Gå til innhold

Ikke lov å spise maten på eksamen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man dropper nøtter og sitrusfrukt på eksamen. Det er de kraftigste luftbårne allergenene fra mat,

Anonymkode: 6a838...b0d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja. Om noen har ekstrem nøtteallergi, så kan det hende ingen får lov å spise noe som inneholder nøtter. F.eks sjokolade. 

Men det er jo merkelig de fikk beskjed i eksamenslokalet. Tenk om noen kun hadde med seg sjokolade? Tenk så ukonsentrert en da blir under eksamen uten mat! 

Allergikere bør jo sitte i eget lokale da. Det gjorde de hvert fall der jeg studerte. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reputation

Herregud så mye trøbbel folk skal lage for ingenting. Nei vel, så fikk du ikke spise sjokoladen da for noen er allergisk. Stakkars deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Reputation skrev:

Herregud så mye trøbbel folk skal lage for ingenting. Nei vel, så fikk du ikke spise sjokoladen da for noen er allergisk. Stakkars deg. 

Herregud så nedlatende du er! Er det ikke bedre at jeg spør her hva jeg ikke bør ha med i tilfelle noen er allergisk, enn at jeg møter opp på eksamen, får beskjed om at jeg ikke kan spise det jeg har med, men driter i det?

Anonymkode: dc6ac...59f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nøtter og ikke bruk parfyme den dagen. Det er grusomt å sitte i et innestengt rom hvor mange har dynket seg i parfyme. Dropp ting som lukter og ting som bråker. 

Anonymkode: 1a159...3b5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta med deg det du vil spise på eksamen, men det er lurt å ta med for eksempel frukt og yoghurt. Jeg har tatt eksamen på flere ulike universiteter og har hittil aldri hørt om nøtteforbud. Det betinger vel at det er en hyperallergiker I rommet.

Et år var det en nøtteallergiker I klassen, og vi alle tok hensyn til det, men det var litt problematisk for vegetarianeren I klassen.

Anonymkode: 8ec50...ee9

Det er da ingen problemer selv om man er vegetarianer. Man MÅ ikke spise nøtter når man er på feks skolen.

Anonymkode: 68712...cfa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hørte fra ei venninne at hun ikke fikk lov til å spise sjokoladen hun hadde med på eksamen fordi noen var allergisk. Kan de virkelig bare gi beskjed om sånt i eksamenslokalet? Hun hadde jo heldigvis med seg annen mat og, men det er jo sikkert noen som ikke har det også. 

Hva må man i så fall tenke på når man skal lage seg mat til eksamen? Hva kan man risikere å ikke få spise? 

Anonymkode: dc6ac...59f

Sjokolade eller andre ting med nøtter, for eksempel peanøttsmør på brødet, kan med føre at en nøtteallergiker går i sjokk og i verste fall dør. Nøtter er spesielle med hensyn yil allergi. 

Fint at de gav beskjed. Styr unna matbarer/spiselige saker med nøtter. (Og unngå å ta på deg parfyme. Deo holder. 

Anonymkode: ec487...644

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange allergier, men jeg krever ikke at andre skal ta hensyn. At jeg er allergisk, er mitt problem. Folk får lov å spise maten sin, selv om jeg er allergisk mot det den inneholder

Anonymkode: 6637e...d9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Reputation skrev:

Herregud så mye trøbbel folk skal lage for ingenting. Nei vel, så fikk du ikke spise sjokoladen da for noen er allergisk. Stakkars deg. 

Pass deg, så du ikke ramler ned av den høye hesten du selv har satt deg på. Allergi kan ramme alle, også deg.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mange allergier, men jeg krever ikke at andre skal ta hensyn. At jeg er allergisk, er mitt problem. Folk får lov å spise maten sin, selv om jeg er allergisk mot det den inneholder

Anonymkode: 6637e...d9f

Det er forskjell på allergi. Å ha allergi der man går rundt med EpiPen 24/7 fordi man kan dø i kontakt med nøtter eller andre ting. Se til slottet, når Ari Ben skal være tilstede så bruker de ikke nøtter, han er alvorlig allergisk mot nøtter.

Anonymkode: ec487...644

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har mange allergier, men jeg krever ikke at andre skal ta hensyn. At jeg er allergisk, er mitt problem. Folk får lov å spise maten sin, selv om jeg er allergisk mot det den inneholder

Anonymkode: 6637e...d9f

Det er forskjell på allergier, mange er luftbåren og kan ha dødelig utfall. Bare fordi du ikke reagerer på luftbårne allergener, så betyr det ikke at ingen andre heller gjør det. 
Vi har fullstendig forbud mot nøtter og sitrusfrukter på jobb. Mange avdelinger på sykehus/sykehjem har også fullstendig forbud mot mange ulike typer blomster fordi det er noe mange kan reagerer veldig kraftig på. 

Anonymkode: 19834...36e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan fungerer mennsker med så hyppig nøtteallergi i hver dagen egentlig? De kan da vel neppe bevege seg hjemme hos andre eller på matbutikker, cafeer osv.? 

Anonymkode: 73d62...bfc

Det kan jeg faktisk svare deg på. De fungerer neste ikke fordi de hele tiden må passe på og omgåes mennesker de stoler på at tar hensyn. 

Mange er faktisk uføretrygdet. Det gjelder ikke bare nøtter, men også latex. Tenk deg at sykebilen kommer fordi du har fått anafylatisk sjokk i møte med latex. Så har sykebilen bare med seg tuber for intubering av latex, eller du blir lagt inn akutt på sykehus, der rommet de blir lagt inn på er fulle av esker med latexhansker i alle størrelser. Hva tror du da skjer? Jo, de flrste som ikke har møtt deg/pasienten før vil ikke høre og mener allergien ikke kan være så ille. Wdermed må pasienten bli alvorlig syk før helsepersonell gidder å ta en på alvor. Er det da rart at denne tråden har vansker med å ta problemet ts tar opp seriøst?

Anonymkode: ec487...644

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Reputation skrev:

Herregud så mye trøbbel folk skal lage for ingenting. Nei vel, så fikk du ikke spise sjokoladen da for noen er allergisk. Stakkars deg. 

Haha, enig. Man kan vel spise sjokoladen når man kommer hjem igjen. Jeg pleier ikke å spise på eksamen (og har nå avlagt rundt 20 universitetseksamener), pleier å spise godt på forhånd og så har jeg med drikke. Siden jeg ikke bruker tid på å spise og annet tull som tar opp tid så blir jeg også fort ferdig med eksamen. Pleier å ligge på 3 timer på 5-timers eksamen. 

Anonymkode: 69660...a29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Haha, enig. Man kan vel spise sjokoladen når man kommer hjem igjen. Jeg pleier ikke å spise på eksamen (og har nå avlagt rundt 20 universitetseksamener), pleier å spise godt på forhånd og så har jeg med drikke. Siden jeg ikke bruker tid på å spise og annet tull som tar opp tid så blir jeg også fort ferdig med eksamen. Pleier å ligge på 3 timer på 5-timers eksamen. 

Anonymkode: 69660...a29

Det er ikke alle som klarer å spise så tidlig om morgenen. For min del er det blitt en rutine å ta en pause når jeg er sånn ca ferdig, spise og tenke på noe annet, for så å se over besvarelsen igjen.

Og du kan forresten bare slappe av, jeg bruker å være ferdig over 1 time før tiden, så null stress.

Anonymkode: dc6ac...59f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det beste er om folk som har en såpass ekstrem allergi får lov til å sitte på eget rom.

Anonymkode: 26da2...9ed

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen folk er allergisk mot løk, så løk og nøtter er nok det viktigste å unngå . :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jaja, selvsagt, om du vil prestere dårligere er det lurt ! Det viktigste er at du tilfredsstiller deg med elendig mat, ikke om du nærer hjerne og kropp med næringsstoffer den trenger og som vil gjøre deg smartere

Anonymkode: 7181f...cec

Det der blir altfor enkelt, og det tror jeg egentlig du skjønner selv.

Jeg tar aldri med meg sånt på eksamen selv, men hvis man faktisk føler seg bedre av å ha en sjokolade å knaske på når man begynner å gå lei midt i en eksamen er det helt greit. Det er ikke kjempesunt eller topp næring for hjernen, men det er ikke i eksamenslokalet du skal prøve å bygge form eller "gjøre deg smartere". I eksamenslokalet skal du prøve å føle deg så ok som mulig og trives greit gjennom en lang dag. For noen er det beste da å spise sunt og næringsmessig riktig og gjøre det beste man kan for kroppen gjennom dagen, for andre er en sjokolade til trøst og hjelp om man synes det er kjipt å sitte der og kjipt å spise et vanlig måltid. Man synes det er godt og koser seg med det, og det er et lite avbrekk fra noen ellers kjipe timer.

Ernæring er en side av saken, en annen side er hvordan man faktisk føler seg og humøret man er i. I hverdagen er jeg enig med deg, men på eksamen er det andre hensyn enn ernæring inne i bildet også, og det at man også kan kose seg litt har også en verdi. Om du synes det er tilstrekkelig kjipt å sitte og spise kjernesunn mat på eksamen, men heller har lyst på en sjokolade, kan den sjokoladen fint veie opp for manglende ernæringsmessig verdi i form av litt ekstra motivasjon eller glede. For meg er det som fungerer best å ikke spise noe som helst, men ha spist godt i forkant og drikke en del underveis. Jeg har sikkert rent ernæringsmessig godt av å få tilført litt underveis, men jeg vet at jeg personlig presterer bedre ved å ikke avbryte arbeidet med spising. Så enkelt som du fremstiller det er det rett og slett ikke.

Og så må man drite i den sjokoladen om noen kan få en slik allergisk reaksjon, og det er selvfølgelig fullt forståelig. Det skrev jeg på første side i tråden også. Derfor er det nok lurt å ta med noe ekstra om man er helt avhengig av å få spist underveis. Men om det er en sjokolade eller noe sunt vurderer den enkelte best selv.

Anonymkode: 734cd...08d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kan sikkert høres egoistisk ut, men hadde ønsket det var forbud mot å ta med nøtter på eksamener. Er allergisk, men dør ikke av det eller noe, bare synes det har en utrolig kvalmende lukt. Ganske så irriterende å være sperret inne på et rom i flere timer med nøttestank i hele rommet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg studerte var det noen i klassen som var hyperallergiske mot nøtter. Fra og med første forelesning så fikk vi klar beskjed fra foreleser om at vi vennligst ikke skulle ta med mat med nøtter i. Vi fikk beskjeden flere ganger i løpet av semesteret fordi folk enten ikke fikk det med seg de andre gangene vi fikk beskjeden eller fordi folk rett og slett mente at de måtte få ta med seg det de ville fordi "dette var ikke deres problem" (som de så pent sa det selv).

LIKEVEL var det et par som ble helt overraska da de kom på eksamen og fikk den samme beskjeden som venninna di.

Som flere her påpeker, så er det noen allergier som desverre er verre enn andre. Det at "allergien er den allergiske sitt problem" syns jeg vitner om en veldig egoistisk og lite moden holdning. Å be den med allergi om å vise hensyn til at andre ikke kan ta hensyn er veldig selvmotsigende.

For å svare på spørsmålet ditt, ts: jeg vil tippe at så lenge du ikke tar med ting med nøtter og sitrus, så vil du være sikker. Men ta med lott forskjellig, så er du ordentlig gardert. Da vet du at du alltids har noe å spise. Sjansen for at det både er melke-, nøtte-, sitrus-, eller andre allergier i samme rom er liten.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må skolen lage bedre rutiner. Dersom en elev/student melder fra om allergi så må resten få beskjed om hva som ikke er tillatt å ha med i eksamenslokalet i god tid. Det kan forsåvidt hende at skolen allerede har en rutine, men at eleven/studenten har meldt fra samme dag som eksamen. Da er det gjerne lite de kan gjøre med det. 
Jeg har forøvrig hørt om allergikere som har fått sittet i eget rom eller med få andre som trenger tilrettelegging. Har man en alvorlig allergi bør man jo få tilrettelagt eksamenslokale. Men samtidig må man også passe på å melde fra selv i god tid, ingen andre kan vite at akkurat den og den har allergi og forutse hvordan tilrettelegging skal foregå. 

Er forresten helt enig i at det var dumt du ikke kunne spise alt du hadde med deg. Det er bra du hadde med annen mat også :) Men det kan jo ha vært andre der som var mer uheldig. Dersom det er snakk om nøttealleri og man har tatt med seg nøtteblanding, sjokolade og att på til har med hjemmelaget brød med nøtter så er man i litt deep shit :fnise:

Edit: Trodde det var du som hadde med sjokolade...så du = venninnen din :)

Endret av Luckiness
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit dere hva, jeg har faktisk ikke tenkt over at nøtter kan være et såppas stort problem, jeg har ingen venner eller familie som er rammet av nøtteallergi. Jeg skal ha skriftlig eksamen på fredag, å hadde egentlig tenkt til å ta med nøtter, men nå dropper jeg det etter denne tråden, sånn i tilfelle. Greit å ta litt hensyn, å det plager ikke meg på noen måte at jeg må droppe nøtter :P så sånne tråder er da godt for noe 👌🏼

Anonymkode: 68712...cfa

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...