Gå til innhold

Synes du norske IS-kvinner bør hjelpes hjem fra Syria?


roffe1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

6 minutter siden, Apis skrev:

Alle er vel enige i at de ikke skal unngås rettsforfølgelse, derimot er det et av argumentene for at norske myndigheter skal ha kontroll på dem, enten i Norge eller et fengsel et sted som samarbeider  med norske myndigheter slik at vi ikke får mange IS krigere flagrende rundt i verden utenfor kontroll.

Norske myndigheter kan absolutt hjelpe ''norske'' IS-krigere gå i fengsel der de er, ja. Men for øvrig mener jeg at norske myndigheter bør holde seg unna og la dem forbli hjem for det er hjemmet de har valgt for seg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Drizzt skrev:

Norske myndigheter kan absolutt hjelpe ''norske'' IS-krigere gå i fengsel der de er, ja. Men for øvrig mener jeg at norske myndigheter bør holde seg unna og la dem forbli hjem for det er hjemmet de har valgt for seg selv.

yupp, hoved målet bør være straff og at verdenssamfunnet har kontroll på dem, Vil helst slippe og ta fly med de, for og si det slik, evt barn bør selvsagt offentlige myndigheter ta hånd om

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Apis skrev:

Alle er vel enige i at de ikke skal unngås rettsforfølgelse, derimot er det et av argumentene for at norske myndigheter skal ha kontroll på dem, enten i Norge eller et fengsel et sted som samarbeider  med norske myndigheter slik at vi ikke får mange IS krigere flagrende rundt i verden utenfor kontroll.

Å holde de utenfor Norges grenser er å ha kontroll. At norske myndigheter skulle ha noe bedre kontroll med disse når de slipper ut etter 5 års soning i Halden fengsel er naivt.

Uansett rokker ikke dette ved prinsippet om at en forbrytelse skal rettsforfølges i det landet det begås i.

Har man drept noen i UK så står man til rette for det i UK etter engelsk lov. Det er ingen argumenter for at norske myndigheter skal bryte dette prinsippet og hente ut folk som skal rettsforfølges.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er ikke jeg en hardbarka nasjonalist. Selv jeg sier nei. De har tatt ett valg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Uglems skrev:

Ja, hun burde hjelpes hjem. Med oppfølging. 

Du er faen meg en del av problemet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo

Er dette noe å lure på? La henne råtne der nede. Norge har ikke behov for terrorister. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, pinnelinn skrev:

Å holde de utenfor Norges grenser er å ha kontroll. At norske myndigheter skulle ha noe bedre kontroll med disse når de slipper ut etter 5 års soning i Halden fengsel er naivt.

Uansett rokker ikke dette ved prinsippet om at en forbrytelse skal rettsforfølges i det landet det begås i.

Har man drept noen i UK så står man til rette for det i UK etter engelsk lov. Det er ingen argumenter for at norske myndigheter skal bryte dette prinsippet og hente ut folk som skal rettsforfølges.

Nå er de nå engang norske statsborgere, som det følger et vist ansvar med, egentlig bør vel IS krigere dømmes i en internasjonal rett slik vi har sett etter andre store konflikter rundt forbi, med tanke på rettssikkerheten bør nok ikke norsk bistand til norske statsborgere i utenlandske fengsler skille på hva slags kriminalitet som er begått 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk hvis de mister automatisk sitt norske statsborgerskap hvis de krysser grensen Tyrkia-Syria. Da kunne de ikke komme tilbake og ville ikke vært ansvar og utgift for norske myndigheter.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det burde være en selvfølge at personer som drar ned for å krige andre lands kriger, eller hjelpe til i krigshandlinger for andre land eller grupperinger enn det som er i norske interesser, mister statsborgerskapet sitt.

Vi må heller bruke ressurser på å hjelpe ofre for denne kvinnens terroristgruppering.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
15 timer siden, roffe1 skrev:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e14R9y/norsk-syriafarer-vil-hjem-til-norge

Hun vervet seg til IS og gir fremdeles utrykk for at hun forsvarer IS. Men måtte sammen med sin tunisiske ektemann flykte pga interne stridigheter i IS. Nå er hun stucked i en flyktningeleir i Syria og trenger norsk hjelp for å komme seg hjem. 

Hva synes dere? Bør Norge hjelpe henne hjem? Shezadi er blant annet kjent for å ha frontet niqab i Norge, vært i Profetens Ummah og har også vært gift med Bhatti og den avdøde IS-krigeren Bastian Vasquez. 

Nei. De velger å være fiender, men når de trenger hjelp kan man være venner et øyeblikk? Det er helt hinsides. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm, jeg er enig med at hun gjorde et skikkelig feilvalg og dro dit for å krige.

Men likevel utfra kommentarene her inne, klarer jeg ikke å la være å tenke på vår behandling av tyskertøser etter krigen og deres barn. Mener dere at vi burde ha sendt tyskertøser og tyskerbarn til Tyskland - selv om de ikke har bodd der før?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, matrobot said:

Hmm, jeg er enig med at hun gjorde et skikkelig feilvalg og dro dit for å krige.

Hun synes ikke at hun gjorde et feilvalg og mener fortsatt at IS sine handlinger er riktige. Vi snakker ikke om en litt naiv person som ikke visste hva hun gikk til, hun er fortsatt islamist. Mange nordmenn er dessverre for naive til at det er mulig for dem å ta innover seg hva det betyr.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråletårer

Nei. Hun tok et valg og hun tapte . Nå angrer hun.   Og du som dro parallel med tysketøser. De var ikke terrrister.  De hatet ikke Norge og den måte vi lever på.  Fleste av disse jentene gjorde ikke mere galt enn å elske en tysker. Men hun her støtter drap og har gjort grusomme ting. Og hun er sikker ikke fremmd å drepe for saken sin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bruk heller penger til å ruste opp gamlehjem enn å frakte en terrorist tilbake til Norge.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Apis skrev:

bistand til norske statsborgere i utenlandske fengsler skille på hva slags kriminalitet som er begått 

Det burde det helt klart gjøres. Her snakker vi støtte til en terroristorganisasjons, foræderi og forbrytelser mot menneskeheten. Det er noe helt annet enn annen kriminalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, matrobot skrev:

Hmm, jeg er enig med at hun gjorde et skikkelig feilvalg og dro dit for å krige.

Men likevel utfra kommentarene her inne, klarer jeg ikke å la være å tenke på vår behandling av tyskertøser etter krigen og deres barn. Mener dere at vi burde ha sendt tyskertøser og tyskerbarn til Tyskland - selv om de ikke har bodd der før?

Jeg klarer ikke sympatisere med "tyskertøser". Etter min mening valgte de side mot Norge som selvstendig stat.

Det blir for lett å sitte ved et tastatur og dømme hvorledes mennesker som opplevde krigen skulle reagert mot det de opplevde som et funadmetalt svik. Jeg personlig mener at handlinger har konsekvenser. At disse konsekvensene påvirker generasjoner er det ikke tvil om.

Etter min mening valgte de side på det tidspunktet de forlot Norge. Jeg mener de aldri skulle ha rettigheter her noe mer. Det samme gjelder for leiesoldater.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns generelt at kvinner bør hjelpes.

Endret av Muskath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...