Gå til innhold

2 fl vin pr dag

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bakgrunnshistorien er lang, men her er vi. Stort rom i Norge for å «drikke et glass vin», som i de fleste tilfeller er flere enn ett. Ikke reservert lørdagen eller selskap heller.

Etter noen år merket jeg forskjellen (fordi vi har diverse drikkemønster i familien), og min mann ser ingen problemer med at «det er godt med et glass vin når fredagen kommer». Bare at det er så mye mer, og jeg vet ikke hvordan jeg skal angripe det jeg ser som både et helseproblem og i ytterste konsekvens et samlivsproblem.

Noen med erfaringer?

Anonymkode: 0dec8...459

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke erfaring men jeg tenker at første skritt må være å innrømme overfor seg selv at man har et problem med avhengighet også enten prøve og slutte eller søke hjelp for avrusning.  1-2 flasker vin daglig er alarmerende mye alkohol. 

• Liker 12
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bakgrunnshistorien er lang, men her er vi. Stort rom i Norge for å «drikke et glass vin», som i de fleste tilfeller er flere enn ett. Ikke reservert lørdagen eller selskap heller.

Etter noen år merket jeg forskjellen (fordi vi har diverse drikkemønster i familien), og min mann ser ingen problemer med at «det er godt med et glass vin når fredagen kommer». Bare at det er så mye mer, og jeg vet ikke hvordan jeg skal angripe det jeg ser som både et helseproblem og i ytterste konsekvens et samlivsproblem.

Noen med erfaringer?

Dette blir litt utydelig for meg. Er det 2 flasker vin hver dag på mannen din? 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Ikke meningen å være frekk, men hvordan har dere råd til 2 flasker vin hver dag?

Anonymkode: 8ba08...870

• Liker 4
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Det var ekstremt mye.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meningen å være frekk, men hvordan har dere råd til 2 flasker vin hver dag?

2fl vin, tar billigste type, = (59,90kr*2)*365=43727kr

deler en det med 12 mnd er det  3644kr så ikke så mye om en har OK økonomi

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen med erfaringer?

Er det snakk om at "det er godt med et glass vin når fredagen kommer" som i at han drikker ca. to flasker vin når denne "fredagsanledningen" byr seg (type fredager, lørdager eller annet når det er sosiale settinger) eller snakker du seriøst ca. 2 flasker vin hver eneste dag uavhengig av sosial setting? Drikker han alene eller drikker du med han? Første råd er selv å kutte ut det alkoholinntaket du anser som unødvendig. Da har han ihvertfall ikke deg å skylde på som sosial setting og det blir tydeliggjort at han drikker alene. Mange partnere drikker mer for at mannen/kona skal få mindre av flasken fordi de ikke liker at partneren drikker så mye som de gjør. Da risikerer man å utvikle alkoholproblemer selv. Det er dessverre også en kjennsgjerning at den siste som erkjenner at det foreligger et alkoholproblem er oftest personen selv. For å kunne gi noen råd trenger man å vite mer om historien her. Hvor gammel er han og hvor lenge anser du problemet har vart? Hvordan fungerer han hjemme? Har dere barn? Er mannen din i jobb? Er det evt mye reising og eventer/middager i jobbsammenheng der det er normalt med alkoholservering (og evt vanskelig å vri seg unna et glass eller to)? Drikker han mer enn andre i sosiale settinger og starter han evt hjemme i forkant for å oppnå tilstrekkelig effekt av alkoholen (som han trolig trenger mer av enn andre dersom han skal drikke "normalt" i sosiale sammenkomster)? Vet du ca. forbruk som går med til alkohol i måneden?

Anonymkode: 0d79a...c8b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

2fl vin, tar billigste type, = (59,90kr*2)*365=43727kr

deler en det med 12 mnd er det  3644kr så ikke så mye om en har OK økonomi

Da drikker du pga at du har et alkoholproblem.

Vin skal nytes, ikke drikkes

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt, kan du være mer tydelig? Du sier han tar seg et glass på fredag, men overskriften sier 2 flasker vin hver dag? Kritiserer du drikkekulturen som samfunnsproblem eller mannen din sitt alkoholproblem?

Anonymkode: b88d2...1e0

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

En som drikker to flasker vin om dagen er fyllik, og trenger hjelp. Bør ikke være noe å lure på, egentlig. 

Anonymkode: ddf72...30d

• Liker 7
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 15.5.2018 den 17.16, AnonymBruker skrev:

En som drikker to flasker vin om dagen er fyllik, og trenger hjelp. Bør ikke være noe å lure på, egentlig. 

Anonymkode: ddf72...30d

Snodig at alkoholbruk er så tabu, gitt

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har drukket stort sett hver dag i 15 år. Ser ingen problemer med det, og lurer på hva isf jeg skal ha "hjelp" til?

Anonymkode: ba1fb...655

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tabu? Det er fakta at så mye alkohol hver dag er direkte skadelig for helsa. 14 enheter max hver uke er grensa for hva kroppen takler.

Anonymkode: cdef1...3a3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

1-2 flasker vin pr dag kan bety leverskade over lengre tid. 

Ingen garanti, men risikoen er det. Så en reportasje for et par mnd. siden, der de intervjuet et par i 60-åra som drakk ca. 2 flasker vin dagen. Noen ganger drakk mannen opp det kona ikke gadd å drikke, resultat var nå at mannen fikk skrumplever. 

Dette var et helt normalt par, som gjerne drakk en flaske vin til maten, og så kanskje en flaske vin utover kvelden. Skaden kommer av at levra ikke får reparert seg, og må jobbe HVER dag for å behandle alkoholen. 

Dette er vist grunnen til at ca. 90% av alkohol-relaterte leverskader er assosiert med daglig drikking, og resterende 10% er forbundet med "binge" drikking, dvs. folk som drikker ser sanseløse 1-2 dager i uka, eller over flere uker (med mange uker / mnd. pause), og hvorfor land med daglig drikkekultur har større forekomst av leverskader enn land med færre drikkedager, selv om alkoholmengden kanskje er den samme pr. år. 

Anonymkode: 267b1...c1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tabu? Det er fakta at så mye alkohol hver dag er direkte skadelig for helsa. 14 enheter max hver uke er grensa for hva kroppen takler.

Anonymkode: cdef1...3a3

Tror ingen er i tvil om det. Derimot holdningen overfor de som sliter. Var det så vanskelig å forstå?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Tabu?

Men vil med stor sannsynlighet utvikle demens i senere alder om man drikker så mye. De fleste med demens får det grunnet overforbruk av alkohol

Anonymkode: 7770e...913

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tabu?

Men vil med stor sannsynlighet utvikle demens i senere alder om man drikker så mye. De fleste med demens får det grunnet overforbruk av alkohol

Greit nok at det ikke er sunt med så mye alkohol hver dag som det skisseres her, men nå kommer du med rent visvas. Ingen av de jeg har kjent som har blitt demente har drukket mer enn et sjeldent glass i festlig lag. Flere av de demente jeg kjenner har til og med vært totalavholds.

Anonymkode: fdb6e...511

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Greit nok at det ikke er sunt med så mye alkohol hver dag som det skisseres her, men nå kommer du med rent visvas. Ingen av de jeg har kjent som har blitt demente har drukket mer enn et sjeldent glass i festlig lag. Flere av de demente jeg kjenner har til og med vært totalavholds.

Av de 57 000 som var rammet av tidlig demens var hele 57 prosent relatert til kronisk overforbruk av alkohol. Samlet sett var alkoholmisbruk assosiert med tre ganger større risiko for alle typer demens.

https://www.nrk.no/viten/hoyt-alkoholforbruk-oker-risikoen-for-demens-1.13927247

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sånn at ALLE som blir demente har vært alkoholikere da vettø. Bestemor er dement å jeg kan ikke huske å ha sett henne drukket noe hele mitt liv. 

Anonymkode: 1529a...b28

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Av de 57 000 som var rammet av tidlig demens var hele 57 prosent relatert til kronisk overforbruk av alkohol. Samlet sett var alkoholmisbruk assosiert med tre ganger større risiko for alle typer demens.

https://www.nrk.no/viten/hoyt-alkoholforbruk-oker-risikoen-for-demens-1.13927247

Tidlig demens ja, det er jo noe annet. Det var ikke det du skrev først.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...