Gå til innhold

Mor ga av arven sin til mine to yngre halvsøsken, men ikke til meg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forstår tankegangen hennes, men synes ikke det er riktig. Om dine halvsøsken slet med å få mat på bordet, så synes jeg det er greit å gi de penger som du ikke får, men her snakker vi boligkjøp og det blir annerledes. Også tenker jeg at selvsagt synes søsknene dine at det er det mest rettferdige, om de ikke fikk nok egenkapital om det ble fordelt på tre.... Urettferdig, men gjort er gjort. Hun har nok hatt gode intensjoner med å fordele det på den måten, selv om det ikke var noe sjakktrekk. 

Anonymkode: 21995...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår tankegangen hennes, men synes ikke det er riktig. Om dine halvsøsken slet med å få mat på bordet, så synes jeg det er greit å gi de penger som du ikke får, men her snakker vi boligkjøp og det blir annerledes. Også tenker jeg at selvsagt synes søsknene dine at det er det mest rettferdige, om de ikke fikk nok egenkapital om det ble fordelt på tre.... Urettferdig, men gjort er gjort. Hun har nok hatt gode intensjoner med å fordele det på den måten, selv om det ikke var noe sjakktrekk. 

Anonymkode: 21995...a60

Hun hadde nok gode intensjoner ift de to yngste, men så er det så mye penger at det blir blodig urettferdig, og TS blir holdt utenfor. Det er nok det som sårer mest. 

Penger er viktig, og når man er en av tre som ikke får så føler man at familien ikke setter like stor pris på seg som de andre. 

Anonymkode: f55fc...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi snakker moral og ikke lov her, så var dette tvilsomt, siden hun hadde bestemt seg for og gi bort deler av arven etter sin mor burde hun delt den likt mellom sine barn, moralsk sett, lovlig sett har hun sitt på det tørre, økonomisk sett burde mor til ts vel egentlig brukt pengene på og kjøpt seg egen leilighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det sier noe særlig bra om søskenene dine når de tar i mot pengene til moren, når de vet hvor uansvarlig hun er med penger og at hun ikke er sikret selv økonomisk selv. 

Hadde mine foreldre ønsket å gi meg en slik stor pengegave og de ikke hadde orden på økonomi eller evne til å skaffe seg ett eget hus eller leilighet. Så hadde hadde jeg vært takknemlig, men hadde takket nei. Syns de virker griske og egoistiske seg om de tar i mot penger som de vet hun har bruk for selv, istedenfor å jobbe og spare til fremtiden deres selv. De burde unne kvinnen som har bragt dem inni verden de pengene, sånn at hun kan ha en lettere alderdom.

Syns også det er dumt av moren din å gjøre forskjell. Det er hennes penger og hun kan gjøre hva hun vil, men hun må skjønne at denne handlingen kan føre til såre følelser. Både mellom dere to, og deg og dine søsken. Syns du skal være ærlig med henne om hva du syns om fordelingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at du må være ærlig her. Si tydelig fra til din mor at dette ikke var noe kjekt, at det faktisk er en grunn til at advokater anbefaler alle å være nøye med arv i familier - fordi det kan ødelegge selv den beste familie dersom noen føler seg urettferdig behandlet.

Min manns familie opplever noe lignende - faren hans hadde en stor skog. Han ga en fin tomt til yngstebarnet, fordi hun var alenemor og trengte økonomisk hjelp, og det var meningen at hun skulle bygge seg et lite hus på tomta.

Etter at hun fikk tomta, fikk hun seg også en mann, og tomteprisene økte veldig pga diverse satsinger i nærområdet. Hun flyttet inn hos mannen, solgte tomta si og fikk svært god fortjeneste.

Min mann og den andre søsteren hans var også i etableringsfasen da dette skjedde, men har aldri fått noe hjelp. Det er aldri sagt at denne tomta var forskudd på arv. Det preger en del av forholdet mellom søsknene den dag i dag.

Anonymkode: eebee...232

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir du i korte trekk straffet både for å være eldst og for å ha vært sparsommelig. Din mor kunne fint ha delt summen hun ville gi fra seg i tre, og dine søsken ville fått muligheten til å spare seg opp egenkapital mye raskere enn de ellers ville gjort, mens du kunne fått muligheten til å betale ekstra ned på lånet ditt.

Skjønner ikke denne tanken om at man enten må gi en «hel» egenkapital eller så er det ikke vits i. Er ikke som om man er «reddet» og ferdig med økonomiske prioriteringer når man har kjøpt bolig og har lån å betjene.

Her kunne din mor gjort det rettferdig ved å gi dine søsken muligheten til å kjøpe bolig i yngre alder enn det du fikk, og samtidig gitt deg muligheten til å bli tidligere gjeldfri/få litt romsligere økonomi enn du ellers ville hatt. Hun har nok ment det godt, men hun er helt på jordet etter min mening. 

Endret av Hactar
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke det er noe poeng å diskutere verken jus eller moral her. Gjort er gjort, og spist er spist. TS må avgjøre hva slags påvirkning dette skal ha på forholdet til sin mor og halvsøsken. Hvis du ønsker å ha et normalt forhold til dem svelger du dette og trøster deg med at du i hvert fall har lært såpass av din mors adferd at du greier å håndtere dine egne finanser. Hvis ikke kan du velge å kutte (ned på) kontakten med dem.

Jeg håper du etterhvert greier å se at ditt moralske overtak også er en frihet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så et danskt program et par år tilbake. Det handlet om en eldre herremann som var døende grunnet sykdom og han skulle skrive testamente. I Danmark på den tiden kunne man gjøre barna arveløse ved testamentet. Er det ingen skriv så fordeles alt jevnt. Mannen etterlot det han hadde for at hans kone skulle klare seg etter hans død og resten til veldedige organisasjoner som forsåvidt alle fronter en god og viktig sak. I samme testamentet skriver han også en beskjed til sin sønn. Han skriver at sønnen har jobbet hardt og klart seg godt i livet. Sønnen er etablert med hus, kone, barn og god jobb. Ettersom sønnen har klart seg godt er det da ikke nødvendig å etterlate ham store summer. Han trenger det rett og slett ikke.

Og jeg tror det er litt slik din mor kanskje tenkte. Du har selv spart opp og fått kjøpt deg egen bolig. Du er en kjemper og vil klare deg. Dine yngre søsken har fått litt drahjelp for å etablere seg. En drahjelp du selv kunne tenkt deg og jeg forstår at det føles urettferdig. Men samtidig så vil dine yngre søsken alltid stå i gjeld til din mor. Uavhengig av hvor godt eller dårlig forhold det er i familien vil den gjelden alltid bestå. Og den gjelden er du fri for. Den eneste gjelden du har er til banken som huslån, og i valget mellom gjeld til familie og gjeld til banken så er banken faktisk å foretrekke.

Unner du dine søsken å få hjelp av moren din som hun tidligere ikke har hatt mulighet til å gi? 

Det føles urettferdig at det ikke ble delt likt mellom alle barna. Men da du er i voksen alder og veletablert så skylder din mor deg egentlig ikke noe. Med tiden vil du også merke at det er litt deilig å ikke måtte skylde henne noe også.

Endret av Emmelise
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2018 den 14.28, O.G. skrev:

Vel TS du vet det til en gang kjerringa ber om hjelp. Si at du ikke gidder og at hun kan spørre de to som fikk av arven etter mormor.

HEEEEEEEEEELT ENIG. PUNKTUM.

Anonymkode: dfba1...743

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at dette blir urettferdig! Men, hvis de trenger pengene mer enn deg akkurat nå er vel det bra at de fikk.

Du kan jo høre med moren din hva hun mener? kanskje hun har noen planer for at du skal få mer senere? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HenrikFosse skrev:

Skjønner at dette blir urettferdig! Men, hvis de trenger pengene mer enn deg akkurat nå er vel det bra at de fikk.

Du kan jo høre med moren din hva hun mener? kanskje hun har noen planer for at du skal få mer senere? 

Kan de ikke gjøre som Ts gjorde da, jobbe og spare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kunne vel ikke få et tilskudd til egenkapital fordi de da ville brukt pengene fremfor å spare resten. 

Du kan jo velge å se på det som et kompliment - får du det til er du bedre enn meg. Jeg har måttet se på denne skiten i alle år og har egentlig valgt å holde meg langt unna. Det aller beste er at jeg har fått nei når jeg har bedt om hjelp og trengt det, mens andre søsken har fått penger i øst og vest. 

Blir forbanna!

Anonymkode: 62faa...1af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2018 den 12.10, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt usikker på om dette er noe å reagere på eller ikke. 

Moren vår har hatt dårlig kontroll på både penger og menn. Jeg er 32 og har to halvsøsken på 23 og 25. Ingen av oss har kontakt med fedrene våre. Jeg har jobbet hardt og spart mye, og hadde endelig nok egenkapital til å kjøpe bolig i fjor. Jeg er singel, så jeg måtte kjøpe alene. 

Nå er det slik at mormor nylig døde (morfar var allerede død) og mamma arvet dermed rundt 1 million. Hun ga begge søsknene mine nok penger til egenkapital, og de skal nå kjøpe seg bolig i en alder av 23 og 25 år. Jeg var selv 31. Jeg får ingenting av arven, da min mor har lav inntekt og trenger å oppgradere en del ting hjemme hos seg selv. 

Er dette helt greit og ingenting å reagere på, eller er dette urettferdig? 

Anonymkode: f27c2...a34

Urettferdig og helt innafor å reagere på, men lite å gjøre noe med. Det beste er vel å fortelle dette til halvsøsknene dine og se hvordan de reagerer. Hadde jeg fått vite at mitt (halv)søsken ikke fikk noe av en arv hadde jeg avsett den delen h*n skulle ha av min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, JackNapier skrev:

Urettferdig og helt innafor å reagere på, men lite å gjøre noe med. Det beste er vel å fortelle dette til halvsøsknene dine og se hvordan de reagerer. Hadde jeg fått vite at mitt (halv)søsken ikke fikk noe av en arv hadde jeg avsett den delen h*n skulle ha av min del.

Det hadde jeg gjort også. Tviler på at søsteren min hadde gjort det samme, og jeg tror TS har snakket med sine søsken om det (hvis jeg husker rett) og de syntes det var helt greit å beholde alle pengene. 

Syns dette er så smålig og urettferdig at jeg er glad jeg ikke kjenner disse i virkeligheten, for da hadde det nok gått ei kule varmt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig hvordan arv og penger generelt kan gjøre ellers flotte mennesker til monstre. Dama har noen ste-søsken jeg virkelig gruer meg til å "kjempe" mot den dagen det blir et arveoppgjør av boet til moren hennes og typen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi...dette hadde ødelagt forholdet til min mor fullstendig tror jeg. Hadde følt meg mye mindre viktig enn de andre og tatt det som ett tydelig hint på at jeg ikke var ønsket i familien. Men jeg tviler på at det hadde skjedd i min familie. 

Anonymkode: b857b...61d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt hårreisende, moralsk sett og på alle andre måter enn juridisk. Juridisk kan hun selvsagt gjøre hva hun vil, men både økonomisk sett og med tanke på relasjoner er moren fullstendig på feil jorde her - utrolig provoserende!

Når du får barn, er de nødvendigvis i ulik alder og livssituasjon når de blir voksne. At du har en eldstemann som er kommet lenger enn de yngre skal da for pokker ikke tale i mot eldstemann! Du har tre barn - da deler du på tre. Alt annet som eventuelt taler til fordel for eldste (flere år, mer renteinntekter osv) er bare som det er.

Om moren har dårlig økonomisk sans og vil gi bort noe penger, men ikke alle, får hun dele det hun vil gi bort på tre. Noe annet er rett og slett forferdelig dårlig gjort. Om jeg hadde fått tildelt mye mer enn mine søsken eller halvsøsken skulle det vært en forferdelig god begrunnelse for det, samt at alle følte seg komfortable med det - ville aldri noensinne latt meg forfordele på den måten, hadde virkelig ikke hatt samvittighet til det. Det sier litt omhalvsøsken som godtar sånt. Dersom dine halvsøsken faktisk tar i mot dette uten skrupler sier det litt om dem! De er unge, de har mange år å jobbe seg opp på, slik du har gjort, og det at de ikke ser det er virkelig skremmende.

Om noe, burde faktisk denne arven som moren din ønsker å gi videre bli gitt videre etter alder eller annet delmål. "Fullfør studier og få så og så mye, skaff deg jobb og spar så og så mye, så skal jeg bidra med så og så..." DU som allerede er på et visst sted i livet får utbetalt din del nå, mens de andre kan få sine deler når de har vist at de klarer å håndtere økonomi.

Beklager at du må bli behandlet slik, det er ikke OK! Særlig med tanke på hvor mange restriksjoner det ellers er med arv og fordeling, havner du i en helt utrolig lite heldig situasjon både med tanke på relasjoner og selvsagt økonomi. Jeg håper virkelig du finner en måte å omgjøre dette på, enten ved å ta tak i moren din eller halvsøsknene, eller en advokat som kan argumentere for hvorfor dette i så fall bør være forskudd på arv.

Min mann har nettopp observert sin far gjennom et drøyt arveoppgjør med hans søsken. Etter to år ser vi at ingen merkedager eller høytider kommer til å bli det samme igjen... som advokaten sa; arveoppgjør endrer selv de mest harmoniske familier til det ugjenkjennelige. Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor.

Min mann og jeg har skrevet testamente, som ikke etterlater tvil for noen parter. Det er den beste gaven vi kan gi våre etterkommere. Oppmuntrer alle til ågjøre det samme, uansett hvor "gode" forhold de tror de har i familien. Spar etterkommerne for tvil og diskusjoner, ta en prat og avklar alt i forkant.

Anonymkode: 2cdf8...06d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imponert over min tante. Hun ga sin del av forskudd på arv til min mor, altså hennes søster, da hun sitter meget godt mer i det økonomisk enn min mor. 

Anonymkode: 16e5e...115

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er imponert over min tante. Hun ga sin del av forskudd på arv til min mor, altså hennes søster, da hun sitter meget godt mer i det økonomisk enn min mor. 

Anonymkode: 16e5e...115

Nja, men hvorfor sitter ikke mora di like godt økonomisk i det som søsteren da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎20‎.‎05‎.‎2018 den 15.22, exictence skrev:

Jeg tenker det samme.

Jeg har opplevd det samme med mine foreldre. De har også bare tenkt at jeg har hatt minst behov for økonomisk hjelp, og jeg tror de ser på meg som sterkere.

De har faktisk selv sagt at det har vært urettferdig, og at derfor vil jeg arve mest når de dør. 

Da regner jeg med at de har satt opp et testament

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...