Gå til innhold

Irland stemmer om abort


Gjest Linaria

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, stan skrev:

Ja, absolutt. Men ikke alle mennesker får ta del i disse rettighetene. Eller kanskje ufødte ikke er mennesker? 

 

Hva mener du her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, KimKamTang skrev:

Du svarte ikke på spørsmålet.

Så at hjertet slår etter 3 uker har ingen betydning for deg? Jeg vet ikke hva du definerer som hjerneaktivitet, men etter 6 uker kan barnet bevege på seg. Hadde vel vanskelig latt seg gjøre uten en hjerne.

Livet starter uansett selvfølgelig ved unnfangelsen. Her er en video som viser at livet bokstavelig starter ved et gnist. The spark of life. Utrolig vakkert.

 

Skal gi deg et lite dilemma. Du befinner deg på en fertilitetsklinikk og bygningen står i brann. I ett rom ligger det nedfryst et befruktet egg, som kommer til å gå tapt i brannen om du ikke redder det. I et annet rom, sitter en femåring og gråter, og kommer seg ikke ut uten din hjelp. Du kan kun redde en av de. Hvilket liv ville du reddet? Det befruktede egget eller det LEVENDE menneskebarnet? Kan du begrunne valget ditt?

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, stan skrev:

Ja, absolutt. Men ikke alle mennesker får ta del i disse rettighetene. Eller kanskje ufødte ikke er mennesker? 

 

Men Stan; tror du virkelig ikke det har foregått aborter selvom det ikke har vært lov å utføre det i landet? Det har jo i lang tid vært vanlig å få utført det på abortskip som legger til i internasjonalt farvann og det er heller ikke dyrt å dra fra Irland til England for å få gjort det. For å ikke snakke om alle de ulovlige aborteringene utført opp gjennom tiden til fare for mor. Det har nok vært mange redde, unge jenter som har tydd til grusomme metoder som har medført stor fare for den gravide.

Dessuten: det er å ivareta det ufødtes livs rettigheter, på en måte, for å unngå at de kan komme til å bli født inn i uegnede og i mange tilfeller dysfunksjonelle familier; slik velger jeg å se på det.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, visp skrev:

Dessuten: det er å ivareta det ufødtes livs rettigheter, på en måte, for å unngå at de kan komme til å bli født inn i uegnede og i mange tilfeller dysfunksjonelle familier; slik velger jeg å se på det.

Enig med deg her, og det kalles et foster før den 12. uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, PussLe! skrev:

Hva mener du her?

Når retten til selvbestemt abort framstilles som en menneskerettighet, er det enten noen som mister den mest grunnleggende retten, nemlig retten til liv. Alternativt så defineres ufødte som ikke menneske, og altså én som menneskerettighetene ikke gjelder for. 

Menneskerettighetene sier ingenting om abort, så det er feil å blande inn menneskerettighetene. 

Abort er jo ikke en bra ting. Det er ikke noe noen går å ønsker eller håper de skal få oppleve.

Abort kan være en løsning på en uønsket situasjon. Det kan være det minste ondet av flere. Men det fortsatt ikke en god ting. 

Jeg er absolutt for selvbestemt abort, ingen andre enn kvinnen selv kan bestemme dette. Men jeg er i mot abort. Jeg ønsker at ingen skal komme i den situasjonen at det å ta livet av et ufødt barn oppleves som den beste løsningen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stan skrev:

Når retten til selvbestemt abort framstilles som en menneskerettighet, er det enten noen som mister den mest grunnleggende retten, nemlig retten til liv. Alternativt så defineres ufødte som ikke menneske, og altså én som menneskerettighetene ikke gjelder for. 

Menneskerettighetene sier ingenting om abort, så det er feil å blande inn menneskerettighetene. 

Abort er jo ikke en bra ting. Det er ikke noe noen går å ønsker eller håper de skal få oppleve.

Abort kan være en løsning på en uønsket situasjon. Det kan være det minste ondet av flere. Men det fortsatt ikke en god ting. 

Jeg er absolutt for selvbestemt abort, ingen andre enn kvinnen selv kan bestemme dette. Men jeg er i mot abort. Jeg ønsker at ingen skal komme i den situasjonen at det å ta livet av et ufødt barn oppleves som den beste løsningen. 

Det kalles et foster før 12. uke, etter det er blir det fremstilt som barn. Det er bra du er for selvbestemt abort, det er menneskerettighet for kvinner som bærer fosteret og opplever komplikasjoner, blitt voldtatt eller incest som skal få lov å bestemme om det skal utføres abort og det har ikke staten, regjeringen eller mannfolk noe med å bestemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, visp skrev:

det er å ivareta det ufødtes livs rettigheter

Nei. Den mest fundamentale rettigheten er retten til liv. 

Hvis det å dø er bedre enn å leve et uverdig liv hvorfor ser vi ikke flere selvmord? 

Når det gjelder abort se mitt forrige innlegg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, PussLe! skrev:

voldtatt eller incest

Omlag 15000 aborter foretas årlig i Norge. Mener du at største delen av disse skyldes voldtekter og incest? 

Abort brukes i dag som et prevensjonsmiddel. Respeken for det ufødte liv er borte. Velkommen etter Irland. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stan skrev:

Omlag 15000 aborter foretas årlig i Norge. Mener du at største delen av disse skyldes voldtekter og incest? 

Abort brukes i dag som et prevensjonsmiddel. Respeken for det ufødte liv er borte. Velkommen etter Irland. 

Ikke plasser ord i munnen min takk, jeg sier at i de tilfellene det er slike hendelser og komplikasjoner så skal det være selvbestemt. Som sagt, det blir å dra det langt å kalle det liv før 12. uke, da sier du regelrett ut at abort før 12. uke er drap noe det ikke er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Senil

Gratulerer til alle kvinner i Irand. Vil aldri være et lett valg, men valget bør alle kvinner ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, PussLe! skrev:

Det kalles et foster før 12. uke, etter det er blir det fremstilt som barn. Det er bra du er for selvbestemt abort, det er menneskerettighet for kvinner som bærer fosteret og opplever komplikasjoner, blitt voldtatt eller incest som skal få lov å bestemme om det skal utføres abort og det har ikke staten, regjeringen eller mannfolk noe med å bestemme.

Første uken kalles det en zygote. Fra uke 2-8 kalles det et embryo og fra uke 9 og ut hele svangerskapet kalles det er foster. 

Bare for å være pirkete ;) 

Flott at Irland nå mest sannsynlig får en abortlov som de fleste europeiske landene har, selvbestemt abort frem til uke 12. Skulle bare mangle egentlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Felixa skrev:

Første uken kalles det en zygote. Fra uke 2-8 kalles det et embryo og fra uke 9 og ut hele svangerskapet kalles det er foster. 

Bare for å være pirkete ;) 

Flott at Irland nå mest sannsynlig får en abortlov som de fleste europeiske landene har, selvbestemt abort frem til uke 12. Skulle bare mangle egentlig. 

Tusen takk for info, er jo rart at et vestlig og sivilisert land som Irland har hatt så absurde strenge lover 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Linaria skrev:

 

Alt handler om religion. Svigermor er sterk abortmotstander. Der er fordi når folk blir eldre i Irland, er de redde for at de havner i Helvete om de går mot gud, og presten forteller dem hver eneste søndag at de må stemme Nei og gjøre alt de kan for at resultatet blir Nei, ellers vil både dem og deres barn havne i Helvete og alt det der. Katolisismen har fortsatt ekstrem kontroll i Irland, de styrer omtrent alle skoler, men som man ser stemmer 18-åringer i hovedsak Ja, selv om de får høre nesten hver dag på skolen av lærerne sine at abort er synd. 

Seksualundervisning er også forferdelig der borte. Prevensjon var forbudt lenge. Jeg kjenner folk i 40-årene som måtte smugle kondomer fra England da de var unge. Om man vil ha pass i Irland, må en respektert person i lokalsamfunnet, helst en prest, gå godt for at du er den du er. Om du ikke har med legitimasjon når du skal stemme, kan du sverge på en bibel at du er den du er. Skilsmisse ble så vidt lovlig i 1996 og det tar i dag fem år separasjon og koster ekstremt mye å bli skilt, men i praksis er man aldri ordentlig skilt. Det er generelt utrolig mye religiøst press i lokalsamfunnet, men de unge finner seg ikke lenger i det.

Nå stemte Irland for homofilt ekteskap for tre år siden og for abort i dag, så det er helt tydelig at de er jævla lei av all kontrollen kirken har hatt. De unge i Irland ser til resten av Europa og ønsker en mer progressiv fremtid. Forhåpentligvis blir det bare bedre og bedre.

Jeg har også irsk familie og kjenner meg IKKE igjen i dette. Mulig min familie er mer liberal, men ingen av dem er spesielt religiøse (på lik linje de nordmennene som er med i den norske kirke og døper og konfirmerer ungene sine og det er det). Det er viktig for mange å være medlem av kirken fordi man får fordeler av det med f.eks barnas utdanning, man må være medlem av kirken for å komme inn på enkelte gode skoler og sånt. Men veldig personlig religiøse har jeg ikke inntrykk av at folk flest er. Den historien med pass tror jeg er en skrøne fra gamle dager. 

Min familie har stemt ja i alle fall :)

Endret av Anonymus Notarius
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linaria
50 minutter siden, visp said:

Men Stan; tror du virkelig ikke det har foregått aborter selvom det ikke har vært lov å utføre det i landet? Det har jo i lang tid vært vanlig å få utført det på abortskip som legger til i internasjonalt farvann og det er heller ikke dyrt å dra fra Irland til England for å få gjort det. For å ikke snakke om alle de ulovlige aborteringene utført opp gjennom tiden til fare for mor. Det har nok vært mange redde, unge jenter som har tydd til grusomme metoder som har medført stor fare for den gravide.

Dessuten: det er å ivareta det ufødtes livs rettigheter, på en måte, for å unngå at de kan komme til å bli født inn i uegnede og i mange tilfeller dysfunksjonelle familier; slik velger jeg å se på det.

De regner med at ca. 10 aborter om dagen foretas i utlandet av irske kvinner, og at fem stykker bestiller ulovlige abortpiller på nett og tar dem uten medisinsk veiledning. 
Dessuten, slik det har vært har det ikke vært lov å ta abort i noen tilfeller. Selv ikke når fosteret er så feil utviklet at det umulig vil overleve utenfor livmoren, da må kvinnen likevel gå gjennom hele graviditeten og fødselen, selv om hun vet at fosteret vil dø kun timer etter det blir født. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller vel ingen rolle hvorfor en kvinne velger å ta abort. Enten er det selvbestemt abort i landet eller ikke. Man skal ikke trenge å ha en god grunn eller måtte forsvare valget. Det er helt opp til kvinnen.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Linaria skrev:

De regner med at ca. 10 aborter om dagen foretas i utlandet av irske kvinner, og at fem stykker bestiller ulovlige abortpiller på nett og tar dem uten medisinsk veiledning. 
Dessuten, slik det har vært har det ikke vært lov å ta abort i noen tilfeller. Selv ikke når fosteret er så feil utviklet at det umulig vil overleve utenfor livmoren, da må kvinnen likevel gå gjennom hele graviditeten og fødselen, selv om hun vet at fosteret vil dø kun timer etter det blir født. 

Ja, det har jo heller ikke hjulpet på at prevensjon har vært vanskelig tilgjengelig. Det var jo utenkelig for kvinner å få barn utenfor ekteskap før og mange av disse barna havnet på barnehjem. Historiene til disse barnehjemmene har jo rullet og gått de senere årene og for å være ærlig mener jeg mange av disse barna hadde foretrukket å aldri blitt født istedenfor å leve med de psykiske senskadene oppveksten bragte med seg. Mange av abortene er sikkert i tilfeller hvor tenåringer har blitt gravide. Skal de bære fram barnet er det vel bare sosialhjelp som venter, og flere barn... og flere barn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Linaria
22 minutter siden, Anonymus Notarius said:

Jeg har også irsk familie og kjenner meg IKKE igjen i dette. Mulig min familie er mer liberal, men ingen av dem er spesielt religiøse (på lik linje de nordmennene som er med i den norske kirke og døper og konfirmerer ungene sine og det er det). Det er viktig for mange å være medlem av kirken fordi man får fordeler av det med f.eks barnas utdanning, man må være medlem av kirken for å komme inn på enkelte gode skoler og sånt. Men veldig personlig religiøse har jeg ikke inntrykk av at folk flest er. Den historien med pass tror jeg er en skrøne fra gamle dager. 

Min familie har stemt ja i alle fall :)

Heldigvis er ikke mesteparten i Irland sånn, som vi ser ut fra valgresultatene i dag, men deler av Irland er virkelig sånn!
Kjæresten er fra et knøttlite sted på landsbygda i Irland. Familien hans er ekstremt gammeldagse og religiøse. Jeg er sjelden på besøk for kjæresten og jeg får ikke overnatte der sammen siden vi ikke er gift, men det er skikkelig ekstremt. 
Jeg får slippe inn i huset da, men de er alltid livredde for hva naboene skal tenke, så vi kan ikke stå utenfor huset så lenge av gangen. Jeg bryr meg ingenting om hva folk i landsbyen tenker om meg, og kunne gjerne gått naken gatelangs så de kunne fått noe å snakke om :P

Det med passet var noe kjæresten sa, men jeg finner ikke noe info om det, så kan godt være det ikke er sant eller er veldig gammeldags.

Jeg mener ikke å være negativ til noens meninger eller noe. Det er kjempefint at din familie ikke er sånn. Jeg tror min direkte kontakt med slike synspunkter har gjort meg enda mer engasjert i dette valget. Altså... "Jeg så noe som så ut som et kors i går, og det betyr at Gud ser oss og dømmer våre valg i dag" :balltre:

Kjæresten min og vennene hans er forresten akkurat som familien din.

Endret av Linaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Llise skrev:

Det spiller vel ingen rolle hvorfor en kvinne velger å ta abort. Enten er det selvbestemt abort i landet eller ikke. Man skal ikke trenge å ha en god grunn eller måtte forsvare valget. Det er helt opp til kvinnen.

Akkurat, så lenge det gjøres før 12. Uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, KimKamTang said:

At drap av uskyldige barn defineres som en "menneskerettighet" er kanskje vår tids største tragedie. Man kan kalle det hva man vil. Et barn mister livet uavhengig av hvordan man fraserer problemstillingen. 

Det flotte med demokrati er at du har rett til å mene dette i motsetning til i et tankens diktatur som fundamentalistiske og konservative religiøse forfekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Alle stemmene er inne. Donegal var det eneste området som stemte Nei. 

66,4% til Ja er endelig resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...