Gå til innhold

Folk som legger ned seteryggen på fly


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva slags fly er det dere reiser med egentlig? Jeg her 188cm høy og veier 93kg, fly nesten utelukkende med Norwegians 737-800. Og jeg har nøyaktig NULL problemer med at den foran legger ned settet sitt. Jeg legger alltid ned mitt eget så snart det er lov, og der blir det værende. Med setet oppreist får jeg hverken slappet av, sovet, lest en bok, surfet på iPad eller noe som helst annet som får tiden til å gå. Da blir selv en kort flytur på snaue to timer til London et helvete, for ikke å snakke om 4,5 timer. Prøv selv å sitt helt stille i 4,5 timer med ryggen helt rett og uten å gjøre noe og se hvor ålreit det er. 

Dere som ikke vil at passasjeren foran skal kunne legge ned settet kan fly med Ryan Air. De har faste seter. Jeg fløy med de én gang, og det var nok. Aldri mer (også av flere andre grunner, må jeg innrømme). 

Jeg har heller ikke vært borti at setene reises opp ved matservering. Jeg har mitt nede, og passasjeren foran har som regel også det. Null problem å spise. Eller å gå på do for den saks skyld, selv om setene på raden foran er nede.

Må innrømme at jeg ikke har reist charter på 20 år, mulig de flyene er trangere enn Norwegian sine? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, AnonymBruker said:

Feil. Premisset er at personen bak irriterer seg over nedlagt seterygg. Da må personen aktivt foreta seg noe for å forandre situasjonen. Hvis personen ikke gjør noe, opprettholdes situasjonen.

Anonymkode: 386b0...e5f

Jeg kan irritere meg over at personen foran meg lager lyd når hun spiser. Jeg kan irritere meg over at personen foran snorker når hun sover. At jeg irriterer meg over noe betyr altså at jeg skal kunne nekte personen forran å gjøre det?

Anonymkode: 82829...80a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Det er bare frekke folk som tar ned setet. Hvis man absolutt skal stjele plass fra den som sitter bak, så får man kjøpe to seter da. Et sete + det setet bak. Synes det er veldig frekt og sleipt å ta ned setet. Rett og slett dårlig oppførsel.

Anonymkode: d49e2...f96

Man stjeler ikke plass fra den bak, man benytter seg av plassen man har kjøpt. Kjøpet av et sete innebærer også at man kjøper tilgang til det rommet som setet har tilgang til, både oppe og nede.
 

8 hours ago, AnonymBruker said:

Du har betalt for ditt sete, men du trenger vel ikke stjele plass fra den som sitter bak? Kjøp 2 seter da vel, hvis du ikke klarer å sitte på et fly uten å plage andre.

Anonymkode: d49e2...f96

Nok en gang så stjeler man ikke plass fra noen andre, man bruker den plassen man har betalt for. Hvis du så desperat ikke vil at folk foran degt skal lene setet sitt tilbake så får du kjøpe setet foran deg også.
 

6 hours ago, reiseglad said:

Det går fint an å sove på flyet selv om ryggen ikke legges bakover. Man klarer seg fint på en 3-4 timers flytur uten å legge seteryggene i medpassasjerers matfat, eller knær. De som ikke klarer det, bør kanskje heller ta toget! Der er det bedre plass😀

Takk det samme. Hvis du ikke takler at personen foran deg legger ned setet så burde du kanskje heller ta toget, selv om det der også er mulig å lene setet tilbake.

Anonymkode: 3a88f...ccb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, LittDiva said:

Bare lurer... hvem er det som ikke legger ned setet og hvorfor?

Folk som er livredde for at personen på 1.70 som sitter bak dem skal ligge s¨øavt i setet at de har knærne fram i setet til personen foran.

Anonymkode: 82829...80a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Folk som er livredde for at personen på 1.70 som sitter bak dem skal ligge s¨øavt i setet at de har knærne fram i setet til personen foran.

Anonymkode: 82829...80a

😎 som jeg tenkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg legger alltid ned setet, og bryr meg ikke om den foran meg gjør det samme. Faktisk så forventer jeg egentlig at personen foran meg også gjør det..

 

Jeg trodde det var veldig vanlig å legge ned setet..? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kokoloko skrev:

Jeg legger alltid ned setet, og bryr meg ikke om den foran meg gjør det samme. Faktisk så forventer jeg egentlig at personen foran meg også gjør det..

 

Jeg trodde det var veldig vanlig å legge ned setet..? 

Det er det. Kan ikke huske sist jeg fløy og personen foran ikke la ned setet. Så det er definitivt forventet for min del. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man spørr får man alltid "Ja selvfølgelig". :) jeg pleier å spørre jeg. 

Anonymkode: 20b84...12f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså... hvor langt bak går disse setene? Det er jo nesten ingenting! Det er ikke snakk om at man ligger i fanget til den bak? Man slipper bare å sitte i 90graders vinkel, som er svært ubehagelig om man sitter på fly eller ei...

Anonymkode: 68a8e...c4f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det er matservering så er det ingen som lener setet tilbake, jeg har iallefall aldri opplevd det. De gangene folk har setet lent tilbake under matservering får de tilsnakk fra betjeningen...

Anonymkode: 82829...80a

Nå er det jo noen av oss som bruker noen minutter mer på å spise/drikke enn de to minuttene flypersonalet bruker på å servere ved vår seterad. Jeg har selv fått maten i fanget mange ganger og jeg har bevitnet at andre har fått det minst like ofte. Ergo er dette altså et problem. At folk får beskjd om å rette opp setet sitt mens de blir servert, betyr ikke at de holder det oppreist så fort personalet har snudd ryggen til. 

Anonymkode: c0616...2f6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Vel, tydeligvis merker vi forskjell ellers hadde ikke denne tråden blitt startet?

Jeg for eksempel merker det veldig godt når jeg får glodvarm kaffe sølt utover fanget mitt og hele bordet.

Problemet for meg er ikke funksjonen i seg selv nødvendigvis, men at folk bare kjører på uten tanke for dem som sitter bak. Det er ganske enkelt å snu seg bak og spørre om det er ok, for jeg setter lite pris på å få mat og drikke sølt overalt..

Anonymkode: c5b03...112

Så for deg er å legge setet ned synonymt med å få glodvarm kaffe i fanget? Ok, siden vi snakker om mer eller mindre ikke-eksisterende scenarioer; for meg er å ha setet oppe synonymt med Hitlers utryddelse av jødene, så da skjønner du jo hvorfor jeg ikke kan ha setet oppe.

Anonymkode: 3a88f...ccb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Så for deg er å legge setet ned synonymt med å få glodvarm kaffe i fanget? Ok, siden vi snakker om mer eller mindre ikke-eksisterende scenarioer; for meg er å ha setet oppe synonymt med Hitlers utryddelse av jødene, så da skjønner du jo hvorfor jeg ikke kan ha setet oppe.

Anonymkode: 3a88f...ccb

Har rapportert slik usmakelig og antisemittisk kommenar

Anonymkode: 0c7d1...fe2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, LittDiva skrev:

Bare lurer... hvem er det som ikke legger ned setet og hvorfor?

Jeg legger aldri ned sete, nettopp på grunn av at jeg ikke ønsker at noen andre skal gjøre det mot meg. Dere som påstår at de bare går noen cm bakover, hva er vitsen med å gjøre det da?

Anonymkode: b201f...1a8

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri falt meg inn å nekte den foran meg å ha ned setet. Når man skal ta fly så vet man på forhånd at det er en ukomfortabel tur, og har man så store problemer med det som mange i denne tråden har så kunne man hatt godt av å enten reservere en bedre plass eller mentalt forberede seg på turen. Man går ikke inn i et fly med en innstilling om at man skal påføre andre folk smerte og ubehag hvis de ikke oppfører seg slik DU vil.

Og jeg bruker aldri brettet med mindre det er tid for å spise. Det er å be om å få innholdet i fanget. 

Anonymkode: d04ea...481

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg legger aldri ned sete, nettopp på grunn av at jeg ikke ønsker at noen andre skal gjøre det mot meg. Dere som påstår at de bare går noen cm bakover, hva er vitsen med å gjøre det da?

Anonymkode: b201f...1a8

Det med at det bare er 2-3 cm er jo uansett bullshit og et latterlig forsøk på å vinne diskusjonen. Det er i de fleste tilfeller snakk om mer enn 20 cm. 

Jeg legger heller aldri ned setet med mindre setet bak meg er tomt, men selv da gjør jeg det sjeldent. Jeg har til og med ryggproblemer (som visstnok skal være et gyldent fripass), men jeg forventer faktisk ikke at en flytur skal være smertefri eller udelt behagelig. Jeg er på et fly, ikke i en himmelseng. Det gjør vondt å sitte timesvis i samme sete uten å kunne røre bevneverdig på seg - det gjør vondt for alle; det er ikke mer synd på de som så gjerne vil legge ned setet enn på alle oss andre. Hvis de ikke aksepterer litt ubehag under en lang reise må de nesten bli hjemme eller jobbe litt med realitetsorienteringa si. Det man ikke bør behøve å forvente når man er ute og reiser, derimot, er blå knær og skrubbsår, ødelagte bukseknær eller laptoper og mat/drikke i fanget på grunn av andres ubetenksomhet. 

Anonymkode: c0616...2f6

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest making.a.mess
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det flere som irriterer seg over det? Eller er det bare meg? Her sitter man trangt nok fra før, og så kommer seteryggen bakover. Jeg kjenner at jeg faktisk blir sint. Jeg har flere ganger bedt dem rette opp igjen seteryggen. Det skal nevnes at jeg har store bein. Men nå sørger jeg alltid for å reservere seter enten helt fremst i flyet eller ved en av nødutgangene, så nå har jeg blitt kvitt "problemet." Men huttetu så mange ganger jeg har irritert meg over folk som legger ned seteryggen foran.

Anonymkode: 386b0...e5f

Den er til å legge ned. Det er fullt mulig for alle å gjøre det. Det er hverken ufint eller forbudt. Her er det jo du som ikke tilpasser deg, og du som bør bli hjemme om dette blir et problem for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger ikke ned setet, synes det er en uting og irriterer meg over de som gjør det. Jeg holder også igjen setet til de som gjør dette.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så for deg er å legge setet ned synonymt med å få glodvarm kaffe i fanget? Ok, siden vi snakker om mer eller mindre ikke-eksisterende scenarioer; for meg er å ha setet oppe synonymt med Hitlers utryddelse av jødene, så da skjønner du jo hvorfor jeg ikke kan ha setet oppe.

Anonymkode: 3a88f...ccb

Hvordan klarer du å sammenligne et flysete med hitler.... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det med at det bare er 2-3 cm er jo uansett bullshit og et latterlig forsøk på å vinne diskusjonen. Det er i de fleste tilfeller snakk om mer enn 20 cm. 

Jeg legger heller aldri ned setet med mindre setet bak meg er tomt, men selv da gjør jeg det sjeldent. Jeg har til og med ryggproblemer (som visstnok skal være et gyldent fripass), men jeg forventer faktisk ikke at en flytur skal være smertefri eller udelt behagelig. Jeg er på et fly, ikke i en himmelseng. Det gjør vondt å sitte timesvis i samme sete uten å kunne røre bevneverdig på seg - det gjør vondt for alle; det er ikke mer synd på de som så gjerne vil legge ned setet enn på alle oss andre. Hvis de ikke aksepterer litt ubehag under en lang reise må de nesten bli hjemme eller jobbe litt med realitetsorienteringa si. Det man ikke bør behøve å forvente når man er ute og reiser, derimot, er blå knær og skrubbsår, ødelagte bukseknær eller laptoper og mat/drikke i fanget på grunn av andres ubetenksomhet. 

Anonymkode: c0616...2f6

Eller så lener de setet sitt bakover og så er det du som må tåle å ha det litt vondt i noen timer....

Anonymkode: 82829...80a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...