Gå til innhold

Hva jobbet du med og hvor lenge jobbet du som gravid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir så innmari provosert av de som er gravide og blir sykemeldte bare fordi de er gravide. Jeg har jo selv vært sykemeldt store deler av svangerskapet, og hater det. Føler meg så veldig som en snylter og at alle andre ser på meg som det, spesielt siden svangerskapsplagen min også er veldig usynlig. Også elsker jeg jo jobben min. Prøver å fokusere på at to ulike jordmødre og fastlegen min er helt enige (uavhengig av hverandre) om at sykemelding faktisk er det rette slik situasjonen er nå, men det er sinnsykt vanskelig.

Samtidig kan det jo være at noen av disse andre langtidssykemeldte har det likt, bare at de tar på seg et "gi blaffen i jobb"image fordi de ikke vil innrømme at det er tøft, vanskelig og de blir sett ned på. Så kanskje jeg egentlig dømmer jeg bare meg selv ved å være provosert over andre? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, Marimba skrev:

Jeg blir så innmari provosert av de som er gravide og blir sykemeldte bare fordi de er gravide. Jeg har jo selv vært sykemeldt store deler av svangerskapet, og hater det. Føler meg så veldig som en snylter og at alle andre ser på meg som det, spesielt siden svangerskapsplagen min også er veldig usynlig. Også elsker jeg jo jobben min. Prøver å fokusere på at to ulike jordmødre og fastlegen min er helt enige (uavhengig av hverandre) om at sykemelding faktisk er det rette slik situasjonen er nå, men det er sinnsykt vanskelig.

Samtidig kan det jo være at noen av disse andre langtidssykemeldte har det likt, bare at de tar på seg et "gi blaffen i jobb"image fordi de ikke vil innrømme at det er tøft, vanskelig og de blir sett ned på. Så kanskje jeg egentlig dømmer jeg bare meg selv ved å være provosert over andre? 

 

Tror du gjør best i å fokusere på deg selv, helt ærlig tror jeg de færreste gravide er sykemeldte «bare fordi» selv om man kan få inntrykk av noe annet på diverse forum. 

Skjønner ikke hvorfor du ser på deg selv som en snylter? Du vet vel selv om du faktisk HAR plager eller om du tenker «Hehe, så DIGG å være hjemme på statens regning selv om jeg er i form»! 

Anonymkode: 234f9...710

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Marimba skrev:

Jeg blir så innmari provosert av de som er gravide og blir sykemeldte bare fordi de er gravide. Jeg har jo selv vært sykemeldt store deler av svangerskapet, og hater det. Føler meg så veldig som en snylter og at alle andre ser på meg som det, spesielt siden svangerskapsplagen min også er veldig usynlig. Også elsker jeg jo jobben min. Prøver å fokusere på at to ulike jordmødre og fastlegen min er helt enige (uavhengig av hverandre) om at sykemelding faktisk er det rette slik situasjonen er nå, men det er sinnsykt vanskelig.

Samtidig kan det jo være at noen av disse andre langtidssykemeldte har det likt, bare at de tar på seg et "gi blaffen i jobb"image fordi de ikke vil innrømme at det er tøft, vanskelig og de blir sett ned på. Så kanskje jeg egentlig dømmer jeg bare meg selv ved å være provosert over andre? 

 

Hadde det helt likt. Følte meg så rotten som var sykemeldt i begge mine svangerskap. Det eneste som «hjalp» var at det ble to premature fødsler så da kunne jeg på en måte i ettertid tenke at da var vel sykemelding rett og viktig likevel. 

Tror de som føler det sånn går veldig stille i dørene når det snakkes om sykemelding. Jeg ville i allefall jobbe helt til tre uker før termin FØR jeg ble gravid. Ble en nedtur at jeg ble «en av de som blir sykemeldt». Føler det ikke sånn nå i ettertid da. 

Anonymkode: add3a...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet helt fram til permisjonen. Jobbet på sykehus og var utslitt. Det preget permisjonstiden mye, og jeg gikk på en real smell da jeg skulle begynne å jobbe igjen... Ble 5 mnd sykemelding. Så jeg tenker (nå) at det ikke alltid lønner seg å ta seg sammen og å bare holde ut..

Anonymkode: 2a212...16c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min termingruppe virker det som de sykemeldte holder på å gå på veggen. Ikke mange som skryter over fri der..

 

Anonymkode: 230c7...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du gjør best i å fokusere på deg selv, helt ærlig tror jeg de færreste gravide er sykemeldte «bare fordi» selv om man kan få inntrykk av noe annet på diverse forum. 

Skjønner ikke hvorfor du ser på deg selv som en snylter? Du vet vel selv om du faktisk HAR plager eller om du tenker «Hehe, så DIGG å være hjemme på statens regning selv om jeg er i form»! 

Anonymkode: 234f9...710

Det med at jeg ser på meg selv som en snylter har nok å gjøre med at plagene mine også er såpass "usynlige" at jeg ikke merker så mye til dem. Så jeg føler jeg hadde helt fint klart å jobbe litt, men jeg hadde absolutt ikke hatt godt av det. Det er fryktelig vanskelig å skulle begrense seg selv når man ikke helt kjenner at man trenger det. Når man da i utgangspunktet har en høy arbeidsmoral, skal det nok ikke så mye til før man føler seg som en snylter. Er veldig glad jeg slipper dialogmøter, for å si det sånn, for der hadde jeg garantert tatt på meg oppgaver jeg hadde tenkt jeg kunne gjøre, men som jeg ikke har godt av :ler:

Men å snu den tankegangen jobber jeg med hver dag, ettersom den i seg selv er med på å stresse meg noe som ikke er bra 😛

Det siste avsnittet ditt skal jeg forresten ta med meg neste gang snyltetankene kommer ;) jeg vet jo i utgangspunktet godt hvorfor jeg er hjemme, og jeg tenker jo hvertfall ikke at det er digg å bli tvunget til å være hjemme. 

 

Men det var vel nok avsporing fra meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville også gått på veggen om jeg ble sykemeldt nå (uke 16) eller i ukene fremover. Tiden går sakte nok som det er nå, skulle jeg bare gått hjemme å surra hadde jeg krepert. Jeg skjønner så klart at enkelte ikke har noe valg, men tørr å vedde en hundrings på at det er veldig mange gravide med 100 % sykemelding som hadde klart seg med en gradert. Så kommer det så klart an på arbeidsgivere i tillegg, da...

Anonymkode: cb592...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borte nesten to hele svangerskap. Det er grusomt kjedelig, men med høyrisiko svangerskap og farlig jobb er det ingenting som tilsier at jeg kan jobbe. Har vært sykemeldt/gått på svangerskapspenger fra uke 4 i første svangerskap og fra uke 7 i andre svangerskap 

Anonymkode: ffa93...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marimba skrev:

Jeg blir så innmari provosert av de som er gravide og blir sykemeldte bare fordi de er gravide. Jeg har jo selv vært sykemeldt store deler av svangerskapet, og hater det. Føler meg så veldig som en snylter og at alle andre ser på meg som det, spesielt siden svangerskapsplagen min også er veldig usynlig. Også elsker jeg jo jobben min. Prøver å fokusere på at to ulike jordmødre og fastlegen min er helt enige (uavhengig av hverandre) om at sykemelding faktisk er det rette slik situasjonen er nå, men det er sinnsykt vanskelig.

Samtidig kan det jo være at noen av disse andre langtidssykemeldte har det likt, bare at de tar på seg et "gi blaffen i jobb"image fordi de ikke vil innrømme at det er tøft, vanskelig og de blir sett ned på. Så kanskje jeg egentlig dømmer jeg bare meg selv ved å være provosert over andre? 

 

Jeg tror, men vet ikke, at personer som er langtidssykemeldt eller sykemeldt som gravid av og til er for lenge vekke fra jobb av gangen. Da blir man vant til en hverdag hvor man kan styre dagen slik man vil og "slippe" å forholde seg til jobben. Jeg tror det da kan bli krevende å komme tilbake eller kanskje mer det at noen vegrer seg fordi det har gått så lang tid. Derfor synes jeg det er svært viktig at arbeidsgiver gjør alt h*n kan for å tilrettelegge best mulig. Arbeidstaker er jo faktisk også pliktig til å prøve ut tilrettelegging for å se om det fungerer eller må endres noe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min termingruppe er det til og med de som planlegger å sykemelde seg i sommerferien sin slik at de har den til gode så de kan bruke den til å gå lenger hjemme med barnet til neste år.. 

Anonymkode: 57428...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...