Gå til innhold

Er jeg "slem" dersom jeg krever bidrag av far ved 50/50 deling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Er jo ikke snakk om at han skal betale bilen hennes! Men at kostnadene ved barna skal fordeles. For ts er det slik at uten bidrag eller at han dekker mer, så har hun ikke råd til bil eller bolig i nærheten. 

Det er noe annet enn at han skal 'dekke det' 

Kostnadene med barna er jo fordelt 50/50. Greia er at TS ikke gidder ta seg en ekstrajobb for å øke inntekten sin.

Slike ordninger er grunnen til at vi aldri får reell likestilling her i landet. Veldig mange kvinner velger et lavtlønnet "koseyrke" og jobber deltid i tillegg fordi de satser på å finne seg en mann som skal forsørge dem, også til og med etter et samlivsbrudd. 

Hva med å ha litt selvrespekt og ta ansvar i livet sitt og forsørge seg selv?

Anonymkode: 713b6...c20

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å la far ha barna på fulltid og så får du ha de i helger da? Slik får du mer tid til jobb og slipper de større kostnadene ved barna. Du må selvsagt beregne deg på å hjelpe til ved å betale barnebidrag da.

Anonymkode: c3477...415

Fordi jeg er like glad i barna mine, vil bruke tid med dem, oppdra dem osv selv om jeg ikke har like høy inntekt som far. 

Jeg tjener ca 500 000 i året. Barna går/skal gå på privat skole og jeg ønsker at de skal få hvert sitt rom i mitt hjem også. Dette koster, og jeg har regnet og regnet, og funnet ut at jeg sannsynligvis vil få det for trangt til å ha bil også, noe som gjør at jeg vurderer å bytte nabolag.

ts

Anonymkode: 8fca0...e9a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ViljaH skrev:

I startinnlegget presenterte hun det slik at hun klarer de løpende utgifter selv. Men hun kunne tenke seg bil, fordi det er praktisk, og det vil hun kunne skaffe hvis far betaler 2500 i mnd. Motivasjonen var altså å få far til å dekke bilkjøp, men om det var feil fordi det kunne bety at huset måtte selges. Bil er ikke kostnad på barn.

Nei. Men grunnen til at hun ikke har råd til bil er at hun må dekke en større andel av kostnaden ved barna, enn det hun egentlig skulle gjort, hvis disse kostnadene hadde blitt fordelt etter inntekt (som gjøres dersom man ber nav om å beregne bidrag)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kostnadene med barna er jo fordelt 50/50. Greia er at TS ikke gidder ta seg en ekstrajobb for å øke inntekten sin.

Slike ordninger er grunnen til at vi aldri får reell likestilling her i landet. Veldig mange kvinner velger et lavtlønnet "koseyrke" og jobber deltid i tillegg fordi de satser på å finne seg en mann som skal forsørge dem, også til og med etter et samlivsbrudd. 

Hva med å ha litt selvrespekt og ta ansvar i livet sitt og forsørge seg selv?

Anonymkode: 713b6...c20

Hun gidder ikke å ta ekstrajobb?? Hun sier jo at hun jobber ekstra. Ok, far har høyere inntekt. Du kan mene hva du vil, men reglene er slik at kostnadene skal fordeles etter inntekt. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Far har vesentlig høyere inntekt enn meg og det er et dyrt hus i et dyrt område...

Ja i teorien kan jeg søke meg en ekstrajobb, men nå var det ikke det som var tanken her.

ts

Anonymkode: 8fca0...e9a

Kanskje du skal ha den tanken —- at fu kan jobbe mer. Hvis ikke kan du jo overlate til far å ha barna mesteparten så kan du betale bidrag til han.

 

Anonymkode: 01b1d...c59

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var noe jeg ikke helt forsto logikken bak.

 

Du er litt bekymret for at hvis du ber om bidrag så kan det hende at far ikke har råd til å beholde huset, men du har også argument med at med bidrag har du råd til å bo i nærheten slik at barna senere kan gå til far?

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Hun gidder ikke å ta ekstrajobb?? Hun sier jo at hun jobber ekstra. Ok, far har høyere inntekt. Du kan mene hva du vil, men reglene er slik at kostnadene skal fordeles etter inntekt. 

"Ja i teorien kan jeg søke meg en ekstrajobb, men nå var det ikke det som var tanken her." TS 

Vil vel ikke si at dette er å jobbe ekstra...

Reglene burde ikke vært slik. Det er jo slett ikke rettferdig at fordi man har tatt fornuftige valg gjennom livet og fått en god inntekt så skal man måtte forsørge et annet voksent menneske som ikke gidder gjøre en ekstra innsats for å bedre sin egen situasjon.

Anonymkode: 713b6...c20

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Far, mor og barna bor i et område som er tilpasset fars inntekt, ikke mors.

Barnebidrag skal dekke foreldrenes utgifter til å forsørge barna. Inkludert i dette er bolig, klær, mat, transport, fritidsaktiviterer - etc.

Man kan selvsagt kreve bidrag når man har 50/50 - man er gjensidig bidragspliktige, selv om det i praksis vil være den med høyest inntekt som betaler bidrag. 

Jeg synes ikke det er umoralsk å kreve bidrag når dette går til å dekke barnas behov for transport. Jeg synes det er mer umoralsk at far krever å få bo i et stort dyrt hus i et dyrt område og at mor skal avspises med at hun ikke trenger bil. Det er da like mye far som er umoralsk som krever å opprettholde samme standard på bolig på bekostning av barnas transport.

Jeg ville aldri presentert for far at bidraget skal gå til bil. Jeg ville ha krevd bidrag fordi du har krav på det og det skal selvsagt gå til forsørging av barna.

PS.: Hvis far har kjøpt deg ut av huset er det ikke ditt hus, det er hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Ja i teorien kan jeg søke meg en ekstrajobb, men nå var det ikke det som var tanken her." TS 

Vil vel ikke si at dette er å jobbe ekstra...

Reglene burde ikke vært slik. Det er jo slett ikke rettferdig at fordi man har tatt fornuftige valg gjennom livet og fått en god inntekt så skal man måtte forsørge et annet voksent menneske som ikke gidder gjøre en ekstra innsats for å bedre sin egen situasjon.

Anonymkode: 713b6...c20

Hun sier også at hun har full jobb  + overtid. 

Og det er ikke snakk om at han skal forsørge henne, men dekke en del av kostnadene for barna. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi jeg er like glad i barna mine, vil bruke tid med dem, oppdra dem osv selv om jeg ikke har like høy inntekt som far. 

Jeg tjener ca 500 000 i året. Barna går/skal gå på privat skole og jeg ønsker at de skal få hvert sitt rom i mitt hjem også. Dette koster, og jeg har regnet og regnet, og funnet ut at jeg sannsynligvis vil få det for trangt til å ha bil også, noe som gjør at jeg vurderer å bytte nabolag.

ts

Anonymkode: 8fca0...e9a

Haha, herregud. 

Anonymkode: cadd4...c62

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, her prøver TS HARDT for å ikke virke som det hun er, en lat snylter.

Skaff deg ekstrajobb eller bedre betalt jobb, eller gi far hovedansvaret for barna. <-- Dette er valgene far har i lik situasjon.
 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Ja i teorien kan jeg søke meg en ekstrajobb, men nå var det ikke det som var tanken her." TS 

Vil vel ikke si at dette er å jobbe ekstra...

Reglene burde ikke vært slik. Det er jo slett ikke rettferdig at fordi man har tatt fornuftige valg gjennom livet og fått en god inntekt så skal man måtte forsørge et annet voksent menneske som ikke gidder gjøre en ekstra innsats for å bedre sin egen situasjon.

Anonymkode: 713b6...c20

TS jobber fulltid. Hun forsørger SEG SELV,

Diskusjonen handler om å forsørge BARNA. Mener du for ramme alvor at fedre er fritatt fra å delta i forsørgingen av barn de ikke bor sammen med 100 % av tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri best om bidrag ved 50/50 om kostnadene rundt barna også ble delt likt. 

Anonymkode: 27818...40a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Hun sier også at hun har full jobb  + overtid. 

Og det er ikke snakk om at han skal forsørge henne, men dekke en del av kostnadene for barna. 

Jeg har også full jobb + overtid og har i tillegg en ekstra jobb hvor jeg jobber minst 30%, dette selv  om jeg har barna mine 100%. TS har jo barna bare halve tiden og dermed rikelig med tid til å jobbe ekstra. Faren til barna har dem jo 50% og dekker jo da sin del av utgiftene til barna da.

Anonymkode: 713b6...c20

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke hans problem at du har valgt et yrke som ikke tjener like bra som han. 

Anonymkode: 1a86b...5ed

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Blondie65 skrev:

TS jobber fulltid. Hun forsørger SEG SELV,

Diskusjonen handler om å forsørge BARNA. Mener du for ramme alvor at fedre er fritatt fra å delta i forsørgingen av barn de ikke bor sammen med 100 % av tiden?

Hvorfor skal han betale mer enn mor bare fordi han har høyere inntekt? Hva om han velger å ta en jobb med lavere lønn? Skal TS betale bidrag til han da?

Anonymkode: 713b6...c20

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du skal ha den tanken —- at fu kan jobbe mer. Hvis ikke kan du jo overlate til far å ha barna mesteparten så kan du betale bidrag til han.

 

Anonymkode: 01b1d...c59

Hvor kommer de holdningene fra, at den som har høyest inntekt har best omsorgsevne? 

Anonymkode: 65cc5...c70

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke hans problem at du har valgt et yrke som ikke tjener like bra som han. 

Anonymkode: 1a86b...5ed

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal han betale mer enn mor bare fordi han har høyere inntekt? Hva om han velger å ta en jobb med lavere lønn? Skal TS betale bidrag til han da?

Anonymkode: 713b6...c20

Ja for man velger alltid yrke etter lønn, ikke etter kvalifikasjoner og interesser. Dere med slike holdninger bør først og fremst gå etter inntekt når dere leter etter partner.

Anonymkode: 65cc5...c70

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har også full jobb + overtid og har i tillegg en ekstra jobb hvor jeg jobber minst 30%, dette selv  om jeg har barna mine 100%. TS har jo barna bare halve tiden og dermed rikelig med tid til å jobbe ekstra. Faren til barna har dem jo 50% og dekker jo da sin del av utgiftene til barna da.

Anonymkode: 713b6...c20

Ok, dette blir nesten for dumt. Jeg vet ikke om jeg gidder å svare mer. Ts sier at hun tjener gjennomsnittsinntekt og kanskje vel så det. 

Uansett hva du mener så er reglene som de er. 

Er enig i at dersom hun ikke jobbet i det hele tatt så er det litt dårlig å kreve bidrag, om hun kunne tjent mer. 

Men at man skal måtte jobbe døgnet rundt når hun ikke har barna bare for at hun skal komme opp imot eksens inntekt er litt for mye. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, FactsOverFeelings skrev:

Huff, her prøver TS HARDT for å ikke virke som det hun er, en lat snylter.

Skaff deg ekstrajobb eller bedre betalt jobb, eller gi far hovedansvaret for barna. <-- Dette er valgene far har i lik situasjon.
 

Så fjollete! Hva med barnas behov? Skal det være slik at den som tjener mest nødvendigvis er den som skal ha barna hele tiden? Ts jobber full tid og vel så det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...