AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #61 Skrevet 13. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk diagnosen shizoaffektiv lidelse for ganske mange år siden. Jeg har hele tiden ment at diagnosen var feil, men pliktoppfyllende som jeg er har jeg tatt medisiner og vert flat i mange år. Etter en hard smell ble jeg innlagt, medisinene seponert og jeg fikk diagnosen bipolar etter en grundig utredning. Det jeg fikk beskjed om da var at den gamle diagnosen alltid vil finnes i journalen min, men at den nye vil stå som "korigert" diagnose. Den gamle forsvinner liksom ikke, men gjelder ikke lenger. Anonymkode: 98b83...ce2 Legen på psykiatrisk spekulerte i om jeg var schizoaffektiv sist innleggelse (er bipolar) men er samme medisiner i mitt tilfelle uansett Anonymkode: 1b488...963
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #62 Skrevet 13. juni 2018 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legen på psykiatrisk spekulerte i om jeg var schizoaffektiv sist innleggelse (er bipolar) men er samme medisiner i mitt tilfelle uansett Anonymkode: 1b488...963 De har mange likheter har jeg forstått. Da jeg ble innlagt ble jeg møtt av en psykolog som heldigvis hørte på meg og mine erfaringer og nølte ikke med medisinkutt. Jeg gjetter at det er Seruquel du står på? Sett mange bipolare som får den. Jeg fikk de før, men etter de ble seponert fordi de verken stopper hypomani, mani eller depresjoner hos meg. Jeg fikk litium og har fått en helt ny hverdag. Beklager avsporingen. Anonymkode: 98b83...ce2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #63 Skrevet 13. juni 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har mange likheter har jeg forstått. Da jeg ble innlagt ble jeg møtt av en psykolog som heldigvis hørte på meg og mine erfaringer og nølte ikke med medisinkutt. Jeg gjetter at det er Seruquel du står på? Sett mange bipolare som får den. Jeg fikk de før, men etter de ble seponert fordi de verken stopper hypomani, mani eller depresjoner hos meg. Jeg fikk litium og har fått en helt ny hverdag. Beklager avsporingen. Anonymkode: 98b83...ce2 Jeg står ikke på seroquel står på litium, topimax og abilify maintena Anonymkode: 1b488...963
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #64 Skrevet 13. juni 2018 4 timer siden, Bonusmammaen skrev: Tilbakefall er dessverre en risiko selv om det har gått et år. Vet ikke hvor lenge du gikk på medisiner? Regner med det var antipsykotika? De anbefaler som minimum 1 år med gradvis nedtrapping. Er du usikker på om du fikk rett diagnose må du jo bare gå til ny psykiater. Det er ikke ukjent at både de som har bipolar lidelse, personlighetsforstyrrelser og schizofreni ikke alltid vedkjenner seg sykdommen de har. Dette går rett og slett på at dette er en del av sykdomsbildet. Mange sliter med å se seg selv i er objektivt lys. Jeg vet ikke hvor mange runder jeg har vært med pasienter der de mener at "nå er jeg frisk". Da har de plutselig ingen sykdom, ble feil diagnostisert eller stopper brått på piller. Det sistnevnte er ikke spesielt smart og kan fort havne i tvangsinnleggelse. Jeg gikk på medisiner i rundt 2 år. Første året gikk jeg på tabletter og tok de veldig uregelmessig og andre året ble jeg tvunget til å bruke sprøyter. Jeg gikk på antipsykotika og i tillegg brukte jeg den siste tiden også høyeste dose benzo og sovetabletter. Anonymkode: e19ba...e3a 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #65 Skrevet 13. juni 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg gikk på medisiner i rundt 2 år. Første året gikk jeg på tabletter og tok de veldig uregelmessig og andre året ble jeg tvunget til å bruke sprøyter. Jeg gikk på antipsykotika og i tillegg brukte jeg den siste tiden også høyeste dose benzo og sovetabletter. Anonymkode: e19ba...e3a Du snakker iallfall normalt. Venninna mi med schizofreni snakker bare om chipen i låret sitt og at hun er biologisk datter av kjendiser og sånn så det er et godt tegn Anonymkode: 1b488...963
Bonusmammaen Skrevet 13. juni 2018 #66 Skrevet 13. juni 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg gikk på medisiner i rundt 2 år. Første året gikk jeg på tabletter og tok de veldig uregelmessig og andre året ble jeg tvunget til å bruke sprøyter. Jeg gikk på antipsykotika og i tillegg brukte jeg den siste tiden også høyeste dose benzo og sovetabletter. Anonymkode: e19ba...e3a Vet ikke om du kan kjenne igjen symptomer på en dårlig periode? Like greit å gå til legen raskt hvis du senser noe er i gjerde. Masse lykke til og håper du er kvitt de plagsomme symptomene og har du lyst på en ny vurdering kan du så klart få det.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #67 Skrevet 13. juni 2018 17 minutter siden, Bonusmammaen skrev: Vet ikke om du kan kjenne igjen symptomer på en dårlig periode? Like greit å gå til legen raskt hvis du senser noe er i gjerde. Masse lykke til og håper du er kvitt de plagsomme symptomene og har du lyst på en ny vurdering kan du så klart få det. Ja, jeg kjenner igjen symptomer på en dårlig periode, eller jeg har i alle fall gjort det tidligere når jeg har begynt å slite og endte opp med å bli innlagt. Jeg har en kriseplan og mine nærmeste pårørende har også kopi av den. Anonymkode: e19ba...e3a 1
himmeloghav Skrevet 13. juni 2018 #68 Skrevet 13. juni 2018 På 8.6.2018 den 12.23, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner for så vidt hva du mener, men ingen av mine behandlere har tatt opp med meg det at jeg har vrangforestillinger eller hallusinasjoner, noe jeg regner med de ville ha gjort dersom jeg hadde det? Jeg har til og med sagt til dem at jeg tror diagnosen er feil fordi jeg ikke har vrangforestillinger eller hallusinasjoner og de sa ikke noe på det. Jeg har forøvrig ikke sluttet på medisiner uten å snakke med helsepersonell først, medisinene ble seponert i samråd med behandlerne mine da tvangsvedtaket ble opphevet. Anonymkode: e19ba...e3a Hva var grunnen til at de valgte å tvangsmedisinere deg? Da må du jo ha vært ganske dårlig?
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #69 Skrevet 13. juni 2018 4 minutter siden, himmeloghav skrev: Hva var grunnen til at de valgte å tvangsmedisinere deg? Da må du jo ha vært ganske dårlig? Jeg ble tvangsmedisinert etter forverringskriteriet i psykisk helsevernloven. Jeg hadde vrangforestillinger og trodde blant annet at maten min var forgiftet og nektet å spise. Tankene forsvant forøvrig etter rundt en måned og jeg har aldri hatt disse tankene eller lignende tanker siden det. Anonymkode: e19ba...e3a
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #70 Skrevet 13. juni 2018 På 12.6.2018 den 12.18, AnonymBruker skrev: det er jo veldig spesielt å tvangsmedisinere deg for disse symptomene, da de antagelig ikke gikk utover hverdagen din? det må vel ligge noe mer bak? håper for din del at du ikke er feildiagnosert, antipsykotika er sterke midler og om du skulle være feildiagnosert og får dette bekreftet synes jeg isåfall du burde snakke med pasientklagenemnda. Anonymkode: bd411...226 Hva kan pasientklagenemda gjøre med det? Jeg har også blitt feildiagnostisert med schizofreni, og skulle gjerne klaget og visst hvilke rettigheter jeg har. Anonymkode: 43673...cd2
himmeloghav Skrevet 13. juni 2018 #71 Skrevet 13. juni 2018 (endret) 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble tvangsmedisinert etter forverringskriteriet i psykisk helsevernloven. Jeg hadde vrangforestillinger og trodde blant annet at maten min var forgiftet og nektet å spise. Tankene forsvant forøvrig etter rundt en måned og jeg har aldri hatt disse tankene eller lignende tanker siden det. Anonymkode: e19ba...e3a Høres ut som at du hadde god effekt av medisinene da siden du ikke har vrangforestillinger nå. En second opinion har du rett på. En annen ting er stress. Neste gang du blir utsatt for stress og krav kan symptomene komme igjen. Endret 13. juni 2018 av himmeloghav
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #72 Skrevet 13. juni 2018 8 minutter siden, himmeloghav skrev: Høres ut som at du hadde god effekt av medisinene da siden du ikke har vrangforestillinger nå. En second opinion har du rett på. En annen ting er stress. Neste gang du blir utsatt for stress og krav kan symptomene komme igjen. Jeg har tenkt en del på dette, om det er medisinen som har gjort at vrangforestillingene forsvant eller bare det at jeg fikk tid i et skjermet miljø og tilstrekkelig med søvn og mat. Det med stress snakket også behandleren min veldig mye om da jeg gikk til behandling og hun sa også at under nok stress og med lite nok søvn og mat kan hvem som helst bli psykotisk. Om det stemmer vet jeg ikke, men det er jo for så vidt ett interessant tema. Anonymkode: e19ba...e3a
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #73 Skrevet 13. juni 2018 Alle kan bli psykotiske hvis man presses langt nok ja. For å stille en schizofreni-diagnose må gitte kriterier være tilstede. Dvs det kan være at du hadde alle kriteriene da, men ikke nå, uten at du nødvendigvis ble feildiagnostisert. Ting endrer seg. Anonymkode: 1bf5b...0bd 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #74 Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 6/13/2018 den 21.33): Alle kan bli psykotiske hvis man presses langt nok ja. For å stille en schizofreni-diagnose må gitte kriterier være tilstede. Dvs det kan være at du hadde alle kriteriene da, men ikke nå, uten at du nødvendigvis ble feildiagnostisert. Ting endrer seg. Anonymkode: 1bf5b...0bd Kan ting endre seg? Jeg fikk den diagnosen I 2016, har aldri blitt reinnlagt eller fått tegn til tilbakefall etter da. Etterpå har jeg i flere år blitt nedtrappet på medisinene, hadde da aldri tegn på tilbakefall, har nå vært medisinfri i 7 måneder, uten tegn til tilbakefall. Jeg har i den perioden jobbet både natt og i stressende avdelinger, uten tegn til tilbakefall. Jeg jobber selv som helsearbeider. Selv mener jeg at jeg ble feildiagnotisert den gangen. Jeg var nok syk, men ikke psykotisk. Nå er det ingen i familien, eller de rundt meg som vet om diagnosen, så jeg bryr meg ikke om at den står der. Arbeidsgiver og kolleger vet heller ikke om diagnosen. Jeg begynte å jobbe der etter at jeg hadde fått diagnosen, og har jobbet der i 3.5 år, uten at noen har fått noe mistanke om det. Anonymkode: 7c9a5...a42
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #75 Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kan ting endre seg? Jeg fikk den diagnosen I 2016, har aldri blitt reinnlagt eller fått tegn til tilbakefall etter da. Etterpå har jeg i flere år blitt nedtrappet på medisinene, hadde da aldri tegn på tilbakefall, har nå vært medisinfri i 7 måneder, uten tegn til tilbakefall. Jeg har i den perioden jobbet både natt og i stressende avdelinger, uten tegn til tilbakefall. Jeg jobber selv som helsearbeider. Selv mener jeg at jeg ble feildiagnotisert den gangen. Jeg var nok syk, men ikke psykotisk. Nå er det ingen i familien, eller de rundt meg som vet om diagnosen, så jeg bryr meg ikke om at den står der. Arbeidsgiver og kolleger vet heller ikke om diagnosen. Jeg begynte å jobbe der etter at jeg hadde fått diagnosen, og har jobbet der i 3.5 år, uten at noen har fått noe mistanke om det. Anonymkode: 7c9a5...a42 Er du sikker på at du har blitt diagnoser med det da? Har du lest journalen og at det ikke bare var noe de spekulerte i? Min personlige mening er ihvertfall at de som bare har hatt 1 eller 2 perioder med psykose og som etter det klarer seg helt fint uten medisiner, de har ikke schizofreni,men heller bare en akutt forbigående psykose 🙂 Anonymkode: fb1bc...231
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #76 Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er du sikker på at du har blitt diagnoser med det da? Har du lest journalen og at det ikke bare var noe de spekulerte i? Min personlige mening er ihvertfall at de som bare har hatt 1 eller 2 perioder med psykose og som etter det klarer seg helt fint uten medisiner, de har ikke schizofreni,men heller bare en akutt forbigående psykose 🙂 Anonymkode: fb1bc...231 Jeg leste epikrisen til legen, da jeg ble utskrevet av DPS. Der sto det fra 2016 at den diagnosen ble satt da. Jeg visste ikke det før jeg leste det i 2021. Derfor er det ingen i familien min som vet det. Jeg er veldig voksen, så det spiller ingen rolle for meg. Har voksne barn og barnebarn. Vi har et nært og godt forhold. Men jeg holdt de utenfor det som skjedde den gangen. Anonymkode: 7c9a5...a42
Zeroh! Skrevet 6. mars 2022 #77 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 8.6.2018 den 9.00): Du får jo ikke fjernet diagnosen, men er du symptomfri så er du symptomfri. Men diagnosen blir stående. Akkurat som når vi har ørebetennelse så går vi ikke tilbake og fjerner denne diagnosen. Anonymkode: d794e...2a5 Det er en vesentlig forskjell på å bli diagnostisert med feil diagnose til å begynne med, og på å få riktig diagnose satt for å deretter bli symptomfri.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #78 Skrevet 6. mars 2022 Zeroh! skrev (17 timer siden): Det er en vesentlig forskjell på å bli diagnostisert med feil diagnose til å begynne med, og på å få riktig diagnose satt for å deretter bli symptomfri. Det er veldig vanskelig å få bort en schizofreni diagnose. Til og med psykologen, Arnhild L? Har fremdeles diagnosen stående, selv om hun har vært medisinfri I mange år, og har utdannet seg til psykolog etterpå. Anonymkode: 7c9a5...a42
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå