Gå til innhold

Feildiagnostisert med schizofreni

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Jegskulleønskeat skrev:

Uff, det der hørtes ikke greit ut i det heletatt. Så lite profesjonelt og så grovt av denne psykologen!! Håper det går bra med deg og din familie nå❤️

Takk❤️

Anonymkode: 1b488...963

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo mulig at diagnosen er riktig og at symptomene forsvant med medisin, og at du bare ikke har hatt et tilbakefall enda? Selv om du ikke bruker medisin nå. Schizofrene er ikke psykotiske HELE tiden. 

Jeg har brukt flere typer antidepressiva i mange år. Samme der. Mange slutter fordi de ikke "merker noe". Å ikke merke noe er en bra ting for depressive. Man blir ikke lykkelig, men å føle seg MEH er bedre enn depresjon, suicidal og å føle seg jævlig. 

Jeg føler meg meh. Derfor tar jeg medisin. For å holde meg på den der! I stedet for å føle meg for jævlig. 

Medisin som forandrer psyken tar vanligvis lang tid. Du får vel prøve om du har det greit uten medisin en stund, hvis det ikke er bra, prøv medisinen igjen. Du får ikke diagnosen schizofreni hvis du bare har litt angst eller depresjon. I alle fall ikke etter to år med terapi. De må ha solid erfaring av deg som pasient. 

• Liker 4
Skrevet

Tråden er ryddet for injurierende utsagn

Perelandra, mod.

AnonymBruker
Skrevet
På 8.6.2018 den 8.57, AnonymBruker skrev:

Jeg er ganske så sikker på at jeg har blitt feildiagnostisert med schizofreni. Jeg fikk diagnosen for 1 år siden av en psykiater etter å ha vært i kontakt med psykiatrien i 2 år. Jeg har ingen vrangforestillinger eller hallusinasjoner, har ikke brukt antipsykotika på 7 måneder (den eneste grunnen til at jeg brukte det var at jeg ble tvangsmedisinert) og jeg har heller ingen symptomer. Hvordan går jeg frem for å få denne diagnosen fjernet og hvordan er denne prosessen?

Anonymkode: e19ba...e3a

kan jeg spørre deg hvorfor du ble tvangsmedisinert? det skal MYE til for å bli tvangsmedisinert i norge. Du skriver også at du ikke har vrangforestillinger eller hallusinasjoner nå, men du har tydeligvis hatt det?? Det er ganske vanlig at folk med denne diagnosen avviser at de har den. 

Anonymkode: bd411...226

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
På 8.6.2018 den 9.10, AnonymBruker skrev:

Spiller ingen rolle hva jeg mener. Når de først har skrevet det ned i journalen så blir det stående uavhengig av hva vi "vanlige" mener. De sletter ingenting. Hadde en venn som var oppi noe lignende og fikk ikke slettet det som var "feil". Kunne gå til lege og få ned i journalen at han ikke hadde symptomer lenger men de tok ikke vekk diagnosen for han kunne jo ikke bevise at han ikke hadde hatt den sykdommen på det tidspunktet... Akkurat som at jeg ikke kan bevise at det var halsbetennelse og ikke ørebetennelse i ettertid.

Anonymkode: d794e...2a5

ikke om de endrer diagnosen. Min bror fikk diagnosen bipolar, men den ble fjernet da de så det etterhvert ikke stemte med stemningsleie hans. 

AnonymBruker
Skrevet
På 8.6.2018 den 9.24, Bøff Eløff skrev:

De aller fleste med schizofreni lever helt fint med diagnosen sin og de har ingen problemer med å vedkjenne seg den. 

det var ikke min erfaring da jeg jobbet i psykiatrien. Spesielt var det gruppen paranoid schizofrene som gjentatte ganger ble lagt inn da de sluttet å ta medisinene. Tror det er veldig individuelt, men det er en grunn til at endel schizofrene nekter å ta medisinene. Det er spesielt i perioder der man er frisk og medisinen har fått virkning at det er en fare for at medisinene kuttes ut. 

• Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

det var ikke min erfaring da jeg jobbet i psykiatrien. Spesielt var det gruppen paranoid schizofrene som gjentatte ganger ble lagt inn da de sluttet å ta medisinene. Tror det er veldig individuelt, men det er en grunn til at endel schizofrene nekter å ta medisinene. Det er spesielt i perioder der man er frisk og medisinen har fått virkning at det er en fare for at medisinene kuttes ut. 

Venninnen min fikk MER stemmer i hodet av medisinene. Ikke så rart hun kuttet de ut da. Men da eskalerte vrangforestillingene. Grusom lidelse.

AnonymBruker
Skrevet
På 8.6.2018 den 12.36, AnonymBruker skrev:

Er en stund siden jeg har lest journalen min, men i hovedsak var det vel de negative symptomene på schizofreni de mente at jeg hadde. Type aleksitymi, affektavflatning og "asperger". Jeg skriver asperger i anførselstegn fordi psykiateren mente at jeg hadde asperger lignende oppførsel av den typen som kan relateres til schizofreni og ikke asperger diagnose. Jeg ble utredet for asperger for rundt 1 år siden og det ble konkludert med at jeg ikke hadde dette, behandleren min fortalte meg også at jeg hadde veldig lav score.

det er jo veldig spesielt å tvangsmedisinere deg for disse symptomene, da de antagelig ikke gikk utover hverdagen din? det må vel ligge noe mer bak? håper for din del at du ikke er feildiagnosert,  antipsykotika er sterke midler og om du skulle være feildiagnosert og får dette bekreftet synes jeg isåfall du burde snakke med pasientklagenemnda. 

AnonymBruker
Skrevet
På 8.6.2018 den 23.08, AnonymBruker skrev:

han likte meg ikke, derav feildiagnosen. Jeg knakk helt sammen da jeg leste papirene som 20-åring, måtte legges inn på akuttsyk og det sa jeg var det helt motsatte av en antisosial 

Ryddet for injurierende utsagn

Perelandra, mod.

de har ikke lov til å diagnosere antisosial personlighetsforsyrrelse før du er 18. De kan diagnosere med conduct disorder f.eks, som ofte er "forstadiet", og "oppositional defiant disorder" (jeg vet ikke hva disse heter på norsk). Men selve diagnosen psykoapi skal ikke settes i så ung alder. Aner ikke hva slags møkkapsykolog du har vært hos, men jeg har jobbet i psykiatrien og blir helt sjokkert om det du sier stemmer. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

de har ikke lov til å diagnosere antisosial personlighetsforsyrrelse før du er 18. De kan diagnosere med conduct disorder f.eks, som ofte er "forstadiet", og "oppositional defiant disorder" (jeg vet ikke hva disse heter på norsk). Men selve diagnosen psykoapi skal ikke settes i så ung alder. Aner ikke hva slags møkkapsykolog du har vært hos, men jeg har jobbet i psykiatrien og blir helt sjokkert om det du sier stemmer. 

Det sto diagnosekoden til antisosial personlighetsforstyrrelse og bak stod: personlighetsforstyrrelse med asosiale trekk (ikke kriminell)

dette var da jeg var 11, jeg er 35 nå

var vanlig å gi alvorlige diagnoser til barn på den tiden uttalte ei han jobbet med i ettertid til meg da jeg møtte henne på dps. Jeg hadde ingen conduct disorder i det hele tatt, var bare ikke interessert i å gå til psykolog og bli utredet, syntes hele greia var flaut

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Ja han greide liksom ikke helt å bestemme seg, hadde han satt diagnosen fordi jeg var asosial som i usosial og hadde lite venner og lite sosialt nettverk jeg og mamma og derfor ble koblet inn støttefamilie eller antisosial som i kriminell, men han skrev jo jeg ikke var kriminell, og han sa jeg ikke fulgte regler, men DET gjorde jeg til de grader! 

Ryddet for sitat av slettet innlegg

Perelandra, mod.

Endret av Perelandra
  • Hjerte 1
Gjest Bøff Eløff
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Medisiner virker på en begrenset andel av de syke og har svært plagsomme bivirkninger. Forskning viset at de fleste har sluttet på sine antipsykotika etter 1,5 år på grunn av dette. Ikke fordi de ikke anser diagnosen som reell.

Skrevet

Tråden er ryddet for injurierende utsagn mot navngitt person

Perelandra, mod.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Bøff Eløff skrev:

Medisiner virker på en begrenset andel av de syke og har svært plagsomme bivirkninger. Forskning viset at de fleste har sluttet på sine antipsykotika etter 1,5 år på grunn av dette. Ikke fordi de ikke anser diagnosen som reell.

Ja kjenner til at det kan være veldig tøffe bivirkninger, b.la vektoppgangen var det mange som slet med. Men at medisinene virker på en begrenset andel er jeg overrasket over, flesteparten av pasientene vi hadde inne i tiden jeg jobbet der ble bedre. Mulig de hadde flaks og at det ikke var representativt for den totale statistikken. Håper de etterhvert finner medisiner som fungerer på flere og som gir mye færre bivirkninger. 

AnonymBruker
Skrevet
På 8.6.2018 den 19.14, AnonymBruker skrev:

Tror jeg var innlagt i 3 måneder. Det var på en åpen avdeling, og jeg var der bare for å observeres. Jeg hadde samtaler med psykolog en gang i uka, og det fortsatte jeg med etter at jeg ble skrevet ut også. Alt ble gjort på en veldig ordentlig og fin måte. Jeg hadde blitt feildiagnostisert og feilbehandlet i årevis, så de var opptatt av å være grundige og gjøre det riktig. Psykologen gikk gjennom omtrent alle diagnoser som finnes. Resultatet ble at schizofreni-diagnosen ble fjernet, og jeg fikk asperger i stedet. Noe som er mye riktigere.

Anonymkode: 4ffcd...03f

Takk for svar, fint å høre at de var opptatt av å gjøre det på en ordentlig måte og at de var grundige og var opptatt av å gjøre det riktig. Jeg håper jeg vil møte det samme når jeg spør om å få revurdert diagnosen. Og skulle det være at en ny psykiater eller psykolog setter schizofreni diagnosen på nytt så vil det være mye lettere å godta. 

AnonymBruker
Skrevet
På 8.6.2018 den 23.24, Hadley skrev:

Det er jo mulig at diagnosen er riktig og at symptomene forsvant med medisin, og at du bare ikke har hatt et tilbakefall enda? Selv om du ikke bruker medisin nå. Schizofrene er ikke psykotiske HELE tiden. 

Jeg har brukt flere typer antidepressiva i mange år. Samme der. Mange slutter fordi de ikke "merker noe". Å ikke merke noe er en bra ting for depressive. Man blir ikke lykkelig, men å føle seg MEH er bedre enn depresjon, suicidal og å føle seg jævlig. 

Jeg føler meg meh. Derfor tar jeg medisin. For å holde meg på den der! I stedet for å føle meg for jævlig. 

Medisin som forandrer psyken tar vanligvis lang tid. Du får vel prøve om du har det greit uten medisin en stund, hvis det ikke er bra, prøv medisinen igjen. Du får ikke diagnosen schizofreni hvis du bare har litt angst eller depresjon. I alle fall ikke etter to år med terapi. De må ha solid erfaring av deg som pasient. 

Jeg er åpen for at diagnosen kan være riktig, men med tanke på at jeg har vært uten medisiner i 7 måneder og ikke har ett eneste lite symptom på sykdommen ser jeg på det som lite trolig egentlig. Jeg mener å ha lest at tilbakefall etter seponering av medisiner er vanlig opp til ett år etter slutt, så det kan jo hende at jeg får tilbakefall og symptomer på ett senere tidspunkt, men igjen så tror jeg nok det er det lite trolig.

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

kan jeg spørre deg hvorfor du ble tvangsmedisinert? det skal MYE til for å bli tvangsmedisinert i norge. Du skriver også at du ikke har vrangforestillinger eller hallusinasjoner nå, men du har tydeligvis hatt det?? Det er ganske vanlig at folk med denne diagnosen avviser at de har den. 

Jeg ble tvangsmedisinert etter forverringskriteriet i loven som sier: "Pasienten har en alvorlig sinnslidelse og etablering av tvungent psykisk helsevern er nødvendig for å hindre at vedkommende på grunn av sinnslidelsen får sin utsikt til helbredelse eller vesentlig bedring i betydelig grad redusert, eller det er stor sannsynlighet for at vedkommende i meget nær framtid får sin tilstand vesentlig forverret". Så jeg regner med at de var redde for at jeg skulle bli psykotisk og få vrangforestillinger igjen.

Jeg hadde vrangforestillinger da jeg for første gang kom i kontakt med psykiatrien for 3 år siden, men de forsvant etter rundt en måned og jeg har aldri hatt dem eller lignende tanker siden det.

Symptomene gikk jo på en måte ut over hverdagen min i den form at jeg mesteparten av tiden ble liggende i sengen og ikke gjorde noe, men jeg er enig med deg i at å tvangsmedisinere for disse symptomene er uheldig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk diagnosen shizoaffektiv lidelse for ganske mange år siden. Jeg har hele tiden ment at diagnosen var feil, men pliktoppfyllende som jeg er har jeg tatt medisiner og vert flat i mange år. 

Etter en hard smell ble jeg innlagt, medisinene seponert og jeg fikk diagnosen bipolar etter en grundig utredning. 

Det jeg fikk beskjed om da var at den gamle diagnosen alltid vil finnes i journalen min, men at den nye vil stå som "korigert" diagnose. Den gamle forsvinner liksom ikke, men gjelder ikke lenger. 

Anonymkode: 98b83...ce2

• Nyttig 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er åpen for at diagnosen kan være riktig, men med tanke på at jeg har vært uten medisiner i 7 måneder og ikke har ett eneste lite symptom på sykdommen ser jeg på det som lite trolig egentlig. Jeg mener å ha lest at tilbakefall etter seponering av medisiner er vanlig opp til ett år etter slutt, så det kan jo hende at jeg får tilbakefall og symptomer på ett senere tidspunkt, men igjen så tror jeg nok det er det lite trolig.

Tilbakefall er dessverre en risiko selv om det har gått et år. Vet ikke hvor lenge du gikk på medisiner? Regner med det var antipsykotika? 

De anbefaler som minimum 1 år med gradvis nedtrapping. Er du usikker på om du fikk rett diagnose må du jo bare gå til ny psykiater. 

Det er ikke ukjent at både de som har bipolar lidelse, personlighetsforstyrrelser og schizofreni ikke alltid vedkjenner seg sykdommen de har. Dette går rett og slett på at dette er en del av sykdomsbildet. Mange sliter med å se seg selv i er objektivt lys. Jeg vet ikke hvor mange runder jeg har vært med pasienter der de mener at "nå er jeg frisk". Da har de plutselig ingen sykdom, ble feil diagnostisert eller stopper brått på piller. Det sistnevnte er ikke spesielt smart og kan fort havne i tvangsinnleggelse. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
På 12.6.2018 den 12.22, AnonymBruker skrev:

Som spesialpedagog har jeg sett barneskoleelever med diagnosen antisosial personlighetsforstyrrelse flere ganger. Det er helt tragisk og jeg har meldt fra videre om saken hver gang, men vet ikke hvordan det gikk på sikt siden jeg sluttet i jobben. Dette var tidlig på 2000-tallet. 

Anonymkode: ac326...ea4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...