Gå til innhold

Avslag dps

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Forstå ingenting mer hvorfor få jeg avslag på dps. Må jeg vare nær døden om å få hjelp? Jeg har selvmordtanker og mye traumaer og krangel hjemme og kroniske smerter. Skrev det sånn til fastlegen. Han mente at jeg trenger hjelp og henviste meg  for en uke siden til dps med oppfølging p helse fra kommunen. I dag så jeg at henvisningen er avslått. Hva betyr det? Sitter her uten hjelp og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er lei av det.

Anonymkode: 7762b...048

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

HALLO!!!! HVA???! 

Gå til fastlegen igjen og få en ny henvisning! De kan være sykt elendige på dps noen ganger.(kommer alltid an på hvem som behandler henvisningen) Det har skjedd med meg og! Jeg ga ikke opp. Og nå får jeg det som jeg vil.  

Er det flere dps innen rekkevidde? 

Du har fritt sykehusvalg så du kan få henvisning til en annen dps. Hvor i landet bor du?

Anonymkode: e7230...927

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Opplevd det samme. Følte meg helt helt knust. For trodde jo det var hjelp å få når en trengte det. Og som de fleste ventet jeg lenge på å søke hjelp så var helt kjørt da jeg ba om hjelp.

Søk igjen ja.

For meg ble løsningen å søke psykolog med avtale, utenfor dps-systemet. Legen skriver ut henvisning og en betaler opp til frikort-grensen)  Det tok noen mnder å få terapaut slik, fordi de fleste har lang venteliste, men så kan jeg gå der lenger. For på dps er det vel rundt ti timer en får. (her i Oslo iallefall) I mellomtiden gikk jeg innimellom og snakket med legen. Det ble halmstrået så lenge. Ikke terapi det da, men noen som brydde seg og fulgte med. Og legen kunne legge meg inn om det blir for jævlig å klare seg alene.

Men gå tilbake til legen ja. Søk om igjen. 

Kjempeklem

Anonymkode: e7565...bec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Avhengig av hvor du bor kan det nok dessverre være stort press på DPS. Jeg gikk gjennom legen og fortalte om selvskading og selvmordstanker, men fikk likevel henleggelse. Du kan vel bare prøve igjen og håpe på det beste? Har du råd kan du jo også finne en privat psykolog/psykiater.

Hvis det skulle bli akutt med tankene dine, kom deg til legevakten og krev hjelp med en gang!

Anonymkode: 99830...05d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HALLO!!!! HVA???! 

Gå til fastlegen igjen og få en ny henvisning! De kan være sykt elendige på dps noen ganger.(kommer alltid an på hvem som behandler henvisningen) Det har skjedd med meg og! Jeg ga ikke opp. Og nå får jeg det som jeg vil.  

Er det flere dps innen rekkevidde? 

Du har fritt sykehusvalg så du kan få henvisning til en annen dps. Hvor i landet bor du?

Anonymkode: e7230...927

Fikk henvisningen til haugesund.

AnonymBruker
Skrevet

Dessverre skjer dette flere steder i Norge. Det er vanskelig å få tilgang på DPS. Har du mulighet til å ta noen timer privat? Jeg gjorde det, og psykologen jeg gikk til skjønte hvor ille det var og kontaktet DPS for at jeg skulle få videre behandling der. De tar det mer alvorlig når det kommer fra en annen fagperson på feltet enn når man melder fra selv. Man må trygle om hjelp, utrolig nok, når man føler seg lavest.

Anonymkode: 0fe8d...dd4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis henvisningen er for dårlig skrevet blir den avslått, har du gitt legen nok informasjon? Folk som skriver de har traumer uten å ha gått i behandling.....vel det blir så "jeg vil være syk" på en måte, som om alt som har gitt motgang i livet er kun for deg og særegent, noe det ofte ikke er. Så tilbake til fastlegen for ny samtale, evt kan du kontakt privat psykolog og kommer i gang med behandling der, det koster jo en del mer, men du kan få time nærmest på dagen. 

Anonymkode: a1a1f...8cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen økonomi å betale det. Kan psykisk helse fra kommunen skrive også en henvisning til dps? Det er jo bare sykepleiere der eller?

AnonymBruker
Skrevet

Psykisk helse fra kommunen tror jeg kan være veldig bra. Kanskje en sykepleier kan være med deg til legen for å skrive ny henvisning? Jeg vet ikke om de gjør det, men det har jo tydeligvis ikke kommet godt nok frem hvor mye du sliter. Forferdelig dumt at det skal være sånn og at psykisk helse er så nedprioritert.:sukk:

Anonymkode: 466b6...c76

• Liker 1
Gjest The ceiling lamp
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen økonomi å betale det. Kan psykisk helse fra kommunen skrive også en henvisning til dps? Det er jo bare sykepleiere der eller?

Du må betale opp til frikortgrensa både på dps og hos privat psykolog med avtale. 

AnonymBruker
Skrevet

Har frikort egenandelstak 1 var det den du nevnte?

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Forstå ingenting mer hvorfor få jeg avslag på dps. Må jeg vare nær døden om å få hjelp? Jeg har selvmordtanker og mye traumaer og krangel hjemme og kroniske smerter. Skrev det sånn til fastlegen. Han mente at jeg trenger hjelp og henviste meg  for en uke siden til dps med oppfølging p helse fra kommunen. I dag så jeg at henvisningen er avslått. Hva betyr det? Sitter her uten hjelp og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er lei av det.

Du må ta en ny prat med fastlegen. Hva du sier er ikke nødvendigvis hva legen oppfatter og skriver. Be om kopi av henvisningen. 

Vi kjeenner ikke innholdet o henvisningrn. Vi vet heller ikke hvilken begrunnelse du har fått for avslag i brevet ditt. Dermed er det umulig for oss å mene noe som helst om avslaget er berettiget eller feil. Og du, får du post på Kr. Himmelfartsdag :klo:

Anonymkode: 5ae12...659

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så det på helsenorge.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kan være med deg til fastlegen, det gjorde de med meg når jeg trengte henvisning til dps. 

Anonymkode: 45d72...c9c

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare håpløst, hvem får plass? Er ikke rart man ender opp med et selvmordsforsøk, for å få hjelp. Skulle da virkelig vært unødvendig å gå så drastisk til verks. 

Be legen om å sende en ny henvisning og presisere veldig tydelig hvordan du har det. 

Anonymkode: 08753...fa5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også avslag, og gikk helt i kjelleren. Fikk til slutt hjelp gjennom bedriftshelsetjenesten. 

Anonymkode: be623...5d9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også avslag, men min mann tok med til legevakten og sa han ikke kunne ta ansvar for en suicidal kone lenger. Da ble det fortgang i sakene. Fikk time hos psykolog dagen etter (en lørdag) og ambulant team påfølgende mandag. Synd at det skal være slik, men skaff den hjelpen du trenger.

Evt. kan du henvise deg selv til kommunale helsetjenester. De er psykiatriske sykepleiere mener jeg.

Anonymkode: 452b9...e6f

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk også avslag, men min mann tok med til legevakten og sa han ikke kunne ta ansvar for en suicidal kone lenger. Da ble det fortgang i sakene. Fikk time hos psykolog dagen etter (en lørdag) og ambulant team påfølgende mandag. Synd at det skal være slik, men skaff den hjelpen du trenger.

Evt. kan du henvise deg selv til kommunale helsetjenester. De er psykiatriske sykepleiere mener jeg.

Det er plan b. Må se hva fastlegen sir.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er plan b. Må se hva fastlegen sir.

Du får gi beskjed til fastlegen at henvisningen er avgjørende, så det er viktig at legen din skriver den ordentlig!

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk også avslag, og gikk helt i kjelleren. Fikk til slutt hjelp gjennom bedriftshelsetjenesten. 

Anonymkode: be623...5d9

Da hadde du flaks. Flott !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...