtid, det er bare ren høflighet og sosial kutyme. Trenger du å ha alt lovfestet før det faller deg inn å ta hensyn til andre enn deg selv i hverdagen? 

Denne diskusjonen er helt på tur, når man har informasjonen at det kan plage den bak så er det umulig å argumentere seg ut av at du enkelt og greit velger å ikke ta hensyn til dette når du kjører setet bakover.

Så beklager, dere er egoister og kan være en plage for medpassasjerer, ta det nå til dere iallfall i stedet for å krangle på det. Det er en diskusjon dere ikke kan vinne.

Og ingen får bedre beinplass av å ta ned egen seterygg, av at du ikke plages av nedslåtte seterygger, av at du har behov for å sitte skrått for å bruke ipad eller noen som helst av de andre tåpelige argumentene deres. Det suger fremdeles like hardt å ha et sete i knærne. Jeg er langbeint og må på veldig trange fly skreve eller sitte med bena vridd til siden om setet foran går ned, dere som tyter så sinnsykt om ryggproblemer kan jo prøve å sitte med kroppen vridd en helt flytur og se hvor behagelig det er.

Nei, det er din uskrevne regel, det gjør det ikke til en sannhet eller noen sosial kutyme. Kanskje du mener det er høflig, men jeg mener det er høflig å ikke lage kvalme fordi noen bruker en funksjon de har betalt for å ha tilgnag til.
Når du har problemer med at folk "kjører setet sitt bakover" så får du lære av dine feil å kjøpe en flybillet med mer plass foran deg da.

Så beklager, dere er egoister og kan være en plage for medpassasjerer, ta det nå til dere iallfall i stedet for å krangle på det. Det er en diskusjon dere ikke kan vinne.

Som sagt; har du for liten beinplass så oppgrader seteplassen din. Du sier jo faktisk direkte her at du er for gjerrig til å gjøre dette siden du stadig vekk må vri rundt på beina dine for å få plass, fremfor å bruke noen ekstra kroner på å få bedre plass, og for å ikke plage passasjeren foran hvis han vil legge seg å slappe litt av. Det er bare sosial kutyme og ren høflighet.

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jammen, kjære vene! Hvis du hadde spurt den bak, og sagt dette, hadde det jo helt sikkert ikke vært noe problem. Da hadde det iallefall vært greit for meg. 

Anonymkode: b201f...1a8

Jammen, kjære vene! Hvis du hadde spurt den foran, og sagt dette med at du får vondt i beina hvis han legger seter bakover så, hadde det jo helt sikkert ikke vært noe problem. Da hadde det iallefall vært greit for meg å ikke legge det ned.

Innlegget er ryddet for sitering av slettet innhold.

Anonymkode: 3a88f...ccb

Edited by Elaine Marley

Husholdning1
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det det. Du gir jo beng i skikk og bruk og nekter å ta hensyn til folk rundt deg.

Anonymkode: bdd21...716

Jeg gir ikke beng i skikk og bruk. Normal skikk og bruk på et fly er å la personen fremfor deg legge setet bakover om vedkommende ønsker det. Å årotestere pådette, eller forlange at vedkommende skal spørre deg er regelrett frekt

Annonse

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker å sove på flyet, og jeg er i min fulle rett til å legge ned setet om jeg vil. Dersom dette var en "uting" så hadde ikke funksjonen vært der.

Anonymkode: ce325...cfb

Synes du det er like greit at personen som sitter foran deg gjør det?

Anonymkode: 30d26...5a3

-jk-
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Synes du det er like greit at personen som sitter foran deg gjør det?

Anonymkode: 30d26...5a3

Kan bare svare for meg selv, men ja det synes jeg er helt ok og det forventer jeg alltid at personen foran gjør. 

Chizue

Jeg spør personen bak meg om jeg kan ta seteryggen litt bak :)
Det er ikke snakk om helt bak, men bare ett par cm og alle gangene har dette gått bra :)

Jeg irriterer meg forsåvidt over foreldre som ikke har kontroll over ungen sin.
De som lar barna sparke i setet foran.

Husholdning1
1 minutt siden, Chizue skrev:

Jeg spør personen bak meg om jeg kan ta seteryggen litt bak :)
Det er ikke snakk om helt bak, men bare ett par cm og alle gangene har dette gått bra :)

Jeg irriterer meg forsåvidt over foreldre som ikke har kontroll over ungen sin.
De som lar barna sparke i setet foran.

Man har ikke betalt for retten til å sparke i setet foran, så det er forståelig.

Jeg synes imidlertid det innimellom bare er god ryggmassasje 😄

cleangal
5 timer siden, LittDiva skrev:

Bare lurer... hvem er det som ikke legger ned setet og hvorfor?

Jeg gjør det ikke, fordi jeg synes det er ekkelt å sitte bakoverlent. Føler at jeg ikke får puste, og klarer i hvert fall ikke å spise eller drikke noe uten å sitte med ryggen rett.

AnonymBruker

For min del er det enkelt. Min egen komfort reduseres kraftig hvis den foran legger ned setet, så da gjør jeg aldri det mot den bak. Jeg skulle ønske jeg hadde opplevd det enkelte her beskriver at betjeningen ber folk ta opp setene ved servering, for det har jeg aldri opplevd. Ikke en gang da det var så trangt at jeg måtte levere tilbake matbrettet til flyvertinnen fordi det rett og slett ikke ble plass. Det er ikke stort annet å gjøre enn å få tak i bøker og annet man trenger fra håndbagasjen på gulvet før det blir for trangt til å nå den. En gang fikk jeg en skikkelig blåveis da personen foran smalt setet i hodet mitt da jeg prøvde å ta opp noe fra gulvet før avgang. Altså på et tidspunkt det ikke er lov å ta ned setet. Dessverre er det også ytterst sjelden at folk som tar ned setet under avgang eller landing får tilsnakk, da har jo kabinpersonalet gått og satt seg. "Ta buss", javel? Mulig de som foreslår det aldri har tatt en langdistansebuss, der går som regel også setene ned, og det blir om mulig enda trangere enn på fly. Jeg kan sikkert være en av de som blir uglesett for å "presse" knærne i setet foran, et sted må man jo gjøre av knærne.

Anonymkode: 9e926...baa

-jk-
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For min del er det enkelt. Min egen komfort reduseres kraftig hvis den foran legger ned setet, så da gjør jeg aldri det mot den bak. 

Anonymkode: 9e926...baa

For min del er det enkelt. Min egen komfort reduserer kraftig hvis jeg ikke kan legge ned setet, så da klager jeg aldri på at den foran meg gjør det. 

Egoist er man først når man insisterer på at den foran ikke skal legge ned sitt sete samtidig som man legger ned sitt eget.

Annonse

Husholdning1
20 timer siden, -jk- skrev:

For min del er det enkelt. Min egen komfort reduserer kraftig hvis jeg ikke kan legge ned setet, så da klager jeg aldri på at den foran meg gjør det. 

Egoist er man først når man insisterer på at den foran ikke skal legge ned sitt sete samtidig som man legger ned sitt eget.

1

Innlegget er ryddet for sitering av slettet innhold.

Edited by Elaine Marley

AnonymBruker

Det er dessverre svært mange egoister som tar fly. Jeg har også observert, og erfart, at noen jenter finner på å kaste det lange håret sitt bak setet sitt slik at den som sitter bak får det i fleisen, eventuelt i maten. WTF? Folk er rett og slett ikke sanne. 

Det er mye som hadde gjort mine ferder i offentligheten mer behagelig for meg, men jeg velger å ikke gjøre det av hensyn til mine medmennesker da dette kan skape et ubehag for dem. Jeg forstår ikke hvorfor dette er så vanskelig å følge for noen mennesker. Det er bare "meg, meg, meg". "JEG har betalt for setet og kan gjøre hva JEG vil." "JEG har litt vondt i ryggen, så dine kneproblemer driter JEG i. Setet skal ned!" JEG har betalt for å legge ned setet." Den siste der er bare helt latterlig. Nei, du har ikke betalt for denne funksjonen. Du har betalt for flysetet. 

Jeg håper at de tar vekk denne funksjonen. 

Anonymkode: 202b6...c74

-jk-
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre svært mange egoister som tar fly. Jeg har også observert, og erfart, at noen jenter finner på å kaste det lange håret sitt bak setet sitt slik at den som sitter bak får det i fleisen, eventuelt i maten. WTF? Folk er rett og slett ikke sanne. 

Det er mye som hadde gjort mine ferder i offentligheten mer behagelig for meg, men jeg velger å ikke gjøre det av hensyn til mine medmennesker da dette kan skape et ubehag for dem. Jeg forstår ikke hvorfor dette er så vanskelig å følge for noen mennesker. Det er bare "meg, meg, meg". "JEG har betalt for setet og kan gjøre hva JEG vil." "JEG har litt vondt i ryggen, så dine kneproblemer driter JEG i. Setet skal ned!" JEG har betalt for å legge ned setet." Den siste der er bare helt latterlig. Nei, du har ikke betalt for denne funksjonen. Du har betalt for flysetet. 

Igjen, fly med Ryan Air om det er viktig for deg. De har faste seter. Riktignok er benplassen der dårligere enn på Norwegians fly med setet foran helt lagt ned, men det viktigste er vel at man ikke får lagt det ned skjønner jeg...

Husholdning1
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det har du. Den dagen funksjonen ikke finnes eller at mam ved avtaleinngåelsen blir nektet å bruke den så stiller det seg annerledes. Enn så lenge har man betalt forndet.

AnonymBruker

Selv om funksjonen finnes der, betyr drt ikke at det alltid er greit å bruke den.  Om noen ikke sitter i setet bak, så kan man bruke den.

Det er trangt nok for beina i utgangspunktet, og jeg ønsker ikke å få klemt beina eller drikken i fanget når personen foran legger ned setet. En gang la personen foran meg setet sitt helt tilbake, og jeg fikk hodet hans nærmest i fanget slik at det ikke var mulig å få lest avisa. Da løftet jeg avisa opp slik at jeg fikk lest den, og det var da omtrent i ansiktet på personen foran. Da forsvant seteryggen opp.

Anonymkode: ff43b...24d

Anoia

Om det går an å legge ned setene må jo folk få lov til det, men jeg HATER de hensynsløse typene som plutselig vrenger setene bakover hardt uten forvarsel.
Jeg har rimelig lange bein og har litt problemer med leddene, så knærne mine er så å si alltid ganske ømme og vonde. Er livredd for at setet plutselig skal smelle bakover og rett i kneskålene mine. Legg setet ned sakte og forsiktig, så skal jeg gjerne gjøre plass.

AnonymBruker
1 minutt siden, Anoia skrev:

Om det går an å legge ned setene må jo folk få lov til det, men jeg HATER de hensynsløse typene som plutselig vrenger setene bakover hardt uten forvarsel.
Jeg har rimelig lange bein og har litt problemer med leddene, så knærne mine er så å si alltid ganske ømme og vonde. Er livredd for at setet plutselig skal smelle bakover og rett i kneskålene mine. Legg setet ned sakte og forsiktig, så skal jeg gjerne gjøre plass.

Sant, det er det jeg mener. Bare gi meg et forvarsel før du lener deg bak, det er alt jeg ber om. Skal ikke være så vanskelig.

Eller utifra denne tråden virker det for mange som om det er helt forferdelig vanskelig og utenkelig å skulle ta bittelitt hensyn til sine medmennesker.

Anonymkode: c5b03...112