Gå til innhold

Ville dere kjøpt bolig med noen som har betalingsanmerkninger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis han ikke klarer å betale sin nåværende gjeld engang, hvordan skal han da klare å betjene enda mer gjeld?

Anonymkode: ac0a9...fde

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere får ikke lån. Så enkelt er det. Du kan søke om lån alene og kjøpe alene, da bør du ha en avtale om at du eier alt og skal ha alt også dersom det blir slutt mellom dere. En særavtale. 

Blander du han inn i dette kan du glemme å låne. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på hva som ligger i betalingsanmerkningen. Om man reiser bort en periode og f. eks. glemmer å betale en regning på tusenlappen som kommer til posten, og heller ikke rekker purringen er det en ting som kan skje de fleste, men det du beskriver er jo ganske mye mer enn det. 240K i gjeld med betalingsanmerkning og lån av 100K fra deg som du ikke har fått tilbake, tyder jo ikke på en som har helt kontroll. Jeg ville nok ikke gjort det. 

Men jeg tror nok ikke dere får lån uansett slik ståa er nå, kanskje med mindre dere har en veldig snill kausjonist. 

Anonymkode: 905e9...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha en betalingsanmerkning på flere hundre tusen som strekker seg år tilbake vitner om dårlig økonomisk kontroll, uansett hva du mener han kan unnskyldes med. Han kommer ikke til å få lån, dere kommer ikke til å få lån sammen, og uten egenkapital får ikke du heller lån. Å ha lyst på noe betyr ikke at man har råd, hvis han ikke kalrer å betjene den gjelden han allerede har, hvordan tror dere det går med mer gjeld? Det blir som de som søker luksusfellen om hjelp, og så tar opp nye kredittkort uken før de kommer. 

Anonymkode: 04c5e...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, O.G. skrev:

Men kvinner skal ikke hjelpe menn er min mening da.

Men motsatt går bra..? 

Anonymkode: 764c0...db9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men motsatt går bra..? 

Anonymkode: 764c0...db9

Nja, folk bør egentlig komme seg ut av skiten de selv har falt ned i selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh? Jo, en betalingsanmerkning sier egentlig det meste om noens manglende økonomiske sans og hans økonomiske uorden. 

Anonymkode: c4bb9...1d0

I fortiden, ja, men for mange blir behovet for å betale gjelden nøkkelen til en meget rigid og oversiktelig økonomi. Så eeeeh....

Anonymkode: 822f2...41a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Naboen skal selge huset sitt, og min samboer vil veldig gjerne kjøpe det. Ingen av oss har egenkapital, vi har ingen sparepenger, og har ingenting av verdi. Han vil vi skal søke startlån hos kommunen. Men, han har ca 240 000 totalt i gjeld, og nesten hele denne gjelden er det betalingsanmerkninger på. I tillegg skylder han meg nærmere 100 000 fordi jeg var så dum å tok opp lån fordi han ikke kunne, når han ble dratt inn i en rettsak og ikke hadde råd til advokat. Jeg kjenner at jeg er veldig usikker på om jeg vil ta opp et lån på over 2,5 mill sammen med han......

Anonymkode: b05ea...d53

Du får ikke noe startlån hos kommunen eller hos andre med en slik økonomisk situasjon. Det er ikke noe tema engang. 

Sikre dine egne krav skikkelig og finn deg en mer økonomisk stabil mann å satse på. 

Anonymkode: f9add...5ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, O.G. skrev:

NNja, folk bør egentlig komme seg ut av skiten de selv har falt ned i selv.

Enig, men ting er ikke alltid så svart/hvitt. 

Har ene parten vært uheldig eller rett og slett lite smart tidligere så går det an å hjelpe til uten å være dumsnill. Jeg betalte ut 40k i kredittgjeld for min samboer fordi jeg var hellig overbevist om at det ikke ville bli mer. Der og da hadde min samboer ikke mulighet til å betjene lånet. 

Et rentefritt lån under ordnede former med kontrakt. Beløpet ble betalt tilbake i sin helhet. 

Anonymkode: 764c0...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Han har ikke fult styr på økonomi, men han er heller ikke et "økonomisk rot" som noen sa lengre oppe. Betalingsanmerkningene er et resultat av at han mistet jobben som butikksjef fordi butikken la ned, og han brukte alle sparepengene sine på regninger/husleie. Han var arbeidsledig i 2 år, og i denne perioden ble sparepengene brukt opp, og han måtte ty til forbrukslån som nå har vokst seg store. Men han sliter med å betale ned på sin nåværende gjeld, både til meg og inkasso byråer. Og det kjenner jeg skremmer meg litt i forhold til å ta opp nytt lån sammen med han. Men hvordan fortelle han at jeg ikke vil ta opp lån med han? Han har virkelig veldig lyst til å kjøpe dette huset. 

Anonymkode: b05ea...d53

Du sier dette til ham, hør her, jeg ønsker ikke å låne til hus sammen med deg pga din økonomiske situasjon. At han har lyst på huset er helt irrelevant, han har ikke råd til det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst ville jeg sørget for å få igjen de pengene han allerede skylder og deretter hatt separat økonomi. Ikke tro på gull og grønne skoger. Det kan koste deg dyrt.

Anonymkode: 46b0b...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Naboen skal selge huset sitt, og min samboer vil veldig gjerne kjøpe det. Ingen av oss har egenkapital, vi har ingen sparepenger, og har ingenting av verdi. Han vil vi skal søke startlån hos kommunen. Men, han har ca 240 000 totalt i gjeld, og nesten hele denne gjelden er det betalingsanmerkninger på. I tillegg skylder han meg nærmere 100 000 fordi jeg var så dum å tok opp lån fordi han ikke kunne, når han ble dratt inn i en rettsak og ikke hadde råd til advokat. Jeg kjenner at jeg er veldig usikker på om jeg vil ta opp et lån på over 2,5 mill sammen med han......

Anonymkode: b05ea...d53

Du trenger ikke være usikker, for du får aldri lån i denne omgang uansett...

Anonymkode: d41ce...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Han har ikke fult styr på økonomi, men han er heller ikke et "økonomisk rot" som noen sa lengre oppe. Betalingsanmerkningene er et resultat av at han mistet jobben som butikksjef fordi butikken la ned, og han brukte alle sparepengene sine på regninger/husleie. Han var arbeidsledig i 2 år, og i denne perioden ble sparepengene brukt opp, og han måtte ty til forbrukslån som nå har vokst seg store. Men han sliter med å betale ned på sin nåværende gjeld, både til meg og inkasso byråer. Og det kjenner jeg skremmer meg litt i forhold til å ta opp nytt lån sammen med han. Men hvordan fortelle han at jeg ikke vil ta opp lån med han? Han har virkelig veldig lyst til å kjøpe dette huset. 

Anonymkode: b05ea...d53

Hvorfor er han arbeidsledig i to år bare fordi han mister jobben som butikksjef? Kanskje Norges enkleste bransje å få ny jobb i!

Anonymkode: d41ce...a3a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er du av den feige sorten sier du ja, skriv lånesøknad å få avslag. For med betalingsanmerkninger får man ikke lån.

Ellers hadde jeg satt meg ned å fortalt at før han har betalt deg tilbake, og blitt kvitt all gjeld vil du ikke kjøpe noe med eller for han. Dette så klart etter han har betalt sin del av de faste utgiftene pr mnd.

Anonymkode: 3a022...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Først inntekt og orden i økonomien. Man kan ikke få alt man vil, og man må ta konsekvensene for tidligere handlinger.

Når han ikke klarer å se realistisk på hva et huskjøp koster så har han ikke lært fra tidligere heller.

Anonymkode: 07651...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Først inntekt og orden i økonomien. Man kan ikke få alt man vil, og man må ta konsekvensene for tidligere handlinger.

Når han ikke klarer å se realistisk på hva et huskjøp koster så har han ikke lært fra tidligere heller.

Anonymkode: 07651...585

Dette er veldig sant! En enebolig koster VELDIG mye mer i drift enn f.eks. en borettslagsleilighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Han har ikke fult styr på økonomi, men han er heller ikke et "økonomisk rot" som noen sa lengre oppe. Betalingsanmerkningene er et resultat av at han mistet jobben som butikksjef fordi butikken la ned, og han brukte alle sparepengene sine på regninger/husleie. Han var arbeidsledig i 2 år, og i denne perioden ble sparepengene brukt opp, og han måtte ty til forbrukslån som nå har vokst seg store. Men han sliter med å betale ned på sin nåværende gjeld, både til meg og inkasso byråer. Og det kjenner jeg skremmer meg litt i forhold til å ta opp nytt lån sammen med han. Men hvordan fortelle han at jeg ikke vil ta opp lån med han? Han har virkelig veldig lyst til å kjøpe dette huset. 

Anonymkode: b05ea...d53

Fortell ham staus akkurat sånn det er: Sånn som status er så er han ikke vurdert kredittverdig til å få ta opp noe lån. så skal huset kjøpes så betyr det at du alene må kjøpe huset, og siden egenkapitalen er null så ser det dårlig ut.

Om du skulle lånt 2,5 mill alene så betyr det at du måtte hatt inntekt på minst 500 tusen/år alene (max 5x brutto årsinntekt regelen). 

Konklusjonen er at det blir ikke noe kjøp av dette huset sånn som status er nå.

Anonymkode: 2bd30...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...