Gå til innhold

Avslag dps

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du får gi beskjed til fastlegen at henvisningen er avgjørende, så det er viktig at legen din skriver den ordentlig!

Anonymkode: 452b9...e6f

Dumm fra meg orket ikke å fortelle alt. Da trenger jeg en dobbeltime i alle fall.

Anonymkode: 7762b...048

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min fastlege sa at så mange fikk avslag hos DPS, så han ville at jeg skulle skrive ett brev selv, med alt som plaget meg, som han kunne legge ved henvisningen, for da var det mye større sannsynlighet for å få time. Og jeg fikk time raskt, til den beste traume psykologen de har der. Og jeg har gått der ukentlig i 1 år nå, er ikke sånn at man bare får 10 timer. 

Anonymkode: 606cb...be3

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Min fastlege sa at så mange fikk avslag hos DPS, så han ville at jeg skulle skrive ett brev selv, med alt som plaget meg, som han kunne legge ved henvisningen, for da var det mye større sannsynlighet for å få time. Og jeg fikk time raskt, til den beste traume psykologen de har der. Og jeg har gått der ukentlig i 1 år nå, er ikke sånn at man bare får 10 timer. 

Anonymkode: 606cb...be3

Det er en veldig godt idé. Kan du nevne hvilken dps det var?

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dumm fra meg orket ikke å fortelle alt. Da trenger jeg en dobbeltime i alle fall.

Legen skal jo ha evner nok til å formulere en henvisning etter at du har fortalt i korte trekk hva som er greien.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen økonomi å betale det. Kan psykisk helse fra kommunen skrive også en henvisning til dps? Det er jo bare sykepleiere der eller?

Nei, de er i beste fall psykisk sykepleier og kan ikke henvise. 

Anonymkode: 6a97e...c04

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legen skal jo ha evner nok til å formulere en henvisning etter at du har fortalt i korte trekk hva som er greien.

Ja egentlig. Derfor spør jeg hva er i vegen. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan virke som om dps leser henvisninger med en tanke i hode -hvordan avslår vi denne. Veldig mange blir avvist. Jeg ble avvist og bruker nå kommunens tjeneste men jeg får ikke hjelp der med det jeg ville ha hjelp med, nemlig å få en konkret diagnose og hva den evt består i. 

Anonymkode: 2ddf4...2e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dps hjelper jo kun folk som HAR et liv, som har venner, som studerer, har jobb/mulighet for å komme  seg ut i jobb. For det er jo sååå mye mer sammfunnsøkonomisk.

Folk som sitter alene hver J*vla dag uten en dritt venner, uten noen, helt alene, nei de får ikke hjelp for de er det ikke håp for uansett :sarkasme:

Anonymkode: ded60...86f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan virke som om dps leser henvisninger med en tanke i hode -hvordan avslår vi denne. Veldig mange blir avvist. Jeg ble avvist og bruker nå kommunens tjeneste men jeg får ikke hjelp der med det jeg ville ha hjelp med, nemlig å få en konkret diagnose og hva den evt består i. 

Anonymkode: 2ddf4...2e7

Det er trist. Kan du få en henvisning en annen sted. Psykolog?

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg søkte hjelp hos fastlegen så bestilte han heller time til psykiatrisk legevakt samme dag enn å sende henvisningen selv. Fikk en time med en psykiater der som sendte henvisning til dps. Tok vel rundt en uke før jeg fikk brev med oppsatt time, dog 2 mnd frem i tid (var rett før fellesferien, så det kan ha påvirket ventetiden). Hør med fastlegen din om han kan gjøre det samme?

Anonymkode: fe90d...0e7

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Forstå ingenting mer hvorfor få jeg avslag på dps. Må jeg vare nær døden om å få hjelp? Jeg har selvmordtanker og mye traumaer og krangel hjemme og kroniske smerter. Skrev det sånn til fastlegen. Han mente at jeg trenger hjelp og henviste meg  for en uke siden til dps med oppfølging p helse fra kommunen. I dag så jeg at henvisningen er avslått. Hva betyr det? Sitter her uten hjelp og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er lei av det.

Det skal stå i avslaget hvorfor, har du lest brevet ordentlig?

Anonymkode: bdaec...d81

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal stå i avslaget hvorfor, har du lest brevet ordentlig?

Anonymkode: bdaec...d81

Så det bare på helsenorge.

Skrevet

Det finnes også tilbud om psykisk helse i hver kommune, deriblant kommunepsykologer og psykiatriske sykepleiere (tilbudet varierer litt fra kommune til kommune). De kan også henvise videre til spesialisthelsetjenesten. Et slikt tilbud krever ikke henvisning fra fastlege. 

Når det er sagt virker vanskene dine alvorlige ut, og det må være vondt å få det avslaget slengt i ansiktet. «Du er ikke psyk nok liksom». Liker ideen om å gå til fastlegen igjen med et brev som beskriver vanskene dine og hvordan det påvirker din hverdag slik at legen kan henvise igjen. Dermed sikrer du at det ikke forekommer uheldige tolkninger og undervurderinger av symptomer fra fastlegens side. 

Selv om du ikke uttrykker depressive tanker  direkte, er de mange ganger knyttet sammen. Legger derfor ved en youtubespilleliste med videoer som omhandler informasjon og fakta rundt dette: https://m.youtube.com/playlist?list=PLb5NeGu8DZ_fPMkgjA--dFsVR_KDBA-rt

Håper du får hjelp til slutt ☺️

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, gohege skrev:

Det finnes også tilbud om psykisk helse i hver kommune, deriblant kommunepsykologer og psykiatriske sykepleiere (tilbudet varierer litt fra kommune til kommune). De kan også henvise videre til spesialisthelsetjenesten. Et slikt tilbud krever ikke henvisning fra fastlege. 

Når det er sagt virker vanskene dine alvorlige ut, og det må være vondt å få det avslaget slengt i ansiktet. «Du er ikke psyk nok liksom». Liker ideen om å gå til fastlegen igjen med et brev som beskriver vanskene dine og hvordan det påvirker din hverdag slik at legen kan henvise igjen. Dermed sikrer du at det ikke forekommer uheldige tolkninger og undervurderinger av symptomer fra fastlegens side. 

Selv om du ikke uttrykker depressive tanker  direkte, er de mange ganger knyttet sammen. Legger derfor ved en youtubespilleliste med videoer som omhandler informasjon og fakta rundt dette: https://m.youtube.com/playlist?list=PLb5NeGu8DZ_fPMkgjA--dFsVR_KDBA-rt

Håper du får hjelp til slutt ☺️

Tusen takk ! Jeg håper det. Fastlegen er veldig snille. 

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg søkte hjelp hos fastlegen så bestilte han heller time til psykiatrisk legevakt samme dag enn å sende henvisningen selv. Fikk en time med en psykiater der som sendte henvisning til dps. Tok vel rundt en uke før jeg fikk brev med oppsatt time, dog 2 mnd frem i tid (var rett før fellesferien, så det kan ha påvirket ventetiden). Hør med fastlegen din om han kan gjøre det samme?

Anonymkode: fe90d...0e7

Vi har bare vanlig legevakt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk heller ikke hjelp. Hev innpå en hel eske beroligende og ringte legevakten. Det satt fart i sakene. Men synd det må drastiske tiltak til. Psykiatrien har forbedringspotensiale. Ikke er behandlingen på dps all verdens heller. De er mer opptatt av å kategorisere, diagnostisere og gi ut resepter enn å se enkeltindividet. Fort inn fort ut.. 

Anonymkode: 350ab...32b

Skrevet

Jeg ba fastlegen min sende henvisning til dps. Fikk avslag og sendte da et langt brev med forklaring om hva det var som plaget meg og fikk time to måneder seinere :)

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Jeg fikk avslag to ganger. Fastlegen min ga seg ikke, så jeg kom inn 3. gang

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Ikke gi deg. Du må sende inn flere ganger

AnonymBruker
Skrevet

Vi har bare vanlig legevakt.

Det er bare vanlig legevakt her også, men de tar imot psykiatriske tilfeller også.

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk heller ikke hjelp. Hev innpå en hel eske beroligende og ringte legevakten. Det satt fart i sakene. Men synd det må drastiske tiltak til. Psykiatrien har forbedringspotensiale. Ikke er behandlingen på dps all verdens heller. De er mer opptatt av å kategorisere, diagnostisere og gi ut resepter enn å se enkeltindividet. Fort inn fort ut.. 

Anonymkode: 350ab...32b

Ikke gå så drastisk til verks en annen gang, ikke vits i å risikere noe. Jeg fikk hjelp bare av å si ifra med ord!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...