AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #21 Skrevet 1. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Tidlig demens ja, det er jo noe annet. Det var ikke det du skrev først. Anonymkode: fdb6e...511 lol Anonymkode: 7770e...913 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #22 Skrevet 1. juni 2018 27 minutter siden, AnonymBruker said: Greit nok at det ikke er sunt med så mye alkohol hver dag som det skisseres her, men nå kommer du med rent visvas. Ingen av de jeg har kjent som har blitt demente har drukket mer enn et sjeldent glass i festlig lag. Flere av de demente jeg kjenner har til og med vært totalavholds. Anonymkode: fdb6e...511 Det er ikke bra med to flasker vin i uka en gang. Fyren her vil sikkert trenge en ny lever i en alder av 40. Ikke at han fortjener en da. Anonymkode: e11cb...b95 1
Gjest Sirah Skrevet 1. juni 2018 #23 Skrevet 1. juni 2018 Tror du må prøve å forklare litt bedre TS Snakker vi en til to flasker vin HVER DAG 365 dager i året, eller 1-2 flasker vin hver fredag? Hver dag er EKSTREMT mye alkohol. Det syntes jeg egentlig at 1-2 flasker hver fredag er også, men dette er mye mer innafor.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #24 Skrevet 1. juni 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Tabu? Men vil med stor sannsynlighet utvikle demens i senere alder om man drikker så mye. De fleste med demens får det grunnet overforbruk av alkohol Anonymkode: 7770e...913 Kan du linke til seriøs vitenskapelig dokumentasjon? Anonymkode: 8ba08...870 2
Perelandra Skrevet 1. juni 2018 #25 Skrevet 1. juni 2018 Tråden er ryddet for brukerdebatt Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #26 Skrevet 1. juni 2018 Jobber i eldreomsorgen. Det er ikke sånn at de fleste som er demente har hatt et høyt alkoholkonsum- langt i fra! Men har man et høyt alkoholkonsum så er risikoen for å utvikle demens, gjerne i «ung» alder, rimelig høy! (Tall, statistikk og forskning har jeg ikke ork til å finne frem nå). De fleste tenker at man risikerer kroppslige plager av for høyt alkoholkonsum over tid, men de færreste vet om og/eller tar til seg risikoen for alvorlig kognitiv svikt og demensutvikling. Det finnes mange skjebner verre enn døden 😕 Anonymkode: b5d73...525 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #27 Skrevet 1. juni 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Kan du linke til seriøs vitenskapelig dokumentasjon? Anonymkode: 8ba08...870 Hva er useriøst med den studien? Har du lest studien artikkelen er basert på? Anonymkode: 7770e...913
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #28 Skrevet 1. juni 2018 På 15.5.2018 den 8.42, Fru Uperfekt skrev: 2fl vin, tar billigste type, = (59,90kr*2)*365=43727kr deler en det med 12 mnd er det 3644kr så ikke så mye om en har OK økonomi Det er vel ingen vin i Norge som koster 60kr flasken? Anonymkode: c0338...247 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #29 Skrevet 1. juni 2018 Til den som stiller seg kritiske til at alkohol øker risikoen for demens: det at du kjenner en dement eller to som ikke har drukket alkohol, eller at du kjenner en alkoholiker eller to som ikke er demente er totalt verdiløse anekdoter. Studien som det vises til er for øvrig publisert i et svært seriøst og prestisjetungt tidsskrift, og er kontrollert og kritisert av folk med faglig ekspertise, ikke av «noen som kjenner eller har hørt om noen som det går helt fint med». Alkohol øker også risikoen for en rekke kreftformer. Det betyr ikke at alle som drikker alkohol får kreft eller at alle kreftofre er alkoholikere. Skrumplever er allerede nevnt. Hjerte-karsykdommer, diabetes og dårlig immunforsvar er andre helserisikoer som øker med økt alkoholkonsum. Men samtidig er det jo forskjell på å drikke mye en gang per uke og å drikke mye hver dag. Alkohol i seg selv er ikke tabu. Alkoholmisbruk, og/eller alkoholisme, derimot, oppleves nok av mange som tabubelagt. Anonymkode: bb341...fd1 3
Djungelvrål Skrevet 1. juni 2018 #30 Skrevet 1. juni 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har drukket stort sett hver dag i 15 år. Ser ingen problemer med det, og lurer på hva isf jeg skal ha "hjelp" til? Anonymkode: ba1fb...655 Du vil trenge mye hjelp pga leversvikt om få år. Så jeg ville lagt inn årene tvert hvis jeg var deg. 1
Djungelvrål Skrevet 1. juni 2018 #31 Skrevet 1. juni 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Tabu? Men vil med stor sannsynlighet utvikle demens i senere alder om man drikker så mye. De fleste med demens får det grunnet overforbruk av alkohol Anonymkode: 7770e...913 Er størstedelen av demenstilfeller forårsaket av alkohol? Jeg jobber daglig med demente. Har du kilder på påstanden din? 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #32 Skrevet 1. juni 2018 2 minutter siden, Peonjenta skrev: Du vil trenge mye hjelp pga leversvikt om få år. Så jeg ville lagt inn årene tvert hvis jeg var deg. Leversvikt, kreft, demens... mange ting personen muligens vil trenge hjelp med. Anonymkode: b5d73...525 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #33 Skrevet 1. juni 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har drukket stort sett hver dag i 15 år. Ser ingen problemer med det, og lurer på hva isf jeg skal ha "hjelp" til? Anonymkode: ba1fb...655 Samme her. Har høy utdannelse, god jobb, godt gift, flotte barn, god økonomi og en sterk og god sosial omgangskrets. Skulle gjerne drukket mindre og gjør nok det i perioder, men har sikkert bygget opp høy toleranseterskel over tid. Er forresten også ganske høy og kraftig, så noen som var mindre ville sikkert ikke tålt like mye. Men uansett: har ingen abstinenser eller problemer om jeg går uten alkohol, så er ikke «alkis» i den forstand. Tror det er mange i samme båt, men som ikke snakker så høyt om det Anonymkode: 10111...835 3
Djungelvrål Skrevet 1. juni 2018 #34 Skrevet 1. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Leversvikt, kreft, demens... mange ting personen muligens vil trenge hjelp med. Anonymkode: b5d73...525 Mange eldre som lider av de tre diagnosene sammen.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #35 Skrevet 1. juni 2018 2 minutter siden, Peonjenta said: Er størstedelen av demenstilfeller forårsaket av alkohol? Jeg jobber daglig med demente. Har du kilder på påstanden din? Ja, linket på forrige side. Nrk har en sak om det der de linker til studiet. Anonymkode: 7770e...913
Djungelvrål Skrevet 1. juni 2018 #36 Skrevet 1. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Samme her. Har høy utdannelse, god jobb, godt gift, flotte barn, god økonomi og en sterk og god sosial omgangskrets. Skulle gjerne drukket mindre og gjør nok det i perioder, men har sikkert bygget opp høy toleranseterskel over tid. Er forresten også ganske høy og kraftig, så noen som var mindre ville sikkert ikke tålt like mye. Men uansett: har ingen abstinenser eller problemer om jeg går uten alkohol, så er ikke «alkis» i den forstand. Tror det er mange i samme båt, men som ikke snakker så høyt om det Anonymkode: 10111...835 Hvis du skulle drukket mindre er det jo bare å gjøre det. Hvis du ikke opplever abstinenser er det også bare for deg å drikke cola isteden for. 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #37 Skrevet 1. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, linket på forrige side. Nrk har en sak om det der de linker til studiet. Anonymkode: 7770e...913 De fleste tilfeller av demens er IKKE grunnet alkoholforbruk. Anonymkode: b5d73...525 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #38 Skrevet 1. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: De fleste tilfeller av demens er IKKE grunnet alkoholforbruk. Anonymkode: b5d73...525 Om du mener 57%, eller hva det var, ikke er "de fleste", så kan du gjerne mene det Anonymkode: 7770e...913 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #39 Skrevet 1. juni 2018 4 minutter siden, Peonjenta skrev: Hvis du skulle drukket mindre er det jo bare å gjøre det. Hvis du ikke opplever abstinenser er det også bare for deg å drikke cola isteden for. Hvorfor skal jeg da gjøre det? Jeg liker ikke cola. Jeg liker vin. Anonymkode: 10111...835 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #40 Skrevet 1. juni 2018 Det er mange måter å være "alkis" på. Eller ha et alkoholproblem. Anonymkode: 3bce0...a15 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå