Gå til innhold

Hvem skal betale kommunale avgifter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

27 minutter siden, ilsep skrev:

Fortsatt ikke lovlig.

Lovlig? Etter hvilken lov??

Iht husleieloven skal man betale husleie og ha en kontrakt. Jeg vil gjerne at du spesifiserer i hvilken lov det står at en samboer ikke kan oppfordre til at den gratisboende partneren betaler komm avg

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, ilsep skrev:

Fortsatt ikke lovlig.

Når man påstår at noe ikke er lov, så finnes det hjemlet. Hvilken lov referer du til? 

Anonymkode: 2fc9c...935

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har TS gått i den typiske mannefella ja, lar damen bo tilnærmet gratis hos seg slik at han tjener en tusenlapp på at de bor sammen, mens hun tjener 8-9000 kroner på det. Du burde drite i å kreve for strøm/avgifter/løpende utgifter og bare ta et fast beløp på 4-5000kr i måneden, slik sparer dere begge 4-5000 hver slik at du ikke blir utnyttet.

Anonymkode: 4c486...aaf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samboer mener det er begge. Han eier huset, ikke jeg. Men jeg mener det er han

Anonymkode: d69cf...382

Hvem sitt navn kommer fakturaen til, da? 

Betaler du husleie til han, så er kommunale utgifter inkludert i leien. 

Denne typen dumme og unødvendige diskusjoner kommer i hjem der man ikke har skrevet samboeravtale og har et avklart forhold til hvem som betaler hva. Når samboeren din tar opp igjen temaet, så svar at dere får sette dere ned og fordele utgifter og inntekter i en samboerkontrakt for å slippe diskusjoner rundt temaet i fremtiden.

Anonymkode: e823f...461

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du betaler halvparten av strømmen og maten. Greit nok.

Går du på do? Dusjer du? Vasker du klær? Produserer du søppel? Hvis svaret er nei på sånne ting kan han betale selv. Er svaret ja, så skal du selvfølgelig bidra.

Høres forøvrig ut som en snodig økonomisk løsning. Da jeg hadde samboer i leilighet JEG eide delte vi på husleie og strøm og mat, men jeg betalte lånet alene. Veldig billig husleie, så min daværende samboer bodde veldig billig, samtidig som det selvfølgelig ble litt rimeligere for meg. Tok ikke leie av ham i tillegg, men han hadde jo aldri i verden kranglet på sånne ting som det der (men det lå innbakt i husleia da, så det var ikke en egen post...)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, ilsep said:

Fortsatt ikke lovlig.

Selvfølgelig er det lov. Det som ikke er lov er å øke husleie fordi de kommunale avgiftene øker.

Anonymkode: 5ec12...40d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke betale kommunale avgifter ts men du skal betale leie. 

Anonymkode: f2315...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Den dagen det er slutt er det han som sitter med verdiøkningen av boligen mens ts ikke har noen rettigheter enda hun da kanskje har betalt halve lånet hans, halve utgifter vedr oppussing og vedlikehold etc også. 

Så nei. Hun skal faktisk ikke betale annet enn halv strønregning, en avtalt husleie og halv mat utgifter. Skal hun betale noe ut over det skal det være kontrakt eller hun må kjøpe seg inn i huset.

Hva sier han til det ts? Får du kjøpe deg inn? Hvis ikke anbefaler jeg deg at du flytter for deg selv.

Anonymkode: a5d0f...52a

TS sitter da igjen med 100 000+ per år som hun har sluppet å bruke på husleie.

Anonymkode: 5ec12...40d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ulrikke skrev:

Høres forøvrig ut som en snodig økonomisk løsning. Da jeg hadde samboer i leilighet JEG eide delte vi på husleie og strøm og mat, men jeg betalte lånet alene. Veldig billig husleie, så min daværende samboer bodde veldig billig, samtidig som det selvfølgelig ble litt rimeligere for meg. Tok ikke leie av ham i tillegg, men han hadde jo aldri i verden kranglet på sånne ting som det der (men det lå innbakt i husleia da, så det var ikke en egen post...)

Men..hvem betalte dere husleie til? Deg selv? Man betaler jo ikke husleie på et hus man eier selv. Husleie er noe man kun betaler når man leier bolig av andre.

Vanlige faste utgifter når man eier: Kommunale utgifter, lån, strøm, mat og internett.

Når man leier er faste utgifter: Husleie, strøm, mat og internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Nicathv skrev:

Men..hvem betalte dere husleie til? Deg selv? Man betaler jo ikke husleie på et hus man eier selv. Husleie er noe man kun betaler når man leier bolig av andre.

Vanlige faste utgifter når man eier: Kommunale utgifter, lån, strøm, mat og internett.

Når man leier er faste utgifter: Husleie, strøm, mat og internett.

Husleie til borettslaget. Var leilighet, dette.... I Oslo. Jeg eide leiligheten, men det var andelsleilighet eller hva det het. Husleia gikk til borettslaget (og var vedlikehold, vaktmester osv osv)

Endret av Ulrikke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig en annen betegnelse på det er nedbetaling av fellesgjeld i borettslaget da.... Husker ikke de nøyaktige begrepene her...

Nå eier vi hus og har selvfølgelig ikke husleie, men da har vi kommunale avgifter, ja...

Endret av Ulrikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ikke betaler husleie bør du selvfølgelig betale på både strøm, internet og kommunale avgifter. Du snylter på kjæresten din. 

Anonymkode: 99913...f14

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vet jeg ikke hvordan dere deler på andre goder i forholdet, men kommunale avgifter er vel strengt tatt "forbruksvare" og da er det jo bare rimelig at du er med på å betale det. Du kommer vel godt ut av det uansett? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg betaler ikke leie. Betaler halv strøm og mat

Anonymkode: d69cf...382

Hvorfor skal ikke du betale for boss etc, når du ikke betaler leie? Eller hvorfor skal andre betale dette for deg? De ikke du voksen og har flyttet hjemmefra? Hva lærer du barna dine etterhvert? 

Anonymkode: ef802...212

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal dere dele. Synes det er hårreisende at du ikke betaler leie.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den dagen det er slutt er det han som sitter med verdiøkningen av boligen mens ts ikke har noen rettigheter enda hun da kanskje har betalt halve lånet hans, halve utgifter vedr oppussing og vedlikehold etc også. 

Så nei. Hun skal faktisk ikke betale annet enn halv strønregning, en avtalt husleie og halv mat utgifter. Skal hun betale noe ut over det skal det være kontrakt eller hun må kjøpe seg inn i huset.

Hva sier han til det ts? Får du kjøpe deg inn? Hvis ikke anbefaler jeg deg at du flytter for deg selv.

Anonymkode: a5d0f...52a

Kommunale avgifter har ikke noe med verdiøkning på huset, oppussing, vedlikehold eller eventuelle lån å gjøre. Det er kostnader man har ved å bo. De som leier har dette innbakt i husleia, de som eier betaler kommunale avgifter i tillegg til lån.

Hvis TS ikke betaler noen form for husleie er det bare rett og rimelig at vedkommende betaler halvparten av de kommunale utgiftene, det blir som husleie å regne.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har rett.

Kommunale avgifter er "driftsutgifter" på samme måte som strøm, internett, mat, tv-lisens, og må deles.

Derimot må han, siden han eier boligen alene, selv betale for ting som kan påvirke verdien av boligen den dagen den skal selges. Altså vedlikehold, oppussing og reparasjoner. Trengs det å skiftes en kran eller et vindu, eller taket skal males, så er det han som skal betale, for det er han som vil få igjen pengene den dagen boligen selges. Boligforsikringen må han også betale selv, siden det er hans eiendel. (Innboforsikringen bør dere nok dele, jeg antar at du har dine ting der også. )

Kommunale utgifter har absolutt ingen påvirkning på verdien av boligen, på samme måte som at strømregningen ikke har det. Det er rent forbruk. Det er ikke noen prisipiell forskjell på å betale for strøm og betale for kommunale tjenester. Betaler du halve strømmen, så er det helt logisk at du betaler for halvparten av de kommunale tjenestene også. (Dere kan naturligvis bli enige om å dele på en annen måte, f.eks. prosentvis etter inntekt, men det blir jo opp til dere)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nicathv skrev:

Men..hvem betalte dere husleie til? Deg selv? Man betaler jo ikke husleie på et hus man eier selv. Husleie er noe man kun betaler når man leier bolig av andre.

Vanlige faste utgifter når man eier: Kommunale utgifter, lån, strøm, mat og internett.

Når man leier er faste utgifter: Husleie, strøm, mat og internett.

Tuller du? Hun bor i leilighet. I borettslag betaler man husleie. Den går til å betale ned lån, drift og vedlikehold, investeringer i oppgraderinger, vaktmestertjenester mm. Mange steder er oppvarming og varmt vann inkludert.

Jeg har eid leiligheten min i 15 år, husleia ligger rundt 3 000. 

Anonymkode: 8f485...6fb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan dette engang være et spørsmål? Selvfølgelig skal du betale på slike utgifter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...