Gå til innhold

Mor ga av arven sin til mine to yngre halvsøsken, men ikke til meg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Testosteron skrev:

Ikke uten videre. Faktisk er utgangspunktet motsatt: Gaver er ikke forskudd på arv med mindre giveren har bestemt det. Se arvelova § 38. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1972-03-03-5#KAPITTEL_3-1 

 

Og så kan vi gå inn i diskusjonen om ts kan bevise at det ikke er forskudd på arv. 

En dag skal nemlig disse tre søknene fordele det moren etterlater seg. Hva skjer da? 

Anonymkode: b8061...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og så kan vi gå inn i diskusjonen om ts kan bevise at det ikke er forskudd på arv. 

Anonymkode: b8061...570

TS skal ikke eventuelt bevise at det ikke var forskudd på arv, men at det var forskudd på arv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stan skrev:

Dette er jo forskudd på arv fra din mor til disse to søskene. Prøv å få det dokumentert. Slik at den dagen en arv skal fordeles etter din mor vil dette gå i fratrekk for disse to. Hvis det er noe å fordele. 

Det er nok desverre det eneste som kan gå an å gjøre. 

Det er ikke forskudd på arv med mindre det er avtalen. Alle mennesker har selvsagt lov til å gi pengene sine til hvem de vil mens de er i live. De fleste ville nok ikke valgt å gi masse penger til kun to av tre barn. Men man har full anledning til det. Moren min kan gi meg 300 000 kr, kalle det en gave og gi null til broren min. Noe annet er dersom mamma hadde gitt meg 300 000 og kalt det forskudd på arv. Er man smart da, så får man dette skriftlig. 

Det er først når foreldre dør at man kan begynne å snakke om pliktdelsarv. Mens de er i live kan de gi alle pengene sine til ett barn, slik at det ikke er noe for de andre å arve, hvis det er det man ønsker.

Anonymkode: 611d6...bae

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til advokat. Jeg tror du har en ganske god sak her.

Anonymkode: 206ba...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

med mindre det er avtalen

Det er klart. Men siden TS omtaler det som arv, er det vel det hennes mor omtaler det som også. 

Om hun får dette dokumentert så kan det gjøres slik jeg nevnte. At hennes mor har ment dette som forskudd på arv. Feks en epost eller sms rekke kan bevise det. 

Men det er jo selvfølgelig lov å gjøre hva man vil med pengene sine. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, stan skrev:

Det er klart. Men siden TS omtaler det som arv, er det vel det hennes mor omtaler det som også. 

Om hun får dette dokumentert så kan det gjøres slik jeg nevnte. At hennes mor har ment dette som forskudd på arv. Feks en epost eller sms rekke kan bevise det. 

Men det er jo selvfølgelig lov å gjøre hva man vil med pengene sine. 

Hun omtaler det som arv fordi det var arv etter mormoren, altså det moren arvet av sin mor. 

Det er verken TS eller søsknene sin arv og ingen har krav på noenting, men det hadde vært mest riktig dersom moren hadde gitt likt til alle tre barna eller skrevet et dokument om at det var forskudd på arv de to andre fikk. 

Nå har ikke TS vært innom siden de første innleggene, men jeg lurer litt på hva moren har sagt ift om det er forskudd på arv eller om hun faktisk valgte å gi to av tre barn en så stor gave. 

Anonymkode: f55fc...9bb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gå til advokat. Jeg tror du har en ganske god sak her.

Anonymkode: 206ba...466

Hun har en ikke sak. Å gå til advokat med noe som ikke er en sak, kan bli dyrt og skuffende.

Anonymkode: b8061...570

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gå til advokat. Jeg tror du har en ganske god sak her.

Anonymkode: 206ba...466

Nei, TS har ingen sak her. 

Anonymkode: 99e5b...311

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du iallfall fått vite hvor godt moren din liker deg ift dine søsken. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der kunne aldri falt meg inn å gjøre! Har man barn gjør man likt! 

Anonymkode: 45154...440

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun omtaler det som arv fordi det var arv etter mormoren, altså det moren arvet av sin mor. 

Det er verken TS eller søsknene sin arv og ingen har krav på noenting, men det hadde vært mest riktig dersom moren hadde gitt likt til alle tre barna eller skrevet et dokument om at det var forskudd på arv de to andre fikk. 

Nå har ikke TS vært innom siden de første innleggene, men jeg lurer litt på hva moren har sagt ift om det er forskudd på arv eller om hun faktisk valgte å gi to av tre barn en så stor gave. 

Anonymkode: f55fc...9bb

Neida. Det jeg skrev er jo i beste fall. At hennes mor har vært tydelig på at det er en arv. Og at det kan dokumenteres tilstrekkelig. 

Men det er jo ting i HI som tyder på at det er er et tapt løp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ts her. Jeg skal svare på det dere spør om, håper bare jeg har fått med alt.

1. Pengene er ikke gitt som forskudd på arv, de er gitt som gave. Som jeg skrev i HI, har min mor alltid hatt dårlig økonomisk sans, så det blir ikke noen arv å snakke om etter henne. De pengene hun sitter på nå, kommer til å bli brukt på ting som ikke er noe verdt den dagen hun dør, og hun eier heller ikke bolig.

2. Jeg var ikke ute etter å høre om jeg hadde en sak her, jeg var mer ute etter å høre om dere mente dette var moralsk rett.

3. Det moren min sier om saken er at hun ønsker at søsknene mine skal kunne kjøpe seg egen bolig, men jeg har jo allerede bolig, så jeg sitter allerede godt i det (selv om jeg selvfølgelig har lån.) Hun sier hun ikke har råd til å både gi dem nok egenkapital og gi meg en betydelig sum. Dette er forsåvidt korrekt, hun bør ikke gi fra seg så mye penger i hennes situasjon. 

4. Søsknene mine har samme syn som moren min. Jeg har jo allerede bolig, så det er de som trenger hjelp. 

Ellers takker jeg for alle bidrag til diskusjonen så langt. 

Anonymkode: f27c2...a34

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Newroz
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Juridisk kan din mor gi gaver til hvem hun vil, når hun vil. Det har hun gjort og spist er spist. 

(Om din mor dermed har gjort noe smart i forhold til relasjonen til sitt eldste barn, er en annen skål.)

Anonymkode: b8061...570

Det stemmer ikke. Gaver kan bli regnet som forkudd på arv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz

Jeg syns absolutt ikke det er riktig av din mor å kun gi penger til dine yngre søsken. 500tusen er mye penger, og du har lån på din bolig. Pengene kunne kommet deg også svært godt til gode. 

Syns også at dine søken burde tenkt denne tanken og delt pengene på tre, så du også fikk din del. 

Har du snakket med henne/søskene om dette og forklart at selv om du har kommet deg inn på boligmarkedet betyr ikke det at du ikke har lån, og dermed også behov for penger.

Ville uansett påpekt det, og tenkt på fremtidig og eventuell arv. I en senere deling bør du komme bedre ut av det så det blir mer likt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Ts her. Jeg skal svare på det dere spør om, håper bare jeg har fått med alt.

1. Pengene er ikke gitt som forskudd på arv, de er gitt som gave. Som jeg skrev i HI, har min mor alltid hatt dårlig økonomisk sans, så det blir ikke noen arv å snakke om etter henne. De pengene hun sitter på nå, kommer til å bli brukt på ting som ikke er noe verdt den dagen hun dør, og hun eier heller ikke bolig.

2. Jeg var ikke ute etter å høre om jeg hadde en sak her, jeg var mer ute etter å høre om dere mente dette var moralsk rett.

3. Det moren min sier om saken er at hun ønsker at søsknene mine skal kunne kjøpe seg egen bolig, men jeg har jo allerede bolig, så jeg sitter allerede godt i det (selv om jeg selvfølgelig har lån.) Hun sier hun ikke har råd til å både gi dem nok egenkapital og gi meg en betydelig sum. Dette er forsåvidt korrekt, hun bør ikke gi fra seg så mye penger i hennes situasjon. 

4. Søsknene mine har samme syn som moren min. Jeg har jo allerede bolig, så det er de som trenger hjelp. 

Ellers takker jeg for alle bidrag til diskusjonen så langt. 

Anonymkode: f27c2...a34

Jeg blir både sint og lei meg på dine vegne, jeg. Vet ikke om du tar det mye bedre enn jeg hadde gjort, men jeg hadde blitt så såret og lei meg at jeg tror neppe jeg hadde fortsatt kunne hatt samme forhold til moren og søsknene mine igjen. Jeg syns det er dårlig gjort at hun ikke kunne delt på 3 og jeg syns det er dårlig gjort av dine søsken å ikke være med på at det deles på dere alle. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Foreldre som fordeler sine goder så skjevt og behandler de som er flinke til å klare seg selv på denne måten må også forvente at barnet fjerner seg fra dem fordi man føler avsky over urettferdigheten. Man får ikke gjort noe med det at foreldre handler så urettferdig, men man får gjort noe med det å se det på nært hold. Det behøver man ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei vet du hva, kjenner jeg blir hissig av å lese dette!

Jeg skjønner hennes ønske å få alle barna inn på boligmarkedet, men hadde det vært meg så hadde jeg delt likt mellom alle 3 og så får de 2 yngste heller kjøpe bolig sammen og spare EK i verdistigningen i fellesbolig. Å kun gi til 2 av 3 er jeg sikker på får mormoren din til å snu seg i graven.

Anonymkode: 654a4...da7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med familievernkontoret. Dette høres ut som en klassisk oppskrift på en generasjonskonflikt. Det kan de hjelpe til med. Og med hjelpe til mener jeg å få moren din til å forstå hvorfor dette er moralsk galt og hva det gjør med forholdet mellom dere. Kjenner til flere sånne tilfeller. Og felles for alle er at de gjerne skulle fått annerkjennelse for de såre følelsene de sitter med og en slags innrømmelse av at valget var uklokt!

Anonymkode: ad2f5...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som hun burde fokusere på å komme på boligmarkedet selv. Hadde ikke hatt samvittighet til å ta imot penger fra min mor som leier for jeg skulle kjøpe bolig.

I tillegg syns jeg synd på deg ts, som ikke fikk hjelp. Men brødrene dine fikk. Da kunne dere delt pengegaven og di hadde hatt ekstra til sparing til bolig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...