Gå til innhold

2 fl vin pr dag

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, linket på forrige side. Nrk har en sak om det der de linker til studiet. 

Anonymkode: 7770e...913

Du skriver: "Av de 57 000 som var rammet av tidlig demens var hele 57 prosent relatert til kronisk overforbruk av alkohol".

Du skrev ikke tidlig demens, du skrev demens senere i livet.  Du blander epler og kålrabi.  Det er stor forskjell på å utvikle demens som 50 åring kontra 30 år senere. 57 prosent av de som utvikler tidlig demens er heller ikke størstedelen, det er litt over halvparten. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du mener 57%, eller hva det var, ikke er "de fleste", så kan du gjerne mene det

Det gjaldt jo en bestemt form for demens. 

Skrevet

Hvorfor skal jeg da gjøre det? 

Jeg liker ikke cola. Jeg liker vin. 

Anonymkode: 10111...835

For å spare kroppen din for høyst potensielle senskader.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Peonjenta said:

Du skriver: "Av de 57 000 som var rammet av tidlig demens var hele 57 prosent relatert til kronisk overforbruk av alkohol".

Du skrev ikke tidlig demens, du skrev demens senere i livet.  Du blander epler og kålrabi.  Det er stor forskjell på å utvikle demens som 50 åring kontra 30 år senere. 57 prosent av de som utvikler tidlig demens er heller ikke størstedelen, det er litt over halvparten. 

Eller så er det du som antar noe jeg ikke har sagt. Overforbruk av alkohol dreper hjerneceller og skader deg potensielt for livet

Skrevet
On 5/15/2018 at 1:21 AM, AnonymBruker said:

2 fl vin pr dag

Alkoholiker eller ikke, to flasker vin per dag for én person er uansett for mye, spesielt for helsa. Her hvor jeg bor så er det veeeldig vanlig å drikke både øl og vin hver eneste dag, også i lunsjen, men de drikker sjeldent så mye som en flaske om dagen (vin).

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller så er det du som antar noe jeg ikke har sagt. Overforbruk av alkohol dreper hjerneceller og skader deg potensielt for livet

Av de 57 000 som var rammet av tidlig demens var hele 57 prosent relatert til kronisk overforbruk av alkohol. Samlet sett var alkoholmisbruk assosiert med tre ganger større risiko for alle typer demens.

https://www.nrk.no/viten/hoyt-alkoholforbruk-oker-risikoen-for-demens-1.13927247

Dette er ikke deg??

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Peonjenta skrev:

For å spare kroppen din for høyst potensielle senskader.

Må vel helst begynne å spise gulrot når jeg egentlig har lyst på en sjokolade ? Vann når jeg har litt lyst på en lettbrus, torsk når jeg drømmer om en biff? 

Skjønner at man skal moderere seg men de fleste lever ikke perfekte liv. Ikke engang de som går inn for det..

Flesteparten jeg kjenner som er «supersunn» er nevrotiske angstvrak. Har sikkert høyt blodtrykk bare fordi de går forbi godterihylla i butikken.

Nei, takker meg til vinen min jeg.

Skål og god helg 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Alkoholrelaterte kreft er: Brystkreft (kvinner), munn og hals / spiserør, lever, bukspyttkjertel, tarm / endetarm. 

Alkoholrelatert demens kan f.eks være assosiert med Wernicke-Korsakoff Syndrom, og kan faktisk ramme unge også. 

Anonymkode: 267b1...c1e

AnonymBruker
Skrevet

Hvor ble det av TS? 🤔

Anonymkode: f6a71...3ed

Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep på AnonymBruker og svar til dette

Minner om følgende regel:

Sitat

AnonymBruker-funksjonen

Vi ønsker å tilby brukerne våre muligheten til å kunne poste skjult enten det gjelder sensitive spørsmål eller ikke. Ved å hake av for "post som anonym" når du skal legge inn et innlegg, vil brukernavnet ditt bli skjult i akkurat dette innlegget. Du er selv ansvarlig for å hake av denne boksen, moderatorene har ikke mulighet til å anonymisere innlegg i etterkant. Moderatorene har mulighet til å sjekke brukernavnet som står bak innlegget.

Det er ikke lov til å gå til angrep på noen fordi de skriver som anonyme brukere- dette regnes som personangrep.

Perelandra, mod.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man lever bare en gang, og den gangen har jeg ikke tenkt å være edru.

Anonymkode: 6db61...4b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt denne tråden, men 2 flasker vin pr dag er uansett veldig mye. Jeg drikker nok ett til to glass vin hver kveld hvis man ser på gjennomsnittet, og litt mer i helgene. Det syns jeg er ekstremt mye. Jeg er fryktelig glad i vin, og har det litt som hobby, men kan helt fint være en uke uten også. Hadde jeg drukket to flasker vin hver kveld hadde jeg ikke klart å gå på jobb dagen etter rett og slett. 

Til demens delen av dette (som jeg ikke forstod hvor kom inn): Jeg har hørt at alkohol kan påvirke demens, men har så ikke at det var lenket til noe? 

Anonymkode: 4c38f...274

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I denne verden: Hvorfor i alle dager være edru? 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har også bare én lever :Nikke:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I denne verden: Hvorfor i alle dager være edru? 

Spør du spør jeg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 1.6.2018 den 16.34, AnonymBruker skrev:

Samme her. Har høy utdannelse, god jobb, godt gift, flotte barn, god økonomi og en sterk og god sosial omgangskrets.

Skulle gjerne drukket mindre og gjør nok det i perioder, men har sikkert bygget opp høy toleranseterskel over tid. Er forresten også ganske høy og kraftig, så noen som var mindre ville sikkert ikke tålt like mye. 

Men uansett: har ingen abstinenser eller problemer om jeg går uten alkohol, så er ikke «alkis» i den forstand.

Tror det er mange i samme båt, men som ikke snakker så høyt om det :) 

Om du drikker ofte og hver dag, hvordan kan du da merke at du ikke har abstinenser? Når man frivillig inntar gift hver eneste dag rekker jo ikke kroppen kjenne etter? Du har nok et problem. Har du utviklet høy toleranse er det alarmerende. Kjører du og stiller du bakfull på jobb hver dag? 

Jeg dumpet en fyr som drakk hver eneste dag, + flatfyll i helger med barnefri, hvor han ble ufyselig. Fin jobb, hus, økonomi og fasade generelt - men fyren har et alkoholproblem og bare unnskyldte seg som deg og bagatelliserte en flaske vin hver dag som "litt vin i ukedager" når han måtte blåse i promilleblåser hjemme før han turte kjøre på jobb.. 

Jeg er overhodet ikke prippen til å ta en fest eller noen glass en lørdag, men hver dag er for mye! I miljøer hvor folk rundt deg drikker ofte og mye er det vel bagatellisert og vanlig, hva vet vel jeg... 

Anonymkode: 8c03b...328

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du drikker ofte og hver dag, hvordan kan du da merke at du ikke har abstinenser? Når man frivillig inntar gift hver eneste dag rekker jo ikke kroppen kjenne etter? Du har nok et problem. Har du utviklet høy toleranse er det alarmerende. Kjører du og stiller du bakfull på jobb hver dag? 

Jeg dumpet en fyr som drakk hver eneste dag, + flatfyll i helger med barnefri, hvor han ble ufyselig. Fin jobb, hus, økonomi og fasade generelt - men fyren har et alkoholproblem og bare unnskyldte seg som deg og bagatelliserte en flaske vin hver dag som "litt vin i ukedager" når han måtte blåse i promilleblåser hjemme før han turte kjøre på jobb.. 

Jeg er overhodet ikke prippen til å ta en fest eller noen glass en lørdag, men hver dag er for mye! I miljøer hvor folk rundt deg drikker ofte og mye er det vel bagatellisert og vanlig, hva vet vel jeg... 

Anonymkode: 8c03b...328

Jeg drikker som regel på kvelden, går i seng til kristelig tid, våkner uthvilt dagen etter og går på jobb. Ikke bakrus og jeg er edru. Jeg har ingen ubehag eller behov for å drikke iløpet av dagen. Til middagen kan jeg igjen ta noen glass, også noen senere på kvelden i sofaen. «Og sånn går nå dagan»..

Jeg har aldri flatfyll. Tvert imot så blir jeg uvel om jeg drikker for mye, og det kjenner jeg ganske kjapt. Om vi er i festlig lag og det blir veldig sent kan jeg være «sliten i kroppen» og bakrus-ish på samme måte som alle andre, men det skjer vel sikkert max 1 gang i kvartalet. 

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring

Perelandra, mod.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg drikker som regel på kvelden, går i seng til kristelig tid, våkner uthvilt dagen etter og går på jobb. Ikke bakrus og jeg er edru. Jeg har ingen ubehag eller behov for å drikke iløpet av dagen. Til middagen kan jeg igjen ta noen glass, også noen senere på kvelden i sofaen. «Og sånn går nå dagan»..

Jeg har aldri flatfyll. Tvert imot så blir jeg uvel om jeg drikker for mye, og det kjenner jeg ganske kjapt. Om vi er i festlig lag og det blir veldig sent kan jeg være «sliten i kroppen» og bakrus-ish på samme måte som alle andre, men det skjer vel sikkert max 1 gang i kvartalet. 

Klassisk! 

Anonymkode: b5d73...525

Skrevet
På 1.6.2018 den 23.53, Perelandra skrev:

Tråden er ryddet for personangrep på AnonymBruker og svar til dette

Minner om følgende regel:

Perelandra, mod.

Er det å regne som personangrep å nekte å gi ab skikkelige svar? 

Om så hvordan begrunner dere dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...