Gå til innhold

‘Jeg er en skikkelig ‘foodie’🙄’


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Ramona said:

Jo jo. Greit nok. Men i den daglige talen i engelsktalende land, kan jeg love deg at foodie ikke betyr en som elsker gourmet, men en som bare er veldig, veldig glad i mat. Dvs en som generelt liker å spise, enten det er fasan eller cheeseburger eller kake. Matgald betyr forøvrig det samme, og ikke nødvendigvis en som er spesielt opptatt av fancy gourmet mat.

Foodie og comfort food er i samme familie.

 

Hvor har du det fra? I både UK og US brukes foodie som en som er godt over gjennomsnittet interessert i mat.

Wikipedia

Quote

A foodie is a person who has an ardent or refined interest in food and who eats food not out of hunger but due to their interest or hobby .[1] The terms "gastronome", "gourmand" and "epicure" define the same thing, i.e. a person who enjoys food for pleasure.

Det har blitt et mer negativt ladd begrep i det siste, men da som vi ser i denne tråden, at man blir høy på pæra eller tror man er bedre enn andre fordi man liker fancy mat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Overrasket
2 hours ago, Ramona said:

Jo jo. Greit nok. Men i den daglige talen i engelsktalende land, kan jeg love deg at foodie ikke betyr en som elsker gourmet, men en som bare er veldig, veldig glad i mat. Dvs en som generelt liker å spise, enten det er fasan eller cheeseburger eller kake. Matgald betyr forøvrig det samme, og ikke nødvendigvis en som er spesielt opptatt av fancy gourmet mat.

Foodie og comfort food er i samme familie.

 

Ja, jeg er enig i at man kan være foodie og ha et bredt interessefelt. Foodie medfører ikke bare interesse for gåselever og russisk kaviar, det kan like gjerne være en person som liker håndverkspils og forfinede hamburgere. Foodie er som regel en matglad person (fra middelklassen) som ikke har profesjonell erfaring eller utdanning fra matbransjen, altså en person med matinteresse på hobbynivå. 

Jeg er dog uenig i at comfort food og foodie er beslektet, kanskje vil jeg nesten si at de er litt motsigende. Comfort food er en begrenset type mat, og gjerne ikke noe man spiser fordi det gir næring til en hobbypreget interesse, men fordi det er litt trøstende og varmende. Man kan spise comfort food og ikke regne seg som en foodie. Og man kan regne seg som en foodie og mene at man spiser comfort food på tross av at man egentlig er en foodie. Så jeg synes ikke de to ordene nødvendgvis alltid skal settes i sammenheng.

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/28/2018 at 6:55 PM, AnonymBruker said:

De eneste som jeg har møtt som har vært i nærheten av å ikke "like" å reise er de som er så nervøse eller angstpreget at det hindrer dem fra å nyte reising som andre mennesker. De stresser og føler angst. Men selv i de tilfellene reiser de innlands i ny og ne. Har aldri møtt noen med god økonomi og som er frisk mentalt og fysisk som nekter å reise noe sted noensinne. 

Anonymkode: 512c8...05c

Det er altså ikke noe mellomting mellom det å like å reise, og det å nekte reise i din verden? 

Det finnes utrolig mange som foretrekker dra på hytta i feriene, eller slappe av hjemme, framfor å reise. Det betyr ikke at dem nekter reise noen steder, men det er ikke noe dem prioriterer. 
Jeg kjenner mange som er mentalt og fysisk friske med god økonomi, som ikke liker reise, og jeg kjenner mange som sliter med angst og er nervøse, og samtidig liker reise.  

Anonymkode: 94c3d...98b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som er engelsktalende, bruker ordet på den måten jeg sa. 

Hva Wikipedia sier stemmer ikke overens med det vanlige mennesker som har engelsk som morsmål sier. 

Oh, I'm such a foodie! I just love food so much, I can't lose weight. 

For eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎28‎.‎05‎.‎2018 den 18.26, AnonymBruker skrev:

Ja, og folk som "liker å reise" hvem gjør ikke det? 😆

Anonymkode: 512c8...05c

Overraskende mange menn liker ikke å reise. Og så har du jo de som påstår de liker å reise fordi de hvert år drar på campingferie. Samme campingplass hvert år, et par timer unna hjemstedet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
2 hours ago, Ramona said:

De jeg kjenner som er engelsktalende, bruker ordet på den måten jeg sa. 

Hva Wikipedia sier stemmer ikke overens med det vanlige mennesker som har engelsk som morsmål sier. 

Oh, I'm such a foodie! I just love food so much, I can't lose weight. 

For eksempel.

Jeg synes nok fortsatt at du har en litt snever oppfatning av ordet "foodie". Det må ikke være en sammenheng mellom å være foodie og mengden mat/antall kalorier man spiser. Det er ingen engelsktalende person som i absolutt forstand mener at en foodie uten unntak spiser mye mat.

Nå kan man selvfølgelig debattere til det endeløse hvorvidt uttrykket er bra eller dårlig, noe vi trenger eller ikke trenger og om det er eksluderende (matsnobb) eller inkluderende (matglad). Men jeg forblir en motstander av TS' opprinnelige kontekst, uavhengig av enkeltord. Det ER en forskjell på å spise uten bevisst matglede, og å være interessert i mat. Den forskjellen må vi nesten alle akseptere, uavhengig av hvilken merkelapp vi liker å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe i denne duren:

Og hel haug av lignende videoer på YouTube. 

Anonymkode: caf9b...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Noe i denne duren:

Og hel haug av lignende videoer på YouTube. 

Anonymkode: caf9b...b21

Dette har ingenting med "foodie" å gjøre. Tvert i mot. 
En "foodie" går f.eks. på en privateid kaffebar med 15 forskjellige måter å brygge kaffe på, fremfor Starbucks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt det uttrykket i bruk, tenkte det betød mer «matvrak» enn matsnobb.

Sambo er over gjennomsnittlig interessert i matlaging, og elsker kokebøker og matprogrammer. (Men han er ikke et matvrak.) Synes «gourmand» er et mye bedre ord for det, men det er vel for snobbete det da😛

Anonymkode: cc67d...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/28/2018 at 7:55 PM, AnonymBruker said:

De eneste som jeg har møtt som har vært i nærheten av å ikke "like" å reise er de som er så nervøse eller angstpreget at det hindrer dem fra å nyte reising som andre mennesker. De stresser og føler angst. Men selv i de tilfellene reiser de innlands i ny og ne. Har aldri møtt noen med god økonomi og som er frisk mentalt og fysisk som nekter å reise noe sted noensinne. 

Anonymkode: 512c8...05c

Fleste i min familie og vennekrets foretrekker hjemmeferier eller eventuelt på hytta. De liker ikke å se nye kulturer og misliker reisetiden med fly, tog, buss eller hva enn. Hotell og nye steder er ikke noe for dem. 

Anonymkode: cce59...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Ramona said:

De jeg kjenner som er engelsktalende, bruker ordet på den måten jeg sa. 

Hva Wikipedia sier stemmer ikke overens med det vanlige mennesker som har engelsk som morsmål sier. 

Oh, I'm such a foodie! I just love food so much, I can't lose weight. 

For eksempel.

Jeg bor nå i USA, bodde tidligere i England og alle jeg har hørt bruke ordet «foodie» har vært i sammenheng med at de setter pris på maten og går etter kvalitet over kvantitet. Så jeg er veldig uenig med deg på denne. 

Anonymkode: cce59...093

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man må vel kunne fortelle om interessene sine? Og noen er oppriktig interessert i mat, uten at de prøver å være «unike» av den grunn..? 

Anonymkode: 444e3...ab1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...