AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #1 Skrevet 8. juni 2018 Jeg er ganske så sikker på at jeg har blitt feildiagnostisert med schizofreni. Jeg fikk diagnosen for 1 år siden av en psykiater etter å ha vært i kontakt med psykiatrien i 2 år. Jeg har ingen vrangforestillinger eller hallusinasjoner, har ikke brukt antipsykotika på 7 måneder (den eneste grunnen til at jeg brukte det var at jeg ble tvangsmedisinert) og jeg har heller ingen symptomer. Hvordan går jeg frem for å få denne diagnosen fjernet og hvordan er denne prosessen? Anonymkode: e19ba...e3a 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #2 Skrevet 8. juni 2018 Du får jo ikke fjernet diagnosen, men er du symptomfri så er du symptomfri. Men diagnosen blir stående. Akkurat som når vi har ørebetennelse så går vi ikke tilbake og fjerner denne diagnosen. Anonymkode: d794e...2a5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #3 Skrevet 8. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du får jo ikke fjernet diagnosen, men er du symptomfri så er du symptomfri. Men diagnosen blir stående. Akkurat som når vi har ørebetennelse så går vi ikke tilbake og fjerner denne diagnosen. Anonymkode: d794e...2a5 Mener du virkelig dette? Er du helt sikker? Om man skulle bli diagnostisert med ørebetennelse og denne diagnosen var feil fra starten av så er det vel noe de fjerner evnt. endrer til en annen diagnose? Anonymkode: e19ba...e3a
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #4 Skrevet 8. juni 2018 Du kan be om å bli utredet av en annen behandler. Anonymkode: 13c7c...b67 7
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #5 Skrevet 8. juni 2018 https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/pasientrettigheter/fornyet-vurdering-second-opinion/ Anonymkode: 13c7c...b67
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #6 Skrevet 8. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/pasientrettigheter/fornyet-vurdering-second-opinion/ Anonymkode: 13c7c...b67 "Dersom du ønsker deg en ny vurdering av din tilstand hos en annen allmennlege eller en annen spesialist, har du krav på å få en fornyet vurdering. Dette skal du få uten at du behøver å oppgi noen grunn for det." Anonymkode: 13c7c...b67 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #7 Skrevet 8. juni 2018 Se også om second opinion her: https://forum.doktoronline.no/search/?q=second opinion&type=forums_topic&nodes=7 Anonymkode: 13c7c...b67
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #8 Skrevet 8. juni 2018 Problemet med vrangforestillinger og hallusinasjoner er at du ikke alltid vet om det ER vrangforestillinger og hallusinasjoner. Det kan være overbevisninger og tanker som virkelig føles ekte der og da, så jeg ville vært litt forsiktig med å droppe medisinering uten å snakke med helsepersonell først. Hvis du er usikker på om diagnosen er riktig så må du rett og slett bare tilbake til psykiatrien og få utredning på nytt. Anonymkode: 84891...de8 5 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #9 Skrevet 8. juni 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener du virkelig dette? Er du helt sikker? Om man skulle bli diagnostisert med ørebetennelse og denne diagnosen var feil fra starten av så er det vel noe de fjerner evnt. endrer til en annen diagnose? Anonymkode: e19ba...e3a Spiller ingen rolle hva jeg mener. Når de først har skrevet det ned i journalen så blir det stående uavhengig av hva vi "vanlige" mener. De sletter ingenting. Hadde en venn som var oppi noe lignende og fikk ikke slettet det som var "feil". Kunne gå til lege og få ned i journalen at han ikke hadde symptomer lenger men de tok ikke vekk diagnosen for han kunne jo ikke bevise at han ikke hadde hatt den sykdommen på det tidspunktet... Akkurat som at jeg ikke kan bevise at det var halsbetennelse og ikke ørebetennelse i ettertid. Anonymkode: d794e...2a5
Gjest Bøff Eløff Skrevet 8. juni 2018 #10 Skrevet 8. juni 2018 Det er vanskelig å få fjernet diagnoser, men du kan få en ny vurdering av ny psykiater som kan notere i din journal at diagnosen ikke er gyldig lengre.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #11 Skrevet 8. juni 2018 Be om ny utredning. De sletter bare hvis man etter mange år med hjelp fra pasientombudet får bekreftet at diagnosen var feil Anonymkode: 0d405...3f1 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #12 Skrevet 8. juni 2018 Det går fint ann å få fjernet diagnosen. Jeg har fått det selv, etter å ha blitt feildiagnostisert med schizofreni. Men det kan kreve en ekstra grundig utredning. Da jeg ba om å få fjernet diagnosen, måtte jeg gjennom et halvt år med utredning for at de skulle være helt sikre på at det ble riktig. Det inkluderte en lengre innleggelse for at de skulle observere hvordan jeg fungerte. Så det er absolutt mulig. Anonymkode: 4ffcd...03f 6
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #13 Skrevet 8. juni 2018 Nå skal de sies at de som har schizofreni ikke pleier å vedkjenne seg at de har det. Du kan alltid få en second opinion. Bytt psykiater så får du se. Anonymkode: 5c8d8...2d3 8
Gjest Bøff Eløff Skrevet 8. juni 2018 #14 Skrevet 8. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nå skal de sies at de som har schizofreni ikke pleier å vedkjenne seg at de har det. Du kan alltid få en second opinion. Bytt psykiater så får du se. Anonymkode: 5c8d8...2d3 De aller fleste med schizofreni lever helt fint med diagnosen sin og de har ingen problemer med å vedkjenne seg den.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #15 Skrevet 8. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå skal de sies at de som har schizofreni ikke pleier å vedkjenne seg at de har det. Du kan alltid få en second opinion. Bytt psykiater så får du se. Anonymkode: 5c8d8...2d3 Jeg kjenner ingen som ikke vil vedkjenne seg diagnosen hvis den er riktig. De som blir feildiagnostisert, derimot... Anonymkode: 0d405...3f1 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #16 Skrevet 8. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: "Dersom du ønsker deg en ny vurdering av din tilstand hos en annen allmennlege eller en annen spesialist, har du krav på å få en fornyet vurdering. Dette skal du få uten at du behøver å oppgi noen grunn for det." Anonymkode: 13c7c...b67 Takk for linken, greit å vite at det å få en fornyet vurdering er noe man har krav på. Anonymkode: e19ba...e3a
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #17 Skrevet 8. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Problemet med vrangforestillinger og hallusinasjoner er at du ikke alltid vet om det ER vrangforestillinger og hallusinasjoner. Det kan være overbevisninger og tanker som virkelig føles ekte der og da, så jeg ville vært litt forsiktig med å droppe medisinering uten å snakke med helsepersonell først. Hvis du er usikker på om diagnosen er riktig så må du rett og slett bare tilbake til psykiatrien og få utredning på nytt. Anonymkode: 84891...de8 Jeg skjønner for så vidt hva du mener, men ingen av mine behandlere har tatt opp med meg det at jeg har vrangforestillinger eller hallusinasjoner, noe jeg regner med de ville ha gjort dersom jeg hadde det? Jeg har til og med sagt til dem at jeg tror diagnosen er feil fordi jeg ikke har vrangforestillinger eller hallusinasjoner og de sa ikke noe på det. Jeg har forøvrig ikke sluttet på medisiner uten å snakke med helsepersonell først, medisinene ble seponert i samråd med behandlerne mine da tvangsvedtaket ble opphevet. Anonymkode: e19ba...e3a
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #18 Skrevet 8. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det går fint ann å få fjernet diagnosen. Jeg har fått det selv, etter å ha blitt feildiagnostisert med schizofreni. Men det kan kreve en ekstra grundig utredning. Da jeg ba om å få fjernet diagnosen, måtte jeg gjennom et halvt år med utredning for at de skulle være helt sikre på at det ble riktig. Det inkluderte en lengre innleggelse for at de skulle observere hvordan jeg fungerte. Så det er absolutt mulig. Anonymkode: 4ffcd...03f Fint å høre at du fikk fjernet diagnosen, er det jeg også håper på. Hvor lang innleggelse måtte du ha og hvor mange samtaler hadde du med behandler i uken? Anonymkode: e19ba...e3a
Gjest Catalina Culès Skrevet 8. juni 2018 #19 Skrevet 8. juni 2018 Diagnoser blir ikke slettet, har en venn som har vært symptomfri epilepsi i snart 10 år, men han blir ikke kvitt diagnosen epilepsi. Ja, jeg vet at det er to vidt forskjellige ting.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #20 Skrevet 8. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner for så vidt hva du mener, men ingen av mine behandlere har tatt opp med meg det at jeg har vrangforestillinger eller hallusinasjoner, noe jeg regner med de ville ha gjort dersom jeg hadde det? Jeg har til og med sagt til dem at jeg tror diagnosen er feil fordi jeg ikke har vrangforestillinger eller hallusinasjoner og de sa ikke noe på det. Jeg har forøvrig ikke sluttet på medisiner uten å snakke med helsepersonell først, medisinene ble seponert i samråd med behandlerne mine da tvangsvedtaket ble opphevet. Anonymkode: e19ba...e3a Hvorfor konkluderte de med at dette var riktig diagnose for deg? Jeg tror det er lettere om du forteller hvilke symptomer du har/hadde, enn hva du ikke har. Anonymkode: b8579...6be
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå