Gå til innhold

Ikke lov å spise maten på eksamen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hørte fra ei venninne at hun ikke fikk lov til å spise sjokoladen hun hadde med på eksamen fordi noen var allergisk. Kan de virkelig bare gi beskjed om sånt i eksamenslokalet? Hun hadde jo heldigvis med seg annen mat og, men det er jo sikkert noen som ikke har det også. 

Hva må man i så fall tenke på når man skal lage seg mat til eksamen? Hva kan man risikere å ikke få spise? 

Anonymkode: dc6ac...59f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da var det kanskje nøtter i den? Dropp nøtter så går det nok bra.

Anonymkode: 2031b...f74

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, cupcakemonster skrev:

Går du på ungdomsskolen eller vgs?

Universitetet. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da var det kanskje nøtter i den? Dropp nøtter så går det nok bra.

Anonymkode: 2031b...f74

Men hva annet må man droppe? Er jo sikkert flere ting folk muligens kan være så allergisk mot. 

Anonymkode: dc6ac...59f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta med junk food på eksamen

Anonymkode: 7181f...cec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. De gjør dette også på fly om det er nødvendig.

Hyperallergi mot nøtter er noe man bør regne med når man spiser i offentlige rom. Ellers er det ikke så mye mer annet enn de generelle matrådene på eksamen, men det dreier jo seg om hensyn til alle andre og ikke allergi. Folk kan være dødelig allergiske for andre matvarer, men det blir vanskelig å helgardere seg mot, men man kan kanskje unngå sitrusfrukter. 

Anonymkode: 27236...5e8

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ta med junk food på eksamen

Anonymkode: 7181f...cec

Godteri hjelper på nervene for mange. 

Anonymkode: 73d62...bfc

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mye annet enn nøtter som kan være farlig på den måten (at en allergiker kan bli alvorlig syk bare av å sitte i samme rom.) Så lar du være å ta med nøtter er du nokså trygg på at du kan spise det du har med deg.

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ta med junk food på eksamen

Anonymkode: 7181f...cec

Junk food på eksamen holder energien og motivasjonen oppe. selv går jeg kun for havregrøt og banan for blodsukkerets skyld, men folk skal da få lov til å ha med hva man selv vil. Voksne mennesker kan da ta ansvar for egen konsentrasjon under eksamen. 

TS jeg ville droppet nøtter eller produkter som kan inneholde nøtter av noe slag. 

Anonymkode: e6dbe...605

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ta med junk food på eksamen

Anonymkode: 7181f...cec

Jeg tar da med deg jeg vil. Sjokolade er forresten ikke junk food, men godteri. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja. De gjør dette også på fly om det er nødvendig.

Hyperallergi mot nøtter er noe man bør regne med når man spiser i offentlige rom. Ellers er det ikke så mye mer annet enn de generelle matrådene på eksamen, men det dreier jo seg om hensyn til alle andre og ikke allergi. Folk kan være dødelig allergiske for andre matvarer, men det blir vanskelig å helgardere seg mot, men man kan kanskje unngå sitrusfrukter. 

Anonymkode: 27236...5e8

Jeg bare tenker at på eksamen burde det da være mulig å informere om i forkant. 

Jeg vil jo gjerne gardere meg så mye som mulig, slik at jeg ikke ender opp med å ikke kunne spise det jeg skal. 

1 minutt siden, Cottontail skrev:

Det er ikke så mye annet enn nøtter som kan være farlig på den måten (at en allergiker kan bli alvorlig syk bare av å sitte i samme rom.) Så lar du være å ta med nøtter er du nokså trygg på at du kan spise det du har med deg.

 

Jeg trodde det bare gjaldt nøtter i ren form eller for eksempel snickers, ikke sjokolade generelt. 

Anonymkode: dc6ac...59f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer mennsker med så hyppig nøtteallergi i hver dagen egentlig? De kan da vel neppe bevege seg hjemme hos andre eller på matbutikker, cafeer osv.? 

Anonymkode: 73d62...bfc

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvilken sjokolade hun hadde med seg? Det er utrolig mange sjokolader som kan inneholde nøtter. 

Er hyperallergisk selv mot nøtter å har fått anfall av å spise en kjærlighet på pinne... så ja. Ta med deg en melkeskjokolade da. Det er tryggest.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøtteallergi er jo helt spesielt, og det vet de aller fleste. Uflaks at det skulle skje henne på eksamen, selvfølgelig, men akkurat nøtter bør man være forberedt på at man kan få beskjed om å ikke spise, og nøtteallergikere studerer nå også. Akkurat død tror jeg vi får la trumfe søtsug, selv på eksamen. I verste fall får man ta med seg litt ekstra av ulike typer. I 99 % av tilfellene går det jo bra, det her, men skader ikke å gardere seg litt ekstra om man vet at matinntak underveis er avgjørende for at man klarer å prestere.

Anonymkode: 734cd...08d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Meley skrev:

Vet du hvilken sjokolade hun hadde med seg? Det er utrolig mange sjokolader som kan inneholde nøtter. 

Er hyperallergisk selv mot nøtter å har fått anfall av å spise en kjærlighet på pinne... så ja. Ta med deg en melkeskjokolade da. Det er tryggest.

De fikk bare beskjed om at det ikke var lov å spise sjokolade, nøtter, osv. 

Anonymkode: dc6ac...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan fungerer mennsker med så hyppig nøtteallergi i hver dagen egentlig? De kan da vel neppe bevege seg hjemme hos andre eller på matbutikker, cafeer osv.? 

Anonymkode: 73d62...bfc

Vi klarer oss heilt fint i hverdagen 😉 nøtter å slikt går man kjapt forbi på butikkene, på cafeer setter man seg lengst mulig unna andre, eller går med en gang man kjenner reaksjon. Man har med seg tabletterog medisiner. 

På jobben min så har alle avdelinger fått beskjed om allergien min. På min avd er ikke nøtter lov å ha i noen form. Må jeg jobbe natt og skal på anna avd så sjekker en anna pleier over rommet først for nøtter (gjerne kveldsvakta).

Finnes tilrettelegging som er enkelt å få til 😊

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart er det normalt når noen på eksamen (eller f.eks fly etc) har hyperallergi - ofte nøtter. Ikke nødvendig å opplyse om dette på forhånd, de fleste er klar over at det kan forekomme hyperallergi, og på slike ting så tar man med annen mat. Har ofte med nøttepose selv, men annet mat også - da jeg vet sjansen er der for at jeg ikke kan spise nøttegodisen

Anonymkode: 5e16c...452

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fikk bare beskjed om at det ikke var lov å spise sjokolade, nøtter, osv. 

Anonymkode: dc6ac...59f

Da er det skolen som har helgardert seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan og si at jeg ofte har bedt folk om å ikke spise nøtter på f.eks kino, ferje, fly, tog å slikt. Eneste gangen jeg måtte motstand var ei "venninne" som mente guttungen hennes absolutt måtte få spise det. Guttungen selv skjønte hvorfor når jeg forklarte det. Men ikke mora. 

Har også fått f.eks konduktør på tog til å informere om å ikke spise nøtter i den vogna jeg er i. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Cottontail skrev:

Det er ikke så mye annet enn nøtter som kan være farlig på den måten (at en allergiker kan bli alvorlig syk bare av å sitte i samme rom.) Så lar du være å ta med nøtter er du nokså trygg på at du kan spise det du har med deg.

 

Jeg hadde en foreleser som fortalte at hun er hyperallergisk mot makrell i tomat og at ingen av studentene kunne spise dette i løpet av forelesningen. :laugh:  Egentlig like greit, for det synes jeg egentlig man ikke bør spise i offentlige rom heller. IKKE ta med makrell i tomat på eksamen, uansett om det er allergi eller ikke. 

Anonymkode: 27236...5e8

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med deg det du vil spise på eksamen, men det er lurt å ta med for eksempel frukt og yoghurt. Jeg har tatt eksamen på flere ulike universiteter og har hittil aldri hørt om nøtteforbud. Det betinger vel at det er en hyperallergiker I rommet.

Et år var det en nøtteallergiker I klassen, og vi alle tok hensyn til det, men det var litt problematisk for vegetarianeren I klassen.

Anonymkode: 8ec50...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...