Gå til innhold

Ikke lov å spise maten på eksamen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

dropp nøtter, sitrusfrukter og godlukt.

Anonymkode: 219ec...293

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veit dere hva, jeg har faktisk ikke tenkt over at nøtter kan være et såppas stort problem, jeg har ingen venner eller familie som er rammet av nøtteallergi. Jeg skal ha skriftlig eksamen på fredag, å hadde egentlig tenkt til å ta med nøtter, men nå dropper jeg det etter denne tråden, sånn i tilfelle. Greit å ta litt hensyn, å det plager ikke meg på noen måte at jeg må droppe nøtter :P så sånne tråder er da godt for noe 👌🏼

Anonymkode: 68712...cfa

Absolutt! Poenget mitt med tråden var da også egentlig å få råd til hva jeg burde unngå å ta med for å best mulig kunne ta hensyn. Men det dukker jo alltids opp noen som skal diskutere andre ting enn trådens tema..

Anonymkode: dc6ac...59f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Luckiness skrev:

Her må skolen lage bedre rutiner. Dersom en elev/student melder fra om allergi så må resten få beskjed om hva som ikke er tillatt å ha med i eksamenslokalet i god tid. Det kan forsåvidt hende at skolen allerede har en rutine, men at eleven/studenten har meldt fra samme dag som eksamen. Da er det gjerne lite de kan gjøre med det. 
Jeg har forøvrig hørt om allergikere som har fått sittet i eget rom eller med få andre som trenger tilrettelegging. Har man en alvorlig allergi bør man jo få tilrettelagt eksamenslokale. Men samtidig må man også passe på å melde fra selv i god tid, ingen andre kan vite at akkurat den og den har allergi og forutse hvordan tilrettelegging skal foregå. 

Er forresten helt enig i at det var dumt du ikke kunne spise alt du hadde med deg. Det er bra du hadde med annen mat også :) Men det kan jo ha vært andre der som var mer uheldig. Dersom det er snakk om nøttealleri og man har tatt med seg nøtteblanding, sjokolade og att på til har med hjemmelaget brød med nøtter så er man i litt deep shit :fnise:

Edit: Trodde det var du som hadde med sjokolade...så du = venninnen din :)

Vet du hvordan eksamener på universitetsnivå skjer eller kan skje? Jo, i store idrettshaller eller andre lokaler der mange blir samlet på ett sted. Hvem som har hvilke lidelser skal det noe til å fortelle alle i lokalet før eksamen er et faktum. 

Du får heller ikke beskjed på fly om at der skal være en nøtteallergiker med samme fly som deg før du er ombord i flyet. 

Skal du reise med dyr på fly så blir det oppgitt til andre at du reiser med dyr. Kommer ddrimot allergikeren først og varsler om allergi mot dyr, så blir flyvningen stengt for dyr. Men dyreallergi er normalt ikke så allvorlig som en nøtteallergi eller latexallergi. 

Anonymkode: ec487...644

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan fungerer mennsker med så hyppig nøtteallergi i hver dagen egentlig? De kan da vel neppe bevege seg hjemme hos andre eller på matbutikker, cafeer osv.? 

Anonymkode: 73d62...bfc

Lurer jeg også på.  En som ikke tåler "spor av nøtter" i f.eks en melkesjokolade tåler jo selvfølgelig at ANDRE spiser det.  Ellers må de jo bare sitte hjemme og ikke kunne gå noe sted i det hele tatt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Universitetet. 

Men hva annet må man droppe? Er jo sikkert flere ting folk muligens kan være så allergisk mot. 

Anonymkode: dc6ac...59f

Nøtteallergi er livsfarlig, og nøtteallergikere kan dø dersom noen i nærheten åpner en nøttepose. Regner med det var nøtter i sjokoladen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør jeg sikkert et dumt spørsmål, men hvorfor kan hun ikke ha sjokolade med nøtter med seg? Blir de som er allergiske syke av å se noen andre spise nøtter? 

Anonymkode: 2206e...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå spør jeg sikkert et dumt spørsmål, men hvorfor kan hun ikke ha sjokolade med nøtter med seg? Blir de som er allergiske syke av å se noen andre spise nøtter? 

Anonymkode: 2206e...539

Det er de luftbårne partiklene fra nøttene hyperallergikere kan reagere på. 

Anonymkode: 27236...5e8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, personangrep og avsporinger, samt svar til dette.
/lillesky (mod)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er de luftbårne partiklene fra nøttene hyperallergikere kan reagere på. 

Anonymkode: 27236...5e8

Ok, det viste jeg ikke. Men nå vet jeg, takk for svar:)

Anonymkode: 2206e...539

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en elev på skolen som var så allergisk mot nøtter at man ikke kunna ha ei skål på lærerommet engang

Anonymkode: 022e6...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde en elev på skolen som var så allergisk mot nøtter at man ikke kunna ha ei skål på lærerommet engang

Anonymkode: 022e6...ab2

Stakkars unge. Jeg tipper en såpass eksrem allergi er ganske hemmende i hverdagen.

Anonymkode: 26da2...9ed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2018 den 11.33, AnonymBruker skrev:

Stakkars unge. Jeg tipper en såpass eksrem allergi er ganske hemmende i hverdagen.

Anonymkode: 26da2...9ed

Jeg lurer på hvordan de klarer seg ellers i hverdagen?  Det er nøtter i matbutikken i åpne behholdere i løsvekt, det er nøtter i en kinosal, det er nøtter på mange kafeer og i restauranter.  Hva gjør de hvis de skal på kino?  Ringer på forhånd og ber de ansatte si fra til alle som skal på kino den dagen at de ikke kan spise nøtter?   Hva gjør de hvis de går forbi noen inne i et offentlig bygg som spiser nøtter?  Da er det jo allerede for sent.  Ingen fordommer, bare lurer på hvordan dette arter seg i praksis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Peonjenta said:

Jeg lurer på hvordan de klarer seg ellers i hverdagen?  Det er nøtter i matbutikken i åpne behholdere i løsvekt, det er nøtter i en kinosal, det er nøtter på mange kafeer og i restauranter.  Hva gjør de hvis de skal på kino?  Ringer på forhånd og ber de ansatte si fra til alle som skal på kino den dagen at de ikke kan spise nøtter?   Hva gjør de hvis de går forbi noen inne i et offentlig bygg som spiser nøtter?  Da er det jo allerede for sent.  Ingen fordommer, bare lurer på hvordan dette arter seg i praksis.

De går ikke på kino og restauranter, kanskje ikke matbutikk heller. Om de går forbi noen som spiser nøtter og får i seg allergener har de med seg epipenn som holder de i live til de kommer seg til sykehuset.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.5.2018 den 20.01, AnonymBruker skrev:

Haha, enig. Man kan vel spise sjokoladen når man kommer hjem igjen. Jeg pleier ikke å spise på eksamen (og har nå avlagt rundt 20 universitetseksamener), pleier å spise godt på forhånd og så har jeg med drikke. Siden jeg ikke bruker tid på å spise og annet tull som tar opp tid så blir jeg også fort ferdig med eksamen. Pleier å ligge på 3 timer på 5-timers eksamen. 

Anonymkode: 69660...a29

Er det diabetiker som får føling under eksamen, spiser denne ofte sjokolade for å få opp blodsukkeret. Det må man faktisk respektere

Anonymkode: 6637e...d9f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2018 den 21.03, AnonymBruker skrev:

dropp nøtter, sitrusfrukter og godlukt.

Anonymkode: 219ec...293

Nei

Anonymkode: 6637e...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På universitetet har man gjerne eksamen i store haller, der flere forskjellige eksamener avholdes samtidig. Dersom man da er veldig allergisk, så søker man om tilpassing på eksamen og legger ved en legeerklæring, så får man sitte på eget rom. Nøtter er jo noe av det som anbefales som snack på eksamen, fordi det ikke påvirker blodsukkeret i så stor grad som sjokolade/godteri, og hvis man ved oppmøte får beskjed om at man ikke kan spise det, så er det ganske mange som blir påvirket av det. 

Men det legges til rette for de med ekstrem allergi, de får sitte på egne rom..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Til TS:

unngå sitrus og nøtter/mandler for å være trygg, men lag gjerne flere matbokser så legger du vekk allergenet dersom situasjonen skulle oppstå. 

Men stusser litt på rutinene til universitetet her, eller om allergikeren ikke har sagt fra før. 

Mitt første år på universitetet hadde jeg «bare» pollenallergi og fikk dermed ekstra tid på eksamen. Da ble jeg plassert på ett eget rom med alle andre som hadde ekstra tid, uavhengig av fag Og årsak så det var allergikere, gravide etc

Men det året oppdaget jeg at jeg reagerte på sitrus (200 mennesker som skreller klementin samtidig) og ble så dårlig på eksamen at jeg leverte noe tull som holdt til en E kl 10. Etter det søkte jeg om sitrusfritt eksamenslokale. Jeg fikk innvilget eget rom, siden de ikke kunne nekte alle andre å spise sitrus. Opplevde vaktene som velinformert og hensynsfulle. En hadde en appelsin i sekken og hadde spist kiwi til frokost. Hun sto pent på utsiden av rommet når jeg kom og lurte på om hun måtte sette igjen sekken utenfor, pusse tenna eller event bytte med noen som ikke hadde spist frukt den dagen. Det var en gang noen andre med sitrusallergi hadde eksamen samtidig og vi måtte dele rom pga kapasitetsproblemer

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut
På 23.5.2018 den 20.06, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det beste er om folk som har en såpass ekstrem allergi får lov til å sitte på eget rom.

Anonymkode: 26da2...9ed

Og hva da med fly? :blink: Egne fly for seriøst allergiske folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Peanut skrev:

Og hva da med fly? :blink: Egne fly for seriøst allergiske folk?

En kan ikke ta hensyn til alle typer allergier

Anonymkode: 6637e...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En kan ikke ta hensyn til alle typer allergier

Anonymkode: 6637e...d9f

Nei, det kan man ikke. Jeg er heldigvis ikke av den typen som reagerer når man åpner en nøttepose for eksempel. Har vært på fly der det var en slik allergiker og da spiste så klart ingen nøtter. For min del kan jeg ikke spise hasselnøtter (anafylaktisk sjokk) og må ha med Jetzt epipenn i veske. Reagerer og på peanøtter ( :cry3:) og pistasjnøtter :sukk:Bare må holde meg unna mat med nevnte nøtter i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...