Gå til innhold

Ville dere kjøpt bolig med noen som har betalingsanmerkninger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Naboen skal selge huset sitt, og min samboer vil veldig gjerne kjøpe det. Ingen av oss har egenkapital, vi har ingen sparepenger, og har ingenting av verdi. Han vil vi skal søke startlån hos kommunen. Men, han har ca 240 000 totalt i gjeld, og nesten hele denne gjelden er det betalingsanmerkninger på. I tillegg skylder han meg nærmere 100 000 fordi jeg var så dum å tok opp lån fordi han ikke kunne, når han ble dratt inn i en rettsak og ikke hadde råd til advokat. Jeg kjenner at jeg er veldig usikker på om jeg vil ta opp et lån på over 2,5 mill sammen med han......

Anonymkode: b05ea...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere får vel ikke lån med de forutsetningene? 🤔 Uansett, stol på magefølelsen. 

Anonymkode: 71f00...2d8

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så tror jeg ikke dere får lån uansett om det er kommunen. Her fikk vi avslag fordi jeg hadde igjen 6 mnd å betale ned på gjeld jeg hadde betalingsanmerkninger på. De ser på hva dere har inn og ut, annen gjeld osv

Anonymkode: 00daa...187

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren må  nedbetale gjelden sin, og legge inn frivillig  kredittsperre hos Experian og Bisnode, samt ha helt åpne kort økonomisk sett. For da får dere ikke falt for fristelsen å gå bananas på kreditt for å fylle opp huset om dere ikke har spart opp pengene først. Snakk om økonomi sammen, snakk om sparingsplaner. Vær på vakt om denne samboeren unngår vonde spørsmål om sin private økonomi. 

Eller om denne samboeren tar seg vann over hodet. Plutselig må dere skifte tak på huset, drenere rundt hele eller får vannlekkasje. Penger i banken som er tjent inn er alltid bedre enn bar bakke. Hus kjøper man ikke på impuls. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tatt opp lån sammen med noen som gjentatte ganger har bevist at h*n ikke er i stand til å betale gjeld, nei. Før alt han har anmerkninger på er nedbetalt ville jeg vært ytterst skeptisk. 

Dere får definitivt ikke lån i noen som helst bank, og neppe startlån via kommunen, heller. 

Endret av Ullvott
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en sånn tråd hvor det er en kvinne der som hjelper en mann som er i økonomisk uføre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere får ikke lån i kommunen eller i noen annen bank med betalingsanmerkning, men jeg har hørt at kommunen er villig til å lytte og kanskje tilby lån til noen som har annen gjeld under nedbetalingsavtale.

Anonymkode: 4a545...f02

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lengre slik at enslige og hvermannsen kan søke om startlån, dette går i hovedsak til aleneforsørgere eller andre med barn involvert. Her må det spares til egenkapital eller kausjonist.

Anonymkode: 4a545...f02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke ut som om samboeren din har beina på jorden når han vil låne penger til bolig før han har betalt gjelden han allerede har.  Du må ikke la ham overtale deg til å bli med på noe sånt! 

Om han har betalingsanmerkning sier lite egentlig lite om hans økonomiske sans og orden.  Du bør heller spørre deg selv om det synes som at han har kontroll på økonomien sin, har en plan og betaler jevnlig ned på gjelden sin, og reduserer på eget forbruk for å få det til?  Gjør han ikke dette bør alle varsellamper lyse!....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Zienna skrev:

Det høres ikke ut som om samboeren din har beina på jorden når han vil låne penger til bolig før han har betalt gjelden han allerede har.  Du må ikke la ham overtale deg til å bli med på noe sånt! 

Om han har betalingsanmerkning sier lite egentlig lite om hans økonomiske sans og orden.  Du bør heller spørre deg selv om det synes som at han har kontroll på økonomien sin, har en plan og betaler jevnlig ned på gjelden sin, og reduserer på eget forbruk for å få det til?  Gjør han ikke dette bør alle varsellamper lyse!....

Eh? Jo, en betalingsanmerkning sier egentlig det meste om noens manglende økonomiske sans og hans økonomiske uorden. 

Anonymkode: c4bb9...1d0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får ikke kommunalt startlån med så stor gjeld. Og nei jeg ville ikke risikert å kjøpt bolig sammen med en som har så stor gjeld med betalingsanmerkning på. Han viser jo at han ikke har betalingsevne så dvs du kommer til å måtte stå for gjelden på huslån hvis dere får det innvilget (da i vanlig bank).

Siden han ikke hadde krav på fri rettshjelp og du måtte betale hans adokatutgifter også så betyr det at han har høy/normal inntekt. Hvorfor nedbetaler han ikke gjelden sin? Dumt å pålegge seg mer gjeld når han ikke greier å betale den han allerede har. At det har gått til namsmannen er ganske alvorlig.  

Anonymkode: b6023...f9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, O.G. skrev:

Enda en sånn tråd hvor det er en kvinne der som hjelper en mann som er i økonomisk uføre....

Ja. Ikke uvanlig det. Og enda sutrer menna her inne på forumet om at kvinner er onde fordi de ikke velger dem som kjærester og innbiller seg selv at det er fordi kvinner bare er ute etter rike menn, for det er jo umulig at det er noe galt med deres egen persona eller fremgangsmåte med kvinner :rolleyes:

Anonymkode: b6023...f9b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh? Jo, en betalingsanmerkning sier egentlig det meste om noens manglende økonomiske sans og hans økonomiske uorden. 

Anonymkode: c4bb9...1d0

I dette tilfellet er det jo klart at det er rot som ligger bak og at TS ikke bør kjøpe hus sammen med sambo, hun bør vel strengt tatt ha tydelig adskilt økonomi, men det bør ikke nødvendigvis i alle tilfeller være rot som ligger bak betalingsanmerkning 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har ikke betalt deg tilbake de pengene han skylder deg, engang... 

Anonymkode: b61d4...cee

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er ikke en du bør ta opp lån med, i alle fall ikke ennå. En av ulempene ved å ikke betale gjelda si, er at man ikke kan kjøpe bolig o.a. slik andre kan. Det er noe med å gjøre opp for seg og betale ned gjelda man har misligholdt før man inngår nye låneforpoliktelser.

Om det svir godt hos samboeren din, får vi håpe det gjør ham motivert til å betale ned gjelda si raskere.

Til slutt vil jeg si at jeg hverken håper eller tror at dere får lån, nettopp pga. din samboer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Naboen skal selge huset sitt, og min samboer vil veldig gjerne kjøpe det. Ingen av oss har egenkapital, vi har ingen sparepenger, og har ingenting av verdi. Han vil vi skal søke startlån hos kommunen. Men, han har ca 240 000 totalt i gjeld, og nesten hele denne gjelden er det betalingsanmerkninger på. I tillegg skylder han meg nærmere 100 000 fordi jeg var så dum å tok opp lån fordi han ikke kunne, når han ble dratt inn i en rettsak og ikke hadde råd til advokat. Jeg kjenner at jeg er veldig usikker på om jeg vil ta opp et lån på over 2,5 mill sammen med han......

Anonymkode: b05ea...d53

Sånn som du beskriver situasjonen i dag så får dere ikke lån noe sted før betalingsanmerkningene er slettet.

Neste poeng er at dere ikke har noen egenkapital. 

Helt ærlig så tror jeg du kan glemme å ta opp noe lån på 2,5 mill sånn som du beskriver status i dag.

Anonymkode: 2bd30...331

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh? Jo, en betalingsanmerkning sier egentlig det meste om noens manglende økonomiske sans og hans økonomiske uorden. 

Anonymkode: c4bb9...1d0

Ikke skjære alle under en kam. Jeg har selv hatt én betalingsanmerkning. Det ble godt skjult av samboer som overvåket posten min. Det var først da det ble slutt og jeg fikk ny adresse, at jeg oppdaget dette. Da fikk jeg ordnet det kjapt.

Til ts vil jeg råde deg å vurdere å gå fra denne mannen. Du må se langt etter de pengene, for du kommer nok ikke til å få de.

Anonymkode: 44f82...2c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Naboen skal selge huset sitt, og min samboer vil veldig gjerne kjøpe det. Ingen av oss har egenkapital, vi har ingen sparepenger, og har ingenting av verdi. Han vil vi skal søke startlån hos kommunen. Men, han har ca 240 000 totalt i gjeld, og nesten hele denne gjelden er det betalingsanmerkninger på. I tillegg skylder han meg nærmere 100 000 fordi jeg var så dum å tok opp lån fordi han ikke kunne, når han ble dratt inn i en rettsak og ikke hadde råd til advokat. Jeg kjenner at jeg er veldig usikker på om jeg vil ta opp et lån på over 2,5 mill sammen med han......

Anonymkode: b05ea...d53

Stol på magefølelsen din.

Det høres ut som om din samboer ikke har styring på økonomien. Det første som han burde gjøre er å få nedbetalt gjelden og tilbakebetalt deg de pengene som han skylder deg. Jeg vet ikke hva han ble dratt til retten for, men jeg har alltid tenkt at det skal ganske mye til for å havne i en retten i Norge så jeg kjenner at det gir meg en liten klump i magen. 

Kommunen vil fokusere på at dere har en fast og stabil inntekt på en eller annen måte, enten gjennom jobb eller at dere mottar uføretrygd. Det skal være rom i økonomien deres for å kunne nedbetale lånet. Hvordan står det til med inntekten? Har dere begge noe fast? Alt av midlertidig inntekt som vikariater eller arbeidsavklaringspenger vil ikke bli tatt med i beregningen. 

I kommunen kan du søke med betalingsanmerkninger, men bekymringen som jeg føler på er jo at hvis en lar være å betale en type gjeld så er det jo ikke noe hindring at en velger å ignorere en annen type gjeld. Risikoen er at det er du som sitter og nedbetaler på hele boliglånet i frykt for at huset ikke skal bli solgt, mens han opparbeider seg en formue. 

Endret av SesameStreet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Ikke uvanlig det. Og enda sutrer menna her inne på forumet om at kvinner er onde fordi de ikke velger dem som kjærester og innbiller seg selv at det er fordi kvinner bare er ute etter rike menn, for det er jo umulig at det er noe galt med deres egen persona eller fremgangsmåte med kvinner :rolleyes:

Anonymkode: b6023...f9b

Men kvinner skal ikke hjelpe menn er min mening da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Han har ikke fult styr på økonomi, men han er heller ikke et "økonomisk rot" som noen sa lengre oppe. Betalingsanmerkningene er et resultat av at han mistet jobben som butikksjef fordi butikken la ned, og han brukte alle sparepengene sine på regninger/husleie. Han var arbeidsledig i 2 år, og i denne perioden ble sparepengene brukt opp, og han måtte ty til forbrukslån som nå har vokst seg store. Men han sliter med å betale ned på sin nåværende gjeld, både til meg og inkasso byråer. Og det kjenner jeg skremmer meg litt i forhold til å ta opp nytt lån sammen med han. Men hvordan fortelle han at jeg ikke vil ta opp lån med han? Han har virkelig veldig lyst til å kjøpe dette huset. 

Anonymkode: b05ea...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...