Gå til innhold

Hva var det ingen fortalte deg om fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Bøff Eløff
På 6.6.2018 den 14.59, Liven_ skrev:

At fødeplan og all før-fødsel oppfølging er bare tull og folk bare later som om din men spiller rolle. 

Skrev klart og tydelig at jeg ikke ville ha studenter. Når det er vaktskifte kommer de inn og spør om de kan ha student med. Da har fødselen allerede pågått i mange timer, veldig vondt sein framdrift, stor unge som ikke vil komme ut. Da sa jeg nei nei nei. 

Så aksepterer de ikke det og begynner diskutere. Studenten skulle bare se på. Da giddet jeg ikke maset og sa ok. Og hva tror dere? 

Det var jammen studenten som skulle gjøre alt: sjekke åpningen, skekke babys posisjon. Jeg var rasende! Og drittredd. 

De ville ikke gi seg for studenten skulle få opplæring. Det var også studenten dom klipte meg selv om jeg nektet det og det var en lang diskusjon midt i se verste riene og de sa bare "slapp av, vi følger med at hun klippet riktig". 

Wtf

Samme her. Jeg sparket henne vekk hver gang hun nærmet seg, men hun presset seg på. Null respekt for fødekvinnen, kun opptatt som egen rett til læring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

På 17.6.2018 den 22.34, Bøff Eløff skrev:

Samme her. Jeg sparket henne vekk hver gang hun nærmet seg, men hun presset seg på. Null respekt for fødekvinnen, kun opptatt som egen rett til læring.

Hvor er respekten for studenten, da du sparket henne vekk? 

Ja, man er i en fryktelig sårbar situasjon når man er i fødsel, men man bør oppføre seg som folk, okke som. 

Anonymkode: d35bf...0fb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er respekten for studenten, da du sparket henne vekk? 

Ja, man er i en fryktelig sårbar situasjon når man er i fødsel, men man bør oppføre seg som folk, okke som. 

Anonymkode: d35bf...0fb

Adrenalin, ekstreme smerter, urinstinkter, søvnløs på mange timer osv... tror du virkelig man har 1% kapasitet til å engang tenke over normal folkeskikk?

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mnjah skrev:

Adrenalin, ekstreme smerter, urinstinkter, søvnløs på mange timer osv... tror du virkelig man har 1% kapasitet til å engang tenke over normal folkeskikk?

Akkurat der er man forskjellig. Jeg beklaget at jeg snakket hardt til "min" student da jeg sa "Det hadde vært fint om det kun et mannen  min som tar på meg under riene". Forklarte hvorfor etter rien var over.

Anonymkode: a1aa1...683

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er respekten for studenten, da du sparket henne vekk? 

Ja, man er i en fryktelig sårbar situasjon når man er i fødsel, men man bør oppføre seg som folk, okke som. 

Anonymkode: d35bf...0fb

Hun ville ikke at en student skulle ta ei saks og klippe henne i underlivet, hun ville at den ferdigutdannede jordmoren skulle gjøre det, likevel gjorde studenten det. Tror helt ærlig jeg kunne funnet på å sparke selv jeg hvis noen hadde begynt å skulle klippe i kroppen min mot min vilje mens jeg lå å vred meg i fødselsmerter.

Samme gjelder forsåvidt å sjekke åpningen osv. Det er forferdelig vondt, og da bør det gjøres på en måte som får den fødende til å føle seg tryggest mulig.

Dette sier jeg selv om jeg nok fint kunne godtatt at en student hadde gjort det på meg så lenge jordmor hadde ment studenten var skikket til oppgaven. Jeg sparket med et uhell jordmor under en rie mens hun holdt foten min nede. Dette ba jeg så klart om unnskyldning for med en gang etter rien var over, men det blir noe annet.

Endret av heipådegsann
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er respekten for studenten, da du sparket henne vekk? 

Ja, man er i en fryktelig sårbar situasjon når man er i fødsel, men man bør oppføre seg som folk, okke som. 

Anonymkode: d35bf...0fb

Hvor er respekten for den fødende som ikke vil at studenten skal klippe? Kroppen er ens eiendel, og ens grenser for egen kropp, skal respekteres. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøff Eløff
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er respekten for studenten, da du sparket henne vekk? 

Ja, man er i en fryktelig sårbar situasjon når man er i fødsel, men man bør oppføre seg som folk, okke som. 

Anonymkode: d35bf...0fb

Jeg har ikke respekt for mennesker som driver overgrep på en sårbar pasientgruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje ikke relevant, men jeg har et spørsmål til dere flotte mødre der ute :)

Er det slik at etter jeg har født, så må barnefar dra hjem, så må jeg være alene på sykehuset? For jeg har en "drøm" og en "Plan", om at det skal overhode ikke skje den dagen jeg føder. Jeg vil at vi skal være sammen alle tre, og det vil jo selvfølgelig samboeren min den dagen også.

Anonymkode: d1dc4...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At å presse ut morkaka er nesten som å presse ut en baby til.

At man blir veldig varm og svett (mulig det er individuelt) men jeg lå kliss naken i fødesenga. Klarte ikke ha noe over meg.

At det er mye vondere enn man noen gang kan forestille seg. "Det er som litt kraftige menssmerter" fikk jeg høre av folk. Det kan jeg bare si, at for meg var det ikke det, å jeg har sykt vonde menssmerter (Ibux og Paracet i fosterstilling) På et tidspunkt før epiduralen virket, ville jeg heller dø en å fortsette (ganske sykt å tenke på nå i ettertid)

At kroppen rar over når det kommer til pressinga. Det var som om jeg ikke styrte kroppen min mer, den bare gjorde det den måtte, presse ut babyen. Ganske fantastisk!

 

Anonymkode: f3b8b...be1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er kanskje ikke relevant, men jeg har et spørsmål til dere flotte mødre der ute :)

Er det slik at etter jeg har født, så må barnefar dra hjem, så må jeg være alene på sykehuset? For jeg har en "drøm" og en "Plan", om at det skal overhode ikke skje den dagen jeg føder. Jeg vil at vi skal være sammen alle tre, og det vil jo selvfølgelig samboeren min den dagen også.

Anonymkode: d1dc4...f46

Far får være der så lenge han vil. Får du enkeltrom kan han også sove over. Må du dele rom må han hjem på natta.

Anonymkode: f3b8b...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er kanskje ikke relevant, men jeg har et spørsmål til dere flotte mødre der ute :)

Er det slik at etter jeg har født, så må barnefar dra hjem, så må jeg være alene på sykehuset? For jeg har en "drøm" og en "Plan", om at det skal overhode ikke skje den dagen jeg føder. Jeg vil at vi skal være sammen alle tre, og det vil jo selvfølgelig samboeren min den dagen også.

Anonymkode: d1dc4...f46

Det kommer helt an på hvilket sykehus du føder på og hva slags rom du får. En del sykehus har barselhotell hvor mannen kan være hele tiden, mange sykehus tillater også at han overnatter hvis du har enerom/familierom, men en del sykehus har flermannsrom og da må han dra hjem på natten (men kan være med deg hele dagen). 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er kanskje ikke relevant, men jeg har et spørsmål til dere flotte mødre der ute :)

Er det slik at etter jeg har født, så må barnefar dra hjem, så må jeg være alene på sykehuset? For jeg har en "drøm" og en "Plan", om at det skal overhode ikke skje den dagen jeg føder. Jeg vil at vi skal være sammen alle tre, og det vil jo selvfølgelig samboeren min den dagen også.

Anonymkode: d1dc4...f46

Som andre sier, det kommer an på sykehuset. Jeg tok selv kontakt og spurte om dette, der jeg skal føde får man et eget rom etterpå, de anbefaler at man blir 3-4 dager til ammingen er i orden, og faren kan være så lenge han vil men må betale ca 400 kr natta foruten den første. Han får jo også da tilgang på kjøkkenet og det som serveres der. 

Anonymkode: f3bd6...13a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er kanskje ikke relevant, men jeg har et spørsmål til dere flotte mødre der ute :)

Er det slik at etter jeg har født, så må barnefar dra hjem, så må jeg være alene på sykehuset? For jeg har en "drøm" og en "Plan", om at det skal overhode ikke skje den dagen jeg føder. Jeg vil at vi skal være sammen alle tre, og det vil jo selvfølgelig samboeren min den dagen også.

Anonymkode: d1dc4...f46

Du har jo fått masse svar allerede. Men her måtte far dra hjem ja. Kjapp fødsel som var ferdig kl 0002. Ble på føden til ca 02-03. Gikk over til barselavdelingen og der var det flere på rommet, så det ble en hurtig hade på gangen. 

Det var litt surt ja. Spesielt fordi om jeg teoretisk hadde vært i bedre form, hadde jeg istedenfor fått enerom på barselhotellet, men dit ville  de ikke sende ei som hadde blitt satt i gang med høyt blodtrykk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Marimba skrev:

Spesielt fordi om jeg teoretisk hadde vært i bedre form, hadde jeg istedenfor fått enerom på barselhotellet, men dit ville  de ikke sende ei som hadde blitt satt i gang med høyt blodtrykk. 

Egentlig burde det være omvendt,  at friske barselkvinner som rent teoretisk kan dra hjem tidlig får flermannsrom på barsel, mens de som av medisinske grunner MÅ være på barsel får enerom hvor mannen kan være med. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Arkana skrev:

Egentlig burde det være omvendt,  at friske barselkvinner som rent teoretisk kan dra hjem tidlig får flermannsrom på barsel, mens de som av medisinske grunner MÅ være på barsel får enerom hvor mannen kan være med. 

Helt enig! Er jo virkelig de som trenger all avlastning og hjelp de kan få,  og da er det jo gjerne en far som kan bidra. Blir ikke mye avslapping og hvile på et flermannsrom med masse hylende babyer.. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At det kjentes ut som å drite en vannmelon!

Anonymkode: b3cab...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde dagene på barselavdelingen skulle bli skikkelig koselige, med babykos, støttende sykepleiere og en rolig tid med masse amming i trygge omgivelser.

Men mine fem døgn på barsel er de verste døgnene i livet mitt. Seksmannsrom, baby som gråt døgnet rundt, amming som gikk til helvete, smerter så store at jeg var lenket til senga, andre barselkvinner som enten gråt eller prompa ustanselig og ekstrem mangel på søvn.

Å få reise hjem var helt magisk.

Anonymkode: d1ec6...7fb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Mnjah said:

Adrenalin, ekstreme smerter, urinstinkter, søvnløs på mange timer osv... tror du virkelig man har 1% kapasitet til å engang tenke over normal folkeskikk?

Ja det tror jeg. Fysisk vold er ikke greit 

Anonymkode: bf050...b87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja det tror jeg. Fysisk vold er ikke greit 

Anonymkode: bf050...b87

Jeg syns det faktisk er på sin plass i en slik situasjon. Jeg regner med denne damen ettertrykkelig har påpekt at hun ikke ønsker studenten i nærheten, muntlig, mange ganger. Når helsepersonellet da likevel trenger seg på en fødekvinne i sin aller mest sårbare situasjon noen sinne - hadde hun bare godt av det. Faktisk. Noen ting gjør man bare ikke, deriblant å klippe i underliv mot kvinnens uttrykte ønske. Jeg grøsser ved tanken på hvilke jordmor denne studenten blir, når hun viser slike holdninger allerede som student 😮 

Anonymkode: 23d75...1e5

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...