Gå til innhold

Avslag dps

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Ville sett gjennom fastlegens henvisning. Kan jo være hen skriver at du har mildere plager enn hva du egentlig har. Kjenner noen som har opplevd dette. Det er heller ingen dum idé å legge med med et brev du har skrevet i henvisningen. Gjerne forklar at du er motivert for behandling, da motivasjon har mye å si. 

Her kan du forresten se hvilke tilstander som har krav på hjelp i spesialisthelsetjenesten, og hvor lenge ventetiden skal være.

https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/psykisk-helsevern-for-voksne/seksjon?Tittel=tilstander-for-psykisk-helsevern-9638

Dette blir sannsynligvis ikke fulgt av alle aktørene innen spesialisthelsetjenesten, men i teorien skal denne prioriteringsveilederen bli fulgt. DPSen jeg sogner til følger prioriteringsveilederen når det kommer til inntak av pasienter. Jeg har derfor ikke hørt om noen som trenger spesialisert helsehjelp som har fått avslag på behandling hos denne DPSen. Dog kan man bli skrevet ut av behandling hvis man ikke klarer å nytteliggjør seg av den, f.eks grunnet manglende motivasjon, vansker med å snakke om følelser, dårlig "match" mellom pasient og behandler etc. Man kan også få behandlingen avsluttet hvis man ikke opplever bedring. 

Endret av aell
Skrivefeil
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er trist. Kan du få en henvisning en annen sted. Psykolog?

Anonymkode: 7762b...048

Jeg ble henvist til psykolog privat men det var en bekjent som jeg ikke har god kjemi med. Det var også lang reisevei i fht å reise til dps (som er en kjapp sykkeltur unna) og jeg har hatt store problemer med å kjøre bil pga angst og timene var så tøffe at jeg bare satt på bussen og gråt. Det ble satt diagnose men jeg fikk ikke vite hvorfor den ble satt og diagnosen.er veldig flytende. Veldig spesielt tilfelle.

Anonymkode: 2ddf4...2e7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt søkt inn 3 ganger og får bare avslag.

Har hatt flere selvmordsforsøk de siste årene. Men blir ikke tatt på alvor. Aner ikke hva som skal til.

Anonymkode: 75809...b92

Skrevet

Vi burde skrive våre historier ned på papir og sende hele bunka til helseministeren. Det er på tide å styrke psykiatrien. Skal de stramme inn på aap og ufør må de begynne i riktig ende og det er å skaffe skikkelig behandling til alle syke. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gi deg, men pliz ikke gå så drastisk til verks for å få hjelp som noen her har. Kontakt legen igjen og   Kanskje du kan skrive ditt eget brev som også ble nevnt tidligere her? Synst det var en god ide.

Selv fikk jeg plass på dps for 4år siden og gått dit ukentlig siden ontrent frem til januar.  Nå står jeg på egne bein. I full jobb igjen og ser lysere på livet en noengang! Så det ER håp!! Så ikke gi deg!

Anonymkode: 8ca3c...752

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Har hatt flere selvmordsforsøk de siste årene. Men blir ikke tatt på alvor. Aner ikke hva som skal til.

Anonymkode: 75809...b92

Selvmordstanker er ikke et alvorlig symptom i seg selv, de fleste som sliter har det- men det er veldig sjeldent at det er tanker der personen faktisk vil ta selvmord. Så selvmordstanker er egentlig et mildt symptom og noe som dukker opp veldig raskt når man sliter. Så om man vurderer en søknad sammen med de andre symptomene får man gjerne en ide om dette er milde plager eller mer alvorlige. Så kommer det an på hvor lang køen er om man får time

Jeg fikk innvilget time da jeg søkte, hadde ikke selvmordstanker men fungerte ikke i jobb eller sosialt i det hele tatt. Satt hjemme og gjorde ingenting

Anonymkode: 4ae6a...ca7

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, princessbubblegum skrev:

Jeg ba fastlegen min sende henvisning til dps. Fikk avslag og sendte da et langt brev med forklaring om hva det var som plaget meg og fikk time to måneder seinere :)

De er en godt idé. Kanskje jeg gjøre det.

Må se hva fastlegen sir.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, aell skrev:

Ville sett gjennom fastlegens henvisning. Kan jo være hen skriver at du har mildere plager enn hva du egentlig har. Kjenner noen som har opplevd dette. Det er heller ingen dum idé å legge med med et brev du har skrevet i henvisningen. Gjerne forklar at du er motivert for behandling, da motivasjon har mye å si. 

Her kan du forresten se hvilke tilstander som har krav på hjelp i spesialisthelsetjenesten, og hvor lenge ventetiden skal være.

https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/psykisk-helsevern-for-voksne/seksjon?Tittel=tilstander-for-psykisk-helsevern-9638

Dette blir sannsynligvis ikke fulgt av alle aktørene innen spesialisthelsetjenesten, men i teorien skal denne prioriteringsveilederen bli fulgt. DPSen jeg sogner til følger prioriteringsveilederen når det kommer til inntak av pasienter. Jeg har derfor ikke hørt om noen som trenger spesialisert helsehjelp som har fått avslag på behandling hos denne DPSen. Dog kan man bli skrevet ut av behandling hvis man ikke klarer å nytteliggjør seg av den, f.eks grunnet manglende motivasjon, vansker med å snakke om følelser, dårlig "match" mellom pasient og behandler etc. Man kan også få behandlingen avsluttet hvis man ikke opplever bedring. 

Jeg har lest meg gjennom. Jeg tror det er akutt nok.

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg privat med avtale (du betaler det samme som på dps til du får frikort). Der får du også behandling så lenge du trenger. Jeg ble "kastet" ut av dps fordi de ikke kunne tilby meg mer. Går nå til en privat og hele atmosfæren er helt annerledes. Søk opp avtalespesialister i ditt distrikt. Der får du opp alle navn og kan ta kontakt selv. De vil dog behøve henvisning fra legen din om den enkelte kan ta deg i mot.

Anonymkode: c94a4...553

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Forstå ingenting mer hvorfor få jeg avslag på dps. Må jeg vare nær døden om å få hjelp? Jeg har selvmordtanker og mye traumaer og krangel hjemme og kroniske smerter. Skrev det sånn til fastlegen. Han mente at jeg trenger hjelp og henviste meg  for en uke siden til dps med oppfølging p helse fra kommunen. I dag så jeg at henvisningen er avslått. Hva betyr det? Sitter her uten hjelp og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er lei av det.

Det kan være vanskelig å få hjelp av dps. Om ikke de vil gi deg timer, ville jeg fått fastlege til å henvise eg til privatpraktiserende psykolog med avtale. Det er mange av dem, og den løsningen kan ofte være likeså grei som å gå med dps. Da betaler du til frikort, og ikke over.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest meg gjennom. Jeg tror det er akutt nok.

Da ville jeg klaget på avvisningen 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvmordstanker er ikke et alvorlig symptom i seg selv, de fleste som sliter har det- men det er veldig sjeldent at det er tanker der personen faktisk vil ta selvmord. Så selvmordstanker er egentlig et mildt symptom og noe som dukker opp veldig raskt når man sliter. Så om man vurderer en søknad sammen med de andre symptomene får man gjerne en ide om dette er milde plager eller mer alvorlige. Så kommer det an på hvor lang køen er om man får time

Jeg fikk innvilget time da jeg søkte, hadde ikke selvmordstanker men fungerte ikke i jobb eller sosialt i det hele tatt. Satt hjemme og gjorde ingenting

Selvmordsforsøk vil som regel bli tatt alvorlig. Det samme gjelder suicidalitet, særlig hvis denne er moderat/alvorlig forhøyet, eller akutt. Helsevesenet har ansvar for å forhindre selvmord. Hvis du leser prioriteringsveilederen så ser du at "suicidalitet" er en grunn til at en person kan få raskere hjelp for sin tilstand. Det kan til og med føre til at noen som egentlig ikke har rett til helsehjelp grunnet sin psykiske lidelse, får hjelp. I hvert fall hvis man skal følge prioriteringsveilederen. 

Her jeg bor blir det i hvert fall fart i sakene etter et selvmordsforsøk, og alle som blir innlagt på somatisk avdeling grunnet dette får bl.a tilbud om innleggelse på psykiatrisk avdeling. Før jeg begynte i poliklinisk behandling ble jeg innlagt på somatisk avdeling grunnet selvmordsforsøk. Ble innlagt på psykiatrisk avdeling, og fikk poliklinisk behandler dagen etter utskrivelse. Det var på den tiden ingen mistanke om at jeg hadde den lidelsen jeg har, det var kun mistanke om moderat depresjon. Dette er standarden her jeg bor. 

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 

Skriv et brev til fastlegen eller til psykolog når du har en. Hvordan du føler deg og du må vise at du ønsker å samarbeide. Du få ikke villjen din med sånn drastiske methoder.

Lykke til

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, aell skrev:

Selvmordsforsøk vil som regel bli tatt alvorlig. Det samme gjelder suicidalitet, særlig hvis denne er moderat/alvorlig forhøyet, eller akutt. Helsevesenet har ansvar for å forhindre selvmord. Hvis du leser prioriteringsveilederen så ser du at "suicidalitet" er en grunn til at en person kan få raskere hjelp for sin tilstand. Det kan til og med føre til at noen som egentlig ikke har rett til helsehjelp grunnet sin psykiske lidelse, får hjelp. I hvert fall hvis man skal følge prioriteringsveilederen. 

Her jeg bor blir det i hvert fall fart i sakene etter et selvmordsforsøk, og alle som blir innlagt på somatisk avdeling grunnet dette får bl.a tilbud om innleggelse på psykiatrisk avdeling. Før jeg begynte i poliklinisk behandling ble jeg innlagt på somatisk avdeling grunnet selvmordsforsøk. Ble innlagt på psykiatrisk avdeling, og fikk poliklinisk behandler dagen etter utskrivelse. Det var på den tiden ingen mistanke om at jeg hadde den lidelsen jeg har, det var kun mistanke om moderat depresjon. Dette er standarden her jeg bor. 

Skrev det fastlegen min at jeg er redd å fyllføre den og at jeg tenker om det hver dag. Det må jo vare akutt nok eller?

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skrev det fastlegen min at jeg er redd å fyllføre den og at jeg tenker om det hver dag. Det må jo vare akutt nok eller?

Ja, det bør absolutt være akutt nok. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, aell skrev:

selvmordsforsøk behøver ikke bety at personen faktisk ønsker å dø. Mange ganger så er det kun et oppmerksomhetsrop. Mener kanskje spesielt de som "har 3 selvmordsforsøk bak seg" osv. Det sier seg egentlig selv at det er ikke såå vanskelig å ta selvmord viss det faktisk er det en vil.

Problemet er at de som roper høyest og er villig til å gå til det skrittet at de utfører et "selvmordsøk" er de som får hjelp, og ikke de som sitter hjemme alene, nedbrutte og full av angst og med reelt ønske om å dø..

Anonymkode: ded60...86f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har hørt det er mange som har fått avslag i det siste. Virker som at det er stor pågang hos DPS. Så mitt råd er å tenke utenfor boksen. Se om du finner kommunale tilbud, gruppeterapi osv. Også heller prøv å søke det for å få en fot inn. 

Anonymkode: bfdbb...d7e

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, aell said:

Jeg skrev selvmordstanker, ikke selvmordsforsøk. Eller kanskje du siterte feil person?

Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev selvmordstanker, ikke selvmordsforsøk. Eller kanskje du siterte feil person?

Du siterte en person som snakket om selvmordsforsøk - ikke selvmordstanker, så jeg gikk ut i fra at du snakket om det også. Jeg nevnte forøvrig også "suicidalitet" i tillegg til selvmordsforsøk. Dog er ikke hvem jeg siterte, og hvorfor  så viktig kansje.

Endret av aell
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

selvmordsforsøk behøver ikke bety at personen faktisk ønsker å dø. Mange ganger så er det kun et oppmerksomhetsrop. Mener kanskje spesielt de som "har 3 selvmordsforsøk bak seg" osv. Det sier seg egentlig selv at det er ikke såå vanskelig å ta selvmord viss det faktisk er det en vil.

Problemet er at de som roper høyest og er villig til å gå til det skrittet at de utfører et "selvmordsøk" er de som får hjelp, og ikke de som sitter hjemme alene, nedbrutte og full av angst og med reelt ønske om å dø..

Anonymkode: ded60...86f

Det har du rett i, selvmordsforsøk trenger ikke å bety at vedkommende har et reelt ønske om å dø, men et selvmordsforsøk kan ende med døden til tross for at dødsønske ikke var reelt. Derfor er det viktig å forebygge selvmordsforsøk også hos disse menneskene med utallige selvmordsforsøk, slik at de ikke ender opp med å ta livet sitt, uavhengig om det var et  "uhell" eller ei. Det er nok noen som har drept seg selv om "uhell", når de egentlig bare ropte om hjelp. Derfor er det viktig å hjelpe disse menneskene som er villig til å gå det skrittet, til tross for at dødsønsket ikke er tilstede. 

De som sitter alene hjemme med sterke selvmordstanker burde absolutt få hjelp. Jeg mener at det er galskap at slike mennesker ikke får hjelpen de trenger. Men jeg har lagt merke til at enkelte på kvinneguiden "ser ned på" mennesker med selvmordsforsøk bak dem fordi "hvis man virkelig vil dø så klarer man det". Det er ikke nødvendigvis helt sant. Mange som utfører et selvmordsforsøk har et reelt ønske om å dø. Men uavhengig av intensjon fortjener disse menneskene hjelp, og respekt. 

Endret av aell
Skrivefeil - skriver på mobil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...