Gå til innhold

Hvem skal betale kommunale avgifter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tuller du? Hun bor i leilighet. I borettslag betaler man husleie. Den går til å betale ned lån, drift og vedlikehold, investeringer i oppgraderinger, vaktmestertjenester mm. Mange steder er oppvarming og varmt vann inkludert.

Jeg har eid leiligheten min i 15 år, husleia ligger rundt 3 000. 

Anonymkode: 8f485...6fb

Det han skriver er i utgangspunktet korrekt. Husleie er når du leier. 

I et borettslag betaler du ikke husleie, men derimot felleskostnader som inkluderer disse tingene, samt nedbetaling på fellesgjeld. Men veldig mange kaller det fortsatt husleie det som er felleskostnader også

Når det gjelder HI så skal du selvfølgelig betale kommunale avgifter g som andre også sier andre løpende utgifter inkludert renter på lån. Men det ser ut som TS ikke fikk de svarene hun ville siden hun ikke har svart mer. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal hun betale får de lage leiekontrakt eller hun kjøpe seg inn. Han skal ikke tjene på at hun betaler hans utgifter på et hus hun ikke engang har rettigheter til ved et brudd.

Anonymkode: a5d0f...52a

Hun skal ikke betale mot varige verdier når hun ikke eier. Men hun skal bidra på løpende driftsutgifter når hun bor der. Kommunale avgifter tilhører siste kategori.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, smilo skrev:

Det han skriver er i utgangspunktet korrekt. Husleie er når du leier. 

I et borettslag betaler du ikke husleie, men derimot felleskostnader som inkluderer disse tingene, samt nedbetaling på fellesgjeld. Men veldig mange kaller det fortsatt husleie det som er felleskostnader også

Når det gjelder HI så skal du selvfølgelig betale kommunale avgifter g som andre også sier andre løpende utgifter inkludert renter på lån. Men det ser ut som TS ikke fikk de svarene hun ville siden hun ikke har svart mer. 

Joda, men jeg tror ikke vedkommende skilte mellom dette :)

Anonymkode: 8f485...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tuller du? Hun bor i leilighet. I borettslag betaler man husleie. Den går til å betale ned lån, drift og vedlikehold, investeringer i oppgraderinger, vaktmestertjenester mm. Mange steder er oppvarming og varmt vann inkludert.

Jeg har eid leiligheten min i 15 år, husleia ligger rundt 3 000. 

Anonymkode: 8f485...6fb

Men er det ikke fellesutgifter du beskriver der? Jeg ser ikke hva er det man leier som man skal betale husleie på i et borettslag? Man eier jo en andel av borettslaget, og eier derfor indirekte sin egen bolig i et borettslag, leier ikke noe av noen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.6.2018 den 13.42, ilsep skrev:

Fortsatt ikke lovlig.

Kan du svare? 

Anonymkode: 2fc9c...935

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.6.2018 den 4.15, Nicathv skrev:

Men er det ikke fellesutgifter du beskriver der? Jeg ser ikke hva er det man leier som man skal betale husleie på i et borettslag? Man eier jo en andel av borettslaget, og eier derfor indirekte sin egen bolig i et borettslag, leier ikke noe av noen.

 

Jeg har forstått det som om man skiller på selveierleiligheter og andelsleiligheter. Borettslag er vel typisk andelsleiligheter og der er det vanlig å kalle månedlige kostnader husleie. Der er det vanligvis fellesgjeld som øker og minsker etter som husleie blir betalt og prosjekt i borettslaget blir gjennomført. Enten det er oppgradering av bad, fasade, uteområde, fellesvaskeri eller ... Har man selveierleilighet kan man vel bli pålagt slike utgifter selv? Noe som gjenspeiler seg i at fellesutgiftene kun dekker de løpende driftsutgiftene og derfor ligger lavere. 

Ordet leie kan vel forsvaret ut fra at man er pålagt å betale for tilgang til "fellesgoder" og at det er styre og generalforsamling (som på en måte blir huseier) som har ansvar for vedlikehold, fellesgjeld og oppgraderinger på en annen måte enn i selveierleiligheter?

Anonymkode: d80e5...a34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
På 8.6.2018 den 12.55, ilsep skrev:

Hun skal ikke dekke hans utgifter for et hus hun ikke engang eier. Når utleiere ikke har lov til å ta seg betalt for kommunale avgifter gjennom husleia, så har ikke han som huseier lov til å kreve at ts skal betale dette.

Jo, det har de faktisk. De har lov å ta kr X i husleie som skal være INKLUDERT alle avgifter. Det er kun lov å ta seg betalt for forbrukt strøm, varmt vann og internett i tillegg til husleie.

Det følger derfor at TS skal betale for løpende utgifter ELLER en leie som inkluderer løpende utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
På 8.6.2018 den 13.42, ilsep skrev:

Fortsatt ikke lovlig.

Hva mener du er ulovlig og vennligst dokumenter med kilder som viser hva slags lov som er brutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har forstått det som om man skiller på selveierleiligheter og andelsleiligheter. Borettslag er vel typisk andelsleiligheter og der er det vanlig å kalle månedlige kostnader husleie. Der er det vanligvis fellesgjeld som øker og minsker etter som husleie blir betalt og prosjekt i borettslaget blir gjennomført. Enten det er oppgradering av bad, fasade, uteområde, fellesvaskeri eller ... Har man selveierleilighet kan man vel bli pålagt slike utgifter selv? Noe som gjenspeiler seg i at fellesutgiftene kun dekker de løpende driftsutgiftene og derfor ligger lavere. 

Ordet leie kan vel forsvaret ut fra at man er pålagt å betale for tilgang til "fellesgoder" og at det er styre og generalforsamling (som på en måte blir huseier) som har ansvar for vedlikehold, fellesgjeld og oppgraderinger på en annen måte enn i selveierleiligheter?

Anonymkode: d80e5...a34

Husleie er et foreldet begrep - det riktige er fellesutgifter som kan være med (borettslag) eller uten (sameie) fellesgjeld. 

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. husleie så er jeg uenig i at man ikke skal betale det som samboer. Noen skriver at man ikke skal bidra til andres verdiøkning, men hvorfor skal noen bo gratis fordi andre eier? Det ideelle er jo at man kjøper seg inn, selvsagt, men jeg ser ikke hvorfor noen skulle bo gratis i mitt hus dersom de ikke vil eller kan kjøpe seg inn.

Jeg ville krevd husleie, men langt under markedspris.

Anonymkode: 2fc9c...935

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ordet leie kan vel forsvaret ut fra at man er pålagt å betale for tilgang til "fellesgoder" og at det er styre og generalforsamling (som på en måte blir huseier) som har ansvar for vedlikehold, fellesgjeld og oppgraderinger på en annen måte enn i selveierleiligheter?

Anonymkode: d80e5...a34

Men man leier jo ikke noe, man betaler for tjenester, og evt. betaler ned på fellesgjeld.

Man ville jo ikke sagt at man betaler leie når man betaler ned på et lån, og heller ikke at man betaler leie til en som klipper plenen din eller snekrer på huset ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ilsep
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan du svare? 

Anonymkode: 2fc9c...935

Hahaha hvorfor skal jeg det når flere her allerede har motbevist mine påstander? Da er det vel bare rett og rimelig at jeg trekker meg unna ytterligere diskusjon. Er det ikke? Eller er dere blodhungrige? 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 time siden, ilsep skrev:

Hahaha hvorfor skal jeg det når flere her allerede har motbevist mine påstander? Da er det vel bare rett og rimelig at jeg trekker meg unna ytterligere diskusjon. Er det ikke? Eller er dere blodhungrige? 😂

Det vanlige når man tar feil er å innrømme det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ilsep
1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Det vanlige når man tar feil er å innrømme det. 

Dette er kg. Ikke domstolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Akkurat nå, ilsep skrev:

Dette er kg. Ikke domstolen.

Mener du at det er god debattskikk det du driver med? For det er det som gjelder på Kvinneguiden (og et hvilket som helst annet forum). Dvs at man dokumenterer sine påstander og at man er litt mindre påståelig hvis en ikke har dokumentasjon. I tillegg er det alminnelig høflighet å innrømme feil og det kan man gjøre ved f.eks. å skrive "det var jeg ikke klar over, da har jeg lært noe nytt i dag også". 

Vel og merke, hvis man ikke er veldig opptatt av å vinne diskusjoner, er veldig påståelig og ikke vil innrømme at man har påstått noe som ikke kan dokumenteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/8/2018 at 9:54 PM, Missyme2 said:

Hvordan kan dette engang være et spørsmål? Selvfølgelig skal du betale på slike utgifter. 

Det er så mange som har fått hakket inn i hodet at hvis de betaler noe som helst for å bo hos en kjæreste (inkludert å betale for eget forbruk) så går de i "kvinnefella" og subsekvent presser mannen inn i mannefella.

Anonymkode: 73ff5...b06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

57 minutter siden, Blondie65 skrev:

Mener du at det er god debattskikk det du driver med? For det er det som gjelder på Kvinneguiden (og et hvilket som helst annet forum). Dvs at man dokumenterer sine påstander og at man er litt mindre påståelig hvis en ikke har dokumentasjon. I tillegg er det alminnelig høflighet å innrømme feil og det kan man gjøre ved f.eks. å skrive "det var jeg ikke klar over, da har jeg lært noe nytt i dag også". 

Vel og merke, hvis man ikke er veldig opptatt av å vinne diskusjoner, er veldig påståelig og ikke vil innrømme at man har påstått noe som ikke kan dokumenteres.

Jeg deltar ikke i en debatt og jeg må ikke noe som helst. Som sagt er dette Kvinne Guiden. Et dønn useriøst spjåkested.

Jeg kom med en påstand og når den viste seg å være feil trakk jeg meg ut av tråden. Deretter begynte flere av dere å få blod på tann og krevde et svar. Så ro deg ned.

Anonymkode: a5d0f...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ilsep
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg deltar ikke i en debatt og jeg må ikke noe som helst. Som sagt er dette Kvinne Guiden. Et dønn useriøst spjåkested.

Jeg kom med en påstand og når den viste seg å være feil trakk jeg meg ut av tråden. Deretter begynte flere av dere å få blod på tann og krevde et svar. Så ro deg ned.

Anonymkode: a5d0f...52a

Sorry kom borti AB knappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...