Gå til innhold

Mor ga av arven sin til mine to yngre halvsøsken, men ikke til meg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er litt usikker på om dette er noe å reagere på eller ikke. 

Moren vår har hatt dårlig kontroll på både penger og menn. Jeg er 32 og har to halvsøsken på 23 og 25. Ingen av oss har kontakt med fedrene våre. Jeg har jobbet hardt og spart mye, og hadde endelig nok egenkapital til å kjøpe bolig i fjor. Jeg er singel, så jeg måtte kjøpe alene. 

Nå er det slik at mormor nylig døde (morfar var allerede død) og mamma arvet dermed rundt 1 million. Hun ga begge søsknene mine nok penger til egenkapital, og de skal nå kjøpe seg bolig i en alder av 23 og 25 år. Jeg var selv 31. Jeg får ingenting av arven, da min mor har lav inntekt og trenger å oppgradere en del ting hjemme hos seg selv. 

Er dette helt greit og ingenting å reagere på, eller er dette urettferdig? 

Anonymkode: f27c2...a34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ikke det virker urettferdig.

Anonymkode: 99e5b...311

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Rettslig sett er det din mor sine penger og hun gjør som hun vil med dem. Mor arver sin mor, du arver ikke din mormor.

Moralsk er det totalt bak mål. Hun har valgt å behandle sine andre barn anderledes enn deg. Det oppleves som svært urettferdig. Her har nok tanken vært at de trengte egenkapital og så har hun bare råd til å gi det til dem siden de trengte det, uten tanke for at hun kunne behandlet sine tre barn rettferdig ved å fordele en mindre sum til hver. Da kunne alle fått et bidrag til formålet og alle hadde blitt rettferdig behandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama

Dette er å straffe barnet som har gjort det greit i livet.

Ikke OK. 

TS har kanskje leilighet, men hun har jo gjeld på den. Det burde bli delt mellom søskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Høres selvfølgelig veldig urettferdig ut. 

 Men jeg veit ikke om du har noen sak, rent juridisk. 

Anonymkode: 2cc0e...3e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig urettferdig å gjøre så forskjell på barna sine. Men hun har jo lov til å gjøre det hun vil med det hun har arvet.

Anonymkode: 38558...c16

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo forskudd på arv fra din mor til disse to søskene. Prøv å få det dokumentert. Slik at den dagen en arv skal fordeles etter din mor vil dette gå i fratrekk for disse to. Hvis det er noe å fordele. 

Det er nok desverre det eneste som kan gå an å gjøre. 

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er urettferdig. Du blir straffet for å ha klart deg bra nok selv til å kjøpe bolig, selv om det krevde mange år med sparing. Moren din står fritt til å gjøre hva hun vil med pengene hun arvet, men jeg skjønner absolutt at du reagerer

Anonymkode: 0037d...b09

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stan skrev:

Dette er jo forskudd på arv fra din mor til disse to søskene. Prøv å få det dokumentert. Slik at den dagen en arv skal fordeles etter din mor vil dette gå i fratrekk for disse to. Hvis det er noe å fordele. 

Det er nok desverre det eneste som kan gå an å gjøre. 

Ikke nødvendigvis.

Anonymkode: 99e5b...311

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Høres selvfølgelig veldig urettferdig ut. 

 Men jeg veit ikke om du har noen sak, rent juridisk. 

Anonymkode: 2cc0e...3e6

Selvsagt har hun ingen sak juridisk.

Anonymkode: 99e5b...311

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig urettferdig. Syns det er slemt gjort av moren din mot deg. 

Vet dine søsken at de fikk og du ikke fikk noe? Har de sagt noe om at det burde vært delt i tre? Og har du snakket med moren din om det og hva sier evt hun om at hun "glemte" deg? 

Jeg syns det er en forferdelig uting å forskjellsbehandle barna sine sånn. Har man tre barn så deler man på tre. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Urettferdig! Kan ikke du da kreve og få litt mere fra din mors arv en dine søsken når den tid skulle komme da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er urettferdig. 

Synes også du skal spørre din mor om hvorfor de andre to fikk penger og ikke du. 

Anonymkode: 97b0b...5fe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umiddelbart syntes jeg det høres urettferdig ut, ja, men er det slik at begge søsknene dine nå har mulighet til å kjøpe egen bolig pga. pengene de fikk? I så fall mener nok ikke moren din å være slem, hun vil bare at alle barna sine skal få mulighet til å få sitt eget sted å bo. Men det er veldig korttenkt av henne å ikke sørge for en skriftlig avtale om at beløpet søsknene har fått er forskudd på arv, og skal trekkes fra når hun en dag faller fra, slik at dere alle får likt til slutt. 

Anonymkode: c44e7...d0e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt usikker på om dette er noe å reagere på eller ikke. 

Moren vår har hatt dårlig kontroll på både penger og menn. Jeg er 32 og har to halvsøsken på 23 og 25. Ingen av oss har kontakt med fedrene våre. Jeg har jobbet hardt og spart mye, og hadde endelig nok egenkapital til å kjøpe bolig i fjor. Jeg er singel, så jeg måtte kjøpe alene. 

Nå er det slik at mormor nylig døde (morfar var allerede død) og mamma arvet dermed rundt 1 million. Hun ga begge søsknene mine nok penger til egenkapital, og de skal nå kjøpe seg bolig i en alder av 23 og 25 år. Jeg var selv 31. Jeg får ingenting av arven, da min mor har lav inntekt og trenger å oppgradere en del ting hjemme hos seg selv. 

Er dette helt greit og ingenting å reagere på, eller er dette urettferdig? 

Anonymkode: f27c2...a34

Juridisk kan din mor gi gaver til hvem hun vil, når hun vil. Det har hun gjort og spist er spist. 

(Om din mor dermed har gjort noe smart i forhold til relasjonen til sitt eldste barn, er en annen skål.)

Anonymkode: b8061...570

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Umiddelbart syntes jeg det høres urettferdig ut, ja, men er det slik at begge søsknene dine nå har mulighet til å kjøpe egen bolig pga. pengene de fikk? I så fall mener nok ikke moren din å være slem, hun vil bare at alle barna sine skal få mulighet til å få sitt eget sted å bo. Men det er veldig korttenkt av henne å ikke sørge for en skriftlig avtale om at beløpet søsknene har fått er forskudd på arv, og skal trekkes fra når hun en dag faller fra, slik at dere alle får likt til slutt. 

Anonymkode: c44e7...d0e

Jeg tenker det samme.

Jeg har opplevd det samme med mine foreldre. De har også bare tenkt at jeg har hatt minst behov for økonomisk hjelp, og jeg tror de ser på meg som sterkere.

De har faktisk selv sagt at det har vært urettferdig, og at derfor vil jeg arve mest når de dør. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel TS du vet det til en gang kjerringa ber om hjelp. Si at du ikke gidder og at hun kan spørre de to som fikk av arven etter mormor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...